Nåväl.
Efter mycket funderande och läsande på internet föll valet tillslut på en Nilfisk-ALTO E140.2-10 S X-TRA. Många verkar vara av åsikten att Nilfisk är ett typiskt svenskt ”prisvärt” alternativ, eller att man helt enkelt får ”mycket för pengarna” (om man tycker att ”prisvärt” låter för tråkigt). För mig som har biltvättandet enbart som en hobby så tror jag att det ”prisvärda” alternativet passar utmärkt.
Tvätten är i mellansegmentet av Nilfisks konsumenttvättar och något av en storsäljare om man ska lyssna på forumfolket…
Men allt snack om "mellansegment" och "konsumenttvättar" för oss in på nästa område. Nämligen Nilfisks produktnamn som kan verka som en djungel av siffror, streck och punkter. Modellen heter alltså: E140.2-10 S X-TRA. Och börjar man från vänster så avslöjar den första bokstaven, i det här fallet ett ”E”, till vilken kategori som tvätten hör.
Nilfisk delar in sina högtryckstvättar för konsumenter i tre serier: C, E och P. C står för Compact och är de minsta modellerna, E står för Excellent och är mellanmodellerna och P står för Pro och är som namnet lite avslöjar ”semiproffs”-modellerna.
För att göra det enkelt för sig så placerar Nilfisk de olika modellerna i respektive kategori baserat på arbetstryck; i C har modellerna mellan 100 och 125 bars arbetstryck, i E 130-145 bar och i P 150-160 bar. Och arbetstrycket är alltså vad nästa uppsättning siffror står för. I det här fallet 140 bar.
So far so good. Men sedan kommer en punkt följt av en siffra. Och här kan man säga att det är Nilfisks sätt att tala om hur ny modellen är. Eftersom det under åren har funnits många ”140”-modeller så sätter man dit en till siffra. Detta är alltså den andra modellen av 140. Som exempel finns det en C 100.5, men fram tills ganska nyligen bara en P 150.1.
Sedan är det ett streck och så kommer en till siffra. Men det är kort och gott slanglängden. Svårare än så är det inte.
Till alla modeller i Excellent-serien får man med en (fånig) skumspruta och två stycken munstycken (”Tornado PR” och ”Powerspeed”). Men utöver dessa får man ibland också med lite andra saker, och det avslöjas av bokstaven som kommer efter slanglängden. I det här fallet står det ett ”S” vilket betyder väggfäste (som var precis det jag ville ha). Men det kan också vara ”PAD” vilket betyder att man får en altanrengörare, en avloppsrensare och en bilborste på köpet. Eller bara PA och då verkar man inte få med avloppsrensaren (attans!). Tillägget ”X-TRA” verkar vara lite luddigt och betyda lite olika saker i olika serier. För modeller i E-serien så betyder det, såvitt jag förstår, att modellen har slangvinda. Men här kan jag ha väldigt fel!
Jaha… Det blev visst en hel del text om modellnamnet...
Men vad är mina första intryck?
Så här kommer den:
Jag tycker att den kommer väldigt "bra" förpackad. Och med det menar jag att det var precis lagom mycket montering kvar för mig att göra… =)
Det här är de enda lösa delarna i paketet:
Så det var i princip bara att plocka upp den ur kartongen, koppla ihop några snabbkopplingar och tuta och köra. Inte massa skruvande och monterande av handtag och hjul eller massa annat sånt tjafs. Möjligen på bekostnad av att paketet blir onödigt stort. Men jag tyckte att det var väldigt bekvämt och bra.
Så här vacker är den monterad och klar. Det tog mindre än 10 minuter:
Och det finns till och med hållare för tillbehören (även om jag chansar helt vilt på att de kommer att ligga på en hylla i garaget):
Första intrycket av tvätten i praktisk användning är att det verkligen är skillnad i vattenmängd jämfört med min gamla tvätt. Bilen blir rejält ”blöt” i brist på bättre ord. Det är också bra tryck, vilket man lätt kan missa eftersom det kommer så mycket vatten. Men går man nära (som jag vågade göra på regplåten) så försvinner insekter utan några större problem.
Och slangen då? Som alla pratade så mycket om. Ja, slangen är helt underbar… =) Det tar ett tag innan man vänjer sig vid slangens tyngd. Jag trodde vid flera tillfällen att jag hade trasslat in mig i något, men det var alltså bara egenvikten i slangen som lurade mig. Slangen känns som kvalitet rakt igenom och tack vare att den är 10 meter lång så var det inga problem att gå ett helt varv runt bilen – något som var helt uteslutet med den gamla tvätten.
Betyget blir helt klart fem polerrondeller av fem möjliga. Jag är supernöjd!
Och tack vare bra tips och råd från forumet har jag massa pengar kvar till:
Tillägg:
En sak som jag kom på: maskinen saknar tank för kem, och har inte heller en sån där slang som man kan stoppa ner i valfri kembehållare. Men å andra sidan följer det ju med skumutrustning om man vill blanda kem för att lägga på ex.vis trall eller tak. (Men för bil skulle jag som sagt rekommendera foam lance).
/Robert
edit: stavfel
edit 2: fler stavfel (slarver) och tillägg