Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Arjens amatörprojekt
-
Arjen
- Medlem
Re: Arjens amatörprojekt
Äger ingen polermaskin tyvärr. 
Senast redigerad av 4 Arjen, redigerad totalt 14 gång.
- LineaR
- Trogen Medlem

Okej.. har du funderat på att skaffa en?.
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.
-
Arjen
- Medlem
Eftersom jag troligtvis endast kommer att polera min egen bil och kanske även föräldrarnas så känns det inte så lönt för mig att lägga någon tusenlapp på en maskin som kommer att användas max en gång om året. Har varit nära att köpa en på ClasOhlson men har inte blivit av.
- Manor
- Moderator

Arjens amatörprojekt
Nu kostar väl en MussePigg-maskin runt 300:- och det är det absolut värt. Att hålla på för hand är slitsamt och ger långt ifrån samma resultat. För 1200:- så får du en RG T3000 från Reservdelsgurun om du kan tänka dig lägga mer.Arjen skrev:Eftersom jag troligtvis endast kommer att polera min egen bil och kanske även föräldrarnas så känns det inte så lönt för mig att lägga någon tusenlapp på en maskin som kommer att användas max en gång om året. Har varit nära att köpa en på ClasOhlson men har inte blivit av.
Själv har jag numera 7 maskiner till de få bilar som jag polerar, men inte gråter jag för det
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Lemerok
- Entusiast

RG T3000 fungerar den som en ren ersättare åt en Mussepigg-maskin?Manor skrev:Nu kostar väl en MussePigg-maskin runt 300:- och det är det absolut värt. Att hålla på för hand är slitsamt och ger långt ifrån samma resultat. För 1200:- så får du en RG T3000 från Reservdelsgurun om du kan tänka dig lägga mer.Arjen skrev:Eftersom jag troligtvis endast kommer att polera min egen bil och kanske även föräldrarnas så känns det inte så lönt för mig att lägga någon tusenlapp på en maskin som kommer att användas max en gång om året. Har varit nära att köpa en på ClasOhlson men har inte blivit av.
Själv har jag numera 7 maskiner till de få bilar som jag polerar, men inte gråter jag för det.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
-
kimpon
- Medlem
Den är mycket starkare än musse maskinen och den plockar hologram på samma sätt som musse maskinen.
Har en liknande själv fast lite svagare och den går att plocka mycket repor med med twisted wool trissor och du kan köra slut poleringen med den för att plocka hologram.
Kort och gott en riktigt bra maskintyp för vettiga pengar och en bra nybörjar maskin.
Har en liknande själv fast lite svagare och den går att plocka mycket repor med med twisted wool trissor och du kan köra slut poleringen med den för att plocka hologram.
Kort och gott en riktigt bra maskintyp för vettiga pengar och en bra nybörjar maskin.
Senast redigerad av 4 kimpon, redigerad totalt 14 gång.
Den som har mest när han dör vinner.
- Lemerok
- Entusiast

Okej schysst.kimpon skrev:Den är mycket starkare än musse maskinen och den plockar hologram på samma sätt som musse maskinen.
Tillbaka till Arjens projekt! :
- LineaR
- Trogen Medlem

Okej jag tycker det är mycket nog med sin egen och eventuellt föräldrars bil att införskaffa en maskin.Arjen skrev:Eftersom jag troligtvis endast kommer att polera min egen bil och kanske även föräldrarnas så känns det inte så lönt för mig att lägga någon tusenlapp på en maskin som kommer att användas max en gång om året. Har varit nära att köpa en på ClasOhlson men har inte blivit av.
Har en Biltema mussepiggmaskin över..kan tänka mig skicka med lite medel trissor mm om du är sugen på en.
Som tidigare inlägg så är en maskin mycket bättre än att slita på armar och händer den gör jobbet jämnare och snabbare resultat.
PM vid intresse och närmare info.
-
Arjen
- Medlem
Efter förra veckans missöde med någon konstig substans på bilen kommer jag från och med nu alltid ha detta lilla nödpaket i bilen. Består av en vakuumpackad mikrofiberduk fasttejpad på en liten 250ml sprayflaska innehållandes lite Citrus Bling och vatten. Förhoppningsvis är jag nu mer förberedd att ta hand om diverse olyckor som kan hända mellan tvättarna.

