Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
-
Curious1
- Medlem
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Ny fråga. Ska polera och lackskydda en bil imorgon med Menzerna Power Lock Polymer Sealant.
Det rekommenderas att man rengör lacken innan med t.ex HD grön. Detta har jag aldrig gjort innan.
Så ni som gjort det, kan ni ge tips? Kör ni ut bilen och blöter den, sprutar på HD grön, låter verka och spolar av. Torkar sedan av med Våffelduk? Eller hur gör ni helt enkelt?
Tack.
Det rekommenderas att man rengör lacken innan med t.ex HD grön. Detta har jag aldrig gjort innan.
Så ni som gjort det, kan ni ge tips? Kör ni ut bilen och blöter den, sprutar på HD grön, låter verka och spolar av. Torkar sedan av med Våffelduk? Eller hur gör ni helt enkelt?
Tack.
Senast redigerad av 6 Curious1, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Om man tvättar med HD-grön beror på hur mycket man behöver städa efter polering, personligen så torkar och spritar jag i 95% av fallen istället.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
deciso
- Trogen Medlem

Jag spritar också men ska du tvätta så är det bara göra som en vanlig biltvätt.
Vatten i hinken, en skvätt hd grön i och sen svampa. Skölja av och torka.
Vatten i hinken, en skvätt hd grön i och sen svampa. Skölja av och torka.
Senast redigerad av 6 deciso, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Om du vill tvätta med HD-Grön spolar du av bilen först sen lägger du på HD-Grön blandning 1+10 del
så det biter lite på dom feta polermedlen..sen svampa direkt på det..och skölj av noga!! länge med vatten..sen bara torka av och låt lufttorka mellan 30-60min
därefter bara lackskydda..
så det biter lite på dom feta polermedlen..sen svampa direkt på det..och skölj av noga!! länge med vatten..sen bara torka av och låt lufttorka mellan 30-60min
därefter bara lackskydda..
Senast redigerad av 6 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
Arjen
- Medlem
Behöver lite råd om hur jag ska hantera omlackade delar.
Bilen har råkat ut för en mindre olycka och kommer med största sannolikhet få en omlackad kofångare och helt ny framskärm. Jag tänkte bara höra här vad man ska tänka på nu när man kommer få lite ny lack att ta hand om som kommer blandas med gammal lack. Har inte haft bilen så länge så den har inte fått något ordentligt lackskydd i min ägo men tänkte bara höra om det är något man ska undivka när man har ny/omlackade delar på bilen när det gäller tvätt och vaxning/polering.
Bilen har råkat ut för en mindre olycka och kommer med största sannolikhet få en omlackad kofångare och helt ny framskärm. Jag tänkte bara höra här vad man ska tänka på nu när man kommer få lite ny lack att ta hand om som kommer blandas med gammal lack. Har inte haft bilen så länge så den har inte fått något ordentligt lackskydd i min ägo men tänkte bara höra om det är något man ska undivka när man har ny/omlackade delar på bilen när det gäller tvätt och vaxning/polering.
Senast redigerad av 6 Arjen, redigerad totalt 14 gång.
- Jonke
- Trogen Medlem

