Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Skydd för interiören?
-
Cogo
- Entusiast

Skydd för interiören?
Hej hej!
Undrar nu om det finns någrabhär som lägger något skydd på interiören i bilen, och vad lägger ni då? Lägger ni då olika på läder? Instrumentpanel? Vinyl? Dörrsidor? M.m.
Vet att ultima interior guard finns, men vad finns för andra interiörskydd som är liknande som ultima som typ skyddar alla ytor?
Med vänlig hälsning, magnus
Undrar nu om det finns någrabhär som lägger något skydd på interiören i bilen, och vad lägger ni då? Lägger ni då olika på läder? Instrumentpanel? Vinyl? Dörrsidor? M.m.
Vet att ultima interior guard finns, men vad finns för andra interiörskydd som är liknande som ultima som typ skyddar alla ytor?
Med vänlig hälsning, magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.
- Manor
- Moderator

Re: Skydd för interiören?
Jag kör med Ultima nu, men Glare:s Vinyl & Leather tyckte jag fungerade riktigt bra också. Jag upplevde dock en flammighet på instrumentbrädan, men det är konstruktionen/materialet och flammigheten upplever jag även med Ultimas medel.
Jag har inte testat så många fler medel, men då både Glare och Ultima gjorde ett gott jobb så tyckte jag det räckte
.
Jag har inte testat så många fler medel, men då både Glare och Ultima gjorde ett gott jobb så tyckte jag det räckte
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Cogo
- Entusiast

tackar, glare tänker man ju mest på lackskyddet, men de har ju som sagt flera medel. hur upplever du skillnaden i skyddet på dessa två produkter? någon som håller längre/bättre?
mvh magnus
mvh magnus
- Manor
- Moderator

Glare:s medel är ett "allt-i-ett" medel som både rengör och skyddar i ett. I normalfallet så gillar jag att separera rengöringen och skyddet, så av den