Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd, silikon vs teflon?!?!?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Apelros » 21 sep 2012 21:42

Som topic lyder, vilka är för/nackdelarna??

Finns olika medel där ute med antingen silikon eller teflon, vilket som är bäst är upp till var och en, efter tycke och smak.

Kör själv med autosmarts Silver One, är mycket nöjd men nu när flaskan börjar närma sig botten blir de nog o prova något annat. Har kikat lite pingen's Artic Seal ( tror jag den hette) även Merzena kan vara aktuellt.

//Apelros
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: Lackskydd, silikon vs teflon?!?!?

Inlägg av limban » 21 sep 2012 21:52

Apelros skrev:Som topic lyder, vilka är för/nackdelarna??

Finns olika medel där ute med antingen silikon eller teflon, vilket som är bäst är upp till var och en, efter tycke och smak.

Kör själv med autosmarts Silver One, är mycket nöjd men nu när flaskan börjar närma sig botten blir de nog o prova något annat. Har kikat lite pingen's Artic Seal ( tror jag den hette) även Merzena kan vara aktuellt.

//Apelros
är du duktig på att veta skillnaden på bunden silikon och flyktig silikon..då är det bara att välja och vraka :nicka
teflon är som sagt silikon fri..om inte tillverkaren har lagt in en bärare med silikon..hehe..lycka till.. :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Apelros » 21 sep 2012 23:25

limban skrev:

//Apelros
är du duktig på att veta skillnaden på bunden silikon och flyktig silikon..då är det bara att välja och vraka :nicka
teflon är som sagt silikon fri..om inte tillverkaren har lagt in en bärare med silikon..hehe..lycka till.. :jeps
Det där gjorde mig inte klokare... :shock:

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 21 sep 2012 23:26

Jag tycker mig ha läst att Teflonet i dessa produkter är en bluff då man aldrig kan få teflonet att fästa på lacken. Själv har jag ingen aning...bara något jag läst.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 21 sep 2012 23:28

Kanske Menzerna Powerlock, Hårdvax från Sverigevaxet eller Glare Professional Polish kan vara något att testa nästa gång :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 21 sep 2012 23:36

Manor skrev:Jag tycker mig ha läst att Teflonet i dessa produkter är en bluff då man aldrig kan få teflonet att fästa på lacken. Själv har jag ingen aning...bara något jag läst.
nu yrar du Manor.. läs på igen :lol:
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 21 sep 2012 23:48

Det är inte så att du får ett teflonskal på din bil likt en stekpanna, då det behövs en hujedans massa varmgrader för att detta ska ske, dvs inget en personbilslack skulle klara.

Man kan enkelt beskriva det som att lacken skyddas av en massa små små teflonflarn:)
Alltså bluffen är ju om någon hävdar att fallet skule vara som första scenariot.
Och det är inte teflonet i sig som fäster i lacken.

MVH/
Manor skrev:Jag tycker mig ha läst att Teflonet i dessa produkter är en bluff då man aldrig kan få teflonet att fästa på lacken. Själv har jag ingen aning...bara något jag läst.
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Apelros » 22 sep 2012 08:44

Jill skrev:

//Apelros
Teflon håller som oftast mycket bättre än silikon är min erfarenhet.

Rekommenderar Arctic Seal mycket varmt :jeps
Blir o lägga en order inom kort :nicka

Tycker jag Silver One är bra så då bör ju något medel med teflon vara ännu bättre :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 22 sep 2012 09:14

Kapten Haddock skrev:Det är inte så att du får ett teflonskal på din bil likt en stekpanna, då det behövs en hujedans massa varmgrader för att detta ska ske, dvs inget en personbilslack skulle klara.

Man kan enkelt beskriva det som att lacken skyddas av en massa små små teflonflarn:)
Alltså bluffen är ju om någon hävdar att fallet skule vara som första scenariot.
Och det är inte teflonet i sig som fäster i lacken.

MVH/
Det var nog just ett teflonskal som ansågs vara en myt :).
Jag vet inte var jag läste detta.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 sep 2012 12:10

Ingenting fastnar i teflon, hur får man då stekpannan att "fastna i teflonet" ?

