Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Har någon här provat Polish Angels glasscoat cosmic?

Diskutera bilvårdsprodukter här
popp
Entusiast
Entusiast

Re: Har någon här provat Polish Angels glasscoat cosmic?

Inlägg av popp » 26 jun 2013 20:33

e_king skrev:
popp skrev: Hej.
Jag har också lagt det på det på min bil och andra bilar och jag tycker också det var lite dålig hållbarhet på det :)
Men står det någonstans när man beställer det att man behöver en flaska Glasscaot Invicible 9H primer före lackskyddet ? och att man inte ska ha IPA före?
Mvh peter
Du har PM
Du har PM
Senast redigerad av 4 popp, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 26 jun 2013 22:23

Mm... det är säkert bra. Men måste ändå säga det blir mer och mer komplicerat för mig som novis ju mer jag läser om det. Först måste Invisible eller invincible eller vad det heter användas (som också kostar fyrahundra spänn och "man" inte har hemma). Men någon blev också rekommenderad att använda nåt Schollpolerpreparat? Sedan ska det läggas på för hand med applicatorkudden men bör också för att det ska bli riktigt bra poleras in med mussepigg samt rondell. Tiden till avtorkning med fiberduk tycks lite olika bud på, eller kanske jag missuppfattat.

Nåja, jag är nybörjare vad gäller lackbehandling, kanske därför det inte låter så enkelt som från början. Verkar dock som det är en hel del som ska stämma för att det ska funka riktigt och inte bara ha korttidseffekt
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 26 jun 2013 22:29

garagehunden KL skrev:Mm... det är säkert bra. Men måste ändå säga det blir mer och mer komplicerat för mig som novis ju mer jag läser om det. Först måste Invisible eller invincible eller vad det heter användas (som också kostar fyrahundra spänn och "man" inte har hemma). Men någon blev också rekommenderad att använda nåt Schollpolerpreparat? Sedan ska det läggas på för hand med applicatorkudden men bör också för att det ska bli riktigt bra poleras in med mussepigg samt rondell. Tiden till avtorkning med fiberduk tycks lite olika bud på, eller kanske jag missuppfattat.

Nåja, jag är nybörjare vad gäller lackbehandling, kanske därför det inte låter så enkelt som från början. Verkar dock som det är en hel del som ska stämma för att det ska funka riktigt och inte bara ha korttidseffekt
Har du köpt/ beställt medlet? Annars låter det som om du som nybörjare kanske skulle titta på andra medel som kanske är enklare att använda och som inte kräver någon direkt förbehandling av bilen.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 26 jun 2013 22:33

Cogo skrev:
garagehunden KL skrev:Mm... det är säkert bra. Men måste ändå säga det blir mer och mer komplicerat för mig som novis ju mer jag läser om det. Först måste Invisible eller invincible eller vad det heter användas (som också kostar fyrahundra spänn och "man" inte har hemma). Men någon blev också rekommenderad att använda nåt Schollpolerpreparat? Sedan ska det läggas på för hand med applicatorkudden men bör också för att det ska bli riktigt bra poleras in med mussepigg samt rondell. Tiden till avtorkning med fiberduk tycks lite olika bud på, eller kanske jag missuppfattat.

Har du köpt/ beställt medlet? Annars låter det som om du som nybörjare kanske skulle titta på andra medel som kanske är enklare att använda och som inte kräver någon direkt förbehandling av bilen.

Mvh Magnus
Nej har inte beställt något ännu. Kanske blir nåt som verkar lite enklare att handskas med.

Och har tänkt använda clay men sedan nåt ganska milt efter det som förbehandling då jag tror bilen är relativt nypolerad, verkar det som. Vill inte nöta med nåt som sliter på lacken i onödan heller.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 26 jun 2013 22:41

Vad det något speciellt som gjorde att du va ute efter Polishangels medlet? Någon specifik egenskap hos skyddet som du ville åt?

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 26 jun 2013 22:50

Cogo skrev:Vad det något speciellt som gjorde att du va ute efter Polishangels medlet? Någon specifik egenskap hos skyddet som du ville åt?

