Helt ny här på forumet. Har smygläst ett tag och blivit inspirerad. Till slut köpte jag hem en låda från BBV
Men med tanke på hur lite tid man har, kommer det ta ett tag innan jag hunnit få till mina bilar. Detta varkar ju vara en hyggligt tidsödande hobby om man ska hålla putsen uppe. Nåja, till saken. Jag har två bilar, en nyinköpt Audi A4 Cab från 2004 med 10800 mil på mätaren. Hyggligt tvättad, men tittar men närmare finns det en och annan repa, stenskott och gott om tvättrepor.

Här är lådan med liten medhjälpare

Idag tänkte jag dock börja lite lätt med stor Audin, och då specifikt med fälgarna.

Ja, som ni ser finns det lite att göra med bilen i stort. Både utvändigt och invändigt. Bilen har gått 7600 mil på de snart 3 åren jag haft den. Jag har aldrig stoppat den i en maskintvätt. Handtvättat den med svamp kanske 6 gånger totalt. Ni vet hur det kan vara. Skitig svamp i en hink med skitigt vatten. Har jag tappat svampen på backen har jag borstat av den och fortsätt tvätta
Fälgen var det. Skitigt som sagt.

På med lite HD-grön och sedan spola av.

Hände inte ett skit, bokstavligt talat. Så det blev fram med hink och svamp. Har förstått att det är mer ok att använda slitna svampar på fälgar än lack. Eller? Blev också en beställning av en Nilfisk-ALTO E 145.2-10 X-TRA där det var billigast enligt prisjakt. Högtryckstvätt lär ju behövas hur som helst framöver.

Det blev ju lite bättre
Fram med domkraft och av med hjulet.

Skitigt

Trots avfettning så är det gott om tjärfläckar, och det ville inte komma loss.
Rotade in i garaget och hittade en gammal sprayflaska från sonax som det stod tjärlösare på. Testa.

Hände ju grejor direkt

Men trots allt en hel del kvar. OK, fram med det tyngre arsenalen. Har ju läst någonstans att en del lerar fälgarna.
Klart bättre, fint och lent.

Men om man tittar lite närmare.

Och ännu närmare.

Och då har jag ändå jobbat rätt ordentligt med leran. Gnodde säkert 20 minuter på denna fälg.
Först trodde jag det var stenskott. Men när jag kollade på bilderna syns det ju helt klart att det är tjära.
Två och en halv timme på en fälg och den är inte perfekt.
Det var denna dag, sedan kallade annat. Fortsättning kommer.
Har läst på lite till och folk verkar ju rekommendera MAC127:s prickbort, så jag var förbi macken och handlade den. Vad tror ni, är det receptet?