Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
-
Cxkwan
- Ny Medlem
rkoo skrev:Göran skrev:Hur kan detta få förekomma, i höst har vi fått se tre fall på forumet av klåpare som leker bilvårdstekniker. Hur stort är mörkertalet som inte klagar undrar jag?
Mörkertalet är nog väldigt stort, förmodligen mycket pga att de som också låter andra göra jobbet inte har samma ögon för att se småbristerna med. Så de jobb det klagas på är nog ofta de där företagen i princip struntat i polering eller eller chansat på att kunderna inte märker det.
Nu gäller det inte i just detta dyra fall men ofta är ju ekonomin en faktor, det går inte att få kunderna att betala för 6 timmar polering utan bara för lackskyddet. Och som i detta fallet, 500 kr för poleringen är betyder ju att de antingen räknar hem allt på det relativt enkla jobbet att lägga lackskydd, eller så ger de bilen bara 30 min polering.
Jag har varit med om detta innan fast då med ditec på en bmw jag hade för 7- 8 år sedan. Detta var återbehandlingen... jag hade en massa tvätt repor på bmwn som var fullt synliga när jag hämtade ut bilen var dom kvar.. gick in o frågade varför dom var kvar, som svar fick jag poler kilen var inte på jobbet igår!
Jag höll tyst o sket i det då. Hur som helst dit går jag aldrig mer igen. Ditec center som ligger bredvid hedin/kia ute på hisingen.
Senast redigerad av 4
Cxkwan, redigerad totalt 14 gång.
-
Cxkwan
- Ny Medlem
rkoo skrev:Cxkwan skrev:Vad tycker ni jag ska begära om rekond firman ringer upp mig o skall göra om det?
Att han polerar om hela bilen o lägger på nytt lager lackskydd? Och att alla plast detaljer skall vara helt rena och svarta, chromet på avgasrören blanka o fina? bilen har endast rullat 12500km
Du ska för 5400 kr begära att få en bil som blänker mer än den gjorde som ny. Och självklart ren överallt, inkl plasten som bör bli behandlad för det priset, utom undertill. Kolla även i dörrgångar mm.
Och ja, de ska polera om hela bilen och därför måste de också lägga om lackskyddet.
Edit: Gör de detta ordentligt så visar det att de tar ansvar. Alla kan faktiskt göra misstag och den som utförde jobbet kanske inte hade korrekt information om vad som beställts. T ex.
Ok vi får se om dom erbjuder mig detta först. Sen skall jag före och efter bilder o lägga upp här, Duger det med iphone 4 kamera lr skall köra med min canon G10?
Senast redigerad av 4
-
rkoo
- Trogen Medlem

Du får lägga upp bilder tagna med vilken kamera du vill.
Skämt åsido, det enda viktiga här är att du själv känner att du fått valuta för pengarna i slutändan.
Kanske blir slutresultatet bästa möjliga och kanske skulle någon kunna göra det ännu bättre.
Det är faktiskt helt oväsentligt vad vi "som tycker om att tycka till" (

) tycker, om du själv är nöjd.
Senast redigerad av 4
rkoo, redigerad totalt 14 gång.
-
Cxkwan
- Ny Medlem
rkoo skrev:Du får lägga upp bilder tagna med vilken kamera du vill.
Skämt åsido, det enda viktiga här är att du själv känner att du fått valuta för pengarna i slutändan.
Kanske blir slutresultatet bästa möjliga och kanske skulle någon kunna göra det ännu bättre.
Det är faktiskt helt oväsentligt vad vi "som tycker om att tycka till" (

) tycker, om du själv är nöjd.
Ja kände mig inte alls nöjd när jag böjde mig ner för att titta under bilen och sedan tittade jag bak på bilen där jag påpekade att om han polerar så försvinner det nog.. och sedan när jag följer med han in o tittar på när han polerar bort det på några sec.. så blir man ju lite misstänksam och den bilden med baksensorn märkte jag inte ens förrän min fru tog en bild och skickade till mig. Jag vet inte ens vad han har gjort där försökt täppa igen ett stenskott`? lr någon spricka? Ville ta och argumentera med han direkt men kände att det inte riktig var rätt läge att gör det.. argumentera mot 3 - 4st när man inte är någon expert. Så hur som helst måste jag tacka Er för att jag fick det bekräftat

