Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Svart genomfärgad plast (blank) blir mjölkig

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Eric Sigurdsson
Ny Medlem

Svart genomfärgad plast (blank) blir mjölkig

Inlägg av Eric Sigurdsson » 24 aug 2012 08:47

Hej,

Jag har en quad med blanksvart genomfärgad plast. Problemet är att jag inte lyckas hitta något vax eller lackskydd som lirar tillsammans med plasten.

Det blir liksom en dimmig/mjölkig yta som nästan bli ännu mer matt än innan jag började.

Så här går jag tillväga:

1. Avfettning (kall- och sedan alkalisk)
2. Concept Autoschampo
3. Ordentlig tork
4. Väldigt mild polish bara för att rengöra (Menzerna Power Finish för hand)
5. Spitning med Isopropanol
6. Applicering av lackskydd eller vax

Jag har provat följande produkter:
* Ultima Paint Guard Plus
* Fireglaze
* Plexus plast cleaner/polish/protector
* Orange Sealer
* Sonax hårdvax
* Hagmans glansvax
* CRC Polish & wax
* Lahega Banana Wax
* Något gammalt Turtlewax

Ungefär samma resultat med samtliga. Någon är bättre, någon är sämre. Lackskydden fastnar mycket hårdare på plasten än vaxerna.

Jag har försökt fotografera resultatet men har svårt att få med "mitt problem" på bild.

Jag är inte speciellt intresserad av att få ett hållbart lackskydd i det här fallet, utan jag vill bara ha plasten så svart och blank som möjligt. Sen om det håller en längre tid eller ej spelar ingen roll.

Tips och idéer?
Senast redigerad av 4 Eric Sigurdsson, redigerad totalt 14 gång.

miken
Entusiast
Entusiast

Re: Svart genomfärgad plast (blank) blir mjölkig

Inlägg av miken » 24 aug 2012 08:53

kör med concept vista på svart plast inget annat. Vax och lackskydd endast på billack
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Sv: Svart genomfärgad plast (blank) blir mjölkig

Inlägg av Grief » 24 aug 2012 08:55

Har du provat dedikerade plastmedel? De flesta vaxer innehåller väl någon form av lösningsmedel för att dunsta, vilket kan ge upphov till matthet pga uttorkning hos plasten, inbillar jag mig.

Concept Vista tycker jag funderar bra på det mesta. Har du bråttom och vill testa direkt kanske du har en Biltema i närheten, deras Tyre Shine är helt okej som plastmedel.

Skickat från en Samsung Galaxy S3 med Tapatalk
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 24 aug 2012 09:33

Som ovan, ett dedikerat plastmedel. Nu kan det vara så att du förstört den mera med alkalien.
Alkaliska avfettning torkar ut gummi och plast.

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Eric Sigurdsson
Ny Medlem

Inlägg av Eric Sigurdsson » 24 aug 2012 09:45

miken skrev:kör med concept vista på svart plast inget annat. Vax och lackskydd endast på billack
Grief skrev:Har du provat dedikerade plastmedel? De flesta vaxer innehåller väl någon form av lösningsmedel för att dunsta, vilket kan ge upphov till matthet pga uttorkning hos plasten, inbillar jag mig.

Concept Vista tycker jag funderar bra på det mesta. Har du bråttom och vill testa direkt kanske du har en Biltema i närheten, deras Tyre Shine är helt okej som plastmedel.

Skickat från en Samsung Galaxy S3 med Tapatalk
bigguns skrev:Som ovan, ett dedikerat plastmedel. Nu kan det vara så att du förstört den mera med alkalien.
Alkaliska avfettning torkar ut gummi och plast.

mvh
Plasten är så pass blank att när jag eftertorkar plastmedlet (Trutest White Dressing, Concept Vista, Sonus) så försvinner det helt och den gamla ytan kommer tillbaka.

Inte ens Plexus fungerar som ska vara speciellt framtagen för "blanka" plaster. Både färgat och ofärgat.

Dåliga bilder, men det är denna svarta plast jag pratar om. På den första bilden ser man en antydan till en "dimmig" yta.

Bild

Bild

Bild

Bild

Eric Sigurdsson
Ny Medlem

Inlägg av Eric Sigurdsson » 24 aug 2012 10:01

Nu när jag tänker efter så kanske det inte är genomfärgad plast ändå...

Jag borrade ett hål för ett tag sen i plasten för att montera en sak, och nu när jag tänker efter så var det som en genomskinlig plastfilm precis på ytan.

Inbillning kanske?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 24 aug 2012 15:47

Vilket monster, den måste vara kul att köra :jeps.

Jag tänkte också tipsa om att köra med medel avsedda för plast, men såg att du redan testat flera sådana produkter...och de flesta arbetar säkerligen på samma-lika sätt.

Alkaliskamedel förstör mer än hjälper när plast och gummi är involverat :(.

Innan du lägger på lackskyddet...har du då lyckats få upp en bra glans med handpoleringen?
Det är väl som alltid att det är underarbetet som ska ge "blänket" och lackskydd/vax bara skydda denna yta från yttre faktorer.

Det är väldigt svårt att ge råd på medel, och att köpa "allt" som finns är finns ju inte heller på kartan. Jag skulle själv testat att polera upp ytan med ett väldigt väldigt fint polermedel (Menzerna SuperFinish eller liknande) och se om det går att plocka fram den yta och blänk som du vill ha. Jag antar att du då även måste köra med en polermaskin för jag tror inte man kan får upp den "perfekta" ytan för hand. Kanske en minipolermaskin driven med luftkompressor, om du har tillgång till det. Både Pingens och BBV säljer exempelvis en sådan, och det är då lätt att komma åt i skrymslen och vrår...
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Raecer
Medlem

Inlägg av Raecer » 24 aug 2012 17:44

Intressant tråd Eric :jeps

Kör med preclean på Raptorn från mago mekaniska, ska vara någon form av flytande plastfilm

länk:
http://www.amoto.se/a_moto.htm

Använder den efter varje tvätt, funkar bra

Skriv svar