Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Klaga eller hålla tyst?

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Klaga eller hålla tyst?

Inlägg av Grief » 08 sep 2012 20:15

Hej!

Hoppas på lite råd angående ett ärende jag eventuellt kommer ha med en bilskadereglerare. Det är mycket text och mycket bilder, men jag hoppas att ni orkar läsa och ge mig råd.

Fick bilen blästrad av en lastbil som inte täckt sin last bestående av stenkross. Fick skador i form av hundratals stenskott på front, motorhuv, vindruta, a-stolpar samt tak.

Fick en tid för åtgärdande av detta och bilen var borta i 1½ vecka. Hämtar ut den på en fredag och drar sedan till svärföräldrar 30 mil bort direkt.

På motorvägen tittar denna lilla rackare upp:
Bild

Ringer på måndagen och påpekar detta. Han ber mig komma in på onsdag. På onsdagen åker jag, med 39 graders feber och kraftig bilhåleinflammation, till skadeverkstaden. På väg dit upptäcker jag att solskyddet sitter felmonterat, det sitter för långt bak och passar inte in i sitt "hål".

Har inte hunnit titta så noga på bilen, men under tiden jag väntar på att mottagaren ska komma ut och kolla på felen tar jag en sväng runt bilen. Upptäcker tämligen omgående att innerskärmarna i fram inte sitter fast i nedkanten.

Mottagaren kommer ut och kollar på felen, hämtar en tekniker som kör i väg med bilen. Ca 5 minuter senare kommer han tillbaka med bilen. Solskyddet sitter nu där det ska, innerskärmarna är fastsatta med de 2 clips som saknades och listen vid rutan syns inte längre.

På väg från verkstaden fäller jag ned solskyddet och märker detta:
Bild

Suckar lite lätt för mig själv, men är stressad hem till sjuk sambo och 2-månaders dotter och orkar inte vända och tänker att jag ska strunta i att de gjort hål i taket.

Åker dessvärre och retar mig på hålet i taket och att plast och tyg är svartsolkigt av teknikerns smutsiga händer. Mailar mottagaren och åker och visar upp hålet. Under tiden jag väntar på att han ska komma ut ser jag att listen under fronten inte sitter fast som den ska. Listen bankas barskt på plats av mottagaren som säger att de ska lösa hålet i taket på något sätt.

Märkte direkt när jag hämtade bilen att det var gott om klarlacksdamm på bilens bakdel, på lampor, på baklucka och på stötfångaren. Sade dock till verkstaden att jag fixar bort det själv när de erbjöd sig att fixa det.

Idag fick jag äntligen tid att kolla över bilen ordentligt och polera bort den klarlack som hamnat lite överallt på bilen. I skenet av min 500W bygglampa hittar jag ett skapligt djupt jack i takstolpen, rakt ovanför bakdörrens bakkant:
Bild

När jag står och kikar på jacket ser jag även att det är en skaplig buckla rakt nedanför jacket:
Bild
Otroligt svårt att fotografera bucklor, men den är i storleken av en 10-öring ungefär.

Fortsätter mitt varv runt bilen och upptäcker på andra sidan att det är klarlackssläpp på takstolpen, nästan på exakt samma ställe som jacket och bucklan sitter på andra sidan:
Bild
Vad kan orsaka detta?

Lite längre fram, exakt mitt emot bucklan på andra sidan, hittar jag även här en buckla, identisk med den andra:
Bild

Blir bara så trött... Jag förstår att det innebär en risk att lämna sin bil till andra, och att jag är extremt petig med min bil.

Ska jag klaga på jacket, bucklorna och klarlacksläppet? Är det normalt med lite märken här och var när den varit inne på lack? Är jag för petig?

Vad ska jag göra? :(
Senast redigerad av 1 Grief, redigerad totalt 14 gånger.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Re: Klaga eller hålla tyst?

Inlägg av Kapten Haddock » 08 sep 2012 20:21

Jag skulle säga att det är normal och att väldigt få är så kräsna och har sån koll på bilen som du.
Tragiskt men sant, jag tycker att du nästa gång noga ska förklara hur du ser på din bil, fota bilen noga innan du lämnar ifrån dig den så du har på fötterna.
För det är ju mer sannolikt (menar absolut inte att det är så) att du sett kritiskt på din bil först efter den blivit ommålad och upptäkt dessa saker då.

Jag tror säkert du kommer få grejorna fixade men ja tror inte dom på verkstan kommer älska dig:D

Kan säga att vi jobbar skrämmande mkt med att rätta till lackerares misstag.

MVH/
Senast redigerad av 1 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gånger.

kimpon
Medlem

Inlägg av kimpon » 08 sep 2012 20:24

Jag e lika petig som du med detta gör om gör rätt det e min mening.
Du kommer bara gå och reta dig på detta och då hamnar du i valet av att lämna in själv eller byta bil.

Tycker synd om dig lycka till med detta..

Mvh kimpon
Senast redigerad av 1 kimpon, redigerad totalt 14 gånger.
Den som har mest när han dör vinner.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 08 sep 2012 20:47

Jag är minst lika petig och fick plåtniklas att ta tillbaka min bil flera gånger innan jag var nöjd efter en skada..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 08 sep 2012 20:49

Det är klart du ska säga till verkstaden..annars får du ju avdrag på din inbytesbil senare i livet PGA dom skadorna.. klarlacksläppet är mysko..köpte du bilen ny?..
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 08 sep 2012 21:06

Ytan vid lacksläppet ser ommålad ut om man jämför strukturen på den vågräta och den lodräta ytan?
Då är det kanske tidigare fläckfria du får bråka med på den frågan.

mvh/

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Sv: Re: Klaga eller hålla tyst?

Inlägg av Grief » 08 sep 2012 21:24

Kapten Haddock skrev:Jag skulle säga att det är normal och att väldigt få är så kräsna och har sån koll på bilen som du.
Tragiskt men sant, jag tycker att du nästa gång noga ska förklara hur du ser på din bil, fota bilen noga innan du lämnar ifrån dig den så du har på fötterna.
För det är ju mer sannolikt (menar absolut inte att det är så) att du sett kritiskt på din bil först efter den blivit ommålad och upptäkt dessa saker då.

Jag tror säkert du kommer få grejorna fixade men ja tror inte dom på verkstan kommer älska dig:D

Kan säga att vi jobbar skrämmande mkt med att rätta till lackerares misstag.

MVH/
Har bra koll på den ytan som nu är bucklig, den var inte bucklig "innan" :)

limban skrev:Det är klart du ska säga till verkstaden..annars får du ju avdrag på din inbytesbil senare i livet PGA dom skadorna.. klarlacksläppet är mysko..köpte du bilen ny?..
Bilen är köpt ny.

Kapten Haddock skrev:Ytan vid lacksläppet ser ommålad ut om man jämför strukturen på den vågräta och den lodräta ytan?
Då är det kanske tidigare fläckfria du får bråka med på den frågan.

mvh/
Den är omlackad på dörrarna förra hösten efter blästringen som alla Cee'd råkar ut för. Det var dock inget släpp innan jag lämnade bilen, tvättade den noggrant två kvällar innan jag lämnade in den.

Skickat från en Samsung Galaxy S3 med Tapatalk

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 08 sep 2012 21:44

Ta några kort till på klarlacksläppet..vill analysera det lite mera..har en teori..men vill se mera kort :nicka
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
maximuspro
Medlem

Inlägg av maximuspro » 08 sep 2012 21:51

Klaga, någon har betalat för jobbet, hade aldrig accepterat det! :cheers
Senast redigerad av 1 maximuspro, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Re: Sv: Re: Klaga eller hålla tyst?

Inlägg av Kapten Haddock » 08 sep 2012 22:19

Nej, jag tvivlar inte på dig, men jag tänker på hur de på verkstan kommer resonera för det är ju långt i från alla som har ett intresse för bilvård:)

Ang omlacken brukar ju klarlack sitta sämre på just omlackade ytor, sen kan det kanske varit nån liten skada som dom när dom blåste bort slipdamm etc råkade sabotera.

Men som sagt så är det ju bara att förklara läget, att du kan din bil och att du inte accepterar att bilen lämnas i ett så mkt sämre skick än innan.

MVH/

Grief skrev:
Har bra koll på den ytan som nu är bucklig, den var inte bucklig "innan" :)

Den är omlackad på dörrarna förra hösten efter blästringen som alla Cee'd råkar ut för. Det var dock inget släpp innan jag lämnade bilen, tvättade den noggrant två kvällar innan jag lämnade in den.

Skickat från en Samsung Galaxy S3 med Tapatalk

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 08 sep 2012 22:58

Kapten Haddock skrev:Nej, jag tvivlar inte på dig, men jag tänker på hur de på verkstan kommer resonera för det är ju långt i från alla som har ett intresse för bilvård:)

Ang omlacken brukar ju klarlack sitta sämre på just omlackade ytor, sen kan det kanske varit nån liten skada som dom när dom blåste bort slipdamm etc råkade sabotera.

Men som sagt så är det ju bara att förklara läget, att du kan din bil och att du inte accepterar att bilen lämnas i ett så mkt sämre skick än innan.

MVH/
Förstår helt vad du menar. Är bara bittert att man ska behöva dokumentera varenda millimeter av allt man lämnar bort.

Är irriterad över att det slarvas så. Känslan är att det bara blir värre om jag ber dem fixa något.

Angående lacken så gissar jag på att klarlacken legat lite tjock där sedan lacken förra hösten och att den irriterats med något starkt medel så den lossnat. Jag polerade på den (trodde först att det var klarlacksdamm nämligen) och det släppte som en torr sårskorpa.
Senast redigerad av 2 Grief, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Klaga eller hålla tyst?

Inlägg av Manor » 08 sep 2012 22:58

Bucklorna bör kunna fixas v en "buckel-expert" en som masserar bort bucklor.
Trist om de skulle ta in den och spackla och lacka om...då är bilen borta x dagar till :(.

Jag är lika petig som du...letar parkeringsskador så fort jag behövt parkera påsett okänt ställe...
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 08 sep 2012 23:00

Lackbranschen och rekondbranschen är ju rätt rutten generellt, snabba jobb för lite pengar är ingen bra kombination, det är EXTREMT sällan man ser en bra omlack nu för tiden.
Och det är DYRT att få en riktigt bra lack gjord.

Försäkringsjobben brukar bara vara olika grader av dålig om man säger så..

MVH/
Grief skrev:
Kapten Haddock skrev:Nej, jag tvivlar inte på dig, men jag tänker på hur de på verkstan kommer resonera för det är ju långt i från alla som har ett intresse för bilvård:)

MVH/
Förstår helt vad du menar. Är bara bittert att man ska behöva dokumentera varenda millimeter av allt man lämnar bort.

Är irriterad över att det slarvas så. Känslan är att det bara blir värre om jag ber dem fixa något.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 08 sep 2012 23:10

Manor skrev:Bucklorna bör kunna fixas v en "buckel-expert" en som masserar bort bucklor.
Trist om de skulle ta in den och spackla och lacka om...då är bilen borta x dagar till :(.

Jag är lika petig som du...letar parkeringsskador så fort jag behövt parkera påsett okänt ställe...
Ja, frågan är om skadeverkstaden vill betala det. Fick en rejäl buckla på bilen när den var 1 månad gammal. Körde ner till Lund och hjälpte en polare att flytta. Under natten hade någon backat in en kärra på platsen bredvid mig och inte varit så skicklig på det. 1,5 meter repa kunde jag fixa, och bucklan som satt i ett område med mycket tjock plåt masserades ut av en buckelgubbe och syntes aldrig mer.

Är fruktansvärt nojig över bucklor. Kollar bilen varenda gång jag haft den utanför det skyddade garaget. Är nästan jobbigt att vara så rädd om någonting som de flesta andra skiter totalt i. Lite som att försöka freda sig som naket bombnedslag på Power Meet.
Kapten Haddock skrev:Lackbranschen och rekondbranschen är ju rätt rutten generellt, snabba jobb för lite pengar är ingen bra kombination, det är EXTREMT sällan man ser en bra omlack nu för tiden.

MVH/
Grejen är att lacken ser riktigt bra ut, inga rinningar, flakesen ligger åt "rätt" håll och färgen stämmer perfekt med övrig lack. Verkar som det är för- och efterplock som misslyckats kapitalt. När jag var inne första gången sade de att det var den teknikerns sista jobb innan han fick semester :?

Kan man kräva en lånebil eller dylikt? Sist den var inne lånade jag en högestyrd före detta tidningsbil som rullat 40 000 mil där backen bara går om bilen varit igång 30 minuter. Inte ultimat när man ska köra runt på en nyfödd...

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 08 sep 2012 23:39

Kapten Haddock skrev:Lackbranschen och rekondbranschen är ju rätt rutten generellt, snabba jobb för lite pengar är ingen bra kombination, det är EXTREMT sällan man ser en bra omlack nu för tiden.

MVH/
Grief skrev:

MVH/

Det är bra att du tar regält betalt för dina jobb kapten.. :nicka
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Klaga eller hålla tyst?

Inlägg av Manor » 09 sep 2012 10:09

Grief skrev: Är fruktansvärt nojig över bucklor. Kollar bilen varenda gång jag haft den utanför det skyddade garaget. Är nästan jobbigt att vara så rädd om någonting som de flesta andra skiter totalt i. Lite som att försöka freda sig som naket bombnedslag på Power Meet.
Ja, jag är precis likadan...skitjobbigt och man är nästan avundsjuk på kollegor som skiter högaktningsfullt i skador, bucklor och repor.

Jag har en buckelkille som hjälpt mig vid några tillfällen och olika bilar.
Resultatet har alltid blivit perfekt, och det känns bra att veta att han alltid ställer upp.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 09 sep 2012 10:49

Jill skrev:
Då är det inte dom som har gjort lackjobbet nu som har gjort fel.

Då ska du återkoppla till dom som la lacken förra hösten. Man har 1-2års garanti på lackjobb.

Stå på dig!! Annars gör någon annan det... som vi brukar säga ;)
Tack för input!

Firman som den varit hos nu har ju ändå lyckats med att tappa något i metall i taket som gett upphov till jacket samt till de 2 bulorna, dessa styggelser sitter precis bredvid släppet.

Känner att det kan bli jobbigt detta, tips på approach? :)

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 09 sep 2012 13:55

Jill skrev: Börja då med att åka ner och förklara att du blev väldigt besviken när du hitta bulorna, och att du vet att dom kom ifrån dom... Berätta även om lacksläppet och hör vad dom tror att det kan vara.

Sen ska du även ringa förs.bolaget och informera att du fått 2 bulor på köpet + skadad lack.. och fårga hur dom ser på den saken.

För det ska inte vara så att du ska acceptera det. Bara för att en svensson kanske aldrig hade sett det...
Polerade klart det sista nu. Tror ni inte jag hittar en bula till, lite längre fram på takstolpen. Till och med min tämligen synskadade far såg bulorna på håll.

Upptäckte även att motorhuven är rejält noppig här och var. Taket och fronten ser däremot helt OK ut.

Finns det ingen som helst yrkesstolthet och kvalitetskänsla? Skulle skämmas för att lämna ifrån mig sådana här jobb. :evil:

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 11 sep 2012 13:06

Var och visade upp bilen igår. De var väl sådär intresserade av att göra något åt det.

De förklarade hur noga de var, hur de sagt åt sina arbetare att meddela om något skadats, hur alla verktyg och maskiner var gummiklädda. Chefen på bygget skulle kolla och återkomma under veckan.

Som jag ser det: Bucklorna fanns inte där 2 dagar innan jag lämnade den, 2 veckor efter inlämningen där tak lackats finns 3 bucklor och ett jack i taket.

Hur stor är sannolikheten att något i min omgivning skulle ge mig 3 bucklor på 2 veckor, men inte under 1½ år innan den ställdes till verkstaden. Detta kontra sannolikheten att de uppstår på en verkstad där skadehantering och lackering ligger på två olika ställen och där teknikern bevisligen slarvat med den hel massa andra saker på bilen?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 11 sep 2012 14:22

Problemet är väl att inget går att bevisa :(. Allt beror väl på hur bussiga de är. Sätter det hårt mot hårt så är det ett ärende som du inte kan vinna.

Trist för alla involverade inte minst för dig som yttersta kund och bilägare :(.
mvh Manor

Skriv svar