- Lemerok
- Entusiast

Smart lösning.Arjen skrev:Efter förra veckans missöde med någon konstig substans på bilen kommer jag från och med nu alltid ha detta lilla nödpaket i bilen. Består av en vakuumpackad mikrofiberduk fasttejpad på en liten 250ml sprayflaska innehållandes lite Citrus Bling och vatten. Förhoppningsvis är jag nu mer förberedd att ta hand om diverse olyckor som kan hända mellan tvättarna.![]()
Får nog packa något liknande i bilen, har inget där nu.
-
Arjen
- Medlem
Fick hem Vascos Prewash som jag fick chansen att testa lite på fars bil idag. Tänkte jämföra den med Prickbort då båda är petrokemiska. Följde instruktionerna och körde minimumtiden på båda, 5 minuter på Vascos och 2 minuter på Prickbort. Jämförde endast på bakluckan, på resten av bilen användes endast Vascos Prewash.
Utgångsläget, kommer att använda Vasco Prewash på vänster sida och Prickbort på den högra.

Skakar flaskan ordentligt för att sedan spruta på ett trögflytande lager Vasco Prewash

Medlen jobbar på, Vaso till vänster och Prickbort till höger.

Resultatet efter avspolning med vanlig vattenslang.

Lite smuts som Vasco Prewash fick jobba med.

Gillade verkligen detta gel-aktiga medel från Vasco. Det klarade utan problem att fixa all smuts som syns på bilderna, och dessutom utan högtryck samt på en bil som aldrig har varit behandlad med någon form av vax, lackskydd eller snabbvax. Föredrar detta framför Prickbort eftersom det kan sitta kvar på lackan en mycket längre tid (upp till 30 minuter enligt flaskan) och är därför mycket säkrare att använda för amatörer som jag. Upplevde också att gel-konsistensen funkar riktigt bra. Det rann inte av någonting och allting man sprutade på fick jobba på smutsen istället för att rinna ner i avloppet. Det känns faktist som att denna produkt kan bli en permanent del av mitt lilla bilvårdsförråd, får se om det blir en flaska till efter att denna tar slut. Vill tillägga att jag upplevde att den inte luktade så mycket heller.
Jag har bara använt Prickbort och HD Grön innan som avfettning så jag har inte så mycket att jämföra med. Men enligt mig så är Vasco Prewash en riktigt trevlig produkt till ett riktigt bra pris. Nästa gång jag tvättar min bil ska jag använda den till att få bort lite asfaltsprickar också så får vi se hur den klarar det jobbet.
Tvättade av bilen med Vasco Vaxschampo special. Kommer mer utförlig text om detta schampo efter att jag har använt lite mer. Men det jag kan säga hittils är att det doftar väldigt gott och skummar ordentligt mycket, precis som ett schampo ska göra.
Utgångsläget, kommer att använda Vasco Prewash på vänster sida och Prickbort på den högra.

Skakar flaskan ordentligt för att sedan spruta på ett trögflytande lager Vasco Prewash

Medlen jobbar på, Vaso till vänster och Prickbort till höger.

Resultatet efter avspolning med vanlig vattenslang.

Lite smuts som Vasco Prewash fick jobba med.

Gillade verkligen detta gel-aktiga medel från Vasco. Det klarade utan problem att fixa all smuts som syns på bilderna, och dessutom utan högtryck samt på en bil som aldrig har varit behandlad med någon form av vax, lackskydd eller snabbvax. Föredrar detta framför Prickbort eftersom det kan sitta kvar på lackan en mycket längre tid (upp till 30 minuter enligt flaskan) och är därför mycket säkrare att använda för amatörer som jag. Upplevde också att gel-konsistensen funkar riktigt bra. Det rann inte av någonting och allting man sprutade på fick jobba på smutsen istället för att rinna ner i avloppet. Det känns faktist som att denna produkt kan bli en permanent del av mitt lilla bilvårdsförråd, får se om det blir en flaska till efter att denna tar slut. Vill tillägga att jag upplevde att den inte luktade så mycket heller.
Jag har bara använt Prickbort och HD Grön innan som avfettning så jag har inte så mycket att jämföra med. Men enligt mig så är Vasco Prewash en riktigt trevlig produkt till ett riktigt bra pris. Nästa gång jag tvättar min bil ska jag använda den till att få bort lite asfaltsprickar också så får vi se hur den klarar det jobbet.
Tvättade av bilen med Vasco Vaxschampo special. Kommer mer utförlig text om detta schampo efter att jag har använt lite mer. Men det jag kan säga hittils är att det doftar väldigt gott och skummar ordentligt mycket, precis som ett schampo ska göra.
- fisher91
- Trogen Medlem

fans det nå tjära på bilen? isf fick du bort det med lågtryck?
Vascos ''special'' nya schampo gillar jag starkt
Vascos ''special'' nya schampo gillar jag starkt
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor
-
Arjen
- Medlem
Det fanns en del tjärfläckar på bilen. Men körde på minimumtiden (5 minuter) så fick inte bort dem med lågtryck. Får förhoppningsvis möjlighet att testa medlet på min egen bil imorgon och då ska jag testa det mer specifikt på asfaltsprickar.fisher91 skrev:fans det nå tjära på bilen? isf fick du bort det med lågtryck?
- LineaR
- Trogen Medlem

