Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
- rkoo
- Trogen Medlem

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Ja förmodligen behöver du hela paketet...
Dvs polera bort oxiden med maskin, gärna med en ren oxidlösare som Autosmarts Buffer, maskinpolera bort repor både med grovt medel och finpolera för att få bort hologram och flammighet. Sen lackskydda.
Och plasten behöver en rejäl omgång vinylmedel. T ex Concepts Vista eller Ultima Tire & Trim.
Dvs polera bort oxiden med maskin, gärna med en ren oxidlösare som Autosmarts Buffer, maskinpolera bort repor både med grovt medel och finpolera för att få bort hologram och flammighet. Sen lackskydda.
Och plasten behöver en rejäl omgång vinylmedel. T ex Concepts Vista eller Ultima Tire & Trim.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- Jensa
- Trogen Medlem

Jo det blir nog till att prova sig fram med lite olika medel och se vad som biter bäst på den 
Senast redigerad av 6 Jensa, redigerad totalt 14 gång.
-
R.A
- Medlem
Har lagt 2 lager med Extra Gloss Protection på bilen , champange/silver-färgad. Kan jag och ger det en ännu finare finnish om jag skulle gå över med ett vax? Eller förstör det mer än hjälper? Vilken typ av vax i så fall? Eller andra tips att toppa med.. Försökte söka runt på forumet men gick mindre bra då det är just EGP jag undrade över.. Glad gröngöling tackar för svar 
Senast redigerad av 6 R.A, redigerad totalt 14 gång.
-
danne5
- Entusiast

EGP är ett bra medel som ger hög glans och ''halhet''... därför kan det vara svårt att få ett vax att ''fästa'' på lacken... är inget proffs... men finns säkert nån som kan svara lite mer utförligt 
Senast redigerad av 6 danne5, redigerad totalt 14 gång.
-
R.A
- Medlem
Tackar för svaret Daniel!
Senast redigerad av 6 R.A, redigerad totalt 14 gång.
-
perry82
- Ny Medlem
Hallå.
Jag tänkte fråga er lackskyddsorakel om ni kan rekommendera någon bra rekondfirma i Eskilstuna trakten som kan lägga lackskydd. Då jag inte kommer ha tid till annat än att handtvätta pärlan. Det gäller en 2veckor gammal V70 II Caper grön metallic
Tack på förhand
Pär
Jag tänkte fråga er lackskyddsorakel om ni kan rekommendera någon bra rekondfirma i Eskilstuna trakten som kan lägga lackskydd. Då jag inte kommer ha tid till annat än att handtvätta pärlan. Det gäller en 2veckor gammal V70 II Caper grön metallic
Tack på förhand
Pär
Senast redigerad av 6 perry82, redigerad totalt 14 gång.
-
adde
- Medlem
Lyfter denna tråd då den är en enorm tillgång för oss nybörjare.
Passar samtidigt på att ställa en "dum fråga".
Om man köper större förpackningar av polermedel t.ex. Menzerna eller andra sorter, finns det några bäst före datum eller kan de på annat sätt ta skada av att lagras under en längre tid?
Vad säger den samlade erfarenheten på detta fora?
Om man köper större förpackningar av polermedel t.ex. Menzerna eller andra sorter, finns det några bäst före datum eller kan de på annat sätt ta skada av att lagras under en längre tid?
Senast redigerad av 6 adde, redigerad totalt 14 gång.
Mvh
Adde
Adde
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Ni har polermedel som är ca. 10 år på firman och dom funkar helt okej.. fast då står dom i 15-20gr året om..adde skrev:Lyfter denna tråd då den är en enorm tillgång för oss nybörjare.
Senast redigerad av 6 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
adde
- Medlem
Tackar för svar. Jag vet att jag haft nån fälgsyra som blivit som gelé efter långtidsparkering. Den var bara att göra sig av med.
Finns det andra typer av produkter där man ska tänka sig för gällande lagring och hållbarhet?
( ja förutom all "rostolja" i barskåpet som inte mår bra av att stå orört för länge.. )
Finns det andra typer av produkter där man ska tänka sig för gällande lagring och hållbarhet?
( ja förutom all "rostolja" i barskåpet som inte mår bra av att stå orört för länge.. )
Senast redigerad av 6 adde, redigerad totalt 14 gång.
Mvh
Adde
Adde
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Jag kan nog säga så här ju mera lösningsmedel det finns i medlet då förkortar du lagringstiden avsevärt..adde skrev:Tackar för svar. Jag vet att jag haft nån fälgsyra som blivit som gelé efter långtidsparkering. Den var bara att göra sig av med.
Nä nu kväller..
-
DandanRacing
- Medlem
3m har 24 månader på sina polermedel står månad/år på flaskorna, de kan separera efter det men går att använda bara man skakar dem nogranare enligt tekniska suportern..adde skrev:Tackar för svar. Jag vet att jag haft nån fälgsyra som blivit som gelé efter långtidsparkering. Den var bara att göra sig av med.
//Andreas
Senast redigerad av 6 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....
Me and spelling is like oil and water....
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Vet inte vad 3M håller på.DandanRacing skrev:3m har 24 månader på sina polermedel står månad/år på flaskorna, de kan separera efter det men går att använda bara man skakar dem nogranare enligt tekniska suportern..adde skrev:Tackar för svar. Jag vet att jag haft nån fälgsyra som blivit som gelé efter långtidsparkering. Den var bara att göra sig av med.
//Andreas
Datummärker något som inte har slutdatum..
-
Cogo
- Entusiast

