Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Ultima vs. Fireglaze
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Ultima vs. Fireglaze
Vad är fördelarna resp nackdelarna om man Jämför Ultima Paintguard Plus och Fireglaze. För det kan väl inte vara så att FIreglaze är utdömt och bortglömt nu bara för att Ultima har dykt upp?
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Re: Ultima vs. Fireglaze
Har lagt båda nyligen som test...Stupid-Flanders skrev:Vad är fördelarna resp nackdelarna om man Jämför Ultima Paintguard Plus och Fireglaze. För det kan väl inte vara så att FIreglaze är utdömt och bortglömt nu bara för att Ultima har dykt upp?
Fireglaze har längre hållbarhet, lätt att lägga och lätt att torka av...går snabbt att lägga med maskin..och kör man på detta 2 ggr år så har man ett bra skydd...
Ultima Paintguard Plus extremt lätt att lägga, behöver inte eftertorkas...man lägger skyddet snabbare än man tvättar bilen...man kan lägga på t.ex. var 4e tvätt och då har man alltid lackskyddad bil...Och lacken blir bara blankare och blankare...
Väljer man Ultiman och kör enligt det jag skrev har man en blankare lack...Den håller ett högre glanstal !
I skrivande stund så blir valet Ultima...skall bli intressant att se hur den håller....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Grunda med Fire Glaze Plus och gör om efter 6 månader. Toppa där emellan med Ultima Paint Guard Plus (alla dessa Plus) så ofta du vill. Det tror jag blir en mäktig kombination!
FG håller bilen väldigt blank tycker jag, men tappar nästan alla andra egenskaper relativt snabbt. Då kan man ju lägga på Ultima som ger rätt bra avrinning och en lite roligare glans.
FG håller bilen väldigt blank tycker jag, men tappar nästan alla andra egenskaper relativt snabbt. Då kan man ju lägga på Ultima som ger rätt bra avrinning och en lite roligare glans.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Hur många bilar/omgångar räcker en flaska Ultima till? Självklart beroende på storlek på bil men på ett ungefär?
- Funk
- Moderator

Jag kan bara instämma, FireGlaze håller betydligt längre än Ultima, det går liksom inte att jämföra dem på samma sätt... Dock gör jag ibland så att jag toppar FG efter någon/några månader med Ultima för att få bättre avrinning och kanske en aning bättre glans. Jag skulle tro att Ultimaflaskan lätt räcker till ca 35-40 behandlingar av en stor bil, och är som sagt det enklaste som finns att lägga då och då.
Jag skulle vilja säga så här, på sommarbilen eller om man verkligen kan lägga Ultima någon gång i månaden eller varannan månad året runt så är det kalas. Om man däremot kanske inte har tillgång till en varm och bra tvätthall under vintermånaderna och kan göra det regelbundet så skall man välja annat som håller även om man är tvungen att slarva en aning.
/Thomas
Jag skulle vilja säga så här, på sommarbilen eller om man verkligen kan lägga Ultima någon gång i månaden eller varannan månad året runt så är det kalas. Om man däremot kanske inte har tillgång till en varm och bra tvätthall under vintermånaderna och kan göra det regelbundet så skall man välja annat som håller även om man är tvungen att slarva en aning.
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Göran
12 oz ska räcka till 70 behandlingar,Stupid-Flanders skrev:Hur många bilar/omgångar räcker en flaska Ultima till? Självklart beroende på storlek på bil men på ett ungefär?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Man kan väl inte få Lacken blankare än vad dess underarbete är. Möjligtvis kan man få lite lite djup i Lacken. Fick förklarat för mig av en lackerare att de blankaste lack man kan har glanstal 90 , går man över de upp mot 100 så pratar man spegelglas.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
-
peterv
- Medlem
Vad det gäller Ultima Paint Guard, så behandlade jag min bil förra Augusti med 4 omgångar (över 3 dagar) innan jag exporterade över den till Sverige. Under vinterhalvåret tvättade jag bilen var 3:e vecka och gav den en bra genomgång med kallavfettning....och den höll väldigt bra. Mest stryk tog den nog på nedre delen av chassin där jag sprutade på lite mera avfettningsmedel. Burken jag hade var en 12oz och den räckte gott och väl över 2år till 2 stora bilar med ett behandlingsintervall var 4:e vecka.
Som det nämndes innan av Funk, har man tillgång till tvätthall eller garage så är Ultima en väldigt bra produkt...o andra sidan så torkar det väldigt snabbt på metallic lack har jag märkt
Som det nämndes innan av Funk, har man tillgång till tvätthall eller garage så är Ultima en väldigt bra produkt...o andra sidan så torkar det väldigt snabbt på metallic lack har jag märkt
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Jag har ju tillgång till garage året runt. På vintern ligger iof tempen där runt 15 grader. Är det för kallt tror ni för att lägga Ultiman?
-
peterv
- Medlem
När jag applicerade i Phoenix, USA var temperaturerna runt 43grader i skuggan under carporten...då torkade medlet väldigt snabbt....och den korta appliceringstiden uppskattadesStupid-Flanders skrev:Jag har ju tillgång till garage året runt. På vintern ligger iof tempen där runt 15 grader. Är det för kallt tror ni för att lägga Ultiman?
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.
- jujimbo
- Entusiast