Kul test själv kör jag med Degreaser WEt som också sitter kvar rätt bra..även på Våt bil
ska kolla in Vasco
ska kolla in Vasco
- LineaR
- Trogen Medlem

Hade inte du en flaska Detailers bara att lägga till MF dukenLemerok skrev:Smart lösning.Arjen skrev:Efter förra veckans missöde med någon konstig substans på bilen kommer jag från och med nu alltid ha detta lilla nödpaket i bilen. Består av en vakuumpackad mikrofiberduk fasttejpad på en liten 250ml sprayflaska innehållandes lite Citrus Bling och vatten. Förhoppningsvis är jag nu mer förberedd att ta hand om diverse olyckor som kan hända mellan tvättarna.![]()
Får nog packa något liknande i bilen, har inget där nu.
- Lemerok
- Entusiast

Jo la ut en duk och Ultimas detailer igår.LineaR skrev: Hade inte du en flaska Detailers bara att lägga till MF duken
Den fick jobba ganska direkt på lite fågelskit.
-
Arjen
- Medlem
Fick ett litet smakprov av Ultima Tire & Trim av Jonkegtx så jag tänkte testa skillnaden mellan den och Concept Visa. Eftersom Golf V har en ganska rejäl bakdel av svart plast tänkte jag köra 50/50 på den. Har bara haft det på några dagar men redan nu kan jag säga att Concept Visa leder ganska stort. När det gäller applicering tycker jag att det var helt lika, men när det gäller att dra till sig smuts och damm är det en väsentlig skillnad.
Ultima T&T till vänster, Concept Vista till höger

- Manor
- Moderator

Jag har också testat bägge, men dock inte en 50/50 variant som ju är betydligt bättre.Arjen skrev:Fick ett litet smakprov av Ultima Tire & Trim av Jonkegtx så jag tänkte testa skillnaden mellan den och Concept Visa. Eftersom Golf V har en ganska rejäl bakdel av svart plast tänkte jag köra 50/50 på den. Har bara haft det på några dagar men redan nu kan jag säga att Concept Visa leder ganska stort. När det gäller applicering tycker jag att det var helt lika, men när det gäller att dra till sig smuts och damm är det en väsentlig skillnad.
Min uppfattning var dock att Concept Vista luktar starkt och trist...blir kladdigt, och måste eftertorkas.
Hållbarhetsmässigt så har Ultima fungerat ungefär lika länge som Concept Vista på plast, medan enbart Ultima fungerar på däcken.
Jag har noterat att Ultima T&T har blivit statiskt och dragit till sig damm...men inte varje gång. Detta har länge varit en utestående fråga till Ultima som vi inte fått svar på.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Arjen
- Medlem
Har inte tvättat bilen på nästan en månad så idag var det äntligen dags. Har införskaffat lite nya medel så testade en del nytt idag. Passade även på att byta ut en liten pryl i motorn också så det blir inte bara bilvård idag.
Testade Ultima-schampot för första gången. Ett förbaskat trevligt schampo med en underbar doft.

Skumma fläckar på fälgarna. Sitter som berget.

På med lite Valet Pro Bilberry...

...och skrubba lite med en fälgborste från Flexipads...

...och man får en ren och fin fälg.

Första gången jag använde dessa fälgborstar. De fungerade riktigt bra, blev positivt överaskad! Man kunde ta i rejält och verkligen skrubba men kände samtidigt att det inte var någon fara för fälgarna. Materialet drog även åt sig lite smuts, till skillnad från andra borstar jag testat som bara drar runt det. Föredrar att borsten drar åt sig lite vätska och smuts från fälgen, ser lättare var smutsen sitter extra hårt och upplevde även att det gick lättare att skölja av efteråt. Det var bara att hålla borsten under kranen i 5-10 sekunder så var den helt vit igen. Känns som att jag kommer använda dessa fälgborstar en ganska lång tid framöver.
Testade även en däckborste från Waxdog.