Mvh Magnus
Mest att det är carnauba i. Har för mig jag gillar det vad gäller vaxer åtminstone. Blir en speciell glans, djup. Men det finns säkert fler som är lämpliga.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 26 jun 2013 22:55

vad är det för bil som det ska läggas på? färg? modell? har du någon maskin som du tänkt att använda dig av?

mvh magnus

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 26 jun 2013 22:57

Cogo skrev:vad är det för bil som det ska läggas på? färg? modell? har du någon maskin som du tänkt att använda dig av?

mvh magnus
Bruksbilen V 70n -06. En ljusgrönaktig skiftande guldfärg (met. lr. mica sägs det ibland) Lunar gold heter den.
Har en mussepigg. Tycker man har bättre koll för hand på tjocklek på lager osv men kan bero på att handhavandet inte är i toppklass;)

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 26 jun 2013 23:10

Istället för att köpa produkter för nästan 800 kr som man känner sig lite osäker på så skulle jag satsa på mer beprövade kombinationer som passar både nybörjaren och den lite mer erfarne.

Jag listar har några kombinationer som jag själv tror på men inte testat alla. Dessa kombinationer består av en lackrengörare samt lackskydd.

Glare Micro Finish+ Glare proffessional polish
Autoglym SRP + Autoglym EGP
Ultima Paint prep plus + Ultima Paint guard plus alt. Opti Seal (liknande produkt som Ultima PGP)
Valfritt milt polermedel + Menzerna Powerlock

Detta är ju vad jag tycker men ibland kan det ju vara kul att ge sig ut på helt okännt vatten.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 26 jun 2013 23:54

Cogo skrev:Istället för att köpa produkter för nästan 800 kr som man känner sig lite osäker på så skulle jag satsa på mer beprövade kombinationer som passar både nybörjaren och den lite mer erfarne.

Jag listar har några kombinationer som jag själv tror på men inte testat alla. Dessa kombinationer består av en lackrengörare samt lackskydd.

Glare Micro Finish+ Glare proffessional polish
Autoglym SRP + Autoglym EGP
Ultima Paint prep plus + Ultima Paint guard plus alt. Opti Seal (liknande produkt som Ultima PGP)
Valfritt milt polermedel + Menzerna Powerlock

Detta är ju vad jag tycker men ibland kan det ju vara kul att ge sig ut på helt okännt vatten.

Mvh Magnus
Låter vettigt. Tack för tipsen. Ultima paint har jag funderat på som alternativ.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av ostkroken » 27 jun 2013 00:10

Cogo skrev:Glare Micro Finish+ Glare proffessional polish
Ska man tro på Manor som kört med det i flera år(!?) så är den där kombon kanon! Jag hoppas kunna köra den till hösten. :jeps
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 27 jun 2013 10:32

Nu beställde jag Glare Micro Finish
Och Professional Polish Lackförsegling.
Risken är väll stor att det tar slut till detta kanon pris WaxDog har nu. :nicka
Eslöv vänner passa på levererat på plats och ytligare Rabat. :jeps
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 29 jun 2013 19:19

Med risk för att låta som en besserwisser så väljer jag att återgå till ämnet. :D

OnT: Efter ytterligare dialog med Lazar där han föreslog att jag ska använda starkare blandning när jag tvättar så provade jag det. (Allt emot min skola som är så vänligt medel som möjligt när man gör den "vardagliga" tvätten) Så denna gång när jag skummade hällde jag i HD-grön rent, lät verka 7-10 minuter. Spolade sen av med högtryck på 30cm+ avstånd. Redan där blev det en klar förbättring av avrinningen. Tvättade sen som vanligt med Wolf White Satin (underbart schampo, köpes av Gunther). Lite mindre men fler wax on wax off rörelser. När jag sköljde av den sida som jag tvättat riktigt ordentligt så trädde lackksyddet fram igen. Avrinningen blev nästan som när COSMIC var nypålaggt.
Utan att ropa hej innan jag är över bäcken så fick jag ett leende på läpparna och hoppet kommer tillbaka.
Tiden får visa, igen. Tydligen ska man köra de medel lackskyddet klara av för att det ska prestera.(återigen, bäcken)

/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

popp
Entusiast
Entusiast

Inlägg av popp » 29 jun 2013 19:56

e_king skrev:Med risk för att låta som en besserwisser så väljer jag att återgå till ämnet. :D

OnT: Efter ytterligare dialog med Lazar där han föreslog att jag ska använda starkare blandning när jag tvättar så provade jag det. (Allt emot min skola som är så vänligt medel som möjligt när man gör den "vardagliga" tvätten) Så denna gång när jag skummade hällde jag i HD-grön rent, lät verka 7-10 minuter. Spolade sen av med högtryck på 30cm+ avstånd. Redan där blev det en klar förbättring av avrinningen. Tvättade sen som vanligt med Wolf White Satin (underbart schampo, köpes av Gunther). Lite mindre men fler wax on wax off rörelser. När jag sköljde av den sida som jag tvättat riktigt ordentligt så trädde lackksyddet fram igen. Avrinningen blev nästan som när COSMIC var nypålaggt.
Utan att ropa hej innan jag är över bäcken så fick jag ett leende på läpparna och hoppet kommer tillbaka.
Tiden får visa, igen. Tydligen ska man köra de medel lackskyddet klara av för att det ska prestera.(återigen, bäcken)

/Fredrik
Hej.
Jag fick hem GLASSCOAT|INVICIBLE|9H PRIMER igår och jag prövade direkt när jag kom hem igår kväll på min huv och båda skärmarna.får ta resten av bilen när jag får tid. och jag märkte att det blev bra blänka i lacken och ytan blev hal o fin :D
Får hoppas att det håller bra nu. :D
Mvh peter
Får bara hoppas att det håller bra nu :D
Senast redigerad av 4 popp, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 29 jun 2013 20:49

Det verkar som att vi är för fega med kemikalier. :D

Blister40
Ny Medlem

Inlägg av Blister40 » 29 jun 2013 21:05

Jaha ja. Då har jag spenderat hela Lördagen med bilen. Tvättning, polering och slutligen två lager Cosmic glasscoat. Otroligt lätt att lägga på och torka av.

Har testat Autoglym SRP och EGP. Sista året har jag kört med Ultima PGP. Trevliga medel allihop men i år var jag ute efter nåt med bättre hållbarhet och om möjligt bättre motståndskraft mot tvättrepor.

Det är kul att pröva något nytt också. Var ett tag inne på CQuartz Uk men valet föll på Cosmic då det ska vara lättare att hantera. Sen har det fått ganska bra respons på detailingworld och på ett Franskt bilvårdforum som jag läste i.

Nu återstår det att se hur skyddet håller. Om det skulle hålla hälften så bra som utlovat är jag faktiskt nöjd. Blänket och appliceringen kan jag då inte klaga på.

Trevlig helg :cheers
Senast redigerad av 4 Blister40, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 29 jun 2013 21:18

Min efter tvätt på inrådan av Streetpower-Lazar.

Bild

Bild

Oredigerade mobilbilder :jeps :jeps :jeps

/fredrik

Blister40
Ny Medlem

Inlägg av Blister40 » 29 jun 2013 21:33

Fin blänka. Nästan samma färg som min Golf (Graphite Blue). :jeps
Senast redigerad av 4 Blister40, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 29 jun 2013 21:36

e_king: Jag hängde inte med riktigt, behandlade du den för länge sen och trodde att det slutat verka? Men du fick fram det igen efter en rejäl runda hd-grön?
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 30 jun 2013 00:37

Min första behandling var den här:
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... 210#p83087

Den andra polerade jag bilen lätt för att för att lägga skyddet igen, denna gång räckte det bara till ett lager.
Jag tyckte andra gången att det gick lika snabbt utför som första. Jag kontaktade då Lazar och efter ett antal mejl och ett telefonsamtal så skickade han ett nytt ex av COSMIC. Efter det så skickade han på mejl ett förslag om att jag skulle prova med att öka koncentreringen på kemen. Mitt första försök var att köra HD grön rent i lancen, som då blir 1:20 färdig blandning. Det funkade över förväntan och nästan all skit försvann. När jag sedan tvättadade bilen enligt 2bm lite extra noga(med ullvante) och Wolfs White Satin så blev det faktiskt bättre.
Så, ja, när jag använde starkare kem så fick jag bort all smuts och tog fram lackskyddet.
Det här var alltså ett första försök och det blev till det bättre.

/Fredrik

Jag kommer senare i höst att polera med INVINCIBLE innan jag lägger COSMIC igen.

Skriv svar