Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vad vet ni om dessa medel?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
eric.u
Medlem

Re: Vad vet ni om dessa medel?

Inlägg av eric.u » 21 aug 2012 09:12

Flera medel frågor :)

Wolf chemicals nya Hard body nano sealant med scratch resistance.
Verkar vara ganska bra mot repor och lätt att applicera.
http://www.youtube.com/watch?v=fEvsPM2ECz8

Någon som kommentera tändartestet som görs på filmen ovan? Är detta något som dom flesta skydd klarar av eller är det tecken på extra motståndskraft?

Hittade den här iaf
http://www.cleanyourcar.co.uk/sealants/ ... _1083.html

Någon som har tidigare erfarenhet av Wolfs body wrap som ska vara liknande? egenskaper och när är den bäst så att säga?

Fråga 2
Sen e jag lite fundersam till Sverigevaxets hårdvax. I det stora testet som en forummedlem utförde här så var sverigevaxet det lackskydd som stod emot hans tvättar och skötsel bäst av alla, även stora namn som PPS var med i testet.

Hur kommer det sig att vi inte ser fler övertygade användare här på forumet för denna produkt? Vad har den emot sig jämfört med Ultimas produkter eller glare för den delen som verkar vara det dom flesta här skriver om, me included (glare).

Det verkar ju vara ett väldigt hållbart vax som stod emot avfettningar om och om igen i testet?

Ha en bra dag allesammans.
Senast redigerad av 4 eric.u, redigerad totalt 14 gång.
MVH Eric

Krakus
Medlem

Inlägg av Krakus » 21 aug 2012 11:10

Mig personligen skrämmer namnet. HårdVAX! Vax för mig, är något mina soner laggade in i håret för 20 år sen :(
Senast redigerad av 4 Krakus, redigerad totalt 14 gång.
OBS! Jag är amatör!

Kör en gammal SLK.
Och en nyare vit E-Coupe.

Scandistore
Medlem

Inlägg av Scandistore » 21 aug 2012 12:00

eric.u skrev:Flera medel frågor :)

Wolf chemicals nya Hard body nano sealant med scratch resistance.
Verkar vara ganska bra mot repor och lätt att applicera.
http://www.youtube.com/watch?v=fEvsPM2ECz8

Någon som kommentera tändartestet som görs på filmen ovan? Är detta något som dom flesta skydd klarar av eller är det tecken på extra motståndskraft?

Hittade den här iaf
http://www.cleanyourcar.co.uk/sealants/ ... _1083.html

Någon som har tidigare erfarenhet av Wolfs body wrap som ska vara liknande? egenskaper och när är den bäst så att säga?

Fråga 2
Sen e jag lite fundersam till Sverigevaxets hårdvax. I det stora testet som en forummedlem utförde här så var sverigevaxet det lackskydd som stod emot hans tvättar och skötsel bäst av alla, även stora namn som PPS var med i testet.

Hur kommer det sig att vi inte ser fler övertygade användare här på forumet för denna produkt? Vad har den emot sig jämfört med Ultimas produkter eller glare för den delen som verkar vara det dom flesta här skriver om, me included (glare).

Det verkar ju vara ett väldigt hållbart vax som stod emot avfettningar om och om igen i testet?

Svar på fråga 2.
Det finns nog flera orsaker till detta. Kanske är man osäker på ett relativt nytt varumärke , det måste kanske finnas med ett tag och att fler provar på innan man själv vågar. Många har ju som terapi här att vaxa ofta och då är ju inte hållbarheten så viktig. Du nämner själv Glare som ett alternativ, lite roligt att just det kommer upp. 2004-2005 kunde jag tagit in detta i Sverige men avstod, varför vill jag inte kommentera. Vi har lagt oss på en hög nivå, kanske för hög ibland då det säkert finns folk som inte tror att det vi säljer kan hålla så länge. Men så är det och vi tänker ligga kvar och tror att med tiden så blir det nog fler användare även här på forumet. Försäljningen av produkten går stadigt uppåt, många följer fortfarande testen som Bigguns gjorde och vi ser positivt på framtiden.
/Stefan
Senast redigerad av 4 Scandistore, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 21 aug 2012 13:25

