Tänkte bidra med lite (betoning på lite) så här i juletider. Då man sitter med kallgarage och inte hittat någon lämplig lokal blir det mest att läsa om polering och längta till bättre väder.
Jag är usel på att komma ihåg att fota så det brukar inte bli så mycket av den varan. Jag får försöka lura med frugan i vår då hon har sin hobby i fotografering.
Första bilen är den jag jobbar i till vardags. Den hade inte blivit tvättad på fem år så skiten satt fast kan man säga. Inuti såg det ut och luktade som om någon hade bott i den alla dessa år.
Medel/tillvägagångsätt bil ett, Mitsubishi L200, vit.
Jag började med att skruva av kåpan då det hade växt mossa i skarven.
Kallavfettning.
Kallavfettning-skummade på HD grön- svampade
TRF (tror jag att det heter, stod i vår verkstad) någon form av kraftigare fordonstvätt.-svampade
skummade på HD grön- svampade
kummade på HD grön- svampade
Lerade hela bilen.
Dörrgångar m.m. Meguiar´s APC utspätt lite olika.
Polerade med Shinemate ep801, gula trissor och FG500
Polerade med gula trissor och PF2400
Apotekets ytdesinfektion på hela bilen.
BBV:s lackskydd på bilen
UPG+ på kåpan
Insidan
Jag började med att spraya Valet pro HD carpet cleaner på säten och golv och lät det ligga.
Rengjorde mattor med Megs APC 4:1 spädning
Gjorde alla hårda ytor med Megs APC 4:1+ 10:1 spädning
Körde med en textilvättmaskin på all tyg i kupén med Valet pro HD CC. 60-80:1 spädning.
Sköljde ur all textil med ovan nämnda maskin och enbart vatten.
Fönster gjordes med Megs Glass cleaner concentrate spätt 5:1+10:1
Jag tänkte behandla textilen med Gtechniq I1 Smart fabric men snålheten tog över och sparade denna till någon bekants bil istället.
Inte riktigt nöjd men som sagt jobbilen och ingen annan ser "skavankerna" och jag ville inte åka tillbaka dagen efter då jag har 6 mil enkel till jobbet och det här var ett gratis "abstinensjobb" i brist på något att gnida på.
BBV:s lackskydd har en riktigt "skön" mjuk framtoning tycker jag och passade till den här vita.
Projektet tog 17 timmar, 0800-0100.
Före

efter

Nu har jag säkert glömt en del men det här är bara början. Måste bara komma ihåg att fota som sagt. De andra bilarna har man bara i minnet.