Delvis skämt och delvis allvar, på samma sätt som att vissa sätter en orubbad tilltro till Teflon® (eller andra liknande ämnen) så är rädslan för silikoner lika svåra att utrota och nyansera.. Det finns massor att läsa för den kemiintresserade, men för det absolut mesta är det marknadsföringen som är viktigast då man pratar Teflon® eller "silikonfritt". Som ett exempel så finns det varianter på "teflon" som inte är varumärkesskyddade, men dessa är oftast inte något man säljer på så därför blir det Teflon® stämplat på flaskan.. Silikonfritt är det liknande med, man märker produkterna med silikonfritt trots att dom innehåller silikoner.. bundna och ofarliga, men det går ändå inte att skylta med det.

Halten Teflon® kan kanske vara en liten vägledning, t.ex hur mycket innehåller Arctic Seal ( nu när vi har Pingens/Haddock med oss) ?

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 22 sep 2012 13:41

För det första, flyktiga silikoner som finns i många budget produkter, är ett verkligt problem vid lackering, punkt slut.
Och som du och jill skriver räknar man emulgerade silikoner som silikonfritt men inte shopsafe.
Vilket man ändå aldrig gör med teflonprodukter.
Teflon har nästan värre egenskaper än silikon när man ska måla, men dom är ju oxå emulgerade.
Flyktiga silikoner däremot är just flyktiga dom seglar runt i lokalen så när du har slipat och gjort klart för lack kan dom mkt väl landa och sabotera enormt mkt då dessa ger en ytspänning som skjuter lacken åt sidan.
Dagens färger klarar detta bättre men långt ifrån helt.

Angående teflon så är ju det ett trademark som det kostar plenty att ta del av även fast innehållet är PTFE..

Arctic Seal innehåller 12% PTFE

Mvh/
Funk skrev:Ingenting fastnar i teflon, hur får man då stekpannan att "fastna i teflonet" ?

Delvis skämt och delvis allvar, på samma sätt som att vissa sätter en orubbad tilltro till Teflon® (eller andra liknande ämnen) så är rädslan för silikoner lika svåra att utrota och nyansera.. Det finns massor att läsa för den kemiintresserade, men för det absolut mesta är det marknadsföringen som är viktigast då man pratar Teflon® eller "silikonfritt". Som ett exempel så finns det varianter på "teflon" som inte är varumärkesskyddade, men dessa är oftast inte något man säljer på så därför blir det Teflon® stämplat på flaskan.. Silikonfritt är det liknande med, man märker produkterna med silikonfritt trots att dom innehåller silikoner.. bundna och ofarliga, men det går ändå inte att skylta med det.

Halten Teflon® kan kanske vara en liten vägledning, t.ex hur mycket innehåller Arctic Seal ( nu när vi har Pingens/Haddock med oss) ?

/Thomas

Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Apelros » 22 sep 2012 14:00

Och PTFE är???

Hur är hållbarheten på silikon/teflon?? Hur bra tål de avfettning m.m.
Och då tänker jag lite på "lika löser lika". Att något kanske står sig bättre mot avfettning??

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 22 sep 2012 14:17

Ang teflon är det ju som med emulera silikoner helt enkelt sätt tvätta av, det är vad flyktiga silikoner det blir problem.

mvh/
Jill skrev:
Kapten Haddock skrev: Teflon har nästan värre egenskaper än silikon när man ska måla, men dom är ju oxå emulgerade.
På vilket sätt ser du dom dåliga egenskaperna hos Teflon vid omlack?

Vi har anlitat två oberoende firmor med ett 20-tal bilar och olika skydd(får rätt ofta in försäkringsärenden) och ställt frågan efter om dom märkt av något eller haft problem, och dom kan inte märka skillnad vid omlack på om det är teflon eller inte.

Men dom tvättar självklart bilen innan noggrant.

Dock har jag fått återkoppling på ett lackskydd som ibland kan bli en förbannelse, där dom får slipa till plåtrent innan dom blir av med det. Kommer inte att nämna namn varken här eller via PM. Men det bevisar att det finns medel som kan skapa problem.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 22 sep 2012 16:05

Apelros:
PTFE är samma sak som Teflon.

Min ståndpunkt är att teflon inte innebär några problem, ej heller emulgerade silikoner.
Men absolut flyktiga silikoner, vilket är anledningen till att man vill att saker ska vara silikonfria.

