Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lexus ct200, svart

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
eric.u
Medlem

Lexus ct200, svart

Inlägg av eric.u » 10 jul 2012 20:52

Före
Bild

50/50
Bild

Efter
Bild

Cyclo orig, med Powerfinnish och gula nordicpad.

3 ärtor medel på varje trissa sen körde jag och körde körde och körde, satt å körde så länge att jag glömde bort mig själv i maskinen.. kanske 7-10min på en 50*50cm panel eller 1/4 dörr.

Men hur mycket jag än kör ut medlet så blir det aldrig damm av det, de enda som händer är snarare att rondellen börjar mjöla sönder pga värme eller nåt vet inte varför paden gör så. dom är 100m så dom tar inte i varandra.

Men de jag inte blir klok på är att menzerna medlet aldrig börjar "damma" eller försvinna som folk här beskriver. Det är inte på långa vägar lika enkelt att torka av som meguiars medel eller britemax medel för den delen.

Nåväl flertalet IPA torkningar cirka 3 per panel fick bort resterna från medlet, men de var inte lättjobbat..
Kombon plockade dock varenda repa på bilen med lätthet.
Senast redigerad av 4 eric.u, redigerad totalt 14 gång.
MVH Eric

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Re: Lexus ct200, svart

Inlägg av Rednales » 10 jul 2012 21:08

Tre ärtor x2 på 50x50 cm låter mkt tycker jag.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 10 jul 2012 21:17

Lexus har speciella lacker, värdelös kvalitet generellt.

Medlet måste absolut inte bli som pulver, det där är helt olika på olika lacker..

Och på lexus lacker rekomenderar ja att du spetsar med lite sf så det blir lättare att torka av och för den delen köra.

Men det såg ju ut som du fått bort en hel del repor iaf:)

Det gäller att man är försiktig när man torkar av då lacken är så känsligt att det lätt blir repor om du måste gnugga hårt.

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Norrlänningen

Inlägg av Norrlänningen » 10 jul 2012 21:48

Jepp, precis som med de flesta Japanska lacker så är Lexus bland det sämsta som finns där ute.

Sök på begreppet "Sticky paint" så får du kilometervis med läsning där folk har slitit sitt hår med precis samma problem som du har.
Generellt sett så är Menzerna det polermedel som är absolut mest lättjobbat. Som du själv skriver så dammar det mycket lite eller inget och det är så fantastiskt enkelt att torka av. MEN, det gäller att du har en bra MF-duk. Detta gäller alltså oavsett polermedel.
Senast redigerad av 4 Norrlänningen, redigerad totalt 14 gång.

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 11 jul 2012 09:48

MEN, det gäller att du har en bra MF-duk. Detta gäller alltså oavsett polermedel.
Ja visst gör det, och många dessutom. använder säkert 20-30 dukar för en bil.
Jag vet inte om det är mycket eller lite jämfört med andra men.
Jag kör med dessa dukar, http://i4detailing.co.uk/acatalog/I4D_U ... ack_1.html

Hur många "ärtor" medel skulle du dosera på en cyclo för en 50*50cm yta? ska doseringen motsvara att efter 5-6 passes så ska medlet vara borta helt, tort, eller räcker det att köra tills det flashar går från vitt till genomskinligt?

Man lär sig alltid nånting :)

Funderade även på om Glare prof polish kan vara en sista utvägen problemlösare på svarta bilar med dålig lack då de verkar innehålla mycket fillers "glasplexin" som fyller??

Jag blev till slut ganska nöjd med bilen, alla tvättrepor borta, många större repor borta också, fula frätmärken från nedfall borta också.

Ska googla sticky paint :)

MVH
MVH Eric

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 11 jul 2012 12:54

Menzernas polermedel dammar, som du märkte, inte speciellt mycket. Det enda av deras medel som dammar är den äldre varianten av Intensive polish, PO91L, och Power gloss, S34A. Som regel är att dessto mer cut ett polermedel har dessto mer dammar det; mer slipmedel och mindre smörjmedel.

7 minuter låter, enligt mig, alldeles för länge. Risken finns, som redan nämnts ovan, är att du har en "sticky paint", vilket är vanligt på vissa japanska bilar som till exempel Subaru, Mitsubishi, Honda; jag har haft mest problem med Subaru.

Om du har en "sticky paint", så är det i stort sett omöjligt att polera med en roterande maskin. I ditt fall så använder du en cyclo, som oscillerar. Jag hade testat att köra med ett finare medel som final finish eller super finish.

Är det riktigt omöjligt så kan man använda en vaxpolish eller liknande. Det har hänt mig en gång att ingenting jag testade med fungerade, utan då fick jag använda mig av en vaxpolish.

Lycka till.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 11 jul 2012 14:18

Om du har en "sticky paint", så är det i stort sett omöjligt att polera med en roterande maskin.
HA, det är därför jag har haft så svårt att köra med roterande på japanska bilar, de bara hugger hela tiden och de känns som att man måste ha extremt mycket polermedel för att få nå flyt i det.

Nåväl för det mesta tycker jag cyclon klipper bra, det är just det där sista blinget på svarta bilar som är lite trixigt. oftast blir jag nöjd men inte alltid :) och då kanske en vaxpolish "glare" kunde ha räddat situationen. Får väll ta hem en flaska att ha utifall..

:)
MVH Eric

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 11 jul 2012 14:33

Jag har inte upplevt "sticky paint" själv, men på Outbacken har jag hittills bara använt Ultima Paint Prep respektive Glare Micro Finish, Glare Professional Polish och det har inte givit några bekymmer alls. Min bil är ju också tämligen ny, och pedantvårdad...annars så hade väl grövre produkter behövts, antar jag.

Jag noterade för ett tag sedan några (typ) tvättrepor på stötfångaren. Jag gick bara över med Glare Professional Polish för hand och de förvann och har inte synts igen. Ja försvann och försvann...jag antar att de finns kvar med nu ifyllda med Glasplexin, så visst kan Glare ge det där sista i resultatet som eftersträvas.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 11 jul 2012 21:49

Jill, aha att vi inte tänkte på det? Nej men allvarligt det är ett världskänt fenomen och sök
på det så har du lite läsning.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Lexus ct200, svart

Inlägg av Manor » 11 jul 2012 22:36

marcus skrev:Jill, aha att vi inte tänkte på det? Nej men allvarligt det är ett världskänt fenomen och sök
på det så har du lite läsning.
Jill har uppenbarligen inte detta problem. Jag har inte heller noterat något konstigt med mina två Subarusar. Varför ska man då läsa om det? Det är väl ingen idé att grubbla på obefintliga problem när det finns så mycket annat att lägga tiden på ;).
mvh Manor

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 12 jul 2012 11:05

För den dagen som hon stöter på en sådan lack, kan det vara bra att veta att det existera och veta hur man skall tolkas med problemet?

Ja, det finns mycket man kan lägga tid på men Jill gillar, som det får förstås, att läsa på nätet om allt i rekondväg :cheers

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 12 jul 2012 17:19

Har man en egen Subaru och gillar att sköta den är det kanske inga större problem.
Men när man jobbar med bilvård så märker man ganska snart skillnad på lackkvalite.
Dessa kladdlacker är förvisso inte så svåra att polera när man väl vet hur.

Men kör man på som man brukar på valfri tysk märker man att det kladdar.

Sen är lacken mjuk och känslig.
Lätt att få bort repor men ofta är det nedfallen som är värre.
Dessa lacker är makt känsligare för fågelskit , kåda etc som snabbt etsas så djupt att man inte kan få till det med en "vanlig" polering.

Detsamma gäller såklart i ts fall lexus, Mitsubishi osv.

Vet tillomed att Mitsubishi faktiskt gått med på omlack på nästan helt nya bilar pga detta.

Mvh/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Lexus ct200, svart

Inlägg av Manor » 12 jul 2012 18:53

OT.
Vad är anledningen till att de japanska lackera är "mjukare"?
Min uppfattning är att japanska bilar "äger" kvalitetsmässigt mot bilar från de flesta andra länder, och att de är lyhörda om fel/problem hittas. När Teknikens Värld nästan välte med en Mercedes A-klass så mörkade och duckade Mercedes i det längsta. När motsvarande problem har inträffat för japanska märken så har man varit intresserad av varför och gjort något åt saken.

Om nu lacken verkligen är sämre på japanska bilar, varför har man då inte gjort något åt det?
Som amatör har jag inte märkt någon större skillnad mellan olika bilmärken, utan de har enbart varit olika bra skötta med mer eller färre repor och skador.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 12 jul 2012 19:37

Japanska och vissa amerikanska lacker är 1 komponent som jag fått lära mig.

Sen att tro att japanska eller tyska bilar är överlägsna är bara dumt.
Det är engelska bilar som dominerar;)

Nä men alla tillverkade har sina brister.
Det kan ha med kostnader, traditioner etc att göra.

Men ja skulle tro att det kommer bli mer likt europeisk standard framöver bara att det tar ett tag innan man räknat av de befintliga lackrobotarna etc:)

Har isolerat säkert 100 subarus och stött på 1 med riktigt hård orginallack.
Ingen aning varför
om det va nån testbil eller omlack på fabriken vet ja inte men paff blev man:)

Skriv svar