Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Jonkegtx Bilvårdsgalleri Uppdat. 2017-11-05

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Re: Jonkegtx Bilvårdsgalleri

Inlägg av jonkegtx » 22 maj 2012 22:09

Tackar Nisse! :D Det är alltid lika kul att komma in till er. Hos BBV får man alltid trevligt bemötande och svar på sina frågor.

Har några bilar på gång i Hälsingland i sommar så snart kommer jag väl och fyller på igen. :nicka
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Fiskepojken
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Jonkegtx Bilvårdsgalleri

Inlägg av Fiskepojken » 22 maj 2012 22:31

jonkegtx skrev:Tackar Nisse! :D Det är alltid lika kul att komma in till er. Hos BBV får man alltid trevligt bemötande och svar på sina frågor.

Har några bilar på gång i Hälsingland i sommar så snart kommer jag väl och fyller på igen. :nicka
håller bara med :)

Skicka från Grodan Boll via Tapatalk
Senast redigerad av 4 Fiskepojken, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 26 maj 2012 23:20

Veckans bil :brumm

Skoda Octavia -12 Interiören impregnerades när bilen var alldeles ny, så här ett par månader senare hade jag äntligen tid att lackskydda den :-)

Före:
Bild

Bild
Bild

Bild

Testade Lahega 34s Topguard för första gången. Lättjobbat och fin glans iaf :)
Bild

Bild

Vid senaste beställningen från Shinearama slank det ner en Prima Wheel Armour. Lätt att lägga på, hållbarhet/funktion återstår att se :nicka
Bild

Motorutrymmet efter:
Bild

jaxpo
Medlem

Inlägg av jaxpo » 31 maj 2012 14:54

Fina jobb!! :jeps

Du lackskyddade bara skodan? claya du något innan eller bara tvätt och på med skyddet?

//Johan
Senast redigerad av 4 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 01 jun 2012 14:39

Fina jobb!! :jeps
Tackar :geek:

Inga som helst repor på bilen så jag avfettade, tvättade, handpolerade lite med Menzerna PF, clayade och la sedan på lackskyddet.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 03 jun 2012 08:48

Första Cabben :ugeek:

Före:
Bild

Solblekt Vinylcab:
Bild

Misskötta fälgar:
Bild

Testade ett nytt fälgrengöringsmedel:
Bild

Valet Pro Billbery Wheel Cleaner, blandat 1:3 sprayade, lät verka en stund och spolade av med högtryck. Blev imponerad av resultatet :nicka
Bild

Färdig bil:
Bild

Cabben efter, när jag hade tvättat den så var den helt vitflammig :( Hittade en gammal flaska med Mac 127 vinylglans. Den ordnade biffen! :mrgreen:
Bild

Polerade med Menzerna PF, lackskyddade med Lahega Prorange Topguard, fälgarna förseglades med Prima Wheel Armour. Aquapel på rutorna. Gjorde även insidan men tog inga bilder på det.... Använde Valet Pro Interior APC och Autoglym Interiörtvätt, Impregnerade klädseln med GTechniq I1 Smart Fabric.

Användarvisningsbild
Siggy-Stardust
Medlem

Inlägg av Siggy-Stardust » 03 jun 2012 10:24

Riktigt kul läsning i den här tråden.
Jag lär mig mycket eftersom du också har så bra bilder.

Inspirerande!
Senast redigerad av 4 Siggy-Stardust, redigerad totalt 14 gång.

erihj
Medlem

Inlägg av erihj » 03 jun 2012 22:51

Snyggt :jeps

Hur är prima wheel armour?
Senast redigerad av 4 erihj, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 05 jun 2012 22:36

Riktigt kul läsning i den här tråden.
Jag lär mig mycket eftersom du också har så bra bilder.

Inspirerande!
Tackar! :oops:
Hur är prima wheel armour?
Jag har bara använt det på två bilar än så länge, får nog lägga på min egen bil innan jag kan uttala mig om funktionen. Lätt att applicera är det iaf. :nicka

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 09 jun 2012 23:47

Kvällsnöje i veckan: Hyundai i30CW -08 som behövde lite lackskydd.

Före, väldigt välskött :)
Bild

Mycket bromsdamm var det iaf...
Bild

Jag har ingen foam lance än, kör med en budgetvariant från Waxdog så länge :D Green Artic Snow Foam och Hd-Grön i flaskan.
Bild

Färdig bil, Avfettad med Blue & Green Degreaser Wet, tvättad med Meguliars Gold Class schampoo, clayad, foamad, polerad med Menzerna PF och FF samt lackskyddad med Lahega Prorange Topguard 34s.
Bild

Hjulen fixades med Valet Pro Billberry Wheel Cleaner och Prima Wheel Armour.
Bild

Svågerns arbetsbil stod brevid när jag höll på, kunde inte låta bli att snabbtvätta den oxå, bara för att visa honom hur bra clay är.

Tvättad dörr, med flygrost och asfaltsprickar:
Bild

Efter clay:
Bild

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 10 jun 2012 00:52

Lördagsnöje :geek:

A4-07 före
Bild

Anledningen till dagens fix, attackerande lyktstolpe :o
Bild

Länge sedan tvätt av hjulen...
Bild

Motorutrymmet före
Bild

Klart!
Avfettad med Blue & Green Degreaser Wet, samt prickbort tvättad med Mac 126 Glansschampoo, clayad, foamad(Snow Foam, Hd-Grön), polerad med Menzerna PF och FF samt lackskyddad med Menzerna Power Lock Polymer Sealant. :mrgreen:
Bild

Om man tittar noga kan man ana lite repor fortfarande, men det blev helt ok.
Bild

Efter Valet Pro Billberry Wheel Cleaner, Toxal ca 10% och Prima Wheel Armour.
Bild

HD grön och Glansschampoo sprayades över motorn, Concept Outline ordnade finishen.
Bild

Träd och moln i huven :ugeek:
Bild

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 17 jun 2012 01:31

Var in till Nisse på BBV idag, Kaffe, kaka och ett par timmars teorisnack :D Tack Nisse för att du står ut med alla frågor! :best

När jag till slut kunde slita mig från BBV, naturligtvis med lite nya grejer inhandlade :geek: så blev det uppsnyggning av en Golf från 2005.

Före:
Bild

Efter: Avfettad med Blue&Green Degreaser wet, Tvätt med Autoglym Car Schampo 14. En vända med Autoglym Tar Remover på kvarvarande tjärprickar. Clayad med Bilt Hambers lera, polerad med lila noname trissa och Menzerna PF och FF. Avtorkad med Isopropanol, lackskyddad med Arctic Seal. Plasten fick sig en omgång Concept Vista. Däcken behandlades med Meguiar's Endurance High Gloss Tyre Gel.
Bild

Takspegel:
Bild
Senast redigerad av 5 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

R.A
Medlem

Inlägg av R.A » 17 jun 2012 15:14

Fina jobb! :jeps
Senast redigerad av 4 R.A, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 17 jun 2012 19:33

jonkegtx skrev:Var in till Nisse på BBV idag, Kaffe, kaka och ett par timmars teorisnack :D Tack Nisse för att du står ut med alla frågor! :best

När jag till slut kunde slita mig från BBV, naturligtvis med lite nya grejer inhandlade :geek: så blev det uppsnyggning av en Golf från 2005.
Det var tur att du var på plats och fick hoppa in som stand in...hålla kunder ikvar genom att vara lite extra social och snacka lite bilvårdsprodukter...När jag var upptagen med att sälja en gräsklippare....Var lite underbemanat en stund...Kan vara lite svårt när man är själv en lördag och det droppar in kunder på löpande band....

Stort tack för detta!! :jeps

Vad tyckte du om Autoglym Bilschampo nr 14 ?
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 18 jun 2012 00:30

Tackar Nisse! Klart jag hjälper till och missionerar om bra bilvårdsprodukter. Jag har ju snart provat igenom ert lager :ugeek:

Autoglymschampot var riktigt trevligt! :jeps Dessutom luktade det godis :lol:

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 18 jun 2012 00:35

Idag provade jag något nytt. Hade lovat en kollega att försöka fixa en skada i framsätet.

Hittade ett lagningskit på glasspolisshop, och idag var det dags att testa.

Före:
Bild

På nära håll:
Bild

Trodde inte alls att det skulle funka men, efter ett antal försök och en del frustration blev det så här:
Bild

Inte världsbäst men det är iaf helt! Hållbarheten ber jag att få återkomma om :) Ska smörja in klädseln sen så ser det nog lite bättre ut.
Bild

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 25 jun 2012 23:52

Regn, regn, och åter regn... :x

När det äntligen lättade ikväll gick jag ut och påbörjade ett projekt.

Skoda Octavia -99 Tidigare snabbfixad i min första projekttråd.
Tog en titt på insidan, den var inte vacker och luktade usch!. Sprayade klädsel och golvmatta med Valet Pro Enzyme Odour Eater. Torkade dörrsidor och insteg med Autoglym Interiörtvätt. Ska köra inredningen med klädseltvätten en annan dag... Lägger upp interiörbilder då.

Skodan före tvätt:
Bild

Aldrig tvättat...
Bild

Körde med Blue & Green Degreaser Wet på hårt smutsade ställen under huven samt under list på utsidan. Sprayade en blandning av Green Artic Snow Foam och HD-Grön med min budgetfoamlance, samma medel användes under huven.
Bild

Nu har jag iaf dövat den värsta bilvårdsabstinensen :D
Bild

Bättre... men det finns mer att göra.
Bild

Bilen behöver stenskotts/repfix och en ordentlig polering. Inredningen behöver oxå en rejäl omgång. Mer om det en annan gång. :brumm

yeehaa
Ny Medlem

Inlägg av yeehaa » 26 jun 2012 00:41

Jag är en novis inom bilvård och undrar exakt hur du gjorde med motortvätten. Men du använde alltså först Blue & Green Degreaser Wet och sen så körde du med slangen för att spola av det? Är det säkert att göra så eller skyddade du några speciella delar i motorutrymmet? Jag behöver nämligen också rengöra i motorutrymmet men är rädd att använda vatten där. Hade ju varit lite pinsamt om man inte kan köra med bilen ifrån stället där man tvättar :oops: :D
Senast redigerad av 4 yeehaa, redigerad totalt 14 gång.

fisse
Ny Medlem

Inlägg av fisse » 26 jun 2012 11:16

yeehaa skrev:Jag är en novis inom bilvård och undrar exakt hur du gjorde med motortvätten. Men du använde alltså först Blue & Green Degreaser Wet och sen så körde du med slangen för att spola av det? Är det säkert att göra så eller skyddade du några speciella delar i motorutrymmet? Jag behöver nämligen också rengöra i motorutrymmet men är rädd att använda vatten där. Hade ju varit lite pinsamt om man inte kan köra med bilen ifrån stället där man tvättar :oops: :D

Tjena! Jag undrar precis samma sak :) sen en fråga om Concept medlen, det du använder under huven kan man ha det till däcksidorna också eller har du något tips på ett som ger bra glans och hållbarheten?
Väldigt kul o läsa om dina jobb du gör! Och inspirerande bilder! :best
Senast redigerad av 4 fisse, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 26 jun 2012 13:07

När jag motortvättar så sprayar jag Degreaser Wet på riktigt skitiga ytor, väntar någon minut. Penslar, sen lägger jag på Green Arctic Snow foam och HD-grön (1:10 snow foam och en skvätt HD-grön) med "slangflaskan" låter det verka en stund. Penslar igen och sköljer sedan av med vattenslang och självtryck. Hittils har jag inte skyddat något under huven men däremot varit försiktig med hur jag sprayar medel och spolar av på känsliga ställen.

Torkar av känsliga delar ordentligt, sprayar med 5-56 gör jag ibland i kontakter och så.

Concept Outline funkar kanon under huven, egentligen använder jag det till bilens gummimattor :mrgreen:

För däckssidorna kör jag med Meguiars Endurance Tire Gel. En kladdig produkt, men den ger fin lyster åt däcken och jag tycker att den håller bra. Dessutom luktar den godis :ugeek:

Tack för uppmuntran!

Skriv svar