Jag ska behandla en uppsättning fälgar innan sommaren och vill ha något lättapplicerat och bra. Har tidigare kört en likadan uppsättning fälgar med Glare och det var ganska drygt på dessa fälgar.
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Fälgförsegling vs lackförsegling
-
Olof
- Medlem
Fälgförsegling vs lackförsegling
Är detta samma produkt fast med olika namn eller är den ena mer lämpad till fälgar?
Jag ska behandla en uppsättning fälgar innan sommaren och vill ha något lättapplicerat och bra. Har tidigare kört en likadan uppsättning fälgar med Glare och det var ganska drygt på dessa fälgar.

Senast redigerad av 4 Olof, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Re: Fälgförsegling vs lackförsegling
Klart det går utmärkt med lackskydd eller vax. Men det finns produkter speciellt ämnade för fälgar. Rim-vax har du, Prima Wheel Armour, Autoglym Alloy Wheel Seal m.fl. Ska det vara enkelt kanske det ska vara en som sprayas på som Autoglyms variant.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Jag körde med Ultima Paint Guard+ på både sommar- och vinterhjul (3 lager).
För sommarbruk var det perfekt, men vinterhjulen tar betydligt mer stryk och jag vet inte om Ultima:n håller hela säsongen ut.
Vad menar du med att Glare var ganska "drygt"?
För sommarbruk var det perfekt, men vinterhjulen tar betydligt mer stryk och jag vet inte om Ultima:n håller hela säsongen ut.
Vad menar du med att Glare var ganska "drygt"?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Jimmy Larsson
- Medlem
Jag lade tre lager Ultima Paintguard Plus på två av mina sommarfälgar och Smartwax Rimwax på två och bägge två fungerade väldigt bra.
Ingen märkbar skillnad på de två i hur skiten fäster eller hur lätt de var ätt tvätta tyckte jag och bägge höll bra hela säsongen.
Smidigt med Ultima PGP när det bara är att stryka på och låta det var men samtidigt så är Rimwax väldigt lätt att torka av efter ca 10 minuters "härdning".
Ingen märkbar skillnad på de två i hur skiten fäster eller hur lätt de var ätt tvätta tyckte jag och bägge höll bra hela säsongen.
Smidigt med Ultima PGP när det bara är att stryka på och låta det var men samtidigt så är Rimwax väldigt lätt att torka av efter ca 10 minuters "härdning".
Senast redigerad av 4 Jimmy Larsson, redigerad totalt 14 gång.
-
Olof
- Medlem
Drygt=tidsödande/tråkigt i detta fallet. 10 ekrar med en försänkning på varje gör att det blir en hel del skrymslen och vrår. Det är ju iofs inte unikt för Glare.Manor skrev: Vad menar du med att Glare var ganska "drygt"?
- WaxDog
- Sponsor

Lite unikt är det då det ska läggas två lager...så med många ekrar går det lite tid.
Snabba lösningen är en spray, Autoglym och Ultima....finns säkert fler.
Snabba lösningen är en spray, Autoglym och Ultima....finns säkert fler.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
-
Jos
- Ny Medlem
Diamondbrite har en fälgskyddsprodukt som verkligen är busenkel att använda, -spraya på,svampa ut, spola av med vatten. Håller oftast en hel säsong.
Senast redigerad av 4 Jos, redigerad totalt 14 gång.
-
Olof
- Medlem
Kommer köra på Autoglyms Alloy Wheel Seal. Kan man lägga den i flera lager?