Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskada...så besviken :(

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: Lackskada...så besviken :(

Inlägg av limban » 12 okt 2013 22:05

Manor skrev:Nu har det gått knappt 2 månader efter lack.
Jag noterat 3-4 små prickar som dykt upp sedan lackeringen. Inga stora prickar men bara att något syns gör en ju lite konfunderad...kanske är det fortfarande något kvar "under" som sakta med säkert bryter igenom det nya lackskiktet också? Hade prickarna varit någon annanstans så hade jag inte funderat på dem...men nu vet jag varken ut eller in. Jag kan ju inte lämna in den varannan månad för lack...jag vill ju hellre tvätta, polera och lackskydda än att hålla på så här :(.
är det helt nya saker som inte var där förut?

// Anders
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 12 okt 2013 22:23

limban skrev:
Manor skrev:Nu har det gått knappt 2 månader efter lack.
Jag noterat 3-4 små prickar som dykt upp sedan lackeringen. Inga stora prickar men bara att något syns gör en ju lite konfunderad...kanske är det fortfarande något kvar "under" som sakta med säkert bryter igenom det nya lackskiktet också? Hade prickarna varit någon annanstans så hade jag inte funderat på dem...men nu vet jag varken ut eller in. Jag kan ju inte lämna in den varannan månad för lack...jag vill ju hellre tvätta, polera och lackskydda än att hålla på så här :(.
är det helt nya saker som inte var där förut?

// Anders
Ja, de små prickarna är på den nylackade skärmen. Väldigt små prickar, men de var inte där efter lack...och stenskott och liknande dyker ju inte upp mitt på skärmen på detta sätt.

Jag erkänner att jag är petig nu...men de små prickarna är där och skärmen är ju tämligen nylackad.
Det blir väl att ta en sväng förbi lackfirman och höra med dem :(.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
GnagetAnders
Medlem

Lackskada...så besviken :(

Inlägg av GnagetAnders » 12 okt 2013 22:32

Usch Manor, där är inte kul.
Det är inte ok, klaga för bövelen.
Alla här lackar ur on your behalf

Persson

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Senast redigerad av 4 GnagetAnders, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av fisher91 » 12 okt 2013 22:45

jag skulle gått tillbaka och prata med dem.
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Bananen » 13 okt 2013 01:47

Långsökt teori kanske :?: :oops:

En googling .
Senast redigerad av 4 Bananen, redigerad totalt 14 gång.
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 okt 2013 03:00

Bananen skrev:Långsökt teori kanske :?: :oops:

En googling .
En helt ok teori...men det är inget på ytan av lacken utan kommer underifrån. Det är bara vänster framskärm samt några ytterligare prickar i direkt anslutning som är drabbad. Vid lackeringen så slipades hela det drabbade området ner med våtslipning (400 papper)...och de fick kämpa på en hel del enligt lackfirman.

De 3-4 prickas som nu dykt upp är väldigt små, men det jag reagerar på är att de är på den nylackade ytan och där borde det inte finnas några prickar alls efter denna korta stund. Ytan var perfekt direkt efter lack och har nyss dykt upp igen. Jag har enbart tvättat bilen och inte polerat eller lackat den nylackade skärmen.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 13 okt 2013 03:06

En googling .
Intressant teori. Har länge tänkt att Manors problem beror på sunkigt underarbete - typ silikon på plåten som gör att lacken inte fäster ordentligt...
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 okt 2013 11:44

Grief skrev:

En googling .
Intressant teori. Har länge tänkt att Manors problem beror på sunkigt underarbete - typ silikon på plåten som gör att lacken inte fäster ordentligt...
Ja, något med underarbetet måste ha gått snett.

Dock tog det 2,5 år innan problemet dök upp...och det känns ju som en lång tid.
Skumt är det helt klart...

Jag hittade totalt 9 små prickar när jag tittade noga på hela skärmen...och merparten av dessa inom det område som var mest drabbat tidigare.

