Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Noobies samlade verk

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Noobie
Ny Medlem

Noobies samlade verk

Inlägg av Noobie » 23 jun 2013 11:23

Efter att ha handputsat och fejjat bilar i flera år ramlade jag in på detta forum, och pedanten i mig fick frispel. Musse-maskin och startpaket inhandlades hos BBV.

Bilen inhandlades för några veckor sedan och hade då av bilhandlaren fått en mindre rekond. (I alla fall var repor och dyligt inte så synliga). Efter ett par tvättar började jag se mer och mer, och vipps så var projektet igång.

Tvätt med ett Sonax shampoo som fanns kvar sedan tidigare.
Prickbort på valda ställen
Biltema fälgrengöring

Körde med maskin i två dagar. Phuhuhu vad min rygg värkte! Mitt i processon ser jag till min fasa att en vit/grå-aktig ton fanns på vissa delar av huv och framskärmar. Lite som om man skulle spillt mjölk som fått torka in. Inte överallt, men tillräckligt för att jag blåste iväg till Bollnäs för att få råd. (Bilder och beskrivning finns i mitt första inlägg)

"Mjölken" försvann dock inte av all putsning. Enoramt ittirerande!

Efter 10 timmar var det dags för Utlima Paint Guard. Fyra omgångar fick det bli. Tunt, tunt, tunt ekade det i skallen efter att ha läst Görans beskrivning. ...men visst är det lite väl tunt nu va? Eller hur? Jaa, jag kör på ett spray till för säkerhets skull...

Nåväl. Så här blev det:
Bild

Bild

Vete sjutton vad som följde med på bilden? Måste putsas bort nästa gång!
Bild

Jaha? Då är det väl insidan som skall få sig en duvning då!
/Noobie :geek:
Senast redigerad av 5 Noobie, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Jaha va ska man nu pyssla med då?

Inlägg av carina » 23 jun 2013 11:59

Noobie skrev:Efter att ha handputsat och fejjat bilar i flera år ramlade jag in på detta forum, och pedanten i mig fick frispel. Musse-maskin och startpaket inhandlades hos BBV.

Bilen inhandlades för några veckor sedan och hade då av bilhandlaren fått en mindre rekond. (I alla fall var repor och dyligt inte så synliga). Efter ett par tvättar började jag se mer och mer, och vipps så var projektet igång.

Biltema fälgrengöring

Körde med maskin i två dagar. Phuhuhu vad min rygg värkte! Mitt i processon ser jag till min fasa att en vit/grå-aktig ton fanns på vissa delar av huv och framskärmar. Lite som om man skulle spillt mjölk som fått torka in. Inte överallt, men tillräckligt för att jag blåste iväg till Bollnäs för att få råd. (Bilder och beskrivning finns i mitt första inlägg)

Efter 10 timmar var det dags för Utlima Paint Guard. Fyra omgångar fick det bli. Tunt, tunt, tunt ekade det i skallen efter att ha läst Görans beskrivning. ...men visst är det lite väl tunt nu va? Eller hur? Jaa, jag kör på ett spray till för säkerhets skull...

Nåväl. Så här blev det:
Bild

Bild

Bild

Ha ha frispel gillas... du är du på väg åt rätt håll ner i polerträsket :lol:
Men det där som du har på sidan av bilen.... funkar KANSKE med våtslip...men garanterar inget... har haft nåt liknande...det försvann efter ett par vändor på halvtorr grusväg :lol:

Får läsa ditt första inlägg med..

Resultatet blev jättebra!!! :jeps
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 23 jun 2013 13:42

Mycket snyggt, det är ett roligt träsk att gå ner sig i! :D

Första bilden är riktigt grym! :best
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Noobie
Ny Medlem

Inlägg av Noobie » 25 jun 2013 22:04

Vad ska man tvätta med för shampoo för att hålla bästa effekt och få det där riktigt blanka?
Senast redigerad av 4 Noobie, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 25 jun 2013 22:29

Noobie skrev:Vad ska man tvätta med för shampoo för att hålla bästa effekt och få det där riktigt blanka?
Det är ett delikat ämne.

Det finns många olika läror och du lär få många olika svar.

Personligen gillar jag Förch 527 (Sverigevaxet) om bilen är välbehandlad, schampot rengör bra och innehåller inga glanstillsatser som sabbar till det för lackskyddet. Otroligt drygt. 5 ml till 10 liter räcker.

jonkegtx har ett liknande schampo på väg ut, som inte heller går av för hackor, pris okänt.

Gillar även Chemical Guys Citruswash & Gloss, luktar fräsch citron och rengör otroligt bra om man så önskar. Jag späder oftast 20 ml till 10 liter, vill man ha mer kraft är det bara att öka upp mot 60. Finns hos Gunther.

Ett schampo som andra gillar, men som jag inte kan komma överens med är Allbrite Cherry foam. Luktar gott, men torkar ut händerna något förskräckligt och dödar effektivt pärlningseffekten på alla former av lackskydd jag provat.

Är bilen inte särskilt behandlad och man snabbt vill ha en okej yta fungerar Gunry Car Collection Tvätta och Vaxa bra. Är som att svära i kyrkan, men det är inte så illa med tanke på att det finns på nästan alla lågpriskedjor (Ö&B, Dollarstore, Rusta mfl) för dryga tjugolappen.

Sedan vet jag de facto att en hel del rekondfirmor kör med Yes-diskmedel om de ska polera efteråt. "Löser fett och skit bra och är drygt som För hundra gubbar, onödigt att slänga ut massa pengar på ett fint schampo när allt ändå ska bort" var en kommentar jag fick. Inget de någonsin lär erkänna utåt annars :P
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Noobie
Ny Medlem

Re: Noobies samlade verk

Inlägg av Noobie » 28 jun 2013 20:44

Efter att ha blivit "göralös" införskaffades lite shampoo och vinyl-/plastputs.

En omgång tvätt + tork sedan in i garaget för att få torka och svalna lite. Dessutom passade jag på att få nått i magen.

Veckan innan gick jag över den med Mussemaskinen.
Medlen var då:
BBV Fast Cut First Step
BBV High Gloss Final Step
BBV Super Guard V3

Idag blev det:
Meguiars Ultimate Wash & Wax Shampoo
Meguiars Ultimate Protectant

Man börjar bli lite smått fjantig numera när man tänker "oj vilken fräsch doft den här har", men hur som haver är det liksom mysigare att putsa och fejja när det luktar godis än thinner.

...men resultatet då???

Ja, en silvermetallic är inte så rolig att putsa upp märker man. Efter 12 timmars arbete så blir reaktionen "jäklar...vad lika som förut det blev...fast blankare!"

Då är fruns svarta fara roligare.

"Katalogbildsstyle"
Bild

Linslusen är med som vanligt
Bild

Bild

...undrar om Klippon skulle kunna bli riktigt blanka och fin? Kanske det blir morgondagens projekt? Nja, det är ju traktorpulling i möra å.

/Noobie
Senast redigerad av 4 Noobie, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Snodden
Medlem

Inlägg av Snodden » 28 jun 2013 23:21

Falatoming :?: ( Färilabo ) Snygga bilder ,bra jobbat pöjk :jeps Välkommen till forumet.
Senast redigerad av 4 Snodden, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Sv: Noobies samlade verk

Inlägg av jonkegtx » 28 jun 2013 23:25

Silver är otacksamt... Men det blev snyggt!

Bra jobbat *gör tummen upp från min smarta lur*

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 29 jun 2013 01:01

Noobie skrev:Efter att ha handputsat och fejjat bilar i flera år ramlade jag in på detta forum, och pedanten i mig fick frispel. Musse-maskin och startpaket inhandlades hos BBV.

Biltema fälgrengöring

Nåväl. Så här blev det:
Bild

Bild

Bild

Jädrar vad bra du har fått till det..
lycka till med mera projekt.. :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Noobie
Ny Medlem

Inlägg av Noobie » 29 jun 2013 08:11

Snodden skrev:Falatoming :?: ( Färilabo ) Snygga bilder ,bra jobbat pöjk :jeps Välkommen till forumet.
Finns det fler tomingar här på forumet? :o Underbart! Å snart är det falaveckan och allt!

Skriv svar