Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Högglanspolering

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Högglanspolering

Inlägg av bustorp » 31 dec 2009 11:42

Måste bara citera delar av det du skrev, MAX. Speciellt det första.....
Det tål verkligen att poängteras mer än en gång:
MAX skrev: Samt lika som Marcus nämde vem ser skillnad på blankt och blankare syns ju knappt om man då inte har en intill-liggande yta att jämföra med :P
-----------------------------------------------
Och även då som Bustorp poängterar ofta att det blir som sagt inte bättre för att man använder det senaste och dyraste utan viktigare att lära sig det man redan har beträffande maskiner och medel trissor för att sedan gå vidare när man känner att vill utvecklas beroende på vad man har för ambitioner
Det är lite synd när det ibland går till överdrift med snacket om att ständigt hålla sig med det sista (o gärna dyraste) medlet/trissorna/maskinen.
Jag vågar påstå att det stämmer inte alltid, det bygger till viss del på egen osäkerhet med det man har.
Lyckligtvis så har det snacket inte fått fäste härinne o jag hoppas att det går att hålla borta framöver också.

Fantomen säger:
"Det är inte verktygen som ska lära mig att polera, det är jag som ska lära mig att hantera mina verktyg."
Gammalt djungelordspråk.

God fortsättning på er alla............
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 31 dec 2009 12:06

bustorp skrev:Måste bara citera delar av det du skrev, MAX. Speciellt det första.....
Det tål verkligen att poängteras mer än en gång:
MAX skrev: Samt lika som Marcus nämde vem ser skillnad på blankt och blankare syns ju knappt om man då inte har en intill-liggande yta att jämföra med :P
-----------------------------------------------
Och även då som Bustorp poängterar ofta att det blir som sagt inte bättre för att man använder det senaste och dyraste utan viktigare att lära sig det man redan har beträffande maskiner och medel trissor för att sedan gå vidare när man känner att vill utvecklas beroende på vad man har för ambitioner
Det är lite synd när det ibland går till överdrift med snacket om att ständigt hålla sig med det sista (o gärna dyraste) medlet/trissorna/maskinen.
Jag vågar påstå att det stämmer inte alltid, det bygger till viss del på egen osäkerhet med det man har.
Lyckligtvis så har det snacket inte fått fäste härinne o jag hoppas att det går att hålla borta framöver också.

Fantomen säger:
"Det är inte verktygen som ska lära mig att polera, det är jag som ska lära mig att hantera mina verktyg."
Gammalt djungelordspråk.

God fortsättning på er alla............

jag köper sällan nya polermedel. har 3M s serie och några menzerna . senaste jag köpte var Powerfinish då den kom. de är ju ett tag sen.

varför jag inte köpt mer ? tja jag vill som du säger lära mig medlen fullt ut först.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 31 dec 2009 12:17

Håller med er!
Själv håller ja mej med ganska få flaskor polermedel, men waxer o lackskydd finns det en hel del olika ;) Skiljer ju lite mera på dom i sina egenskaper o kul att testa ;) Har en hel del olika trissor men behövs ju egentligen inte men kul :D (Inte i dom mängderna)

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 31 dec 2009 13:29

Extreme skrev:Ja jag håller med dig Mortil till en viss del,

Jag som har hållit på med att polera bilar sen början av 70 talet .

Så måste man givetvis testa olika medel, och under en 30års period händer mycket både med lacker o polermedel, vad jag menar är att man måste följa med utveckling man kan ju inte polera med ett medel som inte följer med de olika sorters lacker, och det kommer att hända ännu mer nu vad jag har förstått av nya lacker .

Men givetvis har jag favoriter som jag knappt kan vara utan, som man lärt sig både utan o innan.

Men skulle det visa sig att det skulle komma ett polermedel som visar sig skulle överträffa dessa ,
Blir man ju lite nyfiken att testa

MVH
Extreme

Det stämmer ju precis Extreme ;) Det måste ju varit en stor "resa" under dina år som rekondare.
Men tror bustorp menar alla nyheter som överträffar varandra varje halvår ungefär......Men som sagt under tidens gång så får man ju gå vidare o testa är ju väldigt kul. Som mitt senaste sk.test som blev en hit var Concept Vistan och det blev ju just ingen nitlott utan tvärtom! Så det gamla medlet petades ;)

" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 31 dec 2009 13:36

Extreme skrev:Ja jag håller med dig Mortil till en viss del,

Jag som har hållit på med att polera bilar sen början av 70 talet .

Så måste man givetvis testa olika medel, och under en 30års period händer mycket både med lacker o polermedel, vad jag menar är att man måste följa med utveckling man kan ju inte polera med ett medel som inte följer med de olika sorters lacker, och det kommer att hända ännu mer nu vad jag har förstått av nya lacker .

Men givetvis har jag favoriter som jag knappt kan vara utan, som man lärt sig både utan o innan.

Men skulle det visa sig att det skulle komma ett polermedel som visar sig skulle överträffa dessa ,
Blir man ju lite nyfiken att testa

MVH
Extreme

klart man testar några nya polermedel som man får höra mycket positivt om . det var därför jag köpte Powerfinish tex. fått höra mycket positiva saker av den från vänner här och "over there"
bet bra på hårdare lacker och lämnade bra finish (inte perfekt) mot vad man möjligtvis skulle behövt köra med. därför ha denna blivit lite av en favorit :)
varför man inte testat superfinish vet ja inte men de får väl bli framöver.
!! MORTIL !!

Gurkan
Medlem

Inlägg av Gurkan » 31 dec 2009 16:07

Det måste vara den bästa händelsen under 2009 :best
Senast redigerad av 4 Gurkan, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 31 dec 2009 16:21

Extreme skrev:Jag tycker det är ett bra initiativ dom har tagit dom som säljer bilvårds-produkter att man kan köpa provflaskor, som man kan testa de nya medlen till en skäligt pris,

Istället för att köpa på sig stora förpackningar som bara får stå orörda, de måste dom få ett stort beröm för tycker jag.

MVH
Extreme
håller med till 100%
då kan man OM man är intresserad kasta med en liten provflaska av nått medel man gått och funderat över. :)
!! MORTIL !!

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 31 dec 2009 18:41

Provflaskor ett mycket bra alternativ, Nisse var först ut :best Men dom andra var inte sent efter bra för oss konsumenter ;)

/Jiiins :cheers
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 31 dec 2009 20:17

Jiiins skrev: Men tror bustorp menar alla nyheter som överträffar varandra varje halvår ungefär......Men som sagt under tidens gång så får man ju gå vidare o testa är ju väldigt kul. Som mitt senaste sk.test som blev en hit var Concept Vistan och det blev ju just ingen nitlott utan tvärtom! Så det gamla medlet petades ;)
Exakt, o nu raljerar jag kanske lite........
Två veckor efter (ibland innan) ett nytt medel kommit så har flera stycken kört det o har en massa erfarenhet av det. Det funkar inte där men är jättebra på denoden lacken.
Sen snackar man på som att ingen kan klara sig utan det om man ska rekonda nya ToyotaMazdaVolvoMercan för den lacken är hård o då duger inte det vanliga.

Det är möjligt, men sanningen är egentligen den att 40% av de som skriver vet egentligen inte ett dugg om medlet för de har kört det på en halv huv eller tittat på när någon annan kört en halv huv eller t o m läst om någon som har kört en halv huv.
Till detta medel MÅSTE man ha den våffelsprängda lamullsskumstrissan, annars klipper det inte rätt eller så ger det inte den cut:en. Fetmedel hit o fetmedel dit...........jag blir så trött.
Det händer inte här, men det finns ju fler ställen att skriva på.....Pingens m.m. ;) ;) ;)
Amatören storknar ju av dessa informationspuffar som dyker upp med jämna mellanrum.

Jag säger:
Skit i vad de skriver. Kör med det du vet funkar tills dess du ser att det fattas något för att få till det ELLER om du är nyfiken - prova. Provflaskorna är ju ypperliga till det.

MEN räkna också med att det lika gärna kan bli så att du varken ser eller känner någon skillnad jämfört mot det gamla. Det kan t o m kännas helt fel eller bli sämre resultat........
De flesta nya medlen de snackar om behöver du troligen inte ha för du kommer ändå inte att se skillnad i glans/avrinning eller bedöma livslängden då alla sköter sina bilar på sitt eget sätt.
En del avfettar ofta o andra mer sällan o man behöver ju inte vara raketforskare för att begripa vems lackskydd som sticker först. Jag avfettar en gång före vintern o en gång efter.....o ev. en gång under vintern också. Det kanske är därför som mitt skydd håller glans långt över ett år.
Avrinning/ytsträckning intresserar mig inte det minsta.........det räcker att det glänser.

Nu får jag sponsorerna efter mig (ber dem om ursäkt) men faktum är att det är så som jag försöker förklara...........
Jag har provat ett otal medel under de drygt tre decennierna jag putsat "på riktigt" o kan säga att vart femte-sjätte medel jag testat funkar kanske bättre, de andra fyller ingen funktion utan funkar som de flesta andra. Det är ytterst sällan ståpälsen infinner sig på riktigt, om ni förstår vad jag menar.
Känns det inte WOOOW första gången man testar en kombination så är det i regel inget att ha.

Jag kör sällan en halv huv innan jag bedömer ett medel, det brukar istället bli minst ett halvdussin bilar innan man får riktigt kläm på grejorna.
Det är kanske därför som jag sällan byter märke......har kört samma polermedelsfabrikat sen -95 o först -06 kompletterade jag med 3M o nu kanske det blir Lahega också.
Tror inte att jag ens kommer att behöva prova Menzernas sista släpp då det inte blir bättre än det blir nu.
Lackskydden har däremot varierat lite, men det är inte dem som är aktuella här utan polermedlen.

Oj :? det blev nästan som ett litet kåseri, det var ju inte meningen.......
Det syns kanske att jag inte är sponsrad av något speciellt märke.
Förmodligen kan jag knappast bli det heller efter detta..... :shock:

Nyårshälsningar får Sveriges Riviera - Blekinge (vad trodde ni?)
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 01 jan 2010 05:32

Bustorp Bustorp.

kompleterade med 3M.. ja körde mycket Smartab/autosmart innan och kan säga att efter att blivit lärd 3M så slutade jag totalt använda autosmart... visst autosmart är nästintill tok-omöjligt göra fel med MEN man får arbeta betydligt längre tid med dem än med 3M TYCKER JAG (och även nåra kompisar )

dessa medel kan jag köra i sömnen och få bra resultat nästan . funkar på i stort sett alla lacker. enda nackdelen med dom är att man måste upp på typ fastcut PLUS för att få samma verkan på nya hårda lacker som jag får med tex Menzerna Powerfinish och lammull . och menzernas medel är mer skonsamt för den som polerar vill jag säga.

OCH jag kör heller aldrig en halv huv utan jag vill kunna prestera 3-4 bilar innan jag ger nån feedback som ska vara andvändbar.

så funkar iaf jag.

sen är det som du säger med lackskydd.

avfetta ordentligt gör jag efter vintern . innan kör jag bara starkt blandad HD-grön på insekter och sån skit. lite kallavfettning på diverse tjärfläckar som blivit under sommaren/vinterns gång

men några problem har jag då inte haft förutom med nått enstaka skydd.
!! MORTIL !!

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 01 jan 2010 14:48

mortil skrev:Bustorp Bustorp.

kompleterade med 3M.. ja körde mycket Smartab/autosmart innan och kan säga att efter att blivit lärd 3M så slutade jag totalt använda autosmart... visst autosmart är nästintill tok-omöjligt göra fel med MEN man får arbeta betydligt längre tid med dem än med 3M TYCKER JAG (och även nåra kompisar )
.
Eftersom jag kör efter resultat o inte klockan ;) så tycker jag att de funkar alldeles ypperligt att köra upp riktigt bra glans på de lacker/bilar jag kört.
Resultatet efter åtskilliga hundra bilar kan bara inte vara fel......o en halvtimme hit eller dit har aldrig stört mig. Jag brukar hinna med det jag sätter mig för ändå.

Om man inte klarar av att göra ifrån sig ett godkänt slutresultat ska man nog inte skylla det på medlet, anser jag. Det är kanske lätt att göra det annars......
Blir det inte bra så är det fel på mitt arbetssätt eller mina verktyg eller ev. en extra bångstyrig lack o då får man kanske ta till hårdare artilleri. Men har man kört bra resultat med det innan så kan man inte skylla på medlet.

Så här är det:
Man måste ödmjukt erkänna för sig själv att MEDLET är det enda som är konstant vid alla poleringar.
Allt annat är variabler, eller hur? Trissor, lack, körsätt, dagsform o humör.........är aldrig lika från dag till dag.
Medlet är exakt likadant igår som det är idag.

Lahegas medel o jag har kommit hyfsat överens tidigare, men eftersom jag hade ett märke innan som var fullödigt för mig så höll jag mig till det.
Men deras nya skall bli intressant att testa, jag måste bara hitta ett lämpligt objekt först.
Mina egna är inte rättvist att testa på. Jag får väl köpa mig en vinterbil till i värsta fall.

3M funkar också bra för mig när jag lärt mig lägga rätt medel på rätt yta........
Men när jag till slut inte kan få det synbart blankare o inte är intresserad av avrinning o pärlor, så tycker jag att jag kan vara helt nöjd oavsett vad jag kört med.

Det blir inte blankare än blankt.............. ;)
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 01 jan 2010 16:08

bustorp skrev:
mortil skrev:Bustorp Bustorp.

.
Eftersom jag kör efter resultat o inte klockan ;) så tycker jag att de funkar alldeles ypperligt att köra upp riktigt bra glans på de lacker/bilar jag kört.
Resultatet efter åtskilliga hundra bilar kan bara inte vara fel......o en halvtimme hit eller dit har aldrig stört mig. Jag brukar hinna med det jag sätter mig för ändå.

Om man inte klarar av att göra ifrån sig ett godkänt slutresultat ska man nog inte skylla det på medlet, anser jag. Det är kanske lätt att göra det annars......
Blir det inte bra så är det fel på mitt arbetssätt eller mina verktyg eller ev. en extra bångstyrig lack o då får man kanske ta till hårdare artilleri. Men har man kört bra resultat med det innan så kan man inte skylla på medlet.

Så här är det:
Man måste ödmjukt erkänna för sig själv att MEDLET är det enda som är konstant vid alla poleringar.
Allt annat är variabler, eller hur? Trissor, lack, körsätt, dagsform o humör.........är aldrig lika från dag till dag.
Medlet är exakt likadant igår som det är idag.

Lahegas medel o jag har kommit hyfsat överens tidigare, men eftersom jag hade ett märke innan som var fullödigt för mig så höll jag mig till det.
Men deras nya skall bli intressant att testa, jag måste bara hitta ett lämpligt objekt först.
Mina egna är inte rättvist att testa på. Jag får väl köpa mig en vinterbil till i värsta fall.

3M funkar också bra för mig när jag lärt mig lägga rätt medel på rätt yta........
Men när jag till slut inte kan få det synbart blankare o inte är intresserad av avrinning o pärlor, så tycker jag att jag kan vara helt nöjd oavsett vad jag kört med.

Det blir inte blankare än blankt.............. ;)

Vill nog påstå att medlen kan skilja olika dagar, eller snarare vädret ute skiljer sej i temperatur och fuktigheten i luften och med det så har jag varit ute för att medlet inte varit på samma humör alltid :)

" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 01 jan 2010 16:39

Just detta är mitt problem,tvättar och polerar i samma garage men det brukar gå ändå,brukar tvätta torka bilen och ta en rast käka lunch eller nåt så det går en stund under tiden låter jag en värmefläkt gå.
Hitills har det gått bra att göra så under hösten/vinter, sommar så torkar det ju upp ändå.
Har inte mätt fukthalt i garaget skall testa det nästa gång, har fuktmätare skall bli skoj att se värden kan ju vara bra för andra åxå att ha nåt att gå på.

/Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 01 jan 2010 16:43

Extreme skrev:En tumregel är, polera aldrig bilar under en temp på 15 plus, och i fuktiga utrymmen,det är nästan hopplöst, då kvittar det var du har för medel, då får det heta vad som helst inget fungerar tillfredställande i dessa miljöer

Japp under 15 plus är det hopplöst för det mesta, men har även varit ute för krånglande medel vi 22/24 grader ute i aug mån pga. mycket hög luftfuktighet. Men hittat andra alternativ av medel den gången ;)
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 01 jan 2010 16:46

Jiiins skrev: Vill nog påstå att medlen kan skilja olika dagar, eller snarare vädret ute skiljer sej i temperatur och fuktigheten i luften och med det så har jag varit ute för att medlet inte varit på samma humör alltid :)
OK, luftfuktighet o yttre omständigheter spelar viss roll vid höga variabler, MEN det kan man ändå inte lasta medlet för.
Medlet är fortfarande konstant i sin flaska eftersom det funkade säkert dagen innan o troligtvis dagen efter också.
Jag skyller hellre på mig själv i st f medlet. Jag är långt ifrån fullkomlig, men det jag tar mig på ska jag klara av med de grejor jag har, annars är det jag som är den felande länken.
Kan andra (med samma medel o verktyg) så kan jag...........

Men vi är alla olika........o det blir aldrig blankare än blankt.
Få av oss lägger flera medel bredvid varandra på samma bil för att kunna avgöra vilken som är blankast o sen använder det bästa medlet för att köra just den bilen, eller hur? Jag gör det i a f inte, kan jag säga.
Då skall det skilja enormt mycket o det gör det sällan om samma person gör hela proceduren.

Ytterst få människor har dessutom det fotografiska minnet att klara av att se det "i minnet" om man jämför med en lack man sett innan heller.
Vår syn är dessutom för dålig för att avgöra det där sista, det är därför vi alla förmodligen skulle vilja ha en riktig glansmätare.
Tyvärr så är det så........
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 01 jan 2010 16:59

Extreme skrev:Kan med varm hand rekommendera en avfuktare , brukar hjälpa, själv kör jag med en luft värmepump men avfuktare i, fungerar bra för det mesta.

Som du skriver kan det vara problem att få till det även i högre värmetal även över 15 plus, men som du säger så har luftfuktigheten stor betydelse.

Det bästa är om man kan tvätta i ett speciellt utrymme, absolut det bästa!!!!!!!!!!!!!

Det låter inte dumt med en luftvärmepump :best
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 01 jan 2010 19:08

Har nu varit och kollat temp och fuktighet i garaget,kallgarage utetemp -10 garage +4 fukthalt luft garage 62% då har jag inte tvättat eller gjort något annat i garaget denna vecka mer än kört bil ut och in.

För två veckor sedan tvätt och sedan vaxing och då körde jag bara värme fläkt efter tvätt funka bra :jeps hade vid vaxning ca 10-15 plus.

Så jag antar att det funkar att vaxa/polera vid 60% fuktighet eller något över och 10-15 grader plus.

Jag tror mer att det gäller att lära sig dom medel/utrustning man använder än att stirra sig blind på märke/utrustning och alla har ju olika krav/smak.

/Magnus

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 01 jan 2010 19:27

Jiiins skrev: Det låter inte dumt med en luftvärmepump :best
Nu var det kanske inte det som var problemet eller ämnet, men OK......... ;)

Luft/luftvärmepump är näst intill idealiskt i ett garage, sägs det. Jag har funderat på att skaffa mig en.
Problemet är att garaget är ett specialbyggt skyddsrum (utökad yta) med 25-30 cm gjutna väggar, golv o tak så det stjäl rejält med värme vintertid. Men det är nästan äckligt gott på sommaren om man har dörrarna stängda hela tiden.
Nu har jag 2 byggfläktar som bara går när jag jobbar o det är för kallt.
Att jag har 2 beror på att jag vill ha ordentlig cirkulation. De blandar luften väl så jag behöver ingen avfuktare. Jag provade att ställa in en men den fångade inte mycket fukt eftersom det hela tiden går en kanalfläkt i utsugskanalen så det klarar sig väldigt bra.

Jag har aldrig haft några problem med luftfuktigheten i det garaget när det gäller polering så jag kan inte skylla på det om resultat efter en polering inte blir bra. ;)

Runt 12-13° är det lägsta jag provat de medlen jag kör med o det var inga problem i a f.
Luftfuktigheten har jag aldrig mätt, det skulle vara intressant.
Var får man fatt i lämpligt instrument? Duger det med en väderstation som man har inne?
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 01 jan 2010 19:46

Jag har en multimeter från biltema, den mäter kanske inte helt exakt men man får ju en uppfattning.

Sen känns det som att många gärna hoppar på utvecklingståget och förkastar allt som inte är det senaste nya,kan dessa med ärlighet säga att man inte fick ett bra resultat för 10, 20, 30 år sen?

Visst blir saker bättre men hur mycket och allt gammalt är ju inte skräp, gäller ju bara att veta hur man skall använda det man jobbar med.

Lite grann som i min andra hobby, gymträning där vissa skall slå ner på allt som inte är det senaste vad gäller kost övningar etc.

Bara lite tankar om detta
Magnus

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 01 jan 2010 20:08

jujimbo skrev:Jag har en multimeter från biltema, den mäter kanske inte helt exakt men man får ju en uppfattning.

Sen känns det som att många gärna hoppar på utvecklingståget och förkastar allt som inte är det senaste nya,kan dessa med ärlighet säga att man inte fick ett bra resultat för 10, 20, 30 år sen?

Visst blir saker bättre men hur mycket och allt gammalt är ju inte skräp, gäller ju bara att veta hur man skall använda det man jobbar med.

Lite grann som i min andra hobby, gymträning där vissa skall slå ner på allt som inte är det senaste vad gäller kost övningar etc.

Bara lite tankar om detta
Magnus
Det ligger mycket i det du säger, Magnus.
Troligen är det så att en polering blev bara halvblank för 20 år sedan med våra mått mätt o om 20 år så är våra resultat knappt godkända. :D
Nu har vi kommit till det steget att vår syn knappt kan skilja på blankt o blankt, så vi måste stoppa där o köpa glansmätare o visa papper på att bilarna är blankare än vi kan se... ;)
Man kanske kunde låta det ingå en glansmätning i besiktningen..... :nicka

Det har ju lite med lackernas kvalité också att göra. Idag är lackerna betydligt sämre än de var bara 10 år tillbaka. Framför allt så är de grymt mycket tunnare o det gäller både grund, baslack o klarlack.
Att snåla in på klarlacken är ett rent helgerån, man tappar oerhört på första intrycket på en bil.

De är dessutom hårdare, men riktigt vilka märken/modeller har jag dålig koll på.
På ett ställe läser man att Audi är stenhårda, samtidigt som man själv har kört en likadan o tyckte den var ganska normal.
I en annan tråd har någon kört En Toyota som blev jättelen o blank o då har en annan slitit som en hund för att få ordning på sitt objekt.

Lite djungel o mycket individuella tolkningar där.............
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar