Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Polering och Vaxning, nybörjare
-
Kiji
- Ny Medlem
Hej!
Tänker polera upp och vaxa min bil, va några år sedan jag gjorde detta senast då jag haft dyrare sportbilar dom senaste åren och lämnat in dom till Mr. Cap.
Kommer använda mig av biltemas Poleringsmaskin
http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och- ... 0-W-17080/
Min "to do list" ser ut såhär.
Tvätta
Claya bilen, har aldrig gjort detta förut så tänkte testa om det gör någon skillnad?
Polering
Vaxning.
Missar jag någonting, behöver jag köra en cleaner för lacken? Lackskydd, hur fungerar det, är det efter vaxning eller istället för vaxning?
Kan tillägga att bilen i fråga är en Silvermetallic Volvo S70 med 30 000 mil på nacken. Vill testa om jag kan få riktigt bra puts på det.
Tack på förhand!
Vänlig Hälsning
/David
Tänker polera upp och vaxa min bil, va några år sedan jag gjorde detta senast då jag haft dyrare sportbilar dom senaste åren och lämnat in dom till Mr. Cap.
Kommer använda mig av biltemas Poleringsmaskin
http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och- ... 0-W-17080/
Min "to do list" ser ut såhär.
Tvätta
Claya bilen, har aldrig gjort detta förut så tänkte testa om det gör någon skillnad?
Polering
Vaxning.
Missar jag någonting, behöver jag köra en cleaner för lacken? Lackskydd, hur fungerar det, är det efter vaxning eller istället för vaxning?
Kan tillägga att bilen i fråga är en Silvermetallic Volvo S70 med 30 000 mil på nacken. Vill testa om jag kan få riktigt bra puts på det.
Tack på förhand!
Vänlig Hälsning
/David
Senast redigerad av 4 Kiji, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Re: Polering och Vaxning, nybörjare
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
Kiji
- Ny Medlem
Precis vad jag letade efter, tack Göran! 
-
Kiji
- Ny Medlem
Då var bilvården gjort!
Använde mig av Meguiars produkter
QUIK CLAY STARTER KIT
ULTIMATE POLISH
ULTIMATE LIQUID WAX
Clay har jag aldrig testat förut, men vilken skillnad den gjorde!
Poleringen gick sådär, kom inte överens med nya poleringsmaskinen från biltema, den hoppade väldigt mycket, svår att hålla jämt varvtal med. Kan tillägga att jag använde väldigt lågt tryck som man ska göra (låta maskinen göra jobbet). Polerade av för hand.
Vaxet lade jag på förhand då jag tröttnade på maskinen och har nu legat på över natten.
Då till mina frågor som jag hoppas ni kan svara på =)
1: Vad tycker ni om Meguiars produkter, bra eller dåligt?
2: Skulle jag använt mig av någon för av cleaner (lackrengöring) innan eller efter leran för ännu bättre resultat?
3: Polermaskinen, vad gjorde jag för fel, skulle jag använt polerhätta istället för polersvamp?
4: Torkar ni av polering och vax förhand?
5: Lägger ni på vaxning förhand?
6: Vad har ni för tips på bra poleringsmaskin, dyr som billig?
Hälsning David
Använde mig av Meguiars produkter
QUIK CLAY STARTER KIT
ULTIMATE POLISH
ULTIMATE LIQUID WAX
Clay har jag aldrig testat förut, men vilken skillnad den gjorde!
Poleringen gick sådär, kom inte överens med nya poleringsmaskinen från biltema, den hoppade väldigt mycket, svår att hålla jämt varvtal med. Kan tillägga att jag använde väldigt lågt tryck som man ska göra (låta maskinen göra jobbet). Polerade av för hand.
Vaxet lade jag på förhand då jag tröttnade på maskinen och har nu legat på över natten.
Då till mina frågor som jag hoppas ni kan svara på =)
2: Skulle jag använt mig av någon för av cleaner (lackrengöring) innan eller efter leran för ännu bättre resultat?
3: Polermaskinen, vad gjorde jag för fel, skulle jag använt polerhätta istället för polersvamp?
Hälsning David
- Manor
- Moderator

