Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Lackskydd, silikon vs teflon?!?!?
-
danne5
- Entusiast

Re: Lackskydd, silikon vs teflon?!?!?
Jag tycker det börjar spåra lite nu... Grundfrågan var skillnaden mellan silikon och teflon... Själv har jag ingen större erfarenhet av nåtdera, men jag har hört att man inte kan lacka om bilen om man använt silikon... Men vad jag förstått har nutidens silikoner ingen inverkan på omlack!
Sedan att Bigguns och sv-vaxet skule ha någon övenskommelse tycker jag är löjligt. Sedan får ju var och en det resultat den får och det är väl det som är idèn med ett test, att var och en ska berätta om sina resultat/åsikter om produkten, eller hur?
Sedan att Bigguns och sv-vaxet skule ha någon övenskommelse tycker jag är löjligt. Sedan får ju var och en det resultat den får och det är väl det som är idèn med ett test, att var och en ska berätta om sina resultat/åsikter om produkten, eller hur?
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
-
Apelros
- Trogen Medlem

Me like =)danne5 skrev:Jag tycker det börjar spåra lite nu... Grundfrågan var skillnaden mellan silikon och teflon... Själv har jag ingen större erfarenhet av nåtdera, men jag har hört att man inte kan lacka om bilen om man använt silikon... Men vad jag förstått har nutidens silikoner ingen inverkan på omlack!
Hade inte tänkt att de skulle bli sådant ståhej om denna tråd
Men helt klart intressant blev det i alla fall.
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10
-
Apelros
- Trogen Medlem

Har läst igenom tråden ännu en gång.
Man skulle kanske kunna säga att det är upp till var och en om vilken medel som är bäst??
Beroende på hur lättarbetat det är, pris, mängd m.m.
För rent skyddamässigt så verkar de inte spela så stor roll??? Eller??
De som funkar bra en behöver inte funka för en annan, alla gör vi nog olika.
Kommer nog att prova något med teflon när mitt Silver One är slut.
Man skulle kanske kunna säga att det är upp till var och en om vilken medel som är bäst??
Beroende på hur lättarbetat det är, pris, mängd m.m.
För rent skyddamässigt så verkar de inte spela så stor roll??? Eller??
De som funkar bra en behöver inte funka för en annan, alla gör vi nog olika.
- Manor
- Moderator

Å nej, det där med teflon i lackskydd är en bluff har jag läst på InternetApelros skrev:
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Apelros
- Trogen Medlem

Ja just ja
Så du menar att allt är sant man läser på internet?
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Haha.. snart ska jag polera en bil med flytande teflon..Apelros skrev:Ja just ja![]()
detta ska bli spännande..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
wallnermike
- Medlem
Och jag har läst på internet att Glare Professional Polish inte är något bra.Manor skrev:Å nej, det där med teflon i lackskydd är en bluff har jag läst på InternetApelros skrev:
Kommer nog att prova något med teflon när mitt Silver One är slut..
kunde inte låta bli
Senast redigerad av 4 wallnermike, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color it's a part time job.
-
MeaCulpa
- Ny Medlem
Vad det gäller PPS patent vill jag påpeka att den omständigheten att en sak inte fungerar inte innebär något hinder för att patentera uppfinningen, dock anses evighetsmaskiner inte patenterbara i största delarna av västvärlden. Den omständigheten att PPS meddelats ett patent innebär inte ens att de var först med en eventuellt fungerande uppfinning, den amerikanska patentmyndigheten gör inga större a priori prövningar av ett patent, det innebär att det kan finnas mängder av tidigare uppfinningar som innebär exakt samma sak men att den omständigheten är okänd för patentmyndigheten och att ingen orkat bestrida patentet och patenthavaren inte haft anledning att försvara sig mot intrång.
Personligen är min uppfattning att det verkar otroligt om någon meningsfull mängd teflon faktiskt skulle ligga som skydd på lacken givet den påstådda metoden för vidhäftning. Innebär det att jag misstänker att produkten är dålig? Nej, inte nödvändigtvis, en radioapparat fungerar precis lika bra även om man tror att signalerna färdas genom etern och lindat mottagaren i magisk parmaskinska. M.a.o. den omständighet att man inte förstått fysiken som leder till ett resultat och använder meningslösa tillsatser innebär inte att processen i sig inte fungerar.
Personligen är min uppfattning att det verkar otroligt om någon meningsfull mängd teflon faktiskt skulle ligga som skydd på lacken givet den påstådda metoden för vidhäftning. Innebär det att jag misstänker att produkten är dålig? Nej, inte nödvändigtvis, en radioapparat fungerar precis lika bra även om man tror att signalerna färdas genom etern och lindat mottagaren i magisk parmaskinska. M.a.o. den omständighet att man inte förstått fysiken som leder till ett resultat och använder meningslösa tillsatser innebär inte att processen i sig inte fungerar.
Senast redigerad av 4 MeaCulpa, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Nej, där har du faktiskt fel.wallnermike skrev:Och jag har läst på internet att Glare Professional Polish inte är något bra.Manor skrev:Å nej, det där med teflon i lackskydd är en bluff har jag läst på InternetApelros skrev:
Kommer nog att prova något med teflon när mitt Silver One är slut..
![]()
kunde inte låta bli
Däremot gillades inte reklamen och priset...men det var länge sedan
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Manor
- Moderator

Akta dig för "teflonskallarna"...hohohoho...MeaCulpa skrev:Vad det gäller PPS patent vill jag påpeka att den omständigheten att en sak inte fungerar inte innebär något hinder för att patentera uppfinningen, dock anses evighetsmaskiner inte patenterbara i största delarna av västvärlden. Den omständigheten att PPS meddelats ett patent innebär inte ens att de var först med en eventuellt fungerande uppfinning, den amerikanska patentmyndigheten gör inga större a priori prövningar av ett patent, det innebär att det kan finnas mängder av tidigare uppfinningar som innebär exakt samma sak men att den omständigheten är okänd för patentmyndigheten och att ingen orkat bestrida patentet och patenthavaren inte haft anledning att försvara sig mot intrång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)