Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Nybörjare, lackskydd svart volvo
-
Tezz
- Ny Medlem
Hej
Jag är rätt ny på det här, har på hobbynivå tidigare tvättat, använd lahega 11 och sen lagt på hårdvax på bilar.
Nu tänkte jag lägga ett bra 2komponents lackskydd på V70 svart och S80 svart. V70´n har massa vaxlager och S80´n är matt och fylld med tvättrepor. Använder mig av rustas tvåhuvade polermaskin. Vad ska jag tänka på? Hur ska jag göra dessa bilar bäst? Vill inte riskera att resultatet blir flammigt och vill gärna få bort så många repor som möjligt. Upplever lackerna som mycket "tunna"? Läste nu något om att man måste "sprita" bilen, med vad?
Tack på förhand!!
Jag är rätt ny på det här, har på hobbynivå tidigare tvättat, använd lahega 11 och sen lagt på hårdvax på bilar.
Nu tänkte jag lägga ett bra 2komponents lackskydd på V70 svart och S80 svart. V70´n har massa vaxlager och S80´n är matt och fylld med tvättrepor. Använder mig av rustas tvåhuvade polermaskin. Vad ska jag tänka på? Hur ska jag göra dessa bilar bäst? Vill inte riskera att resultatet blir flammigt och vill gärna få bort så många repor som möjligt. Upplever lackerna som mycket "tunna"? Läste nu något om att man måste "sprita" bilen, med vad?
Tack på förhand!!
Senast redigerad av 4 Tezz, redigerad totalt 14 gång.
- LineaR
- Trogen Medlem

Re: Nybörjare, lackskydd svart volvo
Hej detta är kanske inte rätta svaret til dina fråga men jag är nybörjare också
Hittade dock denna guide här på forumet som är väldigt detaljerad förklarad.
De sista stegen är att lägga lackskydd. Hoppas detta är til hjälp
viewtopic.php?f=43&t=5100&hilit=guide+f ... C3%B6rjare
Hittade dock denna guide här på forumet som är väldigt detaljerad förklarad.
De sista stegen är att lägga lackskydd. Hoppas detta är til hjälp
viewtopic.php?f=43&t=5100&hilit=guide+f ... C3%B6rjare
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
hej.. det jag skulle göra är att kolla på lite olika polerpaket med medel och rondeller för just svarta bilar..Tezz skrev:Hej
Tack på förhand!!
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
Tezz
- Ny Medlem
-
Tezz
- Ny Medlem
Men om jag nu tex lägger R-2000 på bilarna, ska den spritas innan eller mellan cleanern och lackskyddet? Lera vill jag inte använda. Vad sägs om lahega 11 och sen sprita och sen R-2000?
-
Gråben
- Trogen Medlem

Nu är jag inget lahega För hundra gubbar, men 11an känns på tok för grov för en svart lack och som sista steg innan lackskydd...
Lera rekommenderas starkt för att säkerställa kvalitén på arbetet, detta genom att minimera att nedfall som fastnat på lacken ska släppa och sätta sig i trissan och i värsta fall orsaka permanenta lackskador.
Sprita gör du innan du lägger på r2000 cleanern. Inte mellan stegen.
Lera rekommenderas starkt för att säkerställa kvalitén på arbetet, detta genom att minimera att nedfall som fastnat på lacken ska släppa och sätta sig i trissan och i värsta fall orsaka permanenta lackskador.
Sprita gör du innan du lägger på r2000 cleanern. Inte mellan stegen.
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
Tezz
- Ny Medlem
Jag har gått som lärling hos en rekondare som bara använder sig av Lahega så det är det enda jag känner till. Där funkade det som så att sliten lack då använde man 11:an och fin lack- då la man bananvax innan lackskydd. Lahegas lackskydd tycker jag är värdelöst. Lera har jag aldrig använt. Så jag är helt okunnig när det gäller alla andra medel på marknaden. Försöker läsa så mycket det går här på forumet men blir bara snurrig av allt. Jag vill ju göra ett riktigt bra jobb som jag kan vara stolt över så vad rekommenderar du då istället?
- Manor
- Moderator

Jag skulle inte vilja lämna in min bil till den rekondaren. Lahega 11 som ett sista steg innan lackskydd eller Bananvax innan lackskyddet låter hur underligt som helst.
Tvätt
Lera
Tvätt
Polering i flera steg
Spritning
Lackskydd
Är väl den vedertagna metoden som de flesta använder sig av.
Köp ett Menzerna polerpaket innehållande FG500, PF2500, SF4000, samt polertrissor i lite olika färger/hårdhet. Troligtvis behöver du även trissor i lammull eller Optipad för att få till den repigaste bilen. Pingens har gjort ett antal guider och videoklipp där du bl.a kan se polering med Optipad.
Jag tror att du med ovanstående kan få till ett riktigt bra resultat om än kanske inte 100% perfekt.
Lycka till:).
Tvätt
Lera
Tvätt
Polering i flera steg
Spritning
Lackskydd
Är väl den vedertagna metoden som de flesta använder sig av.
Köp ett Menzerna polerpaket innehållande FG500, PF2500, SF4000, samt polertrissor i lite olika färger/hårdhet. Troligtvis behöver du även trissor i lammull eller Optipad för att få till den repigaste bilen. Pingens har gjort ett antal guider och videoklipp där du bl.a kan se polering med Optipad.
Jag tror att du med ovanstående kan få till ett riktigt bra resultat om än kanske inte 100% perfekt.
Lycka till:).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Tezz
- Ny Medlem
Ok, tack så jättemycket!!
Ska kolla in det. Så tråkigt det känns att upptäcka att jag uppenbarligen inte lärt mig ett smack
-
Gråben
- Trogen Medlem

Snurrig det blir man, det kan jag själv hålla med om.Tezz skrev:Jag har gått som lärling hos en rekondare som bara använder sig av Lahega så det är det enda jag känner till. Där funkade det som så att sliten lack då använde man 11:an och fin lack- då la man bananvax innan lackskydd. Lahegas lackskydd tycker jag är värdelöst. Lera har jag aldrig använt. Så jag är helt okunnig när det gäller alla andra medel på marknaden. Försöker läsa så mycket det går här på forumet men blir bara snurrig av allt. Jag vill ju göra ett riktigt bra jobb som jag kan vara stolt över så vad rekommenderar du då istället?
Jag har använt menzerna tidigare men håller på att köra in mig på ett annat märke nu.
Kommer du att använda dig av roterande och classe maskin?
Ber så mycket om ursäkt att jag inte kunnat svara tidigare, har haft mycket att göra.
-
Daniel N
- Medlem
Att köra Lahega 11 och sen lackskydd direkt på det är som att be om ett misslyckat resultat, speciellt på en svart bil. Att det finns yrkesfolk som jobbar så är för mig helt obegripligt. Om du vill köra Lahega som absolut inte är något dåligt val så tycker jag du ska satsa på 13 & 18 följt av ett lackskydd. 11an har varit med riktigt länge och känns väldigt förlegad.
Polering av en bil kan enkelt uttryckt jämföras med att slipa en träbit. Man börjar grovt (inte grövre än nödvändigt) och kör sen finare och finare tills önskat resultat uppnås. Att bara köra 11an kan jämföras me att bara köra det grövsta sandpappret och sedan vara nöjd...
Polering av en bil kan enkelt uttryckt jämföras med att slipa en träbit. Man börjar grovt (inte grövre än nödvändigt) och kör sen finare och finare tills önskat resultat uppnås. Att bara köra 11an kan jämföras me att bara köra det grövsta sandpappret och sedan vara nöjd...
Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.
-
Tezz
- Ny Medlem
I dagsläget har jag bara rustas dubbelhuvud så det lär bli den. Ska försöka ta mig råd med den andra sen. Det är dyrt nog som det är att köpa in alla medel och "verktyg". Tycker det här är tvärkul och vill satsa på att bli riktigt bra. Tack så jättemycket alla! Vad räknas Volvolackerna som? Hårda, mjuka? Är det någon större skillnad på vad man ska ta för medel beroende på färg på bilen?
- Manor
- Moderator

Det kommer bli bra det där.Tezz skrev:I dagsläget har jag bara rustas dubbelhuvud så det lär bli den. Ska försöka ta mig råd med den andra sen. Det är dyrt nog som det är att köpa in alla medel och "verktyg". Tycker det här är tvärkul och vill satsa på att bli riktigt bra. Tack så jättemycket alla! Vad räknas Volvolackerna som? Hårda, mjuka? Är det någon större skillnad på vad man ska ta för medel beroende på färg på bilen?
Volvos lack sägs väl att ligga åt det lite hårdare hållet.
Ju mörkare lack ju mer noga måste man vara.
Allt (minsta skavank) syns på en svart lack, medan en silverfärgad är väldigt förlåtande.
Däremot är ju belöningen desto större då en svart välpolerad/behandlad bil kan bli underbar...medan den silverfärgade ser ok ut men inte mycket mer.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
Gråben
- Trogen Medlem

Utan enkeltrissa kan det bli svårt att klippa djupare repor, men som skrevs ovan av manor pf och sf till att börja med, sedan sprita av innan skyddet ska på. Glöm inte att lägga till lera i ordern heller 
Sen är det bra att ha olika ljuskällor att variera mellan. Bygglampa och en led för att kunna se repor / polerrosor.
Sen är det bra att ha olika ljuskällor att variera mellan. Bygglampa och en led för att kunna se repor / polerrosor.
-
Tezz
- Ny Medlem
Jo, jag har insett det
Älskar svarta bilar! Av någon anledning blev de svarta bilarna mitt "jobb" när jag var lärling 
Bilarna jag ska ge mig på nu är bra skonade från djupa repor, mestadels tvättrepor. Och ja, jag ska komma ihåg leran
Tack för att ni finns!! <3 Fler frågor lär komma...
Bilarna jag ska ge mig på nu är bra skonade från djupa repor, mestadels tvättrepor. Och ja, jag ska komma ihåg leran
Tack för att ni finns!! <3 Fler frågor lär komma...
-
Tezz
- Ny Medlem
En till fråga...
På V70´n sitter turtles nanoförsegling, hur svårt är det att få bort?
- Manor
- Moderator

Jag har inte själv testat just detta lackskydd, men det ska inte vara något problem att få bort i det första polersteget även om du kör med ett finare (inte så grovt alltså) polermedel.Tezz skrev:En till fråga...På V70´n sitter turtles nanoförsegling, hur svårt är det att få bort?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)