Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd, silikon vs teflon?!?!?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: Lackskydd, silikon vs teflon?!?!?

Inlägg av limban » 22 sep 2012 21:01

Jonke..vad är det svåraste med att lacka med vattenbaserad färg?..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 22 sep 2012 23:08

limban skrev:
Manor skrev:Jag tycker mig ha läst att Teflonet i dessa produkter är en bluff då man aldrig kan få teflonet att fästa på lacken. Själv har jag ingen aning...bara något jag läst.
nu yrar du Manor.. läs på igen :lol:
Ok, här kommer det:

Manufacturers started adding PTFE to car polish because consumers are familiar with the word "Teflon™".

Nothing will stick to PTFE, so its virtually impossible to get it to stick to the paint finish. UNLESS you physically (mechanically) bond it to the paint the same way they "bond" it to a frying pan. IE: They "scratch" the metal with 1000's of micro-fine scratches, and then force the pure "PTFE" into the scratches under intense heat and pressure.

Can you do this to your car? Probably, but you probably don't want to scratch the paint finish to do it. Some operators will say they can do it, by using a high speed buffer to heat the surface - the problem with this, if it was truly 100% PTFE, the buffing wheel simply wouldn't cause enough friction to create the heat required to bond the PTFE to the paintwork. (remember: PTFE = no friction).

According to G.R. Ansul from DuPont's Car Care Products - Specialty Products Division:
"The addition of a Teflon flouropolymer resin does nothing to enhance the properties of a car wax. We have no data that indicates the use of Teflon¨ flouropolymer resins is beneficial in car waxes, and we have not seen data from other people that supports this position."

Ansul also notes that, "Unless Teflon¨ is applied at 700 degrees F, it is not a viable ingredient, and is 100 percent useless in protecting the paint's finish."

Rätt eller fel?
Jag sa bara att jag läst att teflon i lackskydd var en bluff.

I rest my case :D.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 22 sep 2012 23:25

Manor skrev:
limban skrev:
Manor skrev:Jag tycker mig ha läst att Teflonet i dessa produkter är en bluff då man aldrig kan få teflonet att fästa på lacken. Själv har jag ingen aning...bara något jag läst.
nu yrar du Manor.. läs på igen :lol:
Ok, här kommer det:

Manufacturers started adding PTFE to car polish because consumers are familiar with the word "Teflon™".

Nothing will stick to PTFE, so its virtually impossible to get it to stick to the paint finish. UNLESS you physically (mechanically) bond it to the paint the same way they "bond" it to a frying pan. IE: They "scratch" the metal with 1000's of micro-fine scratches, and then force the pure "PTFE" into the scratches under intense heat and pressure.

Can you do this to your car? Probably, but you probably don't want to scratch the paint finish to do it. Some operators will say they can do it, by using a high speed buffer to heat the surface - the problem with this, if it was truly 100% PTFE, the buffing wheel simply wouldn't cause enough friction to create the heat required to bond the PTFE to the paintwork. (remember: PTFE = no friction).

According to G.R. Ansul from DuPont's Car Care Products - Specialty Products Division:
"The addition of a Teflon flouropolymer resin does nothing to enhance the properties of a car wax. We have no data that indicates the use of Teflon¨ flouropolymer resins is beneficial in car waxes, and we have not seen data from other people that supports this position."

Ansul also notes that, "Unless Teflon¨ is applied at 700 degrees F, it is not a viable ingredient, and is 100 percent useless in protecting the paint's finish."

Rätt eller fel?
Jag sa bara att jag läst att teflon i lackskydd var en bluff.

I rest my case :D.
hahaha.. nu manor..har du vart inne på en professors sida som inte gilla bilar.. :lol:
som han menar skulle typ PPS vara lika som vanligt vax..hehe..
tror han ska titta en gång till på resultatet.. ett vanligt vax försvinner efter några tvättar med pretolium avfettning..
PPS kan du inte avfetta bort..pärlar sig lika efter ett år om du gör som man ska..och inte står ute :mrgreen:
och påför som du inte vet vad du håller på med..detta är en produkt som måste läggas på rätt sätt..
Inte göra som min svärmor när hon ska måla om något utomhus.. bara rolla ny färg på skiten..ojjj.. vad fint det var.. snabbt går det oxå..
men hon tycker det är fel på färgen eftersom den blir konstig inom ett år.... :shock:
vilken är det fel på henne eller färgen?.. :cheers
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 23 sep 2012 00:25

Jag tror att det är fel på färgen...för inte kan det väl vara fel på din svärmor inte ;).

Nu kanske det inte är just teflonet som gör PPS till ett hållbart lackskydd, utan några av de andra ingredienserna? Sverigevaxets Hårdvax verkar fungera bättre än PPS, och är väl bara en 1-petare till på råga på köpet!!?