eric.u skrev:Fråga 2

Hej!
Kanske inget svar på frågan utan bara lite egna reflektioner:
Det är nog inte så lätt att övertyga någon om en ny produkts förträfflighet då märket i sig kanske känns lite okänt. Om man exempelvis pratar med sina närmaste grannar så känner de till Turtle och kanske Sonax, men ju mer intresserad som man blir av denna ädla hobby/yrke ju fler märken upptäcker man. Jag har haft möjlighet att testa tre olika schampon från Sverigevaxet samt lackskydden TvaxFlexi och ViP, och samtliga medel har fungerat väldigt bra. Trots det så har jag själv snöat in lite på Glare, men vem vet vad det blir i framtiden :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 21 aug 2012 13:37

Sverigevaxet skrev:Du nämner själv Glare som ett alternativ, lite roligt att just det kommer upp. 2004-2005 kunde jag tagit in detta i Sverige men avstod, varför vill jag inte kommentera.
Jag kan inte låta bli att chansa lite på varför du/ni inte valde att ta in Glare vid den tidpunkten...
Om man läser på ett antal utländska forum så hade Glare ett rejält dåligt rykte på dessa forum vid den tidpunkten. Uppfattningen var att medlen i sig var helt ok, men en överdriven reklam om 5 års hållbarhet, i princip stämningar mot enskilda personer om någon skrev något negativt om Glare, väldigt dyra priser och att inga testflaskor delades ut till "forumtestare" gjorde att de flesta tyckte illa om dem. Att man sen hade mage att kräva väldigt stora beställningar om man ville vara återförsäljare, gjorde att de flesta handlare drog öronen åt sig.

Numera är priserna riktigt bra, produkten levererar fortfarande ett bra resultat (vilket det alltid har gjort), och det gör att det blir lite lättare att ta till sig märket. Det finns en hel del positiv information runt Glare från främst Australien, där man kanske gjorde ett bättre initialt införsäljningsjobb :).

Jag vet inte om orsaken var densamma för er, men det är vad jag misstänker åtminstone ;).
mvh Manor

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 21 aug 2012 14:28

Sverigevaxet skrev:
Svar på fråga 2.
Det finns nog flera orsaker till detta. Kanske är man osäker på ett relativt nytt varumärke , det måste kanske finnas med ett tag och att fler provar på innan man själv vågar. Många har ju som terapi här att vaxa ofta och då är ju inte hållbarheten så viktig. Du nämner själv Glare som ett alternativ, lite roligt att just det kommer upp. 2004-2005 kunde jag tagit in detta i Sverige men avstod, varför vill jag inte kommentera. Vi har lagt oss på en hög nivå, kanske för hög ibland då det säkert finns folk som inte tror att det vi säljer kan hålla så länge. Men så är det och vi tänker ligga kvar och tror att med tiden så blir det nog fler användare även här på forumet. Försäljningen av produkten går stadigt uppåt, många följer fortfarande testen som Bigguns gjorde och vi ser positivt på framtiden.
/Stefan
Vi kanske behöver bli lite mer övertygade :) fler tester, fler forum give aways, mer insikt i produkten.

Om ni har kokat ihop den här soppan själva så antar jag att ni har väldigt goda kunskaper om kemin bakom och exakt hur allting fungerar, ni har förmodligen är hyffsat bra koll på konkurrenterna på marknaden.

Om jag ska skydda tjejens bil nu inför vintern så funderar jag på att välja Nanolex premium lack försegling då jag har det hemma på hyllan och dom bilar jag hittils behandlat med detta medel har visat på att detta är ett bra skydd. Varför ska jag välja ert hårdvax före nanolex premium försegling? eller före någon annan egentligen? Före Wolf´s hard body?

Vad är era aktiva ingredienser och varför är dom bättre än andras? Övertyga mig :) Det är ju kul med svenska produkter missförstå mig inte, är inte negativt inställd på nåt sätt, bara väldigt nyfiken.