Här är två lite suddiga bilder på (förstorade) prickar:
Bild
Bild

Vad tusan kan det vara under lacken som orsakar detta?
Kan exempelvis silikon ge detta "beteende"?
mvh Manor

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 13 okt 2013 11:52

Med erfarenhet så kan jag nästan lova att det inte är silikon. Silikon bildar kratrar (typ ytan på månen) och då i större utsträckning då det är flyktigt. Samt att silikon "puttar iväg" färgen så ingenting fäster.

Jag har inte hört nått om några prickar på den jag fixade. Men kan höra runt ifall fler har problem. Blir det väldigt många som är drabbade så kan Subaru kanske stå för skadorna:-)

Mvh Jonas :)
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 okt 2013 14:10

Jonke skrev:Med erfarenhet så kan jag nästan lova att det inte är silikon. Silikon bildar kratrar (typ ytan på månen) och då i större utsträckning då det är flyktigt. Samt att silikon "puttar iväg" färgen så ingenting fäster.

Jag har inte hört nått om några prickar på den jag fixade. Men kan höra runt ifall fler har problem. Blir det väldigt många som är drabbade så kan Subaru kanske stå för skadorna:-)

Jag tog alltså omlackningen på Subarus lackgaranti...så inga problem med vem som bekostar kalaset (än).
Däremot gillar jag inte att lämna ifrån mig bilen, och varje omlackning känns trist.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 13 okt 2013 14:12

Manor skrev:
Jonke skrev:Med erfarenhet så kan jag nästan lova att det inte är silikon. Silikon bildar kratrar (typ ytan på månen) och då i större utsträckning då det är flyktigt. Samt att silikon "puttar iväg" färgen så ingenting fäster.

Jag tog alltså omlackningen på Subarus lackgaranti...så inga problem med vem som bekostar kalaset (än).
Däremot gillar jag inte att lämna ifrån mig bilen, och varje omlackning känns trist.

självklart aldrig roligt.. ska åka till lokala subaru handlaren i veckan och leverera en bil vi fixat, kan snoka lite då på beg bilarna ifall dom har några prickar

Mvh Jonas
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 okt 2013 22:07

Jonke skrev:
Manor skrev:

självklart aldrig roligt.. ska åka till lokala subaru handlaren i veckan och leverera en bil vi fixat, kan snoka lite då på beg bilarna ifall dom har några prickar

Mvh Jonas
Det känns som något unikt på min bil.
Jag har ändå varit relativt aktiv i Subarukretsar från 1999, och aldrig hört talas om något liknande...inte på något annat märke heller iofs.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 02 nov 2013 23:13

Inga fler skador/prickar har dykt upp på skärmen.

Jag har ännu inte varit förbi lackfirman för att få deras syn på saken. Blir det inte mer prickar än vad det är nu så låter jag det vara...jag vågar nog inte riskera en omlackning när jag i övrigt är så nöjd med resultatet.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 16 nov 2013 00:29

Inga ytterligare skador (prickar) har dykt upp på skärmen.

Idag tog jag en sväng förbi lackfirman. De är lika förbryllade som jag, men inget tjafs utan kommer självklart att fixa till detta. Jag kommer nu köra vidare i två månader och så görs det en ny kontroll för att se om fler skador/prickar dykt upp. Om jag väljer en omlackning igen så vill jag göra det efter vinterslasket, och det var helt ok. Lackfirman känns kalasbra och kom inte med några som helst undanflykter...utan verkar som sagt uppriktigt intresserade att lösa detta problem. De har aldrig haft ett liknande problem med Subaru, men med andra märken...men då har anledningen varit rost eller galvsläpp (VAG bilar tror jag det var).

