Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Klaga eller hålla tyst?

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Re: Klaga eller hålla tyst?

Inlägg av Grief » 11 sep 2012 16:50

Jill skrev:Kontakta förs.bolaget och anmäl bulorna ... att dom uppkommit vid omklacken, och se hur du går vidare efter det.

Gissar att tidigare lackjobb oxå var förs.ärende? Anmäl även detta och reklamera jobbet.

Försäkringen ska ta sånt.
Ja, det blir att kontakta försäkringsbolaget om de inte tar det "själva". Jag vet att de uppkommit hos skadeverkstaden eller lackeringen.

Förra jobbet var ett garantijobb när bilen var 6 månader. Blästring från framhjulen.
Senast redigerad av 1 Grief, redigerad totalt 14 gånger.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Sv: Klaga eller hålla tyst?

Inlägg av Grief » 12 sep 2012 10:59

Detta är oändligt... Såg i morse att täckskyddet till vänster rail, där bucklan sitter, inte är monterat ordentligt efter lack... sitter snett och löst.

Skickat från en Samsung Galaxy S3 med Tapatalk

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 12 sep 2012 11:44

Ja, jag har rätt många nu... :)

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 13 sep 2012 18:57

Chefen ringde idag och sa att de tar på sig att fixa bilen, men de erkänner inte att de gjort något.

1 av 2 rätt är väl helt okej.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 13 sep 2012 21:52

Hehe, va va de ja sa;)

Kommande 2v är det 3 bilar som vi ska åtgärda efter slarviga reparationer, har en kärra inne nu som har färgdamm precis överallt, + div andra skavanker som ska fixas, ny bil för massor av pengar, fina fälgar har han satt på, men sånt spelar ingen roll, tror nästan dom sket i att maskera helt på den fälgen som va värst:P

MVH/
Senast redigerad av 1 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 06 okt 2012 19:37

Måste ju uppdatera lite.

Har fått bucklorna fixade. De spacklade och lackade eftersom det inte gick att dra eller trycka ut dem. Blev riktigt bra, däremot har de nog efterpolerat takstolpar och överdelen av bilens sidor under rutorna med lamull och medel modell grovt - ruskiga hologram på hela bildens övre sidor.

Lånade en färgdjupsmätare och det var mellan 230 och 300 på de allra flesta omlackade ställen, alltid något.

Någon som provat att köra bort hologram med Arcticlean Polish & Sealant? Tänkte prova hur det är som lackskydd och det är ju skönt om man kan slippa ett polersteg :)

Givetvis glömde de att fixa till skadorna de gjort på inredningen när de bytte rutan...

KLÅPARE. Snart åker de ut med namn i tråden...

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 06 okt 2012 19:46

Marknaden är inte skapt för skadade människor som oss:P

Beroende på lackens hårdhet, men ja tror säkert du kan få bort hologrammen.
Om vesslan läser kan ju han intyga att det går att klippa rejält med repor när man kör medium trissor och P&S med Top toolen, detta var dock på en subaru som ar mjuk lack.

Du får helt enkelt testa, kör noga och tryck på hårt första varvet så ska det nog gå bra.

MVH/
Senast redigerad av 1 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gånger.

kimpon
Medlem

Inlägg av kimpon » 06 okt 2012 23:52

Jag har nu i kväll plockat hologram efter jag körde roterande på svärfars skoda fabia går helt utmärkt med p&s.
Jag andvände classe maskinen.
Måste bara säga att det var sjukt hård lack på skodan fick släppa mycket repor.
Lyck till.
Senast redigerad av 1 kimpon, redigerad totalt 14 gånger.
Den som har mest när han dör vinner.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 07 okt 2012 01:20

min å sambons Aygo va vi nog in med 4-5 ggr innan det blev helt rätt efter blivit påbackad i fronten.

1a gången hade dom polerat till fronten å hoppats ja inte skulle se nått.
2a gången fick dom ta bort all plast och ersätta som va trasig innanför fronten
3e gången fick dom lacka om front och motorhuv som skulle va gjort andra gången
4e gången omlack, fel nyans
5e gången omlack fel nyans dåligt lackat.

de finns så jäkla mycke skitfolk i dessa yrken. allt ska gå fort hellre än bra. men nog För hundra gubbar ska man betala dyra försäkringar för de.

man har ju in nån bil då o då som är omlackad som ägarna vet om att dom är omlackade men inte tänkt på hur jävla illa gjort det är förrens man visar dom. å då blir folk faktist lite upprörda över hur dom blivit "lurade" av företag som försäkringsbolagen rekommenderar.

stå på dig och ge dig inte. som det är sagt tidigare i tråden berätta hur du ser på bilen och bilägande.
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 07 okt 2012 09:24

Tack för er input!

Känslan jag får nu av killen jag pratar med är att han spelar martyr, att jag ska vara tacksam som För hundra gubbar att de fixat till bulorna och att det räcker nu.

Vem hade trott att lack av 3 paneler skulle bli så krångligt?

Känns som att de struntar lite i kvalitén nu. Var ute och hämtade lite ved till brasan igår. I skenet av 500w-lampan på uthus-väggen såg man hologram överallt...

Aldrig kört hologram förut, har ni fler tips? Har en mängd medel, pads samt roterande och oscillerande maskin.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 07 okt 2012 10:39

det är ju det enklaste vid polering.. bara göra en finpolering först med roterande sen med mussepiggen.. gula rondeller.. tycker jag funkar bäst på detta.. :jeps
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 07 okt 2012 17:53

Nu är (tror jag) hologrammen ett minne blott. Hade riktigt skarp, lågt stående sol som var tämligen hänsynslös att visa alla lackens defekter.

Körde uteslutande med dubbeloscillerande och blå Nordic Pads 100 mm och Arcticlean Polish & Sealant. Fick ta till roterande AEG PE 150 med svart 3M våffeltrissa tillsammans med Power Finish på motorhuv och tak, där var hologrammen värre, eller bara enklare att se.

Polish & Sealant plockade de flesta hologrammen efter 5-6 passeringar och lämnade en riktigt fin yta. Det är väldigt lättorkat och lämnar inga spår, Power Finish har jag problem med att det lämnar en fet hinna som är svår att bli av med.

Kunde i det starka solljuset se bågformade långa tunna repor, liknande trådar i spindelväv på exempelvis motorhuven, körde över dem med roterande och PF noga, men de försvann inte. Kan de ligga under klarlacken?

Utöver hologrammen hittade jag på några ställen, främst på dörrarnas övre sidor, riktigt mycket repor i bilens riktning, tvättrepor deluxe. De försvann som tur var efter några passeringar med den oscillerande. Någon som vet om, och i så fall med vad, lackerare gnuggar lacken med före, innan och efter lackeringen? De ska bara ha lackerat takbågarna, men det var hologram på hela bilen :twisted:

Polerade bilen riktigt ordentligt för några veckor sedan och då var den repfri. Kanske ska be dem att inte tvätta den igen, om de nu måste göra något med lacken igen :)

Tog några få bilder:
Före:
Bild
Efter:
Bild

kimpon
Medlem

Inlägg av kimpon » 07 okt 2012 19:48

Snyggt tur att det löste sig efter mycket om och men.

Väljer du en annan skadereglerare nästa gång? :D
Senast redigerad av 1 kimpon, redigerad totalt 14 gånger.
Den som har mest när han dör vinner.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 07 okt 2012 19:55

kimpon skrev:Snyggt tur att det löste sig efter mycket om och men.

Ja, detta är ändå en riktigt stor och väl ansedd firma, men jag sätter aldrig min fot där igen.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 07 okt 2012 20:01

Grief skrev:

Ja, detta är ändå en riktigt stor och väl ansedd firma, men jag sätter aldrig min fot där igen.
Är det fortfarande känsligt att lämna ut firmanamnet.
Jag har läst en hel del "skräckhistorier" om Din Bil i Bromma (VAG), med ännu värre resultat än vad du råkat ut för. Det verkar svårt att hitta rätt firma om olyckan skulle vara framme :(.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 07 okt 2012 21:11

Manor skrev:
Grief skrev:

Är det fortfarande känsligt att lämna ut firmanamnet.
Jag har läst en hel del "skräckhistorier" om Din Bil i Bromma (VAG), med ännu värre resultat än vad du råkat ut för. Det verkar svårt att hitta rätt firma om olyckan skulle vara framme :(.
De har fortfarande chansen att skärpa sig. Alla kan ju göra fel :)

Pistonhead
Medlem

Inlägg av Pistonhead » 09 dec 2012 19:18

Efter jag lämnade in min saab på skadereglering efter en parkeringsskada där hela vänster sida var knölad och repad så fick jag tillbaka den i riktigt slarvigt skick, ena listen hängde på dörren, olackade bultar hade använts till dörrarna, skitiga händer överallt i min ljusa inredning OCH bulan på bakdörren syntes fortfarande.. ångrar mig än idag att jag inte reklamerade jobbet pga att jag verkligen verkligen behövde bilen i jobbet och familjen är bekanta med de som äger verkstaden. Ibland straffar det sig att vara snäll och försynt.
Senast redigerad av 1 Pistonhead, redigerad totalt 14 gånger.
Det är inte storleken som räknas.. Det är meter per sekund
Tack till
Tompa för mappningen
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice.
Janne på Autoexperten Gävle

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 09 dec 2012 20:58

mortil skrev:min å sambons Aygo va vi nog in med 4-5 ggr innan det blev helt rätt efter blivit påbackad i fronten.

1a gången hade dom polerat till fronten å hoppats ja inte skulle se nått.
2a gången fick dom ta bort all plast och ersätta som va trasig innanför fronten
3e gången fick dom lacka om front och motorhuv som skulle va gjort andra gången
4e gången omlack, fel nyans
5e gången omlack fel nyans dåligt lackat.

de finns så jäkla mycke skitfolk i dessa yrken. allt ska gå fort hellre än bra. men nog f%n ska man betala dyra försäkringar för de.

man har ju in nån bil då o då som är omlackad som ägarna vet om att dom är omlackade men inte tänkt på hur jävla illa gjort det är förrens man visar dom. å då blir folk faktist lite upprörda över hur dom blivit "lurade" av företag som försäkringsbolagen rekommenderar.

stå på dig och ge dig inte. som det är sagt tidigare i tråden berätta hur du ser på bilen och bilägande.

nu ska jag inte säga att du har fel, för visst det finns " skitfolk " inom lackeringsyrket, men en sak ska du veta.

Försäkringsbolagen pressar tiderna något enormt, allt ska gå så fort som möjligt, även tillverkarna har börjat på den vägen, snabbtorkande klarlacker,engångsprylar osv... jag jobbar själv som billackerare och det är inte lätt, f-bolagen betalar ut småsummor för ett hantverksyrke. och skulle man råka tappa färgburken så man måste blanda nytt så är i stort sett hela jobbet ett backjobb ( inte riktigt men det går mot det hållet) .. Men på karosserisidan är det lugna puckar, där får dom ta sin tid och et får kosta vad det vill. Men vi Lackerare skall stressa som tusan, det ska gå fort och det får inte kosta någonting... 3 faktorer som inte lirar bra tillsammans..

det jag märkt är att " ju större firma desto slarvigare jobb " ( inget illat menat, skiljer från verkstad till verkstad givetvis ) ... men en stor firma kanske lackar 5-15 objekt om dan, sen snabbt ut och in med nytt..

firman jag jobbar på är vi endast 2 personer, och kanske 1-2 jobb om dagen som färdigställs.. och på en så pass liten ort så är det " alla känner alla " så ev. slarv är man ju självklart försiktig med, När vi har lackat ett objekt så granskar jag jobbet noga och efter det får chefen granska lika noga han... är bilen superfin sen innan och inte en skavank så är det självklarhet att den omlackade delen ska vara perfekt( förvisso gäller ju det alla , MEN ) skulle bilen vara totalt nergrisad av skavanker och skador så kanske 2 dammnoppor(dammkorn) i klarlacken inte är hela världen..

Givetvis får kunden se färdig produkt då den är ihopsatt inne på verkstaden, påpekar han något så ska det naturligtvis åtgärdas. Det gäller även om han hittar någonting utöver ( slitage som vi kan ha orsakat ). vi brukar säga åt kunderna att skulle dom vara missnöjda så ser vi till att åtgärda problemet tills dom är nöjd

" för kunden har ALLTID rätt "

Många lackeringar ( dom lite större ) är inte alla gånger så uppmärksam på bilens övriga skick utan gör sitt jobb och sen åker bilen ut.... tror det finns ett direktiv på hur många " dammkorn " som får befinna sig inom en yta.

Men Självklart om du Grief är missnöjd så ska du åka dit och få bilen åtgärdad tills du är nöjd. backjobb är backjobb. sånt har alla råkat ut för ;)

bara min åsikt, inget illat menat mot dig Mortil då jag anser att du har "mer eller mindre " rätt i din åsikt :)

Hoppas allt löser sig
/ Jonas

Skriv svar