MVH Eric
MVH Eric

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 21 aug 2012 15:26

Själv struntar jag i vad som är i produkten, bara den fungerar. Det som avskräcker mig som nybörjare här är priset på produkterna. Att testa något medel, som jag inte vet riktigt hur jag ska handskas med etc, för 295 kr för 125 ml är för mig lite avskräckande tyvärr. Då köper man kanske ett annat, billigare medel som man får i större volym, men man kanske måste lägga det flera gånger.

Kanske skulle locka lite fler till köp om det fanns tydligare instruktioner på Sverigevaxets hemsida. Kanske det även skulle locka om man kunde gör en liten filmsnutt på hur djuprengöraren och hårdvaxet ska appliceras samt hur mycket medel man ska ta m.m.

Videosnuttar tycker jag är oslagbart.

MvH Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 21 aug 2012 15:42

Jag tvivlar inte på att Sverigevaxet har bra produkter - tvärtom så tror jag starkt på deras skydd. Det jag däremot vänder mig emot - och detta är är positiv kritik - är deras etiketter, produktnamn, dvs. layouten i stort.

Namnet är, enligt mig, helt fel. Förvisso är det innehållet i produkterna som skall leverera, men vi lever i ett informationssamhälle, och jag hade, om jag inte hade haft min erfarenhet, aldrig tittat mer än en gång på deras produkter. Det är bara inse att i det informationsbrus som existerar är man tvungen att sticka ut på ett eller annat sätt - och då menar jag i positiv bemärkelse.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 21 aug 2012 15:55

Cogo skrev:Själv struntar jag i vad som är i produkten, bara den fungerar. Det som avskräcker mig som nybörjare här är priset på produkterna. Att testa något medel, som jag inte vet riktigt hur jag ska handskas med etc, för 295 kr för 125 ml är för mig lite avskräckande tyvärr. Då köper man kanske ett annat, billigare medel som man får i större volym, men man kanske måste lägga det flera gånger.

Kanske skulle locka lite fler till köp om det fanns tydligare instruktioner på Sverigevaxets hemsida. Kanske det även skulle locka om man kunde gör en liten filmsnutt på hur djuprengöraren och hårdvaxet ska appliceras samt hur mycket medel man ska ta m.m.

MvH Magnus
Me like =)
marcus skrev:Jag tvivlar inte på att Sverigevaxet har bra produkter - tvärtom så tror jag starkt på deras skydd. Det jag däremot vänder mig emot - och detta är är positiv kritik - är deras etiketter, produktnamn, dvs. layouten i stort.

Namnet är, enligt mig, helt fel. Förvisso är det innehållet i produkterna som skall leverera, men vi lever i ett informationssamhälle, och jag hade, om jag inte hade haft min erfarenhet, aldrig tittat mer än en gång på deras produkter. Det är bara inse att i det informationsbrus som existerar är man tvungen att sticka ut på ett eller annat sätt - och då menar jag i positiv bemärkelse.
Me like =)
MVH Eric

Scandistore
Medlem

Inlägg av Scandistore » 21 aug 2012 17:23

eric.u skrev:
Sverigevaxet skrev:
Svar på fråga 2.
/Stefan
Vi kanske behöver bli lite mer övertygade :) fler tester, fler forum give aways, mer insikt i produkten.

Om ni har kokat ihop den här soppan själva så antar jag att ni har väldigt goda kunskaper om kemin bakom och exakt hur allting fungerar, ni har förmodligen är hyffsat bra koll på konkurrenterna på marknaden.

Om jag ska skydda tjejens bil nu inför vintern så funderar jag på att välja Nanolex premium lack försegling då jag har det hemma på hyllan och dom bilar jag hittils behandlat med detta medel har visat på att detta är ett bra skydd. Varför ska jag välja ert hårdvax före nanolex premium försegling? eller före någon annan egentligen? Före Wolf´s hard body?

Vad är era aktiva ingredienser och varför är dom bättre än andras? Övertyga mig :) Det är ju kul med svenska produkter missförstå mig inte, är inte negativt inställd på nåt sätt, bara väldigt nyfiken.