En ganska hård borste som verkligen skrubbar rent däcket rejält. Har ett nytt däckmedel att testa så ville få däcksidorna extra rena.
Har precis lagt på medlet här, är inte så här glansigt när det har torkat in.

50/50, kanske för glansigt för vissa, ska försöka komma ihåg att rapportera hållbarheten.

Glasbehandling från Orchard Autocare sprayas på, 10 sekunder senare var behandlingen klar.

Bytte "Cam follower" också. En liten metallbit som sitter vid bränslepumpen och kan orsaka stora skador om den går sönder, en ny kostar ca 300kr. Vill inte ens tänka på vad en verkstad tar för att byta den så det är en av få saker jag pillar med själv i motorn.

Ska bli intressant att se hur däckmedlet håller. Gillar glansen och det var även lite mer trögflytande än de andra däckmedlen jag testat så appliceringen var mycket smidigare. Det luktade även lite kola/karamell, en god doft är alltid ett plus.
Waxdogs däckborste gjorde verkligen sitt jobb. Det var nästan så att man var lite rädd att man skulle repa fälgarna om man kom åt dem, borsten är ganska bred också så det är svårt att inte vidröra fälgarna med den. Men det blev dock inga repor på dem.
Första tvätten på nästan en månad som sagt, har haft mycket annat för mig tyvärr. Därför har jag heller inte kunnat sluföra min stenskottsbehandling från Scratch Doctor. Har förhoppningsvis tid nästa vecka att våtslipa och polera klarlacken och skriva lite om hur det gick.
Det var allt för denna gång. Hoppas det inte blev för många bilder.
Testade Ultima-schampot för första gången. Ett förbaskat trevligt schampo med en underbar doft.

Skumma fläckar på fälgarna. Sitter som berget.

På med lite Valet Pro Bilberry...

...och skrubba lite med en fälgborste från Flexipads...

...och man får en ren och fin fälg.

Första gången jag använde dessa fälgborstar. De fungerade riktigt bra, blev positivt överaskad! Man kunde ta i rejält och verkligen skrubba men kände samtidigt att det inte var någon fara för fälgarna. Materialet drog även åt sig lite smuts, till skillnad från andra borstar jag testat som bara drar runt det. Föredrar att borsten drar åt sig lite vätska och smuts från fälgen, ser lättare var smutsen sitter extra hårt och upplevde även att det gick lättare att skölja av efteråt. Det var bara att hålla borsten under kranen i 5-10 sekunder så var den helt vit igen. Känns som att jag kommer använda dessa fälgborstar en ganska lång tid framöver.
Testade även en däckborste från Waxdog.

En ganska hård borste som verkligen skrubbar rent däcket rejält. Har ett nytt däckmedel att testa så ville få däcksidorna extra rena.
Har precis lagt på medlet här, är inte så här glansigt när det har torkat in.

50/50, kanske för glansigt för vissa, ska försöka komma ihåg att rapportera hållbarheten.

Glasbehandling från Orchard Autocare sprayas på, 10 sekunder senare var behandlingen klar.

Bytte "Cam follower" också. En liten metallbit som sitter vid bränslepumpen och kan orsaka stora skador om den går sönder, en ny kostar ca 300kr. Vill inte ens tänka på vad en verkstad tar för att byta den så det är en av få saker jag pillar med själv i motorn.

Ska bli intressant att se hur däckmedlet håller. Gillar glansen och det var även lite mer trögflytande än de andra däckmedlen jag testat så appliceringen var mycket smidigare. Det luktade även lite kola/karamell, en god doft är alltid ett plus.
Waxdogs däckborste gjorde verkligen sitt jobb. Det var nästan så att man var lite rädd att man skulle repa fälgarna om man kom åt dem, borsten är ganska bred också så det är svårt att inte vidröra fälgarna med den. Men det blev dock inga repor på dem.
Första tvätten på nästan en månad som sagt, har haft mycket annat för mig tyvärr. Därför har jag heller inte kunnat sluföra min stenskottsbehandling från Scratch Doctor. Har förhoppningsvis tid nästa vecka att våtslipa och polera klarlacken och skriva lite om hur det gick.
Det var allt för denna gång. Hoppas det inte blev för många bilder.
-
jonkegtx
- Entusiast

Re: Arjens amatörprojekt, update 4 juli (Tvätt och lite mek)
Däcksborsten är riktigt bra 
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.