Jag har inte sagt att detta stämmer...bara att jag läst att teflon i lackskydd var en bluff. Nu finns det mer information än det jag "klipp & klistrade" i samma ämne. Sant eller falsk...ingen aning, men det verkar finnas delade meningar om det förträffliga med just teflon i lackskydd :shock:.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 23 sep 2012 00:31

Jill skrev:Här kan ni som tvekar om teflon funkar läsa hela patentet på PPS som är världens enda patenterade lackskydd idag. http://www.ppstechnology.com/Assets/PDF ... Papers.pdf

Finns andra skydd som påstår sig vara patenterade, men ingen som får fram patent.
Jill, Apple lyckades patentera en "grön rundad fyrkantig knapp med en telefonsymbol på". Jag antar att man kan patentera det mesta här i världen utan att det egentligen bevisar ett dugg. Vad jag vet så behöver en patenterad produkt absolut inte fungera i praktiken...utan kan vara en idé som beskrivs utförligt teoretiskt.

Jag har inget ont att säga om PPS eller ArctiClean för jag har inte testat någon av dem.
Jag nämnde bara att jag läst att teflon i lackskydd var en bluff, men Internet är ingen sanningskälla. Det är svårt att veta vad som är rätt eller fel.
mvh Manor

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 23 sep 2012 00:35

Manor skrev:Jag tror att det är fel på färgen...för inte kan det väl vara fel på din svärmor inte ;).

Nu kanske det inte är just teflonet som gör PPS till ett hållbart lackskydd, utan några av de andra ingredienserna? Sverigevaxets Hårdvax verkar fungera bättre än PPS, och är väl bara en 1-petare till på råga på köpet!!?

Jag har inte sagt att detta stämmer...bara att jag läst att teflon i lackskydd var en bluff. Nu finns det mer information än det jag "klipp & klistrade" i samma ämne. Sant eller falsk...ingen aning, men det verkar finnas delade meningar om det förträffliga med just teflon i lackskydd :shock:.
Vart har du fått den infon att svergevaxet håller bättre än PPS?..
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 sep 2012 08:45

Hittat på en annan sida:
Another MYTH: Positive and Negative charges... The fact is, electro-magnetically bonding something to your paint finish would hold about as well as rubbing a balloon with wool, and sticking Styrofoam to it... enough said.

Now you may ask... Why does the car still maintain a shine after I wash it?...
The PTFE must have adhered to the paint surface, right?? Well, the sealant may contain PTFE, but is combined with different types of acrylic polymers such as methyltrimethoxysilane, aminodimethyl polysiloxane, phenyl propyl silsesquioxame,... and others. These are added to "improve the gloss and durability of Teflon™ coatings". However, they are actually responsible for the gloss and shine "Teflon™ based" products give. Since these are acrylics and polymers, they will last a little longer than waxes, but will eventually wear off. Therefore you would need to reapply the product periodically. Hence the "top-up" that most dealers recommend you do every 6 months to a year.

Positive and Negative Ions...
Other companies are better at confusing you, stating that they have a special cleaning solution that will leave a positive charge on the paint. Their PTFE is then negatively charged and applied to the paint surface. It will be attracted to the positive charge and bond to the paintwork. Leave it on and it will expand and permanently bond to the paint. All systems selling this type of product are the same (5 star shine, Tough-seal, Colourshield, etc...) they all buy their product from PPS technology who have a patent on this sealant system (US patent 5081171). Although everything they say is true, their cleaning solution does contain a positively charged hydrophilic* (*attracts water) molecule) and the PTFE they use is a negatively charged hydrophobic* (*water repellent) colloid with PTFE resin particles of about 0.05 to 0.5 micron in diameter, the product will still not offer lasting protection without the necessary heating/curing cycle at 360° to 380° Celsius.

Vi behöver inte hålla på med allt för höga tonlägen, utan kan väl konstatera att det inte finns sådär jättteväl dokumenterat vare sig fördelar, nackdelar eller processer relaterade till hur man får teflon eller andra ämnen som tex Glassplexin att verkligen sitta kvar på lacken.
Det är en bransch som alla andra, där det finns stora pengar att tjäna på att sälja snakeoil och produkter med tvivelaktig dokumentation likväl som väl etablerade ingredienser och metoder..så skepsis anser jag vara något man bör ha med sig.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 23 sep 2012 13:02

limban skrev:
Manor skrev:Jag tror att det är fel på färgen...för inte kan det väl vara fel på din svärmor inte ;).

Vart har du fått den infon att svergevaxet håller bättre än PPS?..
Bigguns test.
Hårdvaxet vann väl detta test, vill jag minnas. PPS var han inte så imponerad av och Glare (som jag gillar) tyckte han sisådär om...typ.