Vad jag blir lite fundersam på är att det verkar som dom som använt ultiman vill lägga på den varje månad, är det så kort hålbarhet på den så den inte tål nästan nån tvätt alls?
Säker jätte bra glans och lätt att lägga på men om hållbarheten är så kort så kommer jag nog inte skaffa den utan hålla mig till sonax hårdvax den håller ju en stor mängd tvättar, eller testa fire glaze när sonaxen är slut.
Hälsningar från ett blött Strömstad
Magnus
Säker jätte bra glans och lätt att lägga på men om hållbarheten är så kort så kommer jag nog inte skaffa den utan hålla mig till sonax hårdvax den håller ju en stor mängd tvättar, eller testa fire glaze när sonaxen är slut.
Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Ultima ska inte appliceras när det är under 15 grader celsius.
Fick en fråga om hållbarheten, den håller i månader, men glansen mattas av efter någon månad. Men det är så pass enkelt all lägga ett nytt lager. Det är en smaksak.
Fick en fråga om hållbarheten, den håller i månader, men glansen mattas av efter någon månad. Men det är så pass enkelt all lägga ett nytt lager. Det är en smaksak.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Det vettigaste i mitt fall är nog att lägga Fireglaze som lackskydd på hösten och toppa det med Ultima under våren/sommaren. Tror inte chefen går med på att höja värmen i garaget för min skull
Nu är det nära att det blir en beställning Funk
Först ska det testas Concept New Horizon när godislådan från Nisse kommer
Nu är det nära att det blir en beställning Funk
Först ska det testas Concept New Horizon när godislådan från Nisse kommer
- Funk
- Moderator

Du kan snart vara en av de övertygade då kanske
Just nu är jag i carnaubaträsket, men snart så kör jag FG på tantens nya bil, då är jag tillbaka bland de levande igen...
/Thomas
Just nu är jag i carnaubaträsket, men snart så kör jag FG på tantens nya bil, då är jag tillbaka bland de levande igen...
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Tantrum
- Administratör

Det står på min flaska att den inte ska appliceras under 40 grader Fahrenheit, dvs. 5 grader celsius.
Jämfört med Sonax Hårdvax är Ultiman betydligt trevligare på alla sätt.
Ultiman har bra hållbarhet, betydligt längre än en månad. Grejen är att den är så himla enkel att lägga på att man "lika gärna" kan göra det en gång i månaden. På det sättet får man ett optimalt skydd, både utseende- och hållbarhetsmässigt, med minsta möjliga arbetsinsatsjujimbo skrev:Vad jag blir lite fundersam på är att det verkar som dom som använt ultiman vill lägga på den varje månad, är det så kort hålbarhet på den så den inte tål nästan nån tvätt alls?
Magnus
...like a boss.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
Tantrum skrev:Det står på min flaska att den inte ska appliceras under 40 grader Fahrenheit, dvs. 5 grader celsius.
Ultiman har bra hållbarhet, betydligt längre än en månad. Grejen är att den är så himla enkel att lägga på att man "lika gärna" kan göra det en gång i månaden. På det sättet får man ett optimalt skydd, både utseende- och hållbarhetsmässigt, med minsta möjliga arbetsinsatsjujimbo skrev:Vad jag blir lite fundersam på är att det verkar som dom som använt ultiman vill lägga på den varje månad, är det så kort hålbarhet på den så den inte tål nästan nån tvätt alls?
Magnus![]()
Eller så kör man PPS eller R2000 och ser nöjd och belåten ut i ett helt år och bara tvättar bilen och har kvar glansen och att den är lätt tvättad.
!! MORTIL !!
- Tantrum
- Administratör

Hehe
Har funderat på det där också. Men jag får lite abstinens när det inte finns nåt att göra med bilen mer än att tvätta. Iofs blir det rätt många "kund"-bilar, men det är inte riktigt samma sak.
...like a boss.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
då brukar ja ge mej på badrummet eller nå annat onormaltTantrum skrev:HeheHar funderat på det där också. Men jag får lite abstinens när det inte finns nåt att göra med bilen mer än att tvätta. Iofs blir det rätt många "kund"-bilar, men det är inte riktigt samma sak.
tex. gav mig ju på att våtslipa större delar av en bil i vintras när jag hade tråkigt
!! MORTIL !!
- jujimbo
- Entusiast

Nu känner jag att jag är mer upplyst ang ultiman, men det dröjer nog ett tag innan det blir nåt nytt vax har så många olika i garaget (tror det är sex flaskor flytande och tre burkar carnuba) så det håller ju ett tag.
Har ju så lätt för att få suget att köpa ett nytt vax att prova
man är ju oftast på jakt efter nått nytt och bättre än det man använder, är ju så roligt att prova och se resultat.
Magnus
Har ju så lätt för att få suget att köpa ett nytt vax att prova
man är ju oftast på jakt efter nått nytt och bättre än det man använder, är ju så roligt att prova och se resultat.
Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Det där är ju ett dilemma som jag känner igen, man får försöka tränga sig på grannar och vänner...Tantrum skrev:HeheHar funderat på det där också. Men jag får lite abstinens när det inte finns nåt att göra med bilen mer än att tvätta. Iofs blir det rätt många "kund"-bilar, men det är inte riktigt samma sak.
/Thomas