Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Om produktleverantörer - hur funkar det?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Nytt-Intresse
Ny Medlem

Om produktleverantörer - hur funkar det?

Inlägg av Nytt-Intresse » 18 jul 2015 00:01

Tjenare, alla som hellre hänger här el i garaget, istället för på stranden el på krogen :D

Jag är ju pinsamt ny här på forumet, som medlem i alla fall och även inom bilvård generellt!! Dock så har jag på kort tid, några månader, blivit helt hooked och spenderar nu timmar dagligen med att hitta på ngt som måste fixas på bilen och göra det, efter att ha läst inlägg här eller kollat på 100 youtube-klipp... Bilvård är verkligen konst, vilket jag inte tidigare hade hajat.

Eftersom jag är ny här och inte känner någon, vad jag vet..., passar jag på att vara lite rättfram i mina frågor. Om någon känner sig träffad, så är det inte menat, utan jag vill bara veta hur det funkar!!

Först, tack alla som gett många bra tips hittills på biltvätt etc. :jeps

Jag har under 3 månader hunnit med att handla enstyckesprodukter från mackar, Mekonomen osv, som upptar 2 stora IKEA-säckar och till en kostad av säkert 2000 spänn. De flesta av er skulle dock troligen anse att det mesta som jag har köpt borde hivas på tippen :D

Jag hajar nu, efter att ha läst mkt på detta forum, att jag måste börja från ruta 1. Har varit inne på många olika sidor för att hitta diverse saker. Men det är svårt, eftersom det inte verkar finnas ngn som har alla de saker som jag vill ha (eller tror att jag vill ha) :) Sen blir jag lite konfunderad när det gäller leveranstider. I min värld som säljer man inget som inte finns i lager och kan skickas samma dag, eller dagen efter..., men det kanske funkar på ngt annat sätt i den här branschen!?

Det jag vill veta är ungefär följande:

Tips på bra leverantörer, som agerar proffsigt!

Tips på bra/lämplig polermaskin! Jag vill ha en oscillerande maskin, men inte ngn mussepigg, utan ngn som ganska allround för en nybörjare. Har sneglar lite på Scholls, RG T3000 och Flex 3401 (men den är ju förjävla dyr bara :) )

Tips på bra polermedel och lackskydd! Jag såg häromdan en diskussion ang keramiskt lackskydd + ngt annat på toppen för glans, det skulle tilltala mig!

Och såklart, tips på bra tillbehör, rondeller, microfiber-dukar, påläggare (enklare modell) lera el motsvarande, ja det mesta som krävs för utvändig bilvård på hobby-nivå.

Min bilsituation är följande: Har idag en MB B-klass, bucklig, repig, mkt stenskott. Den ska säljas. Men först så ska jag fixa till den, själv! Dels för att det är kul och dels så är det bra träning. Sen kommer jag ha en ny Golf 7. Där är frågan, borde jag lämna in den för lackkonservering, eller göra det själv?? Det smartaste hade säker varit att lämna in den, men jag är inte alltid så smart :lol:

Alla tips och funderingar, frågor och ifrågasättande uppskattas!! :D

"Hit the road Jack......" :brumm

//Mattias

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Om produktleverantörer - hur funkar det?

Inlägg av korvis » 18 jul 2015 02:03

Finns många bra leverantörer, men mina favoriter i dagsläget är BBV och StreetPowerRekond!

Vill du inte lägga pengar på en 3401 så välj Scholls maskin.
När det gäller polermedel finns det ju hur mycket som helst, men Menzerna och Scholl är två tillverkare som är uppskattade på forumet...

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 18 jul 2015 08:31

Nytt-Intresse skrev:Sen blir jag lite konfunderad när det gäller leveranstider. I min värld som säljer man inget som inte finns i lager och kan skickas samma dag, eller dagen efter..., men det kanske funkar på ngt annat sätt i den här branschen!?
Här blir jag konfunderad. Vilka leverantörer har du varit varit i kontakt med för att få den bilden?
Jag tycker precis motsatt. Ingen annan bransch har så genomgående snabba leverantörer som bilvårdsbranschen. Jag har handlat från Pingens, Bollnäs Bilvård, Waxdog och Street-Power - alla har levererat samma dag och paketet har kommit dagen efter. Till och med när jag handlade från utskällda Reservdelsgurun kom paketet dagen efter, men där verkar det ha hänt något negativt sedan dess.

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Nytt-Intresse
Ny Medlem

Inlägg av Nytt-Intresse » 18 jul 2015 12:24

Tack för svar guys!

Re: korvis
Ja, både BBV och SPR verkar ha bra grejer!! 5 lax för en Flex är lite mkt cash för mig just nu. Och jag har tyvärr inte så många bilar att polera heller. Men säg att jag polerar min och farsans bil 2 ggr per år + ngn till, så blir det ca 5 per år, vilket är lite lite för att motivera den kostnaden. Sen tror jag absolut på att köpa kvalitetsgrejer ändå. Det jag funderar på med Scholls, jämfört med Flex, är att den har mkt orbit vilket oroar mig lite. Är lite rädd att inte få riktig kontroll vid kanter, spolarmunstycken etc. Hur ser du på det med slag? el orbit? samma sak va!?

Det kan jag tycka mig se en trend här, att många övergår till Scholls medel, efter att ha kört Menzerna i många år....!?

Re: Norrhyttan
Tack för att du ger en helt annan bild, än den jag befarade! Jag har inte varit i kontakt med någon leverantör ännu. Det är bara en generell bild som jag fått efter att ha läst ett gäng inlägg. Men samtidigt hör man inte om alla beställningar som flyter på utan problem heller... Och jag har hajat att RG har haft lite strul med underleverantörer osv. Därför skrev jag också att jag inte skriver för att kritisera ngn, bara så att som ny här kan man få den känslan att snabb leverans inte är det viktigaste. Jag kan förstå det till viss del. Om jag hade haft ett recond-företag och ska göra en massbeställning inför hösten, spelar det inte så stor roll om grejerna kommer imorgon, el om 3 veckor. Men som hobby-lirare, så kanske jag har "ledigt hemifrån" just en viss helg och kommer på det på onsdag innan och vill då ha grejerna på t ex fredagen..

Jag ska kolla runt lite och se vad som kan vara av intresse :-)

Alla kan som sagt också skicka PM, om ni har något bra tips, mottages gärna!!

//Mattias

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 18 jul 2015 12:41

Du behöver nog inte oroa dig för slaglängden på Scholls maskin.
Bara tejpa spolarmunstycken å kör på!

Jo det stämmer att många favoriserar Scholls polermedel nuförtiden. På senare tid har folk även fått upp ögonen för Liquid Elements, som är nya på svenska marknaden.
Men det finns ju som sagt massvis med medel därute...

Edit: Måste hålla med Norrhyttan om goda erfarenheter gällande leveranser i bilvårdsbranschen :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 18 jul 2015 13:09

Jag har inte heller haft några som helst negativa erfarenheter av någon leverantör.

Mitt tips på maskin blir en Scholl. Jag köpte nyss en själv...inte testad än...bara torrgasat lite...men den känns som en bra maskin.

Mitt grundtips till alla nybörjare är annars en billig MussePigg-maskin för runt 300:-. Det räcker för att få ett blankt resultat, dock inte repfritt. Gillar man att hålla på så kan man sen uppgradera maskinen. 300:- är inte så mycket pengar i det stora hela.

När det gäller medel så tycker jag alla borde börja sin bana med Glare.
Glare Micro Finish som steg 1 är ett milt polermedel/cleaner som ger ett blankt resultat.
Glare Professional Polish är ett lackskydd som åtminstone klarar en vintersäsong och mer därtill.
En flaska var av dessa medel räcker till många bilar och jag har hittills inte stött på någon som blivit missnöjd.
Perfekta medel även på en ny bil då de inte direkt avverkar utan skapar glans.

Från ovanstående kan man sen börja botanisera i olika polermedel och trissor.
Inget medel/märke är dåligt, men inget märke är heller bäst på allt. De som är duktiga på lackskydd behöver inte vara bäst även på polermedel...men däremot så vet man att medlen passar ihop, men det tycker jag själv mest gäller de olika stegen i poleringsarbetet.

Lycka till :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Nytt-Intresse
Ny Medlem

Inlägg av Nytt-Intresse » 18 jul 2015 14:09

Tack igen för svinbra tips!!

Re: korvis
OK, ska kolla upp Scholl-maskinen igen! Och även Liquid Elements.. Kul/bra att du också har bra erfarenheter från branschen!!!

Re: Manor
Även till dig; bra att du har goda erfarenheter, det känns tryggt!! Scholl känns bra! Vart kommer man åt en sådan till mest förmånliga pris? Tror inte att hela "Scholl-konceptet" är helt min grej, rätt dyra rondeller och annat. Tror att om det blir Scholl, så blir det med ett "eget" koncept. Jag gillar inte mussepigg-varianter helt enkelt, de känns "fladdriga" och har även behov av att kunna avverka en del på min bil som ska säljas. Förhoppningsvis dröjer det med tyngre avverkning på den nya bilen :-) Kul att du tar upp Glare. Har kollat en del på de produkterna också!

Den nya bilen är vit (nej, det var inte mitt förstahandsval :-) ), ska hämta den i veckan. Pure White, mao ingen pärleffekt. Har ni ngt tips på medel/metoder för att få så bra vattenavrinning och glans som möjligt vid lackskydd på en vit bil?

En sista fråga, för stunden ;-) Om jag kör t ex Hydro2 el t ex BBV:s motsvarighet och sedan lägger på ngt annat för att få upp glansen, kan jag då glanspolera bilen emellan, utan att H2 el BBV försvinner av det? Hajar ni hur jag menar? Och sen, efter en vanlig tvätt, kan jag då köra H2 som en detailer, utan att döda glansen från det medlet som jag lagt på?? Krånglig fråga, sorry :-), men ni hajar nog vad jag menar...

Och kanske viktigast!! Ska jag göra lackbehandling själv på en ny bil, eller är det dumt??? Jag känner att om jag går till ngn firma så blir jag bunden till deras råd och rekommendationer under rätt lång tid, återbehandling osv... Sen kostar ju det en ca 3 lax också...

//Mattias

Skriv svar