Det är det enda testet jag sett som bl.a jämförde PPS med andra medel.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 23 sep 2012 13:38

Jill skrev:
Manor skrev:Bigguns test.
Hårdvaxet vann väl detta test, vill jag minnas. PPS var han inte så imponerad av och Glare (som jag gillar) tyckte han sisådär om...typ.

Det är det enda testet jag sett som bl.a jämförde PPS med andra medel.
Du litar seriöst på ett test av en privatperson som inte f.ö. inte applicerade PPS korrekt och som mycket väl kan ha vart "köpt" av Sverigevaxet, med tanke på den reklaminsatsen dom har gjort på alla hemsidor inklusive aftonbladet med "Bäst i test" efter...

I rest my case.
Trodde ni var smartare än så :roll:
Sorry, jag visste inte att Bigguns var "köpt". Jag trodde han seriöst testade en del lackskydd utifrån sitt behov, och uppfattade att Sverigevaxets Hårdvax fungerade bäst för honom :?.
mvh Manor

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 23 sep 2012 14:00

Jag har lite svårt att tro att Bigguns skulle vara ''köpt''(om man nu vill kalla det så) av sv-vaxet. Jag har själv testat det och kan säga att det är riktigt bra :)
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 sep 2012 18:11

Funk;
Varför länkar du inte vilka sidor du hämra info ifrån? För att det skall vara relevant så är ju A och O vem källan är. Har du läst länkarna & patentet som jag gav er?
Njae, det är jag inte helt säker på att länkingen är lika viktig som den kemiska processen eller förklaringarna... Men jag har läst patentet och ser faktiskt inte att man patenterat processen utan enbart medlet i sig, och inte heller förklarat hur den med fortfarighet skall hålla Teflonet kvar. Man påstår att teflonet på något sett skall expandera i rumstemperatur, vilket jag inte tror är en egenskap Dupont tillskriver Teflon®.

Textklippen kommer från: http://www.ultratint.com.au/truthaboutpaint.htm där man även länkar till patentet men som sagt även har lagt till lekmannaförklaringar om sin skepsis, det är inga bevis, det är jag medveten om.

Det är med Teflon som med silikon, fast tvärtom, silikoner är alltid bad guys - "guilty by association" trots att dom rätt använda är kalas, medan Teflon® har ett marknadsvärde i sig och därför gärna skyltas med... Ta alla skydd som innehåller PTFE eller Teflon® utan att använda metoden beskriven av PPS (om den nu skulle vara nyckeln) eller utan dess patenterade sammansättning/appliceringsmetod, är Teflonet verkligen något att ha i praktiken ?

Jag använder personligen ibland Qf140 , vilken innehåller Teflon®, men inte sjutton är den särdeles hållbar även om den är kalasbra som allt-i-ett/enstegsprodukt. Som jag ser det är inte Teflon® den "magiska lösningen" lika lite som att silikon alltid är av ondo..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 23 sep 2012 19:05

Funk skrev:
Dock har jag fått återkoppling på ett lackskydd som ibland kan bli en förbannelse, där dom får slipa till plåtrent innan dom blir av med det. Kommer inte att nämna namn varken här eller via PM. Men det bevisar att det finns medel som kan skapa problem.
Just slipa skall man enligt vad jag (när jag lackade för läänge sedan) lärde mig aldrig börja med att göra... tvätta först eftersom slipningen bara jobbar in föroreningarna i materialet. Och har man börjat så får man fortsätta tills det är, som du säger, plåtrent.

/Thomas
därör jag skrev " Tvättar innan jag börjar jobba"

Limban: inte svårt men vattenbaserat kan vara lite besvärlig, känslig för temperaturskillnader m.m. man är tvungen att lägga en klarlack, och sen t.ex silver,ljusbruna metallic kan lätt bli " flammiga " , och som chefen brukar säga " man kan ta en Silver och låta 10 lackerare måla den, men resulterar i 10 olika kulörer" vilket stämmer ganska bra, lägger man " sista dimvarvet " lite för tjockt så kan det bli för mycket metallic/pearl, och sånt syns :) ..

Vattenbaserade färger har ju även fördelar, t.ex så när man lagt färgen färdigt så kan man enkelt blåsa den torr på några minuter ( vi har egendesignade luftblåsare för detta endamål) jag vet att en del lackboxar måste man slå igång en "mellan tork" som värmer upp hela boxen i ca 10-15 minuter som inte alltid är så ekonomiskt ,
när man målat med vattenbaserat så är det ju lätt att rengöra utrustningen , sen är ju vattenbas mycket snällare för miljön& sig själv :)

låter trist att behöva slipa plåtrent för att lackskyddet saboterat, jag kan ju inte säga om det är sant/falskt då jag inte stött på det, enda gången jag har varit tvungen att slipa till plåten är om det ligger termoplastisk färg på objektet.

nu blev mina meningsuppbyggnader och stavningar lika bra som skit, redigt trött men hoppas några fått svar på frågor :)

MVh Jonas
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 sep 2012 20:56

Jonke: Jag lade inte märke till att du skrivit det, mitt inlägg var mer en kommentar till Jills inlägg.