När jag lackar och ibland misslyckats så kan man polera till det morgonen efter. I ditt fall skulle jag lackskydda dom nylackade delarna nån dag efter du fått bilen.Eftersom då är delarna relativt rena. Ang tvätt så (mest känsligtArjen skrev:Behöver lite råd om hur jag ska hantera omlackade delar.
Solid lack) så undvik jättestarka alKalier. Men mitt tips är att lackskydda omgående
Hoppas jag kunde svara på din fråga. Har du fler frågor ang lack osv så hör av dig
Mvh Jonas
Senast redigerad av 6 Jonke, redigerad totalt 14 gång.
-
Arjen
- Medlem
Då var det kanske bra att jag inte hunnit lackskydda bilen ännu så alla delar får samma behandling. Har hört att om man vaxar/polerar mycket och sen får delar utbytta kan det se väldigt konstigt ut med olika nyanser och sådant runt bilen på de nya delarna. Som den nybörjare jag är ville jag bara ta det säkra före det osäkra.Jonke skrev:När jag lackar och ibland misslyckats så kan man polera till det morgonen efter. I ditt fall skulle jag lackskydda dom nylackade delarna nån dag efter du fått bilen.Eftersom då är delarna relativt rena. Ang tvätt så (mest känsligtArjen skrev:Behöver lite råd om hur jag ska hantera omlackade delar.
Solid lack) så undvik jättestarka alKalier. Men mitt tips är att lackskydda omgående![]()
Hoppas jag kunde svara på din fråga. Har du fler frågor ang lack osv så hör av dig![]()
Mvh Jonas
-
yoda78
- Medlem
Hej,
Har en fundering kring Menzerna Super Finish 4000 och Power Finish 2500 är det stor skillnad mellan dom, såg att SF ger ett högre glanstal 8 än PF som har 10 är det något man märker??
Har en flaska med PF som jag kört med i ett steg, är det då någon större mening att köpa en flaska SF eller kan man köra vidare på PF?? "vilket medel får jag ut mest av"
Tanken är att lägga PowerLock sen...
Har en fundering kring Menzerna Super Finish 4000 och Power Finish 2500 är det stor skillnad mellan dom, såg att SF ger ett högre glanstal 8 än PF som har 10 är det något man märker??
Har en flaska med PF som jag kört med i ett steg, är det då någon större mening att köpa en flaska SF eller kan man köra vidare på PF?? "vilket medel får jag ut mest av"
Tanken är att lägga PowerLock sen...
Senast redigerad av 6 yoda78, redigerad totalt 14 gång.
-
danne5
- Entusiast

Det är inte extremt stor skillnad mellan PF-PL och PF-SF-PL! Endast på pappret enligt mina erfarenheter. Förutsatt att du inte tänker köra PF med en väldigt grov trissa(t.ex lamull) 
Senast redigerad av 6 danne5, redigerad totalt 14 gång.
- Jonke
- Trogen Medlem

Arjen skrev:Då var det kanske bra att jag inte hunnit lackskydda bilen ännu så alla delar får samma behandling. Har hört att om man vaxar/polerar mycket och sen får delar utbytta kan det se väldigt konstigt ut med olika nyanser och sådant runt bilen på de nya delarna. Som den nybörjare jag är ville jag bara ta det säkra före det osäkra.Jonke skrev:När jag lackar och ibland misslyckats så kan man polera till det morgonen efter. I ditt fall skulle jag lackskydda dom nylackade delarna nån dag efter du fått bilen.Eftersom då är delarna relativt rena. Ang tvätt så (mest känsligtArjen skrev:Behöver lite råd om hur jag ska hantera omlackade delar.
Solid lack) så undvik jättestarka alKalier. Men mitt tips är att lackskydda omgående![]()
Hoppas jag kunde svara på din fråga. Har du fler frågor ang lack osv så hör av dig![]()
Mvh Jonas
är firman seriös ser dom till att polera ( mer eller mindre) dom angränsande ytorna för att kunna hitta en 100% färgmatchning, många påstår att lackerare bryter om färgen för att matcha mot en blekt/sliten lack, men det är bara myt, för om man skulle bryta ner/matta färgen och sen polerar bilägaren resterande bilen , då kommer det inte se klokt ut !
men i ditt fall är det ingen fara
mvh Jonas
- RPM2006
- Medlem
Tips på hur man ska torka av men samtidigt skydda dagens plast-framlampor? Nu vintertid alltså. Man vill ju ganska så gärna gå fram och torka av men kan tänka mig att glaset blir repigt. Är det att springa med hink och vatten?
Senast redigerad av 6 RPM2006, redigerad totalt 14 gång.
-
Arjen
- Medlem
Den ska in för rep/omlackering till en "officiell" Volkswagen-verkstad så jag antar att de gör jobbet ordentligt.Jonke skrev:Arjen skrev:Då var det kanske bra att jag inte hunnit lackskydda bilen ännu så alla delar får samma behandling. Har hört att om man vaxar/polerar mycket och sen får delar utbytta kan det se väldigt konstigt ut med olika nyanser och sådant runt bilen på de nya delarna. Som den nybörjare jag är ville jag bara ta det säkra före det osäkra.Jonke skrev: När jag lackar och ibland misslyckats så kan man polera till det morgonen efter. I ditt fall skulle jag lackskydda dom nylackade delarna nån dag efter du fått bilen.Eftersom då är delarna relativt rena. Ang tvätt så (mest känsligt
Mvh Jonas
är firman seriös ser dom till att polera ( mer eller mindre) dom angränsande ytorna för att kunna hitta en 100% färgmatchning, många påstår att lackerare bryter om färgen för att matcha mot en blekt/sliten lack, men det är bara myt, för om man skulle bryta ner/matta färgen och sen polerar bilägaren resterande bilen , då kommer det inte se klokt ut !
men i ditt fall är det ingen farase till att lackskydda dom nylackade delarna, för i regel gör inte lackverkstäder ( hoppas jag inte får äta upp dethär ) det.
mvh Jonas
- v2_racer
- Medlem
Någon som har testat Polishangel läderborste?
http://www.streetpower-rekond.se/interi ... orste.html
http://www.streetpower-rekond.se/interi ... orste.html
Senast redigerad av 6 v2_racer, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
testa att behandla dom med Plexus..då slipper du det problemet ..RPM2006 skrev:Tips på hur man ska torka av men samtidigt skydda dagens plast-framlampor? Nu vintertid alltså. Man vill ju ganska så gärna gå fram och torka av men kan tänka mig att glaset blir repigt. Är det att springa med hink och vatten?
Senast redigerad av 6 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
Bisolvon
- Medlem
Vad ska jag ha denna till?

Senast redigerad av 6 Bisolvon, redigerad totalt 14 gång.
- Jonke
- Trogen Medlem

Bisolvon skrev:Vad ska jag ha denna till?
vi har något liknande på jobbet, små typ filtskivor som är stenhårda, dock är våra 77mm , men dom är kanon för att avverka, ( jäkligt aggresiva )
-
DandanRacing
- Medlem
Bisolvon skrev:Vad ska jag ha denna till?
http://i1143.photobucket.com/albums/n62 ... 69f54c.jpg[/img]
http://i1143.photobucket.com/albums/n62 ... a3117d.jpg[/img]
Glas kanske
http://www.streetpower-rekond.se/carpro ... 76-mm.html
//Andreas
Senast redigerad av 6 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....
Me and spelling is like oil and water....
-
Bisolvon
- Medlem
Jag får testa på min bakruta. Den ser föör j*vlig ut!! Ska fixa bilder på de så kan vi se vad som händer
kan även köra en vända på min huv på andra bilen.
Senast redigerad av 7 Bisolvon, redigerad totalt 14 gång.
Anledning: Editerade svordom
Anledning: Editerade svordom
-
Arjen
- Medlem
Förmodligen en idiotfråga men därför passar den kanske bra i denna tråden.
Måste man använda högtryck för att spola av skummet efter en "foaming"? Jag vet att man måste ha en för att lägga på skummet men undviker helst att spola högtryck direkt på bilen.
Måste man använda högtryck för att spola av skummet efter en "foaming"? Jag vet att man måste ha en för att lägga på skummet men undviker helst att spola högtryck direkt på bilen.
-
miken
- Entusiast

Klart man inte måste men en foamlance är ju till för att lösa upp smutsen innan du blåser av den med högtryckstvätt för att så mycket smuts ska försvinna innan du tar fram svampen eller tvätthandsken för att slippa tvättrepor.Arjen skrev:Förmodligen en idiotfråga men därför passar den kanske bra i denna tråden.
Med trycket från slangen kan jag lova dig att du knappt får bort någon smuts och då är det ju ingen vits
Varför är du så rädd för att använda en högtryckstvätt? Använder jag alltid när jag tvättar bilarna skulle inte klara mig utan den
Senast redigerad av 6 miken, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016