Senast redigerad av 4
-
Gråben
- Trogen Medlem

Cxkwan skrev:rkoo skrev:Göran skrev:Hur kan detta få förekomma, i höst har vi fått se tre fall på forumet av klåpare som leker bilvårdstekniker. Hur stort är mörkertalet som inte klagar undrar jag?
Mörkertalet är nog väldigt stort, förmodligen mycket pga att de som också låter andra göra jobbet inte har samma ögon för att se småbristerna med. Så de jobb det klagas på är nog ofta de där företagen i princip struntat i polering eller eller chansat på att kunderna inte märker det.
Nu gäller det inte i just detta dyra fall men ofta är ju ekonomin en faktor, det går inte att få kunderna att betala för 6 timmar polering utan bara för lackskyddet. Och som i detta fallet, 500 kr för poleringen är betyder ju att de antingen räknar hem allt på det relativt enkla jobbet att lägga lackskydd, eller så ger de bilen bara 30 min polering.
Jag har varit med om detta innan fast då med ditec på en bmw jag hade för 7- 8 år sedan. Detta var återbehandlingen... jag hade en massa tvätt repor på bmwn som var fullt synliga när jag hämtade ut bilen var dom kvar.. gick in o frågade varför dom var kvar, som svar fick jag poler kilen var inte på jobbet igår!
Jag höll tyst o sket i det då. Hur som helst dit går jag aldrig mer igen. Ditec center som ligger bredvid hedin/kia ute på hisingen.[/quote
Senast redigerad av 5
Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
Gråben
- Trogen Medlem

Jill skrev:Gråben skrev:
Kan bara säga att Ditecs återbehandling består av att man lerar av bilen och kör sedan ut ett medel med en 200mm svart mjuk trissa i ett svep. INGEN repborttagning har ingått i återbehandlingen. Hur det är nu vet jag inte.
Lera utan att polera efter?

Senast redigerad av 5
-
Gråben
- Trogen Medlem

Gråben skrev:Jill skrev:Gråben skrev:
Kan bara säga att Ditecs återbehandling består av att man lerar av bilen och kör sedan ut ett medel med en 200mm svart mjuk trissa i ett svep. INGEN repborttagning har ingått i återbehandlingen. Hur det är nu vet jag inte.
Lera utan att polera efter?

Vill minnas att det var så, var någon " superfine / ultrafine lera " som inte lämnade spår efter sig.
Känner bara att jag måste rätta till lite i det jag skrev. Själva topcoat behandlingen tar i sig bort lättare repor samtidigt som den stärker på skyddet. så att ingen repborttagning som jag skrev tidigare var fel av mig att skriva. Men det borde finnas nån som jobbar på något ditec center borde kunna rätta till mig och berätta hur det går till.
Senast redigerad av 4
-
carina
- Moderator

