Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips till en amatör? Meguiars+Mezerna F400

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Ladiesman
Medlem

Tips till en amatör? Meguiars+Mezerna F400

Inlägg av Ladiesman » 12 apr 2013 11:58

Hej mina vänner,
Jag är ny på forumet så rätta gärna min fel.
Jag har googlat och läst men inte riktigt kommit fram till något riktigt svar så jag hoppas att ni kan hjälpa mig svara på detta.

Kort historia:
Jag äger en golf 2012 solid white.
Som jag har förstått de så är tyska bilar väldigt hårda i lacken. Jag är ett För hundra gubbar av Meguairs och har deras DA power system(Oscillerande), wax schampoo, liquid wax, polish och compound.
Gillar dessa produkter men varken polishen eller compunden bet om mina tvättrepor. Så ja införskaffa mig Mezerna F400 och detta funka mkt bättre..

Fråga:
jag Jndrar lite om man kan lägga tex Meguairs Ultimate Wax på Fireglaze när den har härdat eller ska man skippa alla och bara köra waxschampoo? NU är ja en jätte amatör och frågan kanske är dum, men om man både kan förpolera och lackaskydda med en å samma medel varför ska man då köpa andra medel?
har ja missuppfattat eller de hela här?
Senast redigerad av 4 Ladiesman, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Tips till en amatör? Meguiars+Mezerna F400

Inlägg av Manor » 12 apr 2013 15:53

Ladiesman skrev: ...
Fråga:
jag Jndrar lite om man kan lägga tex Meguairs Ultimate Wax på Fireglaze när den har härdat?
Ja, visst går det att lägga vax över Fireglaze...om man vill.
Mitt tips är att lägga ett nytt lager med Fireglaze när du känner för det. Inte för att det behövs utan för att det känns bra i hjärtat ;).
Ladiesman skrev: ...eller ska man skippa alla och bara köra waxschampoo?
Det är helt frivilligt. Fireglaze (eller Glare som är snarlik) håller ett tag. Du behöver inte ha ett vaxschampo heller om du inte vill.
Ladiesman skrev: NU är ja en jätte amatör och frågan kanske är dum, men om man både kan förpolera och lackaskydda med en å samma medel varför ska man då köpa andra medel?
Allt-i-ett medels största fördel är att de går snabbare att använda.
För bästa resultat så bör separata medel användas.
Fireglaze i sig är inte avverkande, men du kanske tänkte på någon annan produkt?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Ladiesman
Medlem

Inlägg av Ladiesman » 12 apr 2013 17:03

Manor skrev:
Ladiesman skrev: ...
Fråga:
jag Jndrar lite om man kan lägga tex Meguairs Ultimate Wax på Fireglaze när den har härdat?
Ja, visst går det att lägga vax över Fireglaze...om man vill.
Mitt tips är att lägga ett nytt lager med Fireglaze när du känner för det. Inte för att det behövs utan för att det känns bra i hjärtat ;).
Ladiesman skrev: ...eller ska man skippa alla och bara köra waxschampoo?
Det är helt frivilligt. Fireglaze (eller Glare som är snarlik) håller ett tag. Du behöver inte ha ett vaxschampo heller om du inte vill.
Ladiesman skrev: NU är ja en jätte amatör och frågan kanske är dum, men om man både kan förpolera och lackaskydda med en å samma medel varför ska man då köpa andra medel?
Allt-i-ett medels största fördel är att de går snabbare att använda.
För bästa resultat så bör separata medel användas.
Fireglaze i sig är inte avverkande, men du kanske tänkte på någon annan produkt?
Vad menar du med avverka?
Ja tänke göra menzerna fine polish 400 sen meguiars polish sen fireglaze

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 12 apr 2013 18:57

Ladiesman skrev: Vad menar du med avverka?
Ja tänke göra menzerna fine polish 400 sen meguiars polish sen fireglaze
Jag blev osäker när du frågade om förpolera och lackskydda med samma medel.
Jag tänkte att du kanske trodde att Fireglaze skulle vara ett sådant medel, men det är det inte...åtminstone inte mer än ytte-pytte-lite. Med avverkning menade jag möjlighet att avlägsna repor.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

ErikE
Ny Medlem

Inlägg av ErikE » 13 apr 2013 08:01

Jag har testat Menzernas FG400 på min gråa (LP7Z) Corrado, körde med Meguiars G220-maskin och deras microfibertrissor, fick bort alla tvättrepor och gav en fin yta, efter FG400 så körde jag med deras microfibertrissa (finish/svarta) tillsammans med deras M205 dvs Meguiars Mirror Glaze 205 Ultra Finishing Polish. Resultatet blev grymt bra tycker jag, innan har jag testat Meguiars ultimate compund som är ingår i deras konsumentprodukter bara för att jag skulle börja någonstans. Jag ska försöka lägga upp någon tråd på resultaten när hela bilen är klar. Så jag skulle tipsa om Meguiars microfibertrissor, går på ca 400 kr för en cutting och en finishingtrissa.

Mvh E
Senast redigerad av 4 ErikE, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 13 apr 2013 08:18

Är det inte bättre och billigare då att satsa på optipads. Ger bra avverkning men kostar ca 100 kr styck.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

ErikE
Ny Medlem

Inlägg av ErikE » 13 apr 2013 08:25

Cogo skrev:Är det inte bättre och billigare då att satsa på optipads. Ger bra avverkning men kostar ca 100 kr styck.

Mvh Magnus
Självklart är det så, har själv inte hunnit testa optipads så jag kan inte svara på den frågan, Meguiars brukar ju vara ganska dyra så då väljer man ju självklart dem lite billigare alternativen som säkert är lika bra om inte bättre.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 13 apr 2013 08:25

Är det dessa du menar ErikE :?: Bild
POLISHING PAD 2.0
Medelhård trissa för polish/rubbing
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

ErikE
Ny Medlem

Inlägg av ErikE » 13 apr 2013 08:44

progge skrev:Är det dessa du menar ErikE :?: Bild
POLISHING PAD 2.0
Medelhård trissa för polish/rubbing
Japp! Tycker dem är lite dyra, har två liggandes, 340 kr st om jag minns rätt, testade på lite tvättrepor med Ultimate Compound, blev ett hyffsat resultat, men hade man haft en cuttingtrissa hade det nog blivit lite bättre avverkning.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 13 apr 2013 11:21

Fördelen med Meguiars trissor är att de i stort sett går att använda tills de faller isär i skummet. De går att tvätta nästan hur många gånger som helst till skillnad från Nordic Pads där fästdelen släpper i limmet efter några tvättar.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av fisher91 » 13 apr 2013 12:53

man får det man betalar för, Meguiars trissor är riktigt trevliga tycker jag.
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor

Ladiesman
Medlem

Inlägg av Ladiesman » 17 apr 2013 09:13

fisher91 skrev:man får det man betalar för, Meguiars trissor är riktigt trevliga tycker jag.
Jag har faktiskt Meguiars pads men i 4".
Införskaffade min en polermaskin från Jula igår.
http://www.jula.se/polermaskin-o180mm-1-2kw-010006

Har ju kört Meguiars Dual action system och de tog mig evigheter och mina axlar fick För hundra gubbar av och de blev knappt några resultat.

Körde med den roterande igår och kanske 4-5 passes och visst blev de lite skillnad men ja vågar inte lägga tryck eller ha för sega rörelser. Jag har kollat mkt youtube och alla de har hyfsad tryck och kör relativt sakta..

Då är min fråga. Hur varmt får de bli på lacken innan de är brännriskt för när ja känner så är de typ "ljummet".

Inflick?

Gällande förpolering undradade ja mest då ja har läst att man ska typ "polera" med fg först sen låta den torka den lägga ett nytt lager som man sen torkar bort..

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 17 apr 2013 09:29

Ladiesman skrev:
fisher91 skrev:man får det man betalar för, Meguiars trissor är riktigt trevliga tycker jag.
Jag har faktiskt Meguiars pads men i 4".
Införskaffade min en polermaskin från Jula igår.
http://www.jula.se/polermaskin-o180mm-1-2kw-010006

Har ju kört Meguiars Dual action system och de tog mig evigheter och mina axlar fick För hundra gubbar av och de blev knappt några resultat.

Körde med den roterande igår och kanske 4-5 passes och visst blev de lite skillnad men ja vågar inte lägga tryck eller ha för sega rörelser. Jag har kollat mkt youtube och alla de har hyfsad tryck och kör relativt sakta..

Då är min fråga. Hur varmt får de bli på lacken innan de är brännriskt för när ja känner så är de typ "ljummet".

Inflick?

Gällande förpolering undradade ja mest då ja har läst att man ska typ "polera" med fg först sen låta den torka den lägga ett nytt lager som man sen torkar bort..
Du kan titta på BBVs sida på Facebook, där har de lagt upp vissa videofilmer med när de går på hårt med en roterande maskin på en Nissa Micra om jag inte minns fel, ser ut som om det behövs mycket tryck innan det går illa.

Mvh Magnus

Skriv svar