En sak som jag noterat är att jag efter lackeringen inte har någon avrinning alls på fram och bakdörr på samma sida som skärmen som lackats om. Längst fram på framdörren vet jag att man "dimmat" ut lacken på för att inte få en färgskiftning...men längre än några decimeter lackar man inte. Frågan är då vad man använt eller gjort på dörrarna för att få avrinningen att helt försvinna? Resten av bilen har jag en rejäl pärlning och avrinning (Opti-Coat 2.0), men där är det som att lacken är helt utan skydd. Skumt, tycker jag...och chefen jag pratade med idag hade inget svar. Kan sidan kanske torkats av med något (thinner typ) som tagit med sig lackskyddet...eller någon inledande avtorkning tvätt med "något" innan lackeringen?
mvh Manor

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 16 nov 2013 00:44

Troligtvis har dom hur som torkat med en silikon entferner/borttagare sen kan jag även tänka mig att dom dimmat ut basfärgen men klarlackat hela ytan, det borde du kunna se/känna i dörrgången etc.

Angående prickarna är det ju väldigt lustigt, det enda ja kan tänka mig är att det pga fel i tillverkningen skulle kunna tränga in vatten från plåten som missfärgar basfärgen även om det känns långsökt oxå..

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
knox682
Medlem

Inlägg av knox682 » 16 nov 2013 15:10

Nu har jag inte läst hela tråden o risk för att sticka ut hakan lite för långt. Men skulle det rent av kunna bero på att galven släpper eller ser det ut på ett helt annat sätt då? Tänkte mest att då kommer det ju underifrån.

Kanske är långsökt men man är ju bara amatör o lär så länge man lever :)
Senast redigerad av 4 knox682, redigerad totalt 14 gång.
// Stefan

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 17 nov 2013 17:34

Kapten Haddock skrev:Troligtvis har dom hur som torkat med en silikon entferner/borttagare sen kan jag även tänka mig att dom dimmat ut basfärgen men klarlackat hela ytan, det borde du kunna se/känna i dörrgången etc.

Angående prickarna är det ju väldigt lustigt, det enda ja kan tänka mig är att det pga fel i tillverkningen skulle kunna tränga in vatten från plåten som missfärgar basfärgen även om det känns långsökt oxå..

MVH/
Men om nu framskärmen lackas så verkar det väl överdrivet att behöva klarlacka t.o.m bakdörren?
Det lär väl vara något de torkat med, men varför så långt som att inkludera bakdörren? Lite skumt tycker jag.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 17 nov 2013 17:45

knox682 skrev:Nu har jag inte läst hela tråden o risk för att sticka ut hakan lite för långt. Men skulle det rent av kunna bero på att galven släpper eller ser det ut på ett helt annat sätt då? Tänkte mest att då kommer det ju underifrån.

Galvsläpp blir som små blåsor med ojämna kanter:
Bild
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 17 nov 2013 18:06

Inte alls konstigt men det behöver ju inte vara så.
Det kan ha varit risk för en distinkt kant vid dörren så man kanske valde att skugga ut basen över halva dörren och klarlacken på hela.
Men det kan ju va så att man bara torkat av den oxå, ut o leta lackskarvar vetja:)

Manor skrev:
Kapten Haddock skrev:Troligtvis har dom hur som torkat med en silikon entferner/borttagare sen kan jag även tänka mig att dom dimmat ut basfärgen men klarlackat hela ytan, det borde du kunna se/känna i dörrgången etc.

MVH/
Men om nu framskärmen lackas så verkar det väl överdrivet att behöva klarlacka t.o.m bakdörren?
Det lär väl vara något de torkat med, men varför så långt som att inkludera bakdörren? Lite skumt tycker jag.
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 17 nov 2013 19:23

knox682 skrev:Nu har jag inte läst hela tråden o risk för att sticka ut hakan lite för långt. Men skulle det rent av kunna bero på att galven släpper eller ser det ut på ett helt annat sätt då? Tänkte mest att då kommer det ju underifrån.

Ingen aning, jag vet inte hur det ser ut med galvsläpp...men då detta är relativt vanligt på VAG-bilar så antar jag att lackfirman har sett och borde ha kunnat identifiera den typen av problem.
mvh Manor

Skriv svar