MVH/

[quote="Jill"]Nu förstod jag inte. Vad var din ståndpunkt?
Att det gick att tvätta av, eller att det skapade problem vid omlack? (med teflon)

[quote="Kapten Haddock"]Ang teflon är det ju som med emulera silikoner helt enkelt sätt tvätta av, det är vad flyktiga silikoner det blir problem.

mvh/

/quote]

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 22 sep 2012 17:10

ett lite sidoinlägg bara..
vet ni hur en lackerare löser problemet om lacken får mörtögon när han lackar pga att det finns silikon på bilen??
jo han häller i silikon i färgen innan han lackar..hahaha..sjukt va!!.. :lol:
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 22 sep 2012 17:27

limban skrev:ett lite sidoinlägg bara..
vet ni hur en lackerare löser problemet om lacken får mörtögon när han lackar pga att det finns silikon på bilen??
fattade inte skämtet..( vilket jag borde eftersom jag är Billackerare :lol: )
svarar lite på frågan, bara att matta ner och rengöra na j*vulskt innan man omlackerar :)
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 22 sep 2012 18:32

Jonke skrev:
svarar lite på frågan, bara att matta ner och rengöra na j*vulskt innan man omlackerar :)
så var det på den gamla goda tiden i alla fall..när det var lösningsmedel i allt.. :lol:
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 22 sep 2012 20:29

Jill skrev:
Jonke skrev:
Brukar du märka skillnad på lackskyddade kundbilar när du lackar om?

märker ingenting, har stött på det en gång, men bilägaren va en 80 årig petnisse, så troligen va bilen vaxad med nått billigt .. men i övrigt så är det aldrig några problem, lite försvinner väll vid slipning, sen kanske lite våtslip, och sen tvättar jag innan jag börjar arbeta, innan ev. slipgrund och innan det är dax för lack. ( tvättar med Spirit Wipe aka silicone enferner/remover) .. men som sagt jag har stött på problemet 1 gång på 6 år.

hoppas du fick ett bra svar på din fråga :)

Mvh jonas

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 22 sep 2012 20:32

limban skrev:
Jonke skrev:
så var det på den gamla goda tiden i alla fall..när det var lösningsmedel i allt.. :lol:

haha :) jag var ju inte riktigt med på den tiden, men med all 2k ( lösningsmedelsbaserad färg ) som jag lackar med tycker jag är mer beständig mot silikon. vattenbaserad färg däremot är ju känslig mot allt :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 sep 2012 20:36

Dock har jag fått återkoppling på ett lackskydd som ibland kan bli en förbannelse, där dom får slipa till plåtrent innan dom blir av med det. Kommer inte att nämna namn varken här eller via PM. Men det bevisar att det finns medel som kan skapa problem.
Just slipa skall man enligt vad jag (när jag lackade för läänge sedan) lärde mig aldrig börja med att göra... tvätta först eftersom slipningen bara jobbar in föroreningarna i materialet. Och har man börjat så får man fortsätta tills det är, som du säger, plåtrent.

PTFE, Teflon (vilket är ett av DuPont ägt varumärke), är en delkristallin polymer. Smältpunkten (gelpunkt) ligger på 327 C och PTFE kan användas kontinuerligt upp till 260 C, tillfälligt till 300 C. PTFE har enastående dielektriska egenskaper, med låg permittivitet och förlustfaktor över ett brett temperatur- och frekvensområde. PTFE har lägst friktion av alla plaster. De mekaniska egenskaperna, bortsett från hygglig slagseghet är blygsamma, materialet har liten hårdhet och styrka, lågt krypmotstånd (kallflyter) och liten beständighet mot nötning.

Sålångt jag förstått det, är problemet att PTFE är så halt att det inte fastnar på ett enkelt sätt, utan enbart fungerar som smörjmedel när man försöker applicera det i kallt tillstånd (något förenklat) vilket helt enkelt skulle göra att inget att tala om blir kvar efter appliceringen. Och även om materialet i sig verkligen skulle kunna vara mumma, vilket inget egentligen talar för utöver den låga friktionen och temeraturtåligheten så skall det som sagt vara svårt att få det att fastna.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar