Jag är ju pinsamt ny här på forumet, som medlem i alla fall och även inom bilvård generellt!! Dock så har jag på kort tid, några månader, blivit helt hooked och spenderar nu timmar dagligen med att hitta på ngt som måste fixas på bilen och göra det, efter att ha läst inlägg här eller kollat på 100 youtube-klipp... Bilvård är verkligen konst, vilket jag inte tidigare hade hajat.
Eftersom jag är ny här och inte känner någon, vad jag vet..., passar jag på att vara lite rättfram i mina frågor. Om någon känner sig träffad, så är det inte menat, utan jag vill bara veta hur det funkar!!
Först, tack alla som gett många bra tips hittills på biltvätt etc.
Jag har under 3 månader hunnit med att handla enstyckesprodukter från mackar, Mekonomen osv, som upptar 2 stora IKEA-säckar och till en kostad av säkert 2000 spänn. De flesta av er skulle dock troligen anse att det mesta som jag har köpt borde hivas på tippen
Jag hajar nu, efter att ha läst mkt på detta forum, att jag måste börja från ruta 1. Har varit inne på många olika sidor för att hitta diverse saker. Men det är svårt, eftersom det inte verkar finnas ngn som har alla de saker som jag vill ha (eller tror att jag vill ha)
Det jag vill veta är ungefär följande:
Tips på bra leverantörer, som agerar proffsigt!
Tips på bra/lämplig polermaskin! Jag vill ha en oscillerande maskin, men inte ngn mussepigg, utan ngn som ganska allround för en nybörjare. Har sneglar lite på Scholls, RG T3000 och Flex 3401 (men den är ju förjävla dyr bara
Tips på bra polermedel och lackskydd! Jag såg häromdan en diskussion ang keramiskt lackskydd + ngt annat på toppen för glans, det skulle tilltala mig!
Och såklart, tips på bra tillbehör, rondeller, microfiber-dukar, påläggare (enklare modell) lera el motsvarande, ja det mesta som krävs för utvändig bilvård på hobby-nivå.
Min bilsituation är följande: Har idag en MB B-klass, bucklig, repig, mkt stenskott. Den ska säljas. Men först så ska jag fixa till den, själv! Dels för att det är kul och dels så är det bra träning. Sen kommer jag ha en ny Golf 7. Där är frågan, borde jag lämna in den för lackkonservering, eller göra det själv?? Det smartaste hade säker varit att lämna in den, men jag är inte alltid så smart
Alla tips och funderingar, frågor och ifrågasättande uppskattas!!
"Hit the road Jack......"
//Mattias