Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Test av fyra vaxer
- Tomas88
- Medlem
Re: Test av fyra vaxer
Men ytan kanske inte är helt oskyddad ändå?
Den förra behandligen kanske sitter kvar till viss del.
Den förra behandligen kanske sitter kvar till viss del.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.
Tomas
Kör: Volvo C30 T5.
- Jiiins
- Entusiast

Har kollat en gång jag polerat bilen att bara spruta vatten på den innan tvätt med hd-grön, WOW....vilken pärleffekt det blev!!! Det är nog från smörjningen av polermedlet "oljor" som gör detta med lacken
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
MAX
Ska man då inte kunna säga att glansen ligger i underarbetat samt att som det påpekas(av mej själv och alla andra)om man har en obs obs har en ,frisk lack
så varför laga något som inte är trasigt då det som jag lärt mej speciellt nu när man börjat polerat och efter ett visdoms-ord som jag hörde för 25år sen vad blir blankare än en ny elle frisk lack eller viewtopic.php?f=9&t=516&start=0ny lack 
det det handlar om är väl att sköta om sin bil= håll den ren och snygg och tvätta inte sönder den mvh max
,samt att det bästa lack-skyddet måste väl vara bilens egen lack om den ej börjat oxidera eller om den har klar lack om det nu är en klar-lack lagd på bilen polera kan man göra när den blir repig men ang lack-skydd så vad skyddar den emot då kul att veta 
det det handlar om är väl att sköta om sin bil= håll den ren och snygg och tvätta inte sönder den mvh max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Du kan utesluta oljor i detta fall, då jag i sort sett alltid spritar ytan innan jag lägger skyddet..Jiiins skrev:Har kollat en gång jag polerat bilen att bara spruta vatten på den innan tvätt med hd-grön, WOW....vilken pärleffekt det blev!!! Det är nog från smörjningen av polermedlet "oljor" som gör detta med lacken
Även teorin att det skulle sitta lackskydd kvar är knappast troligt då jag körde den med FF innan.
Att glansen är liknande är inte så konstigt egentligen, är det bra polerat så tillför inte skyddet så mycket glans, däremot så är det lite lurigt med att avrinningen och pärlningen är liknande.
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Funk
- Moderator

Resultat efter totalt 9 tvättar vara två med schampo (Cherry Foam)..

Som ni kan se så börjar det skilja sig en del mellan de olika behandlingarna, det är i stort sett bara Ultima som fortfarande pärlar. Tydligt nog är det också Ultima som har den sämsta avrinningen på grund av detta..
alla andra områden torkar fortare. De andra låter vattnet rinna av i stora sjok vilket gör att det torkar bättre och inte drar åt sig damm och pollen i lika stor grad, ett minus man tyvärr får dras med vid pärlning. Det kanske inte spelar så stor roll om man torkar efteråt, men skall man göra en "quick and dirty" avspolning så är det inget plus.
Referensen FireGlaze pärlar också fortfarande men inte lika tydligt som Ultima, och den tidigare tejpade ytan är absolut sämst.
Jag skulle helt ovetenskapligt säga att så här långt är skillnaderna mellan ytorna ganska små vad det gäller glans och tvättbarhet, medan Ultima som sagt behåller pärlningen bäst.
/Thomas

Som ni kan se så börjar det skilja sig en del mellan de olika behandlingarna, det är i stort sett bara Ultima som fortfarande pärlar. Tydligt nog är det också Ultima som har den sämsta avrinningen på grund av detta..
alla andra områden torkar fortare. De andra låter vattnet rinna av i stora sjok vilket gör att det torkar bättre och inte drar åt sig damm och pollen i lika stor grad, ett minus man tyvärr får dras med vid pärlning. Det kanske inte spelar så stor roll om man torkar efteråt, men skall man göra en "quick and dirty" avspolning så är det inget plus.
Referensen FireGlaze pärlar också fortfarande men inte lika tydligt som Ultima, och den tidigare tejpade ytan är absolut sämst.
Jag skulle helt ovetenskapligt säga att så här långt är skillnaderna mellan ytorna ganska små vad det gäller glans och tvättbarhet, medan Ultima som sagt behåller pärlningen bäst.
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Funk
- Moderator

Sådärja, nu var vi uppe i 15 tvättar varav 4 med svamp och schampo...

Som ni kan se så är det bara Utima som pärlar bra fortfarande. Platinum gör det till en viss del medans Autoglym och Smartwax är helt utan pärlning... De obehandlade ytorna har nästan noll i avrinning och ingen som helst pärlning. referensen FireGlaze ligger en bit efter Ultima i pärlning..
Men pärlning är en sak, avrinning en annan. Rangordningen på avrinningen är lite annorlunda..
1: Autoglym, torkar snabbast , vattnet rinner av i sjok
2: Platinum, pärlar en aning, torkar snabbt efter avrinning
3 Smartwax, ingen pärlning, sämre avrinning, men torkar som nummer 3
4: Ultima, pärlar något grymt och håller därmed vattnet jättelänge.
Fireglaze som inte ligger på samma yta skulle jag bedöma hamnar mittemellan 1 och 2, trots att det pärlar lite mer än Platinum efter så här många tvättar så rinner vatten av ganska lätt.
Alla vaxerna ser ungefär likadana ut glansmässigt, och är lätta att tvätta. Den sista gången så hade jag fått lite sav från träd på lacken och alla var hyfsat lätta att få rena utom den obehandlade ytan som varit under tejpen. På ytorna med FireGlaze, Ultima och Platinum så var det nästan helt borta med bara vatten från högtrycken, ingen avfettning kördes denna gång, men det lossade direkt efter svampning på alla.
/Thomas

Som ni kan se så är det bara Utima som pärlar bra fortfarande. Platinum gör det till en viss del medans Autoglym och Smartwax är helt utan pärlning... De obehandlade ytorna har nästan noll i avrinning och ingen som helst pärlning. referensen FireGlaze ligger en bit efter Ultima i pärlning..
Men pärlning är en sak, avrinning en annan. Rangordningen på avrinningen är lite annorlunda..
1: Autoglym, torkar snabbast , vattnet rinner av i sjok
2: Platinum, pärlar en aning, torkar snabbt efter avrinning
3 Smartwax, ingen pärlning, sämre avrinning, men torkar som nummer 3
4: Ultima, pärlar något grymt och håller därmed vattnet jättelänge.
Fireglaze som inte ligger på samma yta skulle jag bedöma hamnar mittemellan 1 och 2, trots att det pärlar lite mer än Platinum efter så här många tvättar så rinner vatten av ganska lätt.
Alla vaxerna ser ungefär likadana ut glansmässigt, och är lätta att tvätta. Den sista gången så hade jag fått lite sav från träd på lacken och alla var hyfsat lätta att få rena utom den obehandlade ytan som varit under tejpen. På ytorna med FireGlaze, Ultima och Platinum så var det nästan helt borta med bara vatten från högtrycken, ingen avfettning kördes denna gång, men det lossade direkt efter svampning på alla.
/Thomas
- Tantrum
- Administratör

Bra summerat Funk! Koncist och bra!
Jag har blivit så inspirerad av ditt test att jag funderar på ett liknande på min egen huv! Lidl W5 vaxpolish, Biltema Briljantvax, Sonax hårdvax och OKQ8 Hårdvax tänkte jag testa där. Lågprisprodukter ftw!
Jag har blivit så inspirerad av ditt test att jag funderar på ett liknande på min egen huv! Lidl W5 vaxpolish, Biltema Briljantvax, Sonax hårdvax och OKQ8 Hårdvax tänkte jag testa där. Lågprisprodukter ftw!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
linblekinge
- Trogen Medlem

Lidl waxpolish alla tandkräms tub ska bli intressant och se hur det går för 
Här kommer lite info från en säljare på ebay , som säljer platium på upptappappad flaska , den döljer repor osv står det där , alltså ett bilhandlar polish
AUTOSMART INTERNATIONAL
GLEAM MACHINE SHOP PROMOTION ! ! !
PLATINUM K10 POLYMER (TAKEN FROM 5 LITRE BULK TIN . THIS BOTTLE IS FULL UNLIKE OTHERS THAT ARE LISTED)
PLATINUM IS AUTOSMARTS BEST DEEP WAX AND SCRATCH FILLING FILLING POLISH. IT CAN BE USED ON ALL TYPES OF PAINTWORK INCLUDING METALICS . IT IS QUICK AND EASY TO USE . LOW DUSTING AND NON TRIM MARKING . ITS UNIQUE FORMULATION OF K10 POLYMORS FILLS IN FINE SCRATCHES AND SWIRL MARKS LEFT BY EITHER PETROL STATION CAR WASHES OR USE OF BAD COMPOUND POLISHES . IT CAN BE USED MANUALLY OR WITH A MACHINE MOP OR SMART TOOL . ESPECIALY METALICS.
Här kommer lite info från en säljare på ebay , som säljer platium på upptappappad flaska , den döljer repor osv står det där , alltså ett bilhandlar polish
AUTOSMART INTERNATIONAL
GLEAM MACHINE SHOP PROMOTION ! ! !
PLATINUM K10 POLYMER (TAKEN FROM 5 LITRE BULK TIN . THIS BOTTLE IS FULL UNLIKE OTHERS THAT ARE LISTED)
PLATINUM IS AUTOSMARTS BEST DEEP WAX AND SCRATCH FILLING FILLING POLISH. IT CAN BE USED ON ALL TYPES OF PAINTWORK INCLUDING METALICS . IT IS QUICK AND EASY TO USE . LOW DUSTING AND NON TRIM MARKING . ITS UNIQUE FORMULATION OF K10 POLYMORS FILLS IN FINE SCRATCHES AND SWIRL MARKS LEFT BY EITHER PETROL STATION CAR WASHES OR USE OF BAD COMPOUND POLISHES . IT CAN BE USED MANUALLY OR WITH A MACHINE MOP OR SMART TOOL . ESPECIALY METALICS.
Senast redigerad av 5 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.
- Tomas88
- Medlem
Det är ett intressant test du har Funk.
Tolkar jag ditt resultat rätt om jag fattat det som att Autoglym och Smartwax börjar tappa lite av sin verkan.
Finns det någon av produkterna som du upplever är den bästa, eller är det för tidigt att säga?
Tolkar jag ditt resultat rätt om jag fattat det som att Autoglym och Smartwax börjar tappa lite av sin verkan.
Finns det någon av produkterna som du upplever är den bästa, eller är det för tidigt att säga?
Tomas
- Funk
- Moderator

Egentligen skulle man gjort ett liknande test på sidan av en van eller liknande för att lättare se avrinningen.
Horisontella (eller i alla fall nästan) ytor är lurigare. Pärlingen ser jag nästan som ett problem om det blir för mycket, eftersom det binder en massa pollen och damm efter regn vid denna årstiden, jag föredrar nog mindre av den varan i vardagligt bruk. Fast vid tvätt och tork kan det ha sina fördelar det skall erkännas. Och sedan ser det rätt bra ut med alla pärlor som bara rinner av när man kör iväg...
Platinum är nog fortfarande min personliga favorit som "vanligt" vax betraktat p.g.a att det är så grymt lättjobbat. Ultima är det perfekta medlet att toppa en behandlad bil med om man vill ha pärlning och glansen är inte heller att rynka på näsan åt. Att det dessutom är ganska bra hållbarhet i förhållande till att det både är drygt och har en alldeles unikt lätt appliceringsmetod ger pluspoäng.
Autoglym och Smartwax ser jag mer som "bilhandlarrekond", kör på dem med maskin då de är milt polerande, torka av och man har ett hyggligt hållbart blankt skydd som inte heller skäms för sig.. Båda lär ju piska Sonax hårdvax eller polish på fingrarna duktigt i alla fall.
Nåväl jag ger det någon vecka till innan det åker på något annat på den huven...
Kanske Trutest och något vanligt "mackvax" nästa gång.
/Thomas
Horisontella (eller i alla fall nästan) ytor är lurigare. Pärlingen ser jag nästan som ett problem om det blir för mycket, eftersom det binder en massa pollen och damm efter regn vid denna årstiden, jag föredrar nog mindre av den varan i vardagligt bruk. Fast vid tvätt och tork kan det ha sina fördelar det skall erkännas. Och sedan ser det rätt bra ut med alla pärlor som bara rinner av när man kör iväg...
Platinum är nog fortfarande min personliga favorit som "vanligt" vax betraktat p.g.a att det är så grymt lättjobbat. Ultima är det perfekta medlet att toppa en behandlad bil med om man vill ha pärlning och glansen är inte heller att rynka på näsan åt. Att det dessutom är ganska bra hållbarhet i förhållande till att det både är drygt och har en alldeles unikt lätt appliceringsmetod ger pluspoäng.
Autoglym och Smartwax ser jag mer som "bilhandlarrekond", kör på dem med maskin då de är milt polerande, torka av och man har ett hyggligt hållbart blankt skydd som inte heller skäms för sig.. Båda lär ju piska Sonax hårdvax eller polish på fingrarna duktigt i alla fall.
Nåväl jag ger det någon vecka till innan det åker på något annat på den huven...
Kanske Trutest och något vanligt "mackvax" nästa gång.
/Thomas
- Tomas88
- Medlem
Om du tar med Fireglazen i jämförelsen. Är den bättre eller sämre då?
Tomas
-
Göran
Ultima är ett bra vax, får jag skicka Sonus sealant till dig till nästa test?
(Ett vax för ca 150 sek).
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Njae , inte tappa sin verkan direkt... Båda är blanka och ger rätt bra avrinning, men ingen eller väldigt lite pärlning vid tvätt. Vid dagg på morgonen pärlar dom fortfarande en hel del.Tomas88 skrev:Det är ett intressant test du har Funk.
Bästa vet jag inte riktigt, alla har sin plats i hyllan för olika jobb, även om Autoglym och Smartwax är väldigt lika så här långt. Då skall man iofs komma ihåg att jag ej bedömt deras polerande effekt i detta testet. Autoglym är dock ca. 30% dyrare per halvliter. Dessutom är jag såld på körsbärsdoft
/Thomas
-
marcus
- Entusiast

Roligt med dylika tester, kan du inte dunka på lite alkalie som får ligga på i t.ex. 10 minuter, då lär det hända lite saker skulle jag tro...
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
Energade
- Ny Medlem
Visserligen en mycket affärsmässig försök - men jag har ett par frågor om uppförande av rättegången?
Har använt samma mängd vax? Samma mängd tvål? Samma möjligheter för avloppsvatten, i den meningen att den nedre 2 x vax antagligen mer vatten på grund av lakvatten från den högre ställning - kan se att toppen är pärlor. Finns det en "tvättas" samma summa på varje. Kan vara att experimentet utfördes på vertikal yta, så att alla har samma dränering.
Det är ingen hemlighet att jag smartwax män - och tycker det är fantastiskt med ett forum som detta, vilket vi inte rätt i Danmark
Hoppas att denna text är vettigt, eftersom jag har använt några google översättning
Har använt samma mängd vax? Samma mängd tvål? Samma möjligheter för avloppsvatten, i den meningen att den nedre 2 x vax antagligen mer vatten på grund av lakvatten från den högre ställning - kan se att toppen är pärlor. Finns det en "tvättas" samma summa på varje. Kan vara att experimentet utfördes på vertikal yta, så att alla har samma dränering.
Det är ingen hemlighet att jag smartwax män - och tycker det är fantastiskt med ett forum som detta, vilket vi inte rätt i Danmark
Hoppas att denna text är vettigt, eftersom jag har använt några google översättning
Senast redigerad av 4 Energade, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

FireGlaze spelar i en helt annan division, den håller mycket längre än någon av de andra. På vår andra bil kör jag FG (lagt i augusti/september) toppat med Ultima för någon månad sedan och den vinner på knock...Tomas88 skrev:Om du tar med Fireglazen i jämförelsen. Är den bättre eller sämre då?
/Thomas
- Funk
- Moderator

Oj nu blir det många svar på en gång...Göran skrev:Ultima är ett bra vax, får jag skicka Sonus sealant till dig till nästa test?
Men visst Göran skicka ett teströr , du har kvar min adress ?
/Thomas
- Tantrum
- Administratör

Texten är lite svår att förståEnrgade skrev:Visserligen en mycket affärsmässig försök - men jag har ett par frågor om uppförande av rättegången?
Det går lika bra att skriva på danska eller engelska
Edit: Glömde säga: Välkommen Enrgade!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Funk
- Moderator

Vid 11-12 tvättar är det tvättat med alkalie (autosmart)+ högtryck. Visserligen inte 10 minuter gången och en ganska mild lösning men det är ändå gjort.marcus skrev:Roligt med dylika tester, kan du inte dunka på lite alkalie som får ligga på i t.ex. 10 minuter, då lär det hända lite saker skulle jag tro...
/Thomas
-
Energade
- Ny Medlem
Ok, så prøver jeg på dansk!
Funk det er bestemt et godt forsøg
Har et par opklarende spørgsmål til afvikling af forsøget? Har der været anvendt sammen mængde vax? Samme mængde shampoo? Samme muligheder for vandafløb – da det virker som om de nederste har fået vandafløb fra de øverste(de øverste perler stadig) grundet vinklen på hjelmen. Er der blevet vasket samme mængde på de enkelte områder?
Funk det er bestemt et godt forsøg
Har et par opklarende spørgsmål til afvikling af forsøget? Har der været anvendt sammen mængde vax? Samme mængde shampoo? Samme muligheder for vandafløb – da det virker som om de nederste har fået vandafløb fra de øverste(de øverste perler stadig) grundet vinklen på hjelmen. Er der blevet vasket samme mængde på de enkelte områder?
Senast redigerad av 4 Energade, redigerad totalt 14 gång.