Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
skydda fälgar
-
chrillejh
- Ny Medlem
skydda fälgar
Väntar på nya sommarfälgar, vanliga aluminium, som jag vill lägga på nått sorts skydd på. främst för att de ska vara enkla att hålla rena och skyddade. har tidigare lagt 1-2 lager sonax fälgförsegling och sen ett vax över för att få pärleffekten. undrar nu vad ni använder/rekommenderar för skydd till fälgar?
samma skydd/vax/försegling som till övriga bilen eller nått speciellt?
samma skydd/vax/försegling som till övriga bilen eller nått speciellt?
Senast redigerad av 4 chrillejh, redigerad totalt 14 gång.
-
danne67
- Medlem
Re: skydda fälgar
Jag använder Ultima Tire & trim på våra fälgar, både vinter och sommar. Tycker de fungerar alldeles utmärkt. 'nästan' bara att blåsa av med högtrycket även på vintern (fast först har jag sprayat på VP Bilberry på dem...
Jag har använt det med ungerfär 1,5 månaders mellanrum under vintern (samtidigt som plastdetaljerna fått sitt). Och under den tiden så har jag aldrig märkt någon försämring av effekten.
Har dock inte använt några andra medel på fälgarna, så tyvärr kan jag inte göra någon bra jämförelse
, Men det är naturligtvis mycket stor skillnad mot hur fälgarna var innan behandlingarna 
Jag har använt det med ungerfär 1,5 månaders mellanrum under vintern (samtidigt som plastdetaljerna fått sitt). Och under den tiden så har jag aldrig märkt någon försämring av effekten.
Har dock inte använt några andra medel på fälgarna, så tyvärr kan jag inte göra någon bra jämförelse
Senast redigerad av 4 danne67, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Jag brukar lägga samma skydd på fälgarna som resten av bilen.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Apelros
- Trogen Medlem

Me like =)Funk skrev:Jag brukar lägga samma skydd på fälgarna som resten av bilen.
/Thomas
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10
- maximuspro
- Medlem
Samma här, har i år använt sverigevaxet.Funk skrev:Jag brukar lägga samma skydd på fälgarna som resten av bilen.
/Thomas
Senast redigerad av 4 maximuspro, redigerad totalt 14 gång.
- SAABninefive
- Trogen Medlem

skydda fälgar
Måste bara fråga, när jag la tire&trim på fälgar å plast så drog det åt sej damm och bromsdamm så in i bängen, vad gjorde jag för fel hahaha. På däcken funkade det bra dockdanne67 skrev:Jag använder Ultima Tire & trim på våra fälgar, både vinter och sommar. Tycker de fungerar alldeles utmärkt. 'nästan' bara att blåsa av med högtrycket även på vintern (fast först har jag sprayat på VP Bilberry på dem...![]()
Jag har använt det med ungerfär 1,5 månaders mellanrum under vintern (samtidigt som plastdetaljerna fått sitt). Och under den tiden så har jag aldrig märkt någon försämring av effekten.![]()
Har dock inte använt några andra medel på fälgarna, så tyvärr kan jag inte göra någon bra jämförelse, Men det är naturligtvis mycket stor skillnad mot hur fälgarna var innan behandlingarna
Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
danne67
- Medlem
HejSAABninefive skrev:Måste bara fråga, när jag la tire&trim på fälgar å plast så drog det åt sej damm och bromsdamm så in i bängen, vad gjorde jag för fel hahaha. På däcken funkade det bra dockdanne67 skrev:Jag använder Ultima Tire & trim på våra fälgar, både vinter och sommar. Tycker de fungerar alldeles utmärkt. 'nästan' bara att blåsa av med högtrycket även på vintern (fast först har jag sprayat på VP Bilberry på dem...![]()
Jag har använt det med ungerfär 1,5 månaders mellanrum under vintern (samtidigt som plastdetaljerna fått sitt). Och under den tiden så har jag aldrig märkt någon försämring av effekten.![]()
Har dock inte använt några andra medel på fälgarna, så tyvärr kan jag inte göra någon bra jämförelse, Men det är naturligtvis mycket stor skillnad mot hur fälgarna var innan behandlingarna
Just på fälgarna skall man torka av efter några minuter (vilket man inte behöver på andra ställen). Jag har inte haft det problemet varken på fälgar (där jag torkar av) eller plastdetaljer (har mycket plastdetaljer - som jag inte eftertorkar). Vet inte varför tyvärr
- LineaR
- Trogen Medlem

Har lagt Ultima paint guard plus..nu Senast blev det RimWax från Gunther M
Båda funkar utmärkt så jag skulle tro vilket som helst lackskydd/Vax funkar
Båda funkar utmärkt så jag skulle tro vilket som helst lackskydd/Vax funkar
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Jo precis så gjorde jag med, på fälgarna och plasten så torkade jag av efter några minuter men ändå var det damm-magnet på alla ställena :/danne67 skrev:HejSAABninefive skrev:Måste bara fråga, när jag la tire&trim på fälgar å plast så drog det åt sej damm och bromsdamm så in i bängen, vad gjorde jag för fel hahaha. På däcken funkade det bra dockdanne67 skrev:Jag använder Ultima Tire & trim på våra fälgar, både vinter och sommar. Tycker de fungerar alldeles utmärkt. 'nästan' bara att blåsa av med högtrycket även på vintern (fast först har jag sprayat på VP Bilberry på dem...![]()
Just på fälgarna skall man torka av efter några minuter (vilket man inte behöver på andra ställen). Jag har inte haft det problemet varken på fälgar (där jag torkar av) eller plastdetaljer (har mycket plastdetaljer - som jag inte eftertorkar). Vet inte varför tyvärr.
-
danne67
- Medlem
Jo precis så gjorde jag med, på fälgarna och plasten så torkade jag av efter några minuter men ändå var det damm-magnet på alla ställena :/[/quote]
Konstigt, har ingen aning om varför:-(. Har som sagt aldrig haft problemet själv. ..
Konstigt, har ingen aning om varför:-(. Har som sagt aldrig haft problemet själv. ..
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Konstigt, har ingen aning om varför:-(. Har som sagt aldrig haft problemet själv. ..[/quote]danne67 skrev:Jo precis så gjorde jag med, på fälgarna och plasten så torkade jag av efter några minuter men ändå var det damm-magnet på alla ställena :/
Ja nya Kiorna på uppfarten har mycket plast å prova på så jag får ta och kladda ner dom lite med tire&trim och se om dom gillar det bättre än Saaben gjorde
PS: sorry för trådstölden
-
wallnermike
- Medlem
Sv: skydda fälgar
G-technic c5 ska jag testa i sommar. Annars verkar carpro Dlux vara bra också. Båda två ska hålla en sommar utan problem (enligt tillverkarna och vad jag läst på detailing world). Medel för fälgarna kan ju vara skönt om det håller hela säsongen så man slipper ta av dom från bilen bara för att lägga nytt medel.
Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Black isn't a color it's a part time job.