Hej!
Jag är själv en glad amatör och svarar utifrån mitt eget tycke:
Jag tycker Meguiars håller en bra och jämn nivå, men det finns mer och fler spännande produkter att prova på.
2: Skulle jag använt mig av någon för av cleaner (lackrengöring) innan eller efter leran för ännu bättre resultat? Tvätta noggrant, därefter lera, tvätta och en cleaner/polish i ett eller flera steg beroende på lackens skick.
3: Polermaskinen, vad gjorde jag för fel, skulle jag använt polerhätta istället för polersvamp? Polerhätta använder nog ingen, så en polertrissa låter inte fel. Däremot så kräver polering lite vana, och det går bättre och bättre för varje försök
.
Ja, jag brukar göra det åtminstone.
Ja, när väl underarbetet är gjort så är det en njutning att få göra något som inte låter
.
Jag tycker att min AEG PE-150 (roterande) känns proffsig och bra. Den ligger i ett mellanprisläge vilket kändes motiverbart för mig...att satsa dubbla summan för max 5 poleringar per år kändes onödigt. Därtill så kör jag en s.k cyclokopia/mussepigg maskin med dubbelhuvud. Dessa finns i en uppsjö av olika fabrikat och kostar runt 300:-. Denna duger gott för det jobb som inte käns bra att utföra med den roterande polermaskinen.
I år ska jag satsa på att alltid använda den roterande maskinen...jag ska bli lite modigare helt enkelt
.
Jag är själv en glad amatör och svarar utifrån mitt eget tycke:
Jag tycker Meguiars håller en bra och jämn nivå, men det finns mer och fler spännande produkter att prova på.
2: Skulle jag använt mig av någon för av cleaner (lackrengöring) innan eller efter leran för ännu bättre resultat? Tvätta noggrant, därefter lera, tvätta och en cleaner/polish i ett eller flera steg beroende på lackens skick.
3: Polermaskinen, vad gjorde jag för fel, skulle jag använt polerhätta istället för polersvamp? Polerhätta använder nog ingen, så en polertrissa låter inte fel. Däremot så kräver polering lite vana, och det går bättre och bättre för varje försök
Ja, jag brukar göra det åtminstone.
Ja, när väl underarbetet är gjort så är det en njutning att få göra något som inte låter
Jag tycker att min AEG PE-150 (roterande) känns proffsig och bra. Den ligger i ett mellanprisläge vilket kändes motiverbart för mig...att satsa dubbla summan för max 5 poleringar per år kändes onödigt. Därtill så kör jag en s.k cyclokopia/mussepigg maskin med dubbelhuvud. Dessa finns i en uppsjö av olika fabrikat och kostar runt 300:-. Denna duger gott för det jobb som inte käns bra att utföra med den roterande polermaskinen.
I år ska jag satsa på att alltid använda den roterande maskinen...jag ska bli lite modigare helt enkelt
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
danne5
- Entusiast

1. Har inte testat, men har läst att de funkar riktigt bra1: Vad tycker ni om Meguiars produkter, bra eller dåligt?
2. Som Manor sa, Tvätt, lera, polering, vaxning
3. Hätta?? vad är det, är inte det typ samma som svamp... eller är det bara jag som är så van att kalla dom ''pads''. Med en medelhård (gul, orange) borde du klara det bra!
4. japp... med mikrofiberduk
5. Ja, jag använder en vaxapplikator och ''masserar'' in det i lacken, och torkar 5 min. senare med MF-duk
6. Biltema eller Claes Ohlson, billiga och bra för hobybruk!!
Hoppas du får ordning på frågorna!
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
-
Kiji
- Ny Medlem
Tack för att ni tog er tiden att svara, uppskattas!
Med hätta/svamp menar jag denna:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och- ... amp-19409/
Fick även med en som är mer "ull" liknande vit. Har fått för mig att den är till för att polera av med?
Med hätta/svamp menar jag denna:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och- ... amp-19409/
Fick även med en som är mer "ull" liknande vit. Har fått för mig att den är till för att polera av med?
-
Kiji
- Ny Medlem
tvätta en gång till efter man har lerat alltså?
- Rednales
- Kemiexpert

