Jag är i allmänhet dålig på att komma ihåg kameran när jag ska till att fila på någon bil
och får jag med mig den så brukar jag glömma att använda den.
Nu lyckades jag faktiskt med båda bedrifterna i helgen och tänkte bidra med lite istället för att bara snylta här
Utgångsobjektet är en cayenneröd Saab 9-5 2.0t som importerades från Tyskland 2005 och hamnade då i min mors ägo.
Hon vårdar den ömt och den är som ny invändigt men väder och vind har nött på det yttre så nu var det dags att snygga till den lite och få på ett skydd.
Det första som gjordes var att byta till vinterdäck och tvätta av och göra i ordning sommarfälgarna.
Fick inga bilder på detta men de blev rena och fina iaf
Fälgrengöring och avfettning och blåsa av med HT.
När fälgarna var klara så var det dags för bilen. På med avfettning med lågtrycksspruta upp till midjan och låta dra några minuter. Sedan fram med foamlancen och skumma på.
Efter några minuter så spolas den hed HT, mer skum och fram med rastavanten. Spola av med slangen, medium clay på allt lackat. Spola med slangen, gummiskrapa och våffelduk.
Det var här jag kom ihåg kameran
Försökte få bra bilder på repor men lyckades inte så bra. En skada på huven lyckades jag fånga iaf.
In med bilen och bort med sidoblinkers, regskyltar och höger backspegel (skall lackas om) och maskera det som ska maskeras.
Provade lite olika kombinationer. Till höger om vecket är det kört med sprängd orange trissa på roterande och lahega 17.
Var inte nöjd med avverkningen och klev upp (ner?) till nr 11 istället. Fortfarande inte nöjd så det fick bli lammullstrissan. Både 11 och 17 funkade väldigt bra trots hög luftfuktighet och ganska låg temperatur.
50/50 brukar vara uppskattat
Nackdelen med Lahega 11 är att det dammar ngt kopiöst när man öser på lite. (Både 11 och 17 luktar även starkt)
Lyckades fånga lite på bild (ljusa fläckarna "på" dörrarna är flygande damm). I blixtskenet på bakflygeln syns lite av hologrammen som nr 11/lammull lämnade.
Jag gillar lacken på 9-5:an. Upplever den som väldigt lättarbetad. Samma på min -05:a. En 9-3 -99 med solid svart lack jag gjort innan var hemskt hård. Som en V70 nästan.
Sidospår...
Mer hologram
Sa jag att det dammade?
Då är taket redan helt rentorkat en gång.
Torka rent hela bilen och sedan fram med musse pigg:en med oranga (mellanhårda) trissor och lahega 17.
När det var klart såg det ut såhär.
Spritar hela bilen och kör sedan Fireglaze + på mjuka, svarta trissor med musse:n. "Polerar" in medlet tills det är borta och sedan lägger på ett tunt lager till.
Här började inte bara orken tryta utan även kamerabatteriet.
Jag har parallellt under eftermiddagen/kvällen slipat/primat/lackat backspegeln som nu får ligga på tork under natten.
Lite seg igång på söndagen efter knappt 5 timmars sömn (en snart tvåårig tjej som helt struntar i att pappa kom från garaget kl 02:45
Nåväl, fram med fler mf-dukar och torkar rent bilen. På med en vända Fireglaze till och sedan putsa rutor och göra dem klara för behandling. Lade Aquapel för första gången för ett par veckor sen och märkte att det räckte gott och väl till fram och 2 sidorutor (på en 9-3 ss -03). Siktade på att lägga på alla rutor denna gång och det gick alldeles ypperligt. Det var gott om tid att jobba in medlet. Fick "hämta" ett par ggr på vindrutan dock.
Efter rentorkning av sista vändan med Fireglaze såg det ut såhär.
AV med all maskering och konstaterar att all min rubbershine är slut. Listerna får helt enkelt se bedrövliga ut tills jag fått hem mer.
Ut med bilen och inspektera.
Trädbilder är väl obligatoriskt?
Här syns de trista listerna
Ytterligare en vinkel
Backspegeln som fick sig en sprayburkslack. Har inte vågat polera den utan väntar lite med det.
Avslutar med en dubbel takbild
Medel som använts:
Fälgar:
Wheelcleaner S
Solvynol green (ca 1:20)
Tvätt:
Solvynol green (ca 1:20)
Sanego waxschampo i foamlansen
gul mediumlera med 1:10 waxschampo/vatten
Vikan gummiskrapa
GeKås våffeldukar
Polering:
Lahega 11 på lamull (roterande).
Lahega 17 på sonax orange trissor (musse pigg).
Fireglaze + på svarta trissor (musse pigg).
Activa MF-dukar.
Aquapel på rutorna.
Samt inte Sanego rubbershine på lister mm
Tidsåtgång: ca 17h inkl omlack av backspegelkåpan.
Ris, ros, frågor och kommentarer mottas gärna.
/Per