I Somras köpte jag mig en Volvo S70 2.5t från 98. Nu har jag påbörjat ett billjudsprojekt.
När jag startadeprojeket hade jag inte specielt bra koll på billjud. Högtalare för hemmet har man lite koll på och vad alla delarnas uppgift är slutsteg(förstärkare), CD, Radion osv. När man ska bygga billjud är det lite mer än bara koppla in kablarna som det är i hemmet. Interör detaljer måste bort, pluskablel måste dras genom torpedväggen osv. Lägger upp lite bilder från jobbet! I nuläget har jag ljudisolerat framdörrarna och kopplat in högtalare och slutsteg. Bakhögtalarna är kvar med det ska jag ta någon gång under början av vintern. Om man ska göra ett seriöst bygge tar det tid... (märkte jag

) inte timmar utan dagar

speciellt om det är första gången. Bilderna varierar i kvalité....
Komponenter:
Högtalare fram: DLS Reference RS6N
Högtalare bak: DLS Performance 426
Slutsteg: DLS Reference RM40 4 kanaler
Huvudenhet (HU): Kenwood KDC BT-92 SD
Jag valde DLS för att dom är ett svenskt företag och dom satsar mycket på ljudkvalité och skippar hur coola högtalarna ser ut! Jag fick hjälp att välja ut vilka högtalare jag skulle välja av Nårdik som jag köpte allt ifrån. Jag köpte först några andra högtalare fram men pga att det finns en plåt bakom högtalarna(mellan högtalarna och ytterplåten) så blev jag tvungen att byta dom för att dom var för stora. Fick dom utbytta till RS6N som är utvecklade för att passa i originaluttaget på bilar där det finns dåligt med plats. Glöm inte köpa högtalarhållare för oftast brukar orginalhögtalare vara gjutna eller fastlimmade i hållaren!
Jag valde en grov kabel och en stor säkring på 150A för att kunna i framtiden montera in flera slutseg om jag vill utan att behöva dra allt igen

Snåla inte på kabelarea!
Gjorde ett hål i genomföringen till kupévärmaren och drog in den i kupén.
Säkring
Man ska aldrig dra RCAkabalar på samma sida som pluskablen av bilen!
Se till att slipa där ni gjordar för att få så bra kontakt som möjligt!
Ljudisolerade med STP Black Gold som gör plåten stum och inte vibrerrar. Täckte även hål med den. löm inte rengöra ytan innan mattan trycks dit. Tog BBV Isopropanol Blue. Jag tryck dit mattan med en stp roller och ett plast verktyg som används till att ta bort interiördetaljer (för att kunna komma åt på dom ej plana ytorna). Men allt funkar så länge man pressar ut luften så den fastnar ordentligt!
Orginal VS DLS
När jag hade dörrsidorna lösa passade jag på att rengöra dom
Borrade ett hål i handskfacket och drog in USB
Slutsteget fast skruvat på ett ryggstöd
Högtalarna är fortfarade under inspelning med det låter ändå mycket bättre!!!
Av slutar med en bild på mina navkapslar som håller på få en Optimum opti-coat behandling