MVH Eric
Inga gratisprodukter. Mer tester helt ok för vår del, gör du dom testerna? Och vilka produkter vill du skall vara med för övrigt. De flesta andra svar finner du i tråden 9 lackskydd i vintertest av Bigguns. Produkten består av syntetiska polymervaxer. ALLA andra produkter vi känner till är torkande produkter men vår är härdande. En produkt som torkar in i lacken går att lösa upp / påverka med t.ex kallavfettning. Vår påverkas inte alls av detta utan nöts / slits ner med tiden. Detta tycker jag talar för att du bör testa detta istället för nanolex och bilda dig en egen uppfattning. Gör du testen sponsrar vi givetvis med produkt etc.
/Stefan

Scandistore
Medlem

Inlägg av Scandistore » 21 aug 2012 17:25

Cogo skrev:Själv struntar jag i vad som är i produkten, bara den fungerar. Det som avskräcker mig som nybörjare här är priset på produkterna. Att testa något medel, som jag inte vet riktigt hur jag ska handskas med etc, för 295 kr för 125 ml är för mig lite avskräckande tyvärr. Då köper man kanske ett annat, billigare medel som man får i större volym, men man kanske måste lägga det flera gånger.

MvH Magnus
Jag köper ditt resonemang vad gäller nytt medel och absolut ditt förslag om videosnuttar. Att däremot lägga ett billigt medel flera lager istället tror jag inte på. Vi bifogar alltid en tydlig manual med alla beställningar. Det finns en hel del att läsa under Tips&Råd om produkten.
/Stefan

Scandistore
Medlem

Inlägg av Scandistore » 21 aug 2012 17:26

marcus skrev:Jag tvivlar inte på att Sverigevaxet har bra produkter - tvärtom så tror jag starkt på deras skydd. Det jag däremot vänder mig emot - och detta är är positiv kritik - är deras etiketter, produktnamn, dvs. layouten i stort.

Då är ju vi rätt ute, det är ju inne med retro. Skämt åsido, produktens kvalitet kommer i första hand. Jag säger inte att du har fel, och det kommer på sikt att ändras en del. Tillsvidare får vi trösta oss med att produkten är så modern den kan bli.
/Stefan

Användarvisningsbild
F16
Medlem

Inlägg av F16 » 21 aug 2012 18:44

Hej.

Jag har provat Sverigevaxet hårdvax på 3 bilar nu och är jättenöjd.Det är enkelt att lägga och torka bort.Har lagt två lager på två av bilarna och 3 lager på en.
En ting är säkert det blir lagt på flera bilar av mig.
Här är två av bilarna.

http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=13&t=5347

http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=13&t=5239

/Kjell
Senast redigerad av 4 F16, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 21 aug 2012 19:32

Sverigevaxet skrev:ALLA andra produkter vi känner till är torkande produkter men vår är härdande. En produkt som torkar in i lacken går att lösa upp / påverka med t.ex kallavfettning.
...men Glare är varken torkande eller härdande...den "binder" sig med lacken ;).
Sorry, det är väl den typen av Glare reklam som man tycker är trist. Produkterna i sig är ju bra, så varför överdriva.

Även om er produkt är härdande så antar jag att den måste gå att få bort på något sätt. Hur bär man sig exempelvis åt om man får en skada som behöver lackas om?

Jag hade en 2-komponents glasmedel på vindrutan på förra bilen, och vid ett stenskott så var det helt omöjligt att få bort medlet inför stenskottslagningen som jag bett dem göra. Efter mycket om och men så fick de till lagningen lite halvdant...rutan höll men lagningen syntes. Det var det "värsta" medel som denna glasmästare hade stött på :D.
mvh Manor

Krakus
Medlem

Inlägg av Krakus » 21 aug 2012 20:41

eric.u skrev:

MvH Magnus
Me like =)

Namnet är, enligt mig, helt fel. Förvisso är det innehållet i produkterna som skall leverera, men vi lever i ett informationssamhälle, och jag hade, om jag inte hade haft min erfarenhet, aldrig tittat mer än en gång på deras produkter. Det är bara inse att i det informationsbrus som existerar är man tvungen att sticka ut på ett eller annat sätt - och då
menar jag i positiv bemärkelse.
Me like =)

Helt rätt! Me like =)
OBS! Jag är amatör!

Kör en gammal SLK.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 21 aug 2012 20:51

Sverigevaxet skrev:

MvH Magnus
Jag köper ditt resonemang vad gäller nytt medel och absolut ditt förslag om videosnuttar. Att däremot lägga ett billigt medel flera lager istället tror jag inte på. Vi bifogar alltid en tydlig manual med alla beställningar. Det finns en hel del att läsa under Tips&Råd om produkten.
/Stefan
Menade inte riktigt att man skulle lägga dem i lager utan mer att man får lägga de billigare medlen kanske 3-4 gånger per år för att få det att hålla i ett helt år. Men jag är sugen på att test erat hårdvax men inte just nu. Visst kan man läsa sig till mycket kunskap, men inget gör en så sugen som att titta på filmer och man får då en mer exakt uppfattning om dosering och tillvägagångsätt. Bara mina åsikter om hur jag fungerar när jag väljer nya saker.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Krakus
Medlem

Inlägg av Krakus » 21 aug 2012 21:39

Just guider och filmer är det mest givande jag vet!
OBS! Jag är amatör!

Kör en gammal SLK.

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 22 aug 2012 09:29

Sverigevaxet skrev:Flera medel frågor :)
Inga gratisprodukter. Mer tester helt ok för vår del, gör du dom testerna? Och vilka produkter vill du skall vara med för övrigt. De flesta andra svar finner du i tråden 9 lackskydd i vintertest av Bigguns. Produkten består av syntetiska polymervaxer. ALLA andra produkter vi känner till är torkande produkter men vår är härdande. En produkt som torkar in i lacken går att lösa upp / påverka med t.ex kallavfettning. Vår påverkas inte alls av detta utan nöts / slits ner med tiden. Detta tycker jag talar för att du bör testa detta istället för nanolex och bilda dig en egen uppfattning. Gör du testen sponsrar vi givetvis med produkt etc.
/Stefan
Alla har ju rätt att göra som dom vill men hade jag varit marknadsansvarig för er produkt hade jag nog skickat ut sample flaskor till varenda medlem här på forumet gratis. De finns inga andra som pratar så mycket bilvård med annat folk som entusiasterna. Men de är förstås om jag på kort tid ville marknadsföra mig hårt och försöka boosta försäljningen. Hur ska man nå ut till Pelle Pellesson i rättvik om att det här nya vaxet är bäst på marknaden, Pelle som älskar att vårda sin bil men inte vet annat än Statoils sortiment och internet har han ingen koll på, han har förmodligen någon kamrat/vän som är lite mer intresserad och kanske är med här i forumet, goda rykten sprids snabbt, dåliga ännu snabbare.

Jag är ingen kemist, men att säga att er produkter härdar och andras torkar och att det skulle vara hela hemligheten till fördubblad hållbarhet gör mig inte övertygad. Nästan varenda instruktion man läser så står det tex låt produkten härda 3-4 tim, produkten har härdat färdigt inom 12 tim etc. Produkten har skapat en kemisk sammanhållning mellan din lack och produkten, produkten har blandat sig med din klarlack och blivit en del av den. På vissa står det faktiskt låt produkten torka, men de är inte många jag stött på.

Så bara för att du säger att er produkt härdar och påstår att nanolex torkar så ska jag välja eran? Undrar vad Nanolex påstår att sin produkt gör, torkar eller härdar?

Jag blir mer och mer sugen på de här med att vara oberoende testare.
MVH Eric

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 22 aug 2012 23:00

/Stefan[/quote]

Menar du att Opti-Coat är torkande och går därför att lösa upp med kallavfettning?
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Scandistore
Medlem

Inlägg av Scandistore » 23 aug 2012 07:32

Opti-Coat känner jag inte till, men det man hittar om produkten ser ju bra ut. Vad är din erfarenhet?

Skriv svar