Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Lackskydda ny bil ?
- AAKEE
- Ny Medlem
Lackskydda ny bil ?
Tja!
Har en ny Audi (200mil)med Misanoröd pärleffekt. Funderar på lackskydda bilen, vet dock inte om jag ska lämna den till tex Ditec/MrCap eller göra det själv...så jag har några frågor jag inte lyckades hitta svar på här på forumet:
- De lackskydd som diskuteras här, hur står de sig mot tex Ditec eller MrCap ?
- Hur håller lackskydden för avfettning?(nästan ett måste, kör en del och bilen blir kolsvart när det är fel säsong)
- Bilen är blank nog som det är, är mest intresserad av ett lackskydd som gör bilen mer lättvättad och lättare att hålla ren. Nåt bra tips på vilket lackskydd jag borde bälja ?
- Brukar folk lackskydda fälgar också ? ...eller finns det andra tips för fälgarna? (Har vaxat vilket gör de lätttvättade men det ryker ju med avfettning.)
Har en ny Audi (200mil)med Misanoröd pärleffekt. Funderar på lackskydda bilen, vet dock inte om jag ska lämna den till tex Ditec/MrCap eller göra det själv...så jag har några frågor jag inte lyckades hitta svar på här på forumet:
- De lackskydd som diskuteras här, hur står de sig mot tex Ditec eller MrCap ?
- Hur håller lackskydden för avfettning?(nästan ett måste, kör en del och bilen blir kolsvart när det är fel säsong)
- Bilen är blank nog som det är, är mest intresserad av ett lackskydd som gör bilen mer lättvättad och lättare att hålla ren. Nåt bra tips på vilket lackskydd jag borde bälja ?
- Brukar folk lackskydda fälgar också ? ...eller finns det andra tips för fälgarna? (Har vaxat vilket gör de lätttvättade men det ryker ju med avfettning.)
Senast redigerad av 4 AAKEE, redigerad totalt 14 gång.
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
- Rednales
- Kemiexpert

Re: Lackskydda ny bil ?
Vart bor du? Du kan få många bra tips om firmor som kan göra jobbet. PPS är väl ett av skydden som diskuteras här och det kan du nog inte klaga på.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- AAKEE
- Ny Medlem
Bor i Boden. MrCap verkar inte finnas nära, däremot Ditec.
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
- Rednales
- Kemiexpert

Nyberg här på forumet håller ju till i Luleå. Kolla med honom, kan ju ge dig tips om inte annat.
- Manor
- Moderator

Välkommen till forumet AAKEE.
Som fd. värnpliktig på A8 så känner jag väl till Boden
.
Jag tycker att du ska lägga lackskyddet själv. Bara det att du hittade fram till detta forum känns ju som att du har ett bra grundintresse
.
Generellt kan man väl säga att:
- vax sämst hållbarhet
- lackskydd 1-komponents håller bättre
- lackskydd 2-komponents håller bäst/längst.
Underarbetet ger glansen och det som läggs på skyddar ytan. Dock tycker jag och många med mig att vax ger en "våtare/djupare" lyster, men det är nog ganska marginellt.
I höstas skyddade jag bilen med Glare! som bl.a kan beställas från WaxDog här på forumet.
Det har klarat vintern väldigt bra, med tvätt en gång i veckan med avfettningsmedel.
Det är det enda kravet jag ställer på ett höst/vintermedel...och det är att det grejar frekvent tvätt med avfettningsmedel. Jag har inget krav på längre hållbarhet än så då jag gärna håller på med bilen när det är varmt och skönt ute.
Lättast och smidigast är ett lackskydd av typen Ultima Paint Guard+ som inte behöver eftertorkas/poleras vilket gör att du behandlar hela bilen på 10-15 minuter. Detta går att lägga i flera lager om så önskas...och lätt att komplettera med ett extralager då och då.
Det finns en hel del andra medel att välja också. Titta gärna vad forumets sponsorer säljer.
Om du ändå inte skulle välja att lackskydda bilen själv så skulle jag kontakta någon av forumets medlemmar och kolla med dem (exempelvis Nyberg som det tipsades om ovan). Mitt antagande är att proffs som även läser och skriver på ett bilvårdsforum är med intresserade än övriga
.
Som fd. värnpliktig på A8 så känner jag väl till Boden
Jag tycker att du ska lägga lackskyddet själv. Bara det att du hittade fram till detta forum känns ju som att du har ett bra grundintresse
Generellt kan man väl säga att:
- vax sämst hållbarhet
- lackskydd 1-komponents håller bättre
- lackskydd 2-komponents håller bäst/längst.
Underarbetet ger glansen och det som läggs på skyddar ytan. Dock tycker jag och många med mig att vax ger en "våtare/djupare" lyster, men det är nog ganska marginellt.
I höstas skyddade jag bilen med Glare! som bl.a kan beställas från WaxDog här på forumet.
Det har klarat vintern väldigt bra, med tvätt en gång i veckan med avfettningsmedel.
Det är det enda kravet jag ställer på ett höst/vintermedel...och det är att det grejar frekvent tvätt med avfettningsmedel. Jag har inget krav på längre hållbarhet än så då jag gärna håller på med bilen när det är varmt och skönt ute.
Lättast och smidigast är ett lackskydd av typen Ultima Paint Guard+ som inte behöver eftertorkas/poleras vilket gör att du behandlar hela bilen på 10-15 minuter. Detta går att lägga i flera lager om så önskas...och lätt att komplettera med ett extralager då och då.
Det finns en hel del andra medel att välja också. Titta gärna vad forumets sponsorer säljer.
Om du ändå inte skulle välja att lackskydda bilen själv så skulle jag kontakta någon av forumets medlemmar och kolla med dem (exempelvis Nyberg som det tipsades om ovan). Mitt antagande är att proffs som även läser och skriver på ett bilvårdsforum är med intresserade än övriga
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- AAKEE
- Ny Medlem
Tack för svaren, ska läsa mer om Glare! och Ultima Paint guard...
Låter kanon att det tål att avfettas
Låter kanon att det tål att avfettas
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
-
danne5
- Entusiast

