Det blev lite bilputs på årets Finlandsresa igen. Samma tre bilar som förra året, min Astra -05, farsans 945 -98 och morbroderns Twingo av okänd modell (tror det är 96-98 eller så).
All tvätt skedde utomhus med en pump från sjön, dvs med Saimen-vatten i slangen utan högtryck. Väldigt mjukt sjövatten som inte lämnar en fläck om man låter bli att torka.
Dock hade jag lite mer filtrerat brunnsvatten i hinken.
Nackdelen med att vara utomhus är den enormt rikliga förekomsten av bromsar som av någon anledning tydligen älskar just blöt billack, samt såklart att bita mig. Jag tror jag fick ca 50 broms- och myggbett per biltvätt... Man vande sig.
Här är en närbild på ena typen av de två vanligaste bromsarna. Den andra är en med färglada vingar som formar en triangel.
Och här är en slumpvis tagen bild som visar ett antal av dem samtidigt (så här många var det hela tiden, minst) medans jag tvättade min egen bil. Vem kan räkna antalet?
Men bortsett från bromsj-arna, bristen på högtryck och bra belysning så är "garaget" härligt med gott om utrymme:
Den bil som var den enda som fick en ordentlig polering var 945'an.
Den putsade jag förra året också, då med dubbeltrissa, till ett rätt bra resultat även om det inte blev helt repfritt och fick CTI lackskydd på sig.
Jag har ingen aning om hur min far behandlat motorhuven vid tvätt men den var något otroligt repig nu. Den var dock inte sådan för så sent som någon månad sen:

Som tur var var inte hela bilen lika illa, men gott om tvättrepor var det. Värre än förra året.
Så först avfettades (Power och Solvynol Green ca 1:30), tvättades (något av blindtestschampona), lerades och torkades bilen.
Sen polerade jag med Intesive Polish och roterande med aprikos (tror jag, kraftigt färgad efter tvätt) sprängd trissa.
Här är en dålig (fotot i sig alltså) 50/50 på huven:
Hade tänkt köra med Final Finish också men hann inte tyvärr.
Avslutade med FireGlaze som kördes in ordentligt med dubbeltrissan och mjuka pads. Körde bara ett varv som jobbades in ordentligt men kompletterade med lite till för hand på de mer utsatta ställena som under list, fälgar, dörrkarmar, inre delarna av bagageluckan och så.
Vindrutan fick smaka på ProReconds egna glasbehandling, får se om den håller lika bra som Trutest som denna fick förra året. Det hade avtagit rejält.
Några efterbilder (däcken ville han inte ha behandlade men är helt nya trots sin gråhet. Lister fick dock lite Armor All semi-matt)...
Huven:
Och en träd-bild:
Twingon däremot försökte jag inte ens ta en repa på, den fick bara en ordentlig och välbehövd tvätt och sen körde jag med dubbeltrissan och Autosmarts Polish med hårdvax som jag hade kvar en slatt av.
Fin pärlning vid regn på både lack och rutor blev av det iaf jämfört med totalt obefintlig som det var innan. Skandinaviska hårdvaxet den fick förra sommaren höll definitivt inte ett helt år.
Och många gånger blankare trots att den var lika repig över hela bilen som 945'ans huv under vaxpolishen.
Min egen Astra körde jag ju CTI lackskydd på i april men den är inte polerad sen juli-08 och jag hade inte riktigt tid nu heller så det blev ordentlig avfettning och tvätt med hjälpreda följt av dubbeltrissan och CTI igen. Jag har upptäckt att jag verkligen gillar CTI. Körde in CTI ordentligt med gula mediumtrissor så lite lite tvättrepor försvann iaf.
Som ni kan se är det rätt bra avrinning även efter tvätt med Solvynol Green med skyddet som är kvar sen i april:
Och även om jag nu upplever den lite lite blankare än innan så har jag grymma problem att få med blänket på bild, den är knepig att fota den här silvergråblå färgen...:

Aningen smutsig på dessa bilder jag tog idag:
Ska bli mycket intressant att se hur Ultima PaintGuardPlus påverkar blänket när det kommer på sen!
Däcken, stänkskydden och det lilla svarta vid sidospeglarna fick lite Concept PRLC.