Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nilfisk-ALTO E 140.2-10 S X-TRA

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Nilfisk-ALTO E 140.2-10 S X-TRA

Inlägg av RobertD » 05 jul 2011 22:40

Jag tänkte skriva ett lite utförligare inlägg om vad jag lärde mig i jakten på min nya högtryckstvätt.Kanske glädjer det någon. Eftersom jag själv surfade runt en del innan jag bestämde mig så tänkte jag sammanfatta varför jag gjorde som jag gjorde, samt mina första intryck. Hela detta inlägg är alltså baserat på mina egna åsikter och min egen kunskap. Vilket innebär att det både kan vara högst subjektiva åsikter, samt rena faktafel... :D Därför får ni väldigt gärna rätta mig och fylla på med fler åsikter! :roll:

Nåväl.

Efter mycket funderande och läsande på internet föll valet tillslut på en Nilfisk-ALTO E140.2-10 S X-TRA. Många verkar vara av åsikten att Nilfisk är ett typiskt svenskt ”prisvärt” alternativ, eller att man helt enkelt får ”mycket för pengarna” (om man tycker att ”prisvärt” låter för tråkigt). För mig som har biltvättandet enbart som en hobby så tror jag att det ”prisvärda” alternativet passar utmärkt.

Tvätten är i mellansegmentet av Nilfisks konsumenttvättar och något av en storsäljare om man ska lyssna på forumfolket… :D

Men allt snack om "mellansegment" och "konsumenttvättar" för oss in på nästa område. Nämligen Nilfisks produktnamn som kan verka som en djungel av siffror, streck och punkter. Modellen heter alltså: E140.2-10 S X-TRA. Och börjar man från vänster så avslöjar den första bokstaven, i det här fallet ett ”E”, till vilken kategori som tvätten hör.

Nilfisk delar in sina högtryckstvättar för konsumenter i tre serier: C, E och P. C står för Compact och är de minsta modellerna, E står för Excellent och är mellanmodellerna och P står för Pro och är som namnet lite avslöjar ”semiproffs”-modellerna.

För att göra det enkelt för sig så placerar Nilfisk de olika modellerna i respektive kategori baserat på arbetstryck; i C har modellerna mellan 100 och 125 bars arbetstryck, i E 130-145 bar och i P 150-160 bar. Och arbetstrycket är alltså vad nästa uppsättning siffror står för. I det här fallet 140 bar.

So far so good. Men sedan kommer en punkt följt av en siffra. Och här kan man säga att det är Nilfisks sätt att tala om hur ny modellen är. Eftersom det under åren har funnits många ”140”-modeller så sätter man dit en till siffra. Detta är alltså den andra modellen av 140. Som exempel finns det en C 100.5, men fram tills ganska nyligen bara en P 150.1.

Sedan är det ett streck och så kommer en till siffra. Men det är kort och gott slanglängden. Svårare än så är det inte. :D

Till alla modeller i Excellent-serien får man med en (fånig) skumspruta och två stycken munstycken (”Tornado PR” och ”Powerspeed”). Men utöver dessa får man ibland också med lite andra saker, och det avslöjas av bokstaven som kommer efter slanglängden. I det här fallet står det ett ”S” vilket betyder väggfäste (som var precis det jag ville ha). Men det kan också vara ”PAD” vilket betyder att man får en altanrengörare, en avloppsrensare och en bilborste på köpet. Eller bara PA och då verkar man inte få med avloppsrensaren (attans!). Tillägget ”X-TRA” verkar vara lite luddigt och betyda lite olika saker i olika serier. För modeller i E-serien så betyder det, såvitt jag förstår, att modellen har slangvinda. Men här kan jag ha väldigt fel! :oops: :lol:

Jaha… Det blev visst en hel del text om modellnamnet...

Men vad är mina första intryck?

Så här kommer den:
Bild

Jag tycker att den kommer väldigt "bra" förpackad. Och med det menar jag att det var precis lagom mycket montering kvar för mig att göra… =)

Det här är de enda lösa delarna i paketet:
Bild

Så det var i princip bara att plocka upp den ur kartongen, koppla ihop några snabbkopplingar och tuta och köra. Inte massa skruvande och monterande av handtag och hjul eller massa annat sånt tjafs. Möjligen på bekostnad av att paketet blir onödigt stort. Men jag tyckte att det var väldigt bekvämt och bra.

Så här vacker är den monterad och klar. Det tog mindre än 10 minuter:
Bild

Och det finns till och med hållare för tillbehören (även om jag chansar helt vilt på att de kommer att ligga på en hylla i garaget):
Bild

Första intrycket av tvätten i praktisk användning är att det verkligen är skillnad i vattenmängd jämfört med min gamla tvätt. Bilen blir rejält ”blöt” i brist på bättre ord. Det är också bra tryck, vilket man lätt kan missa eftersom det kommer så mycket vatten. Men går man nära (som jag vågade göra på regplåten) så försvinner insekter utan några större problem.