Finns ju många alternativ, som redan nämnts, men det beror ju som sagt på vad man vill ha, men kör man mycket är ju ett långtidsskydd bäst, t.ex zirconite som Jill föreslog 
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
- Rednales
- Kemiexpert

Vi nördar här gillar ju att pilla på bilarna och byter skydd titt som tätt.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Ja men man vill ju vara väl skydda och så..Rednales skrev:Vi nördar här gillar ju att pilla på bilarna och byter skydd titt som tätt.
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- Rogga
- Medlem
Hej!
Kör själv zirconite och tycker det fungerar hur bra som helst.
Med efterbehandlingskitet håller det bra länge. På min bil håller det fortfarande bra efter snart 1,5 år
Kör själv zirconite och tycker det fungerar hur bra som helst.
Med efterbehandlingskitet håller det bra länge. På min bil håller det fortfarande bra efter snart 1,5 år
Senast redigerad av 4 Rogga, redigerad totalt 14 gång.
VW passat variant 4 motion DSG 177 - R-line
- vesslan1
- Medlem
zirconite med med efterbehandlingskitet finns inge bätrre
mvh vesslan
mvh vesslan
Senast redigerad av 4 vesslan1, redigerad totalt 14 gång.
Lyssna inte på andra bilda dig en egen uppfattning.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
PPS... Awesome.. trevlig känsla, effekt och hållbarhet.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
-
nyberg
- Entusiast

vi brukar lägga zirconite på många bilar och kunderna är väldigt nöjda,
kan även lägga silverseal 2k eller liknande,,
så är du till luleå är det bara svänga förbi och fråga,, finns tyvärr många oseriösa i våran stad med stora fina skyltar men inte så mycket mer...
vill du göra jobbet själv så kan jag hjälpa till med lite medel, eller hjälpa ta hem.
men skulle rekommendera göra en ordentlig finpolering,, och itne bara lägga ettt skydd.
kan även lägga silverseal 2k eller liknande,,
så är du till luleå är det bara svänga förbi och fråga,, finns tyvärr många oseriösa i våran stad med stora fina skyltar men inte så mycket mer...
vill du göra jobbet själv så kan jag hjälpa till med lite medel, eller hjälpa ta hem.
men skulle rekommendera göra en ordentlig finpolering,, och itne bara lägga ettt skydd.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport
- AAKEE
- Ny Medlem
Hej igen och tack för svaren !
Polering, behövs det då bilen är i det närmaste helt ny ?
Nåt annat att tänka på? ...jag har trimmat/byggt om bilar men kan inte mycket om puts...
[Edit] fick svar under tiden jag skrev
Polering, behövs det då bilen är i det närmaste helt ny ?
Nåt annat att tänka på? ...jag har trimmat/byggt om bilar men kan inte mycket om puts...
[Edit] fick svar under tiden jag skrev
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
- AAKEE
- Ny Medlem
Har en enklare polermaskin. Tror det är en CD cardic eller nåt ep-märke. Den är inte utnött, om man säger så...
Så:
Tvätta noga
Polera
Lacksydda
Eller ?
Så:
Tvätta noga
Polera
Lacksydda
Eller ?
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
- Rednales
- Kemiexpert

Glöm inte lera efter tvätt.
- AAKEE
- Ny Medlem
Den har gått lite drygt 200mil och är tvättad 4 ggr hittils.
Bara beställa grejjer då alltså.
Kan man misslyckas på nåt sätt med lackskyddet ? ..vill ju inte förstöra den vackra färgen...
Bara beställa grejjer då alltså.
Kan man misslyckas på nåt sätt med lackskyddet ? ..vill ju inte förstöra den vackra färgen...
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
-
marcus
- Entusiast

[quote="Jill"]Om bilen är ny och inte har något skit i lacken så tycker jag att polering räcker gott o väl.
I såna fall kan leran skada mer än den gör nytta och repa...[/quotet]
Alla nybilar har mer eller mindre skit i/på lacken och då är det , enligt mig ,nödvändigt att använda en syra och/eller liknande produkt alternativt clay/karrossvamp. Lacken skall vara så ren som möjligt inför poleringen för att få bästa resultat; poleringen går smidigare pga. föroreningarna är borta.
I såna fall kan leran skada mer än den gör nytta och repa...[/quotet]
Alla nybilar har mer eller mindre skit i/på lacken och då är det , enligt mig ,nödvändigt att använda en syra och/eller liknande produkt alternativt clay/karrossvamp. Lacken skall vara så ren som möjligt inför poleringen för att få bästa resultat; poleringen går smidigare pga. föroreningarna är borta.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- AAKEE
- Ny Medlem
Dåså, beställt det jag tror jag behöver.
Tack för hjälpen såhär långt.
Tack för hjälpen såhär långt.
Audi A5 '12 Misanoröd
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
Audi A6 '00 Nogaroblå
Mazda Rx3 Turbo '73
-
marcus
- Entusiast

Jag är också kräsen - därför vill jag alltid ha en så pass ren lack jag kan få innan jag polerar/lackskyddar.Jill skrev:Sen är jag extremt kräsen.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.