Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Dosering i foamlance ?

Sverigest vassaste webshop inom bilvård, tidigare Bollnäs Bilvård!
Över 30 års erfarenhet inom branschen.
Användarvisningsbild
jockeb
Medlem
Kontakt:

Re: Dosering i foamlance ?

Inlägg av jockeb » 05 nov 2012 21:33

Va o tvätta familjebussen nu i farsans garage! Spädde HD-Grön 50/50 i flaskan till Lancen och jag tycker det funkade utmärkt ändå :jeps Tror jag kommer späda lite till nästa gång!!

Körde även Concept Speedy Wash & Wax schampo https://shop.bollnasbilvard.se/concept- ... c-709.aspx koncentrerat genom Lancen och det skummade skapligt men inte som ett riktigt shampo för Lance.... Gick typ 0,5-1dl shampo typ
Upptäckte också nått jag helt missat, att man kan justera sprutbilden på munstycket längst ut :lol:
Senast redigerad av 1 jockeb, redigerad totalt 14 gånger.
Joachim Björk
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC

Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 05 nov 2012 21:40

härligt att höra hur ni hittar lösningar och ideer runt lancen.. :jeps
ju bredare sprutbild då går det mindre medel..med smalare sprutbild kan du bygga skummet på höjden :lol:
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Fritte
Medlem

Inlägg av Fritte » 05 nov 2012 22:16

Glöm inte att köra med enbart vatten genom lancen,detta för att förhindra att shampoorester blir kvar o torkar in o försämrar skumeffekten.Skulle detta hända eller att effekten försämras av tex avlagringar från slang m.m fastnar i lancen så länkar jag till en länk :) jag hittat.Har själv testat blev en klar förbättring, fanns lite skit som fastnat i metallnätet. Är det någon som säljer metallnätet i Sverige eller blir det till att beställa från UK när man behöver byta....
Senast redigerad av 1 Fritte, redigerad totalt 14 gånger.
Full fart spar tid

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Dosering i foamlance ?

Inlägg av Manor » 05 nov 2012 22:37

Fritte skrev:Glöm inte att köra med enbart vatten genom lancen,detta för att förhindra att shampoorester blir kvar o torkar in o försämrar skumeffekten.Skulle detta hända eller att effekten försämras av tex avlagringar från slang m.m fastnar i lancen så länkar jag till en länk :) jag hittat.Har själv testat blev en klar förbättring, fanns lite skit som fastnat i metallnätet. Är det någon som säljer metallnätet i Sverige eller blir det till att beställa från UK när man behöver byta....
J-klar, det glömde jag helt bort...och nu lär det vara för kallt att köra igång högtrycken igen :(.
Det kanske duger att skölja av den under varmvattenkranen?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

Fritte
Medlem

Inlägg av Fritte » 06 nov 2012 00:33

Glömde förbövelen länken kommer här....http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... t=snowfoam
Man kunde även testa att att lägga lancen (ta bort slangen o flaskan)i diskhon/hink med varmt vatten över natten för att lösa upp rester av foamshampoo....
Senast redigerad av 1 Fritte, redigerad totalt 14 gånger.
Full fart spar tid

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Dosering i foamlance ?

Inlägg av Manor » 06 nov 2012 07:15

limban skrev:härligt att höra hur ni hittar lösningar och ideer runt lancen.. :jeps
ju bredare sprutbild då går det mindre medel..med smalare sprutbild kan du bygga skummet på höjden :lol:
Jag missade att justera sprutbilden...jag hade en ganska koncentrerad stråle. Det var nog därför det gick åt extra mycket schampo vid min tvättning.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

Inlägg av dunderklumpen » 06 nov 2012 09:28

Fritte skrev:Så här står det om ...Valet Pro Citrus Pre-Wash can be applied via foam lance or pump spray. Dilute up to 1:10 in a pump spray and foam system final dilution will be about 1:300. Översatt..Vid en blandning av 1 del vatten samt 10 delar medel så kommer den slutliga spädningen vara ungefär 1:300 .Som jag tyder det så spär foamlancen blandningen i flaskan ca 30 gånger o detta på vredet ställt så det skummar mest.Om du då ex, har 1:40 blandning av Hd så blir det 1:1200 på bilen som verkar lite för svag blandning.Ren hd ger 1:30 på bilen 1del hd +2del vatten ger 1:60 o.s.v
Men som som sagt jag är bara en man så jag kan ju ha fel :)
Detta är ju mycket intressant! Stort tack. Spädning ca 30 ggr, alltså som minnesregel. Då borde man ju kunna testa 1 del HD och 1 del vatten som borde ge en lagom blandning, precis som jockeb skriver!
// dunderklumpen

Skriv svar