Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Foamgun vs "Foamspruta"

Diskutera bilvårdsprodukter här
Luuk
Ny Medlem

Foamgun vs "Foamspruta"

Inlägg av Luuk » 09 apr 2016 22:57

Hejsan hoppsan!

Jag är ny här på forumet och tänkte passa på att börja med att tacka för att man äntligen hittar ett vettigt svenskt forum om bilvård (ja jag vet, jag måste ha legat begravd under en sten senaste åren :D )

Jag har i alla fall snöat in på det här med bilvård (som de flesta på detta forum) och det känns ju kul att hitta något ställe att dela mitt intresse med andra!

Till ämnet:

Jag har tittat runt en hel del senaste tiden på effektiva sätt att vårda bilen. Det många eller i alla fall de flesta seriösa tycks använda är någon typ av foamgun, typ Foam Lance eller liknande. Nu är det så här, jag försöker värna lite om naturen och undviker därför gärna att tvätta kärran på uppfarten, vilket innebär åka till GDS-hall.

Det är där ni mina kära vänner kommer in. Jag tänkte höra med er vad det finns för vettiga "skum sprutor" på marknaden. Tittar man på t.ex. Foam Lance så är ju dem anpassade för att sätta direkt på munstycket på din typ, kärcher, tvättar man emellertid på GDS-Hall så har man ju inte den möjligheten. Vad finns det för vettiga substitut? Hittade en produkt på BBV: http://www.bollnasbilvard.se/trycksprut ... 61037.html

Är detta något att satsa på? Vad säger ni? är det ens nödvändigt att få "skumeffekten" på produkten eller räcker det egentligen med att köpa en "vanlig spruta" och spraya på? vad är egentligen skillnaden mellan skummad produkt och "bara på sprutad produkt"?

Hoppas ni kan guida mig i rätt riktning :)

MVH//
Lukas

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Re: Foamgun vs "Foamspruta"

Inlägg av Lemerok » 09 apr 2016 23:03

Jag kör också främst i GDS-hall och tycker att en vanlig tryckspruta är bäst, gärna en med bra fart så det inte tar så lång tid heller. :)
Har för mig någon som testat sån där skum-tryckspruta sa att man måste pumpa dem rätt ofta och att det tog längre tid.

Skulle gärna köra foamlance dock, roligt och mycket tidssparande mot tryckspruta.
Sen är det nog inte så stor skillnad i slutresultatet, bilen blev ren både förr när jag hade foamlance och nu.. :)

Luuk
Ny Medlem

Inlägg av Luuk » 09 apr 2016 23:16

Lemerok skrev:Jag kör också främst i GDS-hall och tycker att en vanlig tryckspruta är bäst, gärna en med bra fart så det inte tar så lång tid heller. :)
Har för mig någon som testat sån där skum-tryckspruta sa att man måste pumpa dem rätt ofta och att det tog längre tid.

Skulle gärna köra foamlance dock, roligt och mycket tidssparande mot tryckspruta.
Sen är det nog inte så stor skillnad i slutresultatet, bilen blev ren både förr när jag hade foamlance och nu.. :)
Samma här, Foam Lance hade varit det optimala känns det som. Har du några rekomendationer på produkter som fungerar. Vad kör du? Är lite svårt det här med nätet, när man inte får klämma och känna på sakerna.

Känns som att vi är lite lätt eftersatta här i Sverige på bilvård när det kommer till fysiska butiker, kollar man på t.ex. amerikanska marknaden så finns det ju hur mycket som helst! Här i Sverige är det ju svårt att få tag på en vettig microfiberrondell för en överkomlig summa! Mekonomen lixom :shock: vilket sortiment! Grymt! när det kommer till skidboxar och pinnglass :lol:

//Lukas

Galaxy
Medlem

Inlägg av Galaxy » 09 apr 2016 23:24

Jag har en sådan tryckspruta med skummande munstycke som du länkade till. Nackdelar är att man får pumpa upp tryck ganska ofta och behållaren är på 1 liter så det räcker inte om man vill skumma sitt bilschampo över hela bilen tex. Räcker väl dock om man ska skumma någon avfettning på bilens nedre delar.
Fördel med skum kan väl vara att det inte torkar lika snabbt utan kan medlet kan hinna verka lite längre men blir väl inte lika fylligt skum i en sådan här manuell skumtryckspruta jämfört med foamlance till högtryckstvätt och blandningen får vara rätt för bästa skummängd.

En bra grej kan vara om man har ett schampo som fungerar att skumma som BBV Arti+ så sprutar man det som skum på en begränsad yta och sedan sprutar man lite med den manuella skumtrycksprutan direkt i tvättvanten så har man mycket skum emellan lack och tvättvante för en skonsam tvätt.

/Anders

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 10 apr 2016 07:48

Jag kör med alkaliskt trycksprutan, kallavfettning vid behov bara. Gillar citrus preclean från Orchard. Just nu kör jag med blizzard force, men finns inte i Sverige.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Skriv svar