Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fritte`s nybörjarpolering Volvo V50

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Fritte
Medlem

Fritte`s nybörjarpolering Volvo V50

Inlägg av Fritte » 24 sep 2013 01:58

Jag har lovat min svärmor med bihang en längre tid att polera deras Volvo V50 -10 och i lördags blev det äntligen av.
Detta är min första bil förutom mina egna jag polerar så jag var i första hand ute efter att få bort så mycket tvättrepor och få upp glansen på bilen.
Bilen har gått ca 7500 mil och är enligt svärmor aldrig lackskyddad eller polerad.(Jag tror henne :) )
Dom har säkert trott att dom vårdat och varit försiktiga med sin bil,torkat med gammalt sämskskinn,tvättat med med turtletvättsvamp återanvänd flera gånger m.m. :x

Nog med skitsnacket,här kommer lite bilder hoppas jag.

Tak före polering.

Bild

Större bild på taket en del tvättrepor eller hur,eller om det är spindelnät?

Bild

50/50 bild tak efter första rundan med roterande.

Bild

Färdigt tak och den obligatoriska trädbilden .

Bild

Bild på dörr.

Bild

50/50 dörr.

Bild

Färdig dörr.

Bild

Bilder på en sleten huv.

Bild

50/50 huv,efter första ronden med polerande.

Bild

Färdig huv.

Bild

O äntligen är bilen färdig efter ca 7 tim arbete.

Bild

Bild

Bild

Ja vad säger man `slutet gott allting gott`

Bild

Testade mig fram ibörjan med medel o trissor men körde tillslut med lågbudget roterande med blåa skummisar och fg400, Das-6 Pro med cutting microfiber disc och fg400 avslutade med dasen o finishing microfiber disc och Poorboys SRR-1.
Som lackskydd användes Arcticseal Paint Sealant .
Kommentera gärna o tipsa om en bra roterande för hyffsad peng då den jag använde började låta som en stenkross vid lägre varv.
Finns en del att välja på har kollat lite på Metabo PE 12-175 nån som provat den?

På återseende////Fritte
Senast redigerad av 5 Fritte, redigerad totalt 14 gång.
Full fart spar tid

Cogo
Entusiast
Entusiast

Re: Fritte`s nybörjarpolering Volvo V50

Inlägg av Cogo » 24 sep 2013 07:21

snyggt jobbat med den bilen. vilken roterande körde du med? räckte det inte med FG400 och MF cutting pad på DAS6-pro maskinen?

Kolla med reservdelsgurun gällande roterande maskin, har för mig att jag läst någonstans att de kanske skulle ta hem en roterande maskin nu till hösten.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 24 sep 2013 07:55

Snyggt jobbat Fritte! :jeps

Såg svärmor någon skillnad :?: ;)
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

popp
Entusiast
Entusiast

Inlägg av popp » 24 sep 2013 11:12

Den blev riktigt blank och snygg :jeps
Gillar blanka röda bilar.
Bra jobbat. :best
Senast redigerad av 4 popp, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

Inlägg av dunderklumpen » 24 sep 2013 11:33

Snyggt! :D
Senast redigerad av 4 dunderklumpen, redigerad totalt 14 gång.
// dunderklumpen

Gunvald
Medlem

Inlägg av Gunvald » 24 sep 2013 11:56

Ser riktigt blank ut! Snyggt :jeps
Senast redigerad av 4 Gunvald, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 24 sep 2013 12:36

Snyggt jobbat Fritte. :best
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Fritte
Medlem

Inlägg av Fritte » 24 sep 2013 13:03

Cogo skrev:snyggt jobbat med den bilen. vilken roterande körde du med? räckte det inte med FG400 och MF cutting pad på DAS6-pro maskinen?

Kolla med reservdelsgurun gällande roterande maskin, har för mig att jag läst någonstans att de kanske skulle ta hem en roterande maskin nu till hösten.

Mvh Magnus
Hade tänkt kört dasen och mf trissa med fg400 ,ev taket och huven med roterande då dessa var i sämre skick.
Men då jag tog lite sovmorgon(pannknack 1 eller 2 öl för mycket kvällen innan) så blev det roterande på hela bilen för att kapa tid då jag var utomhus och mörkret och fukten kommer snabb om kvällen.
Maskin jag använde var Swedols 4USE ingen maskin jag rekommenderar,stor o tung,ingen mjukstart orkar inte på låga varv m.m.
Blir att satsa på kvalitet inte kvantitet när jag köper nästa roterande,precis som jag gjort med tex vinkelslip o skruvdragare vet inte hur många maskiner jag slängt under åren.

Tipsa gärna om roterande prisklass upp till 3000:- kanske mer. Reservdelsgurun kommande kan vara av intresse.
jonkegtx skrev:Snyggt jobbat Fritte! :jeps

Hon tyckte det var stooor skillnad nästan så hon fällde en tår hon la upp bilden på facebook o tackade för jobbet så nu kanske det trillar n mer jobb om man orkar ;)

Tack alla andra för kommentarerna.
Senast redigerad av 4 Fritte, redigerad totalt 14 gång.
Full fart spar tid

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 24 sep 2013 13:09

Fritte skrev:
Cogo skrev:snyggt jobbat med den bilen. vilken roterande körde du med? räckte det inte med FG400 och MF cutting pad på DAS6-pro maskinen?

Mvh Magnus
Hade tänkt kört dasen och mf trissa med fg400 ,ev taket och huven med roterande då dessa var i sämre skick.
Men då jag tog lite sovmorgon(pannknack 1 eller 2 öl för mycket kvällen innan) så blev det roterande på hela bilen för att kapa tid då jag var utomhus och mörkret och fukten kommer snabb om kvällen.
Maskin jag använde var Swedols 4USE ingen maskin jag rekommenderar,stor o tung,ingen mjukstart orkar inte på låga varv m.m.
Blir att satsa på kvalitet inte kvantitet när jag köper nästa roterande,precis som jag gjort med tex vinkelslip o skruvdragare vet inte hur många maskiner jag slängt under åren.

Tipsa gärna om roterande prisklass upp till 3000:- kanske mer. Reservdelsgurun kommande kan vara av intresse.
jonkegtx skrev:Snyggt jobbat Fritte! :jeps

Hon tyckte det var stooor skillnad nästan så hon fällde en tår hon la upp bilden på facebook o tackade för jobbet så nu kanske det trillar n mer jobb om man orkar ;)

Tack alla andra för kommentarerna.

Verktygsboden har en roterande maskin som heter "Pela" som en del har köpt här på forumet fast de köpte nog den av Streetpower när de var sponsor här på forumet. En lätt maskin som verkar orka en del. Maskinen heter även Shinemate EP801, finns hos prorecond också samt i england. Kanske kan vara något.

Mvh Magnus

Fritte
Medlem

Inlägg av Fritte » 24 sep 2013 15:52

Magnus!
Har tittat på den maskinen o det är väl flera på forumet som använder den och verkar nöjda b.l.a Fisher91,e_king.
Skulle vilja veta mer om den typ hållbarheten,styrkan m.m. annars har man ju sneglat lite på 3M maskin men den ser lite lustig ut med det höga växelhuset,Aeg PE HighP ,Metabo PE 12-175 från som Bollnäs Bilvård säljer mfl , dom är lite dyrare men kan tänka mig att betala lite mer för en kvalitetsmaskin som håller många många år.
Flexen är intressant men den lirar ju i en annan division både prismässigt o förhoppningsvist även kvalitetsmässigt. (En bra maskin kanske håller i 22 år tills man blir pensionär för då kan man polera för att dryga ut plånboken sin :D )
Senast redigerad av 4 Fritte, redigerad totalt 14 gång.
Full fart spar tid

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 24 sep 2013 16:27

Nu använder jag själv endast en enkeloscillerande maskin själv men om jag skulle uppgradera mig till en roterande så skulle jag nog välja en maskin liknade den där Shinemate ep801 (PELA, verktygsboden).

Mvh magnus

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 24 sep 2013 16:44

Fritte: Du har PM :)
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 24 sep 2013 19:33

Jodå. Jag kan intyga att den är bra. Nu har jag inte kört AEGn men det jag läste mig till (det står en del på DW forat om ep801) före köpet gjorde att jag valde PELAn (Shinemate EP801) och jag tror inte den är sämre. Känns faktiskt lite tvärt om, att den är för lågt prissatt. (Nu rasar väl min snart.Ta i trä.) Förr 995:- plus frakt 250:- är den ett kap.Jag tänkte plocka med mig den på träffen i Flen om det är någon som vill klämma och känna.

Skriv svar