tjena.
Är lite sugen på att testa på Extra Gloss Protection från Autoglym men har en fråga. Jag undrar vad skillnaden är mellan extra gloss protection och Autoglym Liquid Hardwax? Är det liknande produkter? Får ju en liter för 299 kr samt 325 ml för 199 kr hos BBV ock ännu billigare hos Waxdog. Vad är skilllnaden?
Är lite sugen på att testa på Extra Gloss Protection från Autoglym men har en fråga. Jag undrar vad skillnaden är mellan extra gloss protection och Autoglym Liquid Hardwax? Är det liknande produkter? Får ju en liter för 299 kr samt 325 ml för 199 kr hos BBV ock ännu billigare hos Waxdog. Vad är skilllnaden?
Senast redigerad av 6 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
Chippe
- Medlem
Jag hade tänkt att lägga i lite stenskott med lackstift, men jag har ett lager vax på huven. Bör jag försöka få bort det innan?
Och i så fall hur?
rikligt med prickbort, skulle det funka?
Och i så fall hur?
rikligt med prickbort, skulle det funka?
Senast redigerad av 6 Chippe, redigerad totalt 14 gång.
-
danne5
- Entusiast

Du bör få bort det... annars fäster inte färgen... vax borde gå att få bort med stark avfettning (typ prickbort som du nämnde)... men är det lackskydd är det värre 
-
Chippe
- Medlem
Fick på lackskydd i höstas, lahega silverseal...danne5 skrev:Du bör få bort det... annars fäster inte färgen... vax borde gå att få bort med stark avfettning (typ prickbort som du nämnde)... men är det lackskydd är det värre
Anledningen till att jag vll få på lackstift nu är för att jag vill polera senare. Men jag kanske kan polera första vändan PF innan lackstift och köra SF efter lackstift och nerslipning med 2000 våtslippapper av de kullar som blir av färgen. (1 vecka senare ca).
-
Chippe
- Medlem
Jag bumpar min egen fråga 
Kan jag polera en vända PF (för att få bort lackskyddet bla) och sedan köra lackstift i stenskotten. Och sen ca en vecka senare slipa ner lackstiftet och polera en sista vända med SF?
Kan jag polera en vända PF (för att få bort lackskyddet bla) och sedan köra lackstift i stenskotten. Och sen ca en vecka senare slipa ner lackstiftet och polera en sista vända med SF?
-
danne5
- Entusiast

Borde funka, men kom bara ihåg att vara försiktig med slipandet!! 
-
Chippe
- Medlem
Sv: Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jadå, jag slipade med framgång på en tidigare bildanne5 skrev:Borde funka, men kom bara ihåg att vara försiktig med slipandet!!
Skickat från min GT-I9100
-
danne5
- Entusiast

Re: Sv: Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Då ska det nog gå braChippe skrev:Jadå, jag slipade med framgång på en tidigare bildanne5 skrev:Borde funka, men kom bara ihåg att vara försiktig med slipandet!!![]()
Skickat från min GT-I9100