Och slangen då? Som alla pratade så mycket om. Ja, slangen är helt underbar… =) Det tar ett tag innan man vänjer sig vid slangens tyngd. Jag trodde vid flera tillfällen att jag hade trasslat in mig i något, men det var alltså bara egenvikten i slangen som lurade mig. Slangen känns som kvalitet rakt igenom och tack vare att den är 10 meter lång så var det inga problem att gå ett helt varv runt bilen – något som var helt uteslutet med den gamla tvätten.

Betyget blir helt klart fem polerrondeller av fem möjliga. Jag är supernöjd! :jeps

Och tack vare bra tips och råd från forumet har jag massa pengar kvar till: :cheers :nicka

Tillägg:
En sak som jag kom på: maskinen saknar tank för kem, och har inte heller en sån där slang som man kan stoppa ner i valfri kembehållare. Men å andra sidan följer det ju med skumutrustning om man vill blanda kem för att lägga på ex.vis trall eller tak. (Men för bil skulle jag som sagt rekommendera foam lance).

/Robert

edit: stavfel
edit 2: fler stavfel (slarver) och tillägg
Senast redigerad av 3 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Nilfisk-ALTO E 140.2-10 S X-TRA

Inlägg av rkoo » 05 jul 2011 22:48

Jag beställde en exakt likadan till jobbet där det tvättas en del bilar och lite fasad mm.
Kom igår så jag var tvungen att testa den genom att tvätta bilen idag.

Riktigt bra! :jeps

Slangen var mycket trevligare än på billigare tvättar, väldigt samarbetsvillig. Och jag upplevde också vattenmängden som riklig och tillräcklig. Blev riktigt rent med bara alkalisk avfettning och högtrycken. Men jag svampade också och lade på ett lager Optimum Car Wax när jag ändå var i farten. :lol:
Senast redigerad av 1 rkoo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 05 jul 2011 22:58

Vilken fin beskrivning :jeps
och ;
llägget ”X-TRA” verkar vara lite luddigt och betyda lite olika saker i olika serier. För modeller i E-serien så betyder det, såvitt jag förstår, att modellen har slangvinda. Men här kan jag ha väldigt fel! :oops: :lol:

Jo ”X-TRA betyder intregrad slangvinda vilket betyder att du behöver inte dra ut hela högtryckslangen för att börja tvätta på E och P modellerna..
Men på lillingen C betyder det krok på baksidan av tvätten för att linda upp slangen på ..

Lycka till med tvätten.. :cheers
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 05 jul 2011 23:56

Hasse skrev:Toppenbra recension :best Två frågor, låter den mycket?, förstod jag rätt att man inte behöver rulla ut slangen för att använda maskinen?
Tycker tvätten är riktigt tyst.. men har inte jämfört.. :lol:
Japp du behöver bara dra ut typ 3met eller vad du vill sen börja jobba.. :jeps
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 06 jul 2011 08:44

Jag jämför med två stycken betydligt mindre tvättar, och har ingen erfarenhet av tvättar i den här "storleken", så jämförelsen blir inte riktigt korrekt.

Jag tycker att maskinen låter mer än de mindre tvättarna, vilket inte är så konstigt eftersom motorn är betydligt större.

Det som dock låter betydligt mer är själva vattnet, både mängden och trycket, och det är ju liksom något positivt och något som man inte kommer ifrån! :D Om mina gamla tvättar lät som en stråle med högt tryck (ungefär som när man klämmer till en vattenslang) så låter det nya tvätten mer som niagarafallen! :D (inte riktigt, men ni förstår skillnaden)

Jag upplever alltså att det är själva vattentrycket och strålen mot bilen som låter mes. Men kanske beror det på att man står ett par meter ifrån tvätten men ganska nära bilen?

/Robert
Senast redigerad av 1 RobertD, redigerad totalt 14 gånger.
/Robert

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 06 jul 2011 08:46

En annan sak som jag kom på: maskinen saknar tank för kem, och har inte heller en sån där slang som man kan stoppa ner i valfri kembehållare. Men å andra sidan följer det ju med skumutrustning om man vill blanda kem för att lägga på ex.vis trall eller tak.

(Men för bil skulle jag som sagt rekommendera foam lance).

/Robert
Senast redigerad av 1 RobertD, redigerad totalt 14 gånger.
/Robert

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 06 jul 2011 11:19

Låter som en riktigt bra ht-tvätt...tackar för den fina artikeln :cheers
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 15 jul 2011 21:13

peterv skrev:Låter som en riktigt bra ht-tvätt...tackar för den fina artikeln :cheers

Vad vart det för tvätt? nyfiken.. :lol:
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 15 jul 2011 22:35

ht = Högtrycks Tvätt :idea:
Senast redigerad av 1 Pär_L, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Pär Lindbäck

Bild

bueeech
Ny Medlem

Inlägg av bueeech » 24 jul 2011 22:52

Får man fråga var du köpte din högtryckstvätt och vad du gav för den??!?

Skriv svar