Inte nödvändigt. Att polermaskinen vill styra dig är bara att träna vidare. Har själv samma problem, men det bli mindre av den varan.Kiji skrev:tvätta en gång till efter man har lerat alltså?
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Jag brukar göra det...i mitt fall så använder jag lera från Bilt Hamber som anväänder vanligt vatten som "glidmedel", så bilen är ändå våt...att snabbt dra över den med tvättvanten går på någon minut, och därefter torkar jag den torr.Kiji skrev:tvätta en gång till efter man har lerat alltså?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
deciso
- Trogen Medlem

Jag har aldrig använt meguiars medel eller biltemas trissa men prova att prima trissan
innan du börjar polera. Med det menar jag att du fuktar den en aning. Antingen med vatten eller
biltemas instant shine eller något annat sprayvax. Det brukar hjälpa om trissan vill hugga och hoppa, för gör den det är det inget roligt och det blir inte bra heller.
Varför ska man tvätta efter clayen? Det räcker väl med att spola av bilen
innan du börjar polera. Med det menar jag att du fuktar den en aning. Antingen med vatten eller
biltemas instant shine eller något annat sprayvax. Det brukar hjälpa om trissan vill hugga och hoppa, för gör den det är det inget roligt och det blir inte bra heller.
Varför ska man tvätta efter clayen? Det räcker väl med att spola av bilen
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Jag brukar "prime:a" trissan med det medel som jag ska använda mig av. Jag har fått känslan av att vatten och många produkter (t.ex Glare!) inte går så bra ihopdeciso skrev:Jag har aldrig använt meguiars medel eller biltemas trissa men prova att prima trissan
Jag brukar spara hinken med vatten och schampo då jag ju tvättat bilen precis innan clayningen...jag bara drar något drag med tvättvanten, det tar ju bara en minut extradeciso skrev:Varför ska man tvätta efter clayen? Det räcker väl med att spola av bilen
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
DandanRacing
- Medlem
3: För mig så hoppar biltem roterande när jag inte får dit trissan helt centrerat och sen råkar vinkla maskinen då jag kör..Kiji skrev: 3: Polermaskinen, vad gjorde jag för fel, skulle jag använt polerhätta istället för polersvamp?
Hälsning David
4: Jag torkar för hand, viker trasan på mitten några ggr(tror det är 3) så det blir som en kudde mellan hand och lack + att man får fler ytor att torka med.
5: lackskydd lägger jag med en ocilerande slipmaskin med 125mm mjuk trissa då jag tycker det är lättast att få det jämntunt så, om jag får råd att köpa vax framöver så tänker jag lägga det förhand med aplikator.. känns som det kommer bli roligare att smeka ut det dyra vaxet än att bara smeta på det med maskin
//Andreas
Senast redigerad av 4 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....
Me and spelling is like oil and water....
-
Kiji
- Ny Medlem
Så alltså, polering med maskin, handpåläggning med vax? =)
Biltema trissan är ju 180 mm, känns lite onödigt stor, man man köpa mindre någonstans?
Biltema trissan är ju 180 mm, känns lite onödigt stor, man man köpa mindre någonstans?
-
danne5
- Entusiast

Finns att köpa mindre hos Sponsorerna här på forat!! Visst är den stor, men jag har faktiskt använt den, och funkade helt ok 
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
-
Kiji
- Ny Medlem
Måste byta stödrondellen också, hmm, vilken av sponsorerna kan ni tipsa om =)