-
Kontakt:
Nu har jag lite att "tycka till om" med.
Av dina bilder att döma ser det inte ut som om bilen varken är tvättad eller behandlad över huvudtaget!!
Möjligtvis avspolad/duschad...utan medel..
Hade jag varit anställd på ett sånt företag hade jag skämts ögonen ur mej att lämna ut en sån bil!! Herregud finns det ingen yrkesstolthet kvar alls!!
Inte ens jag skulle lämna ifrån mej en sån bil när man har polerat för vänner och annat löst folk.
Nu får vi som sagt hoppas att Stefan fixar till detta med företaget så du får ordning på din bil för så ska den INTE se ut!!
Helst ska du ha nån form av kompensation också utöver en GRATIS polerin/lackskyddning!!
Håll oss uppdaterade!
Senast redigerad av 4
carina, redigerad totalt 14 gång.
-
Cxkwan
- Ny Medlem
lite update..
Var o träffade stefan sverige vaxet idag och även han bekräftade att det ej varit tvättat och ej något medel på dom nedre delarna. Vi testade med att spruta med högtryck på bilen och det rann av bra förutom på dom delarna som ej var behandlade. Om han har polerat bilen eller ej diskuterade vi aldrig om men firman debiterade mig för det.
Hur som helst så skall stefan ta kontakt med firman imorgon så vi får se vad som händer.
Senast redigerad av 4
-
Cxkwan
- Ny Medlem
Ok
Har lämnade in bilen imorse o skalla hämta ut den om en timma. Har tagit lite bilder för inlämning och kommer ta lite bilder när jag hämtar ut den.
Senast redigerad av 4
-
R.A
- Medlem
Hoppas du blir nöjd denna gång!
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Senast redigerad av 4
R.A, redigerad totalt 14 gång.
-
Daniel N
- Medlem
Hur gick det denna gången?
Senast redigerad av 4
Daniel N, redigerad totalt 14 gång.
-
jujimbo
- Entusiast

Skall bli skoj att få se hur det blev

Senast redigerad av 4
jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
Cxkwan
- Ny Medlem
Senast redigerad av 4
-
Cxkwan
- Ny Medlem
Senast redigerad av 4
-
mortil
- Moderator

-
Kontakt:
tycker de är svårt och säga från bilderna.
Senast redigerad av 4
mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
-
totte
- Medlem
Tycker det också är svårt att bedömma av bilderna... för att kolla om det är bra polerat måste man ju ha nått typ av motljus (solen, eller en lampa) som reflekterar eventuella repor osv. och plasten måste man ju nästan se i verkligheten. Kanske inte går att få det bättre än sådär...
Senast redigerad av 4
totte, redigerad totalt 14 gång.
-
rkoo
- Trogen Medlem

Ja, svårt att bedöma.
Men som jag skrev tidigare, det viktiga är hur du själv upplever jobbet de gjort. Är du fortfarande inte nöjd, påtala det för företaget.
Senast redigerad av 4
rkoo, redigerad totalt 14 gång.
-
Cxkwan
- Ny Medlem
Bilen är slarvig tvättad så blir svårt att lägga på lackskyddet bra på dom nedre delarna som dom inte hade lagt på något alls.. Men hur som helst så låter jag det vara nu och kommer aldrig mer återvända dit.
Senast redigerad av 4
-
Scandistore
- Medlem
Bilen VAR slarvigt tvättad i hjulhusen och undertill bakom båda bakhjulen,helt riktigt.
Bilen saknar stänkskydd och har rullat över 1000 mil,då blir det märken i plasten bakom hjulen.
Bilen är åtgärdad dvs plasten rengjord och behandlad med lackskydd.Inte vinylglans som försvinner efter ett par veckor.Lackskyddet kan inte dölja repor i plasten däremot skyddar det mot uttorkning och uv-ljus.
Bilens färg är Whitepearl och färgen som bifogades första gången till ev bättringar var felaktig av kund.
Då blir det svårt att få det bra.Detta är nu åtgärdat med rätt färg.
De kromade avgasrören som inte var bra är nu polerade och åtgärdade.
Bilderna på bilen är inte bra och det är svårt att se vad allt föreställer och jag skulle säga att det är omöjligt att göra en bedömning om bilen är polerad eller inte.Man måste se den i verkligheten.
ALLA bilar poleras även helt nya innan lackskyddet läggs på,alltid.Jag har sett bilen i vår tvätthall och jag har spolat på den överallt.Det finns inget att tillägga,bilen är som alla andra som lackskyddas dvs som dom skall vara.Lack,glas,speglar,fälgar allt är behandlat och nu är ocskå de delar som inte var till belåtenhet åtgärdade.Vi tar detta på högsta allvar och kan nu med gott samvete säga att denna bil är klar och tycker att kunden nu borde vara nöjd.
Senast redigerad av 4
Scandistore, redigerad totalt 14 gång.