/Thomas

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 24 sep 2012 17:02

Funk skrev:Jonke: Jag lade inte märke till att du skrivit det, mitt inlägg var mer en kommentar till Jills inlägg.

/Thomas

ok. då ber jag om ursäkt :)
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 24 sep 2012 18:06

Äsch det behövs inte.

/Thomas

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 24 sep 2012 20:26

Manor skrev:

Jag har inte sagt att detta stämmer...bara att jag läst att teflon i lackskydd var en bluff. Nu finns det mer information än det jag "klipp & klistrade" i samma ämne. Sant eller falsk...ingen aning, men det verkar finnas delade meningar om det förträffliga med just teflon i lackskydd :shock:.[/quote]

Jill skrev:
Vart har du fått den infon att svergevaxet håller bättre än PPS?..[/quote]

Manor skrev:
Bigguns test.

Det är det enda testet jag sett som bl.a jämförde PPS med andra medel.[/quote]

Jill skrev:
Du litar seriöst på ett test av en privatperson som inte f.ö. inte applicerade PPS korrekt och som mycket väl kan ha vart "köpt" av Sverigevaxet, med tanke på den reklaminsatsen dom har gjort på alla hemsidor inklusive aftonbladet med "Bäst i test" efter...

I rest my case.
Trodde ni var smartare än så :roll:[/quote]

Bigguns svarar:
Jag tycker nog att det isåfall är SV du ska hacka på "jill" ,för att isåfall göra oseriös reklam för en produkt.
Och du har fått tillgång till de dokument jag har ang PPS applicering, så underlaget var det inget fel på.
Dessutom var det 2 bilar jag "misslyckades" med isåfall, vill jag poängtera.
OCH den kunden kommer inte tillbaka eftersom jag lovade det bästa, men det är mitt problem.
Har en sats kvar av PPS´n och det är snart vinter ;) .

Kommer inte att förstöra denna tråd mera ang detta.

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Scandistore
Medlem

Inlägg av Scandistore » 24 sep 2012 21:07

Jill skrev:
bigguns skrev: Och du har fått tillgång till de dokument jag har ang PPS applicering, så underlaget var det inget fel på.
Dessutom var det 2 bilar jag "misslyckades" med isåfall, vill jag poängtera.
Du har själv skrivit i PM att du inte var säker på att du gjort rätt.
Du arbetar inte med rekond och då är det lätt att man gör missar, för man har inte erfarenheten.

Det som som "stör" mig är att ett enda lackskydd var så överlägset alla .. .sen går leverantören ut och "dränker" marknaden med reklam och hänvisningar till testet.

Jag lägger lackskydd/återbehandlingar varje dag, inte bara PPS. Så jag vet hur verkligheten ser ut jämfört mot ditt egna test och dina resultat och vad du tycker om allt.

Därför motsätter jag mig ditt test.
Ville bara förklara mig, och har inget vidare att diskutera om detta.

Peace. Over and out.
Vi kan inte fejka ett test, det finns ingen framtid i ett sådant beteende. Patetiskt att ens tänka tanken.
"dränker" marknaden med reklam ? Brist på kunskap om sökoptimering från din sida.
Jag har frågat och fått lov att använda resultatet/texten från testen.(Göran och Bigguns).
Vi tänker fortsätta att göra reklam för alla våra produkter, precis som de flesta försäljningsbolag gör.
Nog om detta för vår del.
Senast redigerad av 4 Scandistore, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 24 sep 2012 21:31

är väl bara att någon/några mer gör om samma test......
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 24 sep 2012 21:59

Allt lungt här :brumm

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Lackskydd, silikon vs teflon?!?!?

Inlägg av Manor » 24 sep 2012 22:24

Jill skrev:
Cogo skrev:är väl bara att någon/några mer gör om samma test......
Hade vart intressant om det vart 3 oberoende företagare som gjort test tex :jeps
Grejen är väl att man som privatperson är betydligt mer oberoende än vad en företagare har råd att vara?

Det är jobbigt om en produkt som gemene man kan köpa och applicera vinner, hur kan man då motivera kunder att betala en massa mer pengar för specialprodukter? Jag har också svårt att tro att någon på exempelvis MrCap skulle kunna erkänna att PPS, Sverigevaxets Hårdvax eller Glare är bättre än deras egna specialprodukter.

Nej fram för fler privatpersoner som vågar sticka ut hakan och säga som det är...eller som de upplever saken/produkten.

Jag kör själv vidare med Glare denna vinter, men nästa år så kan det nog mycket väl bli Hårdvaxet som läggs på bilen :).
Senast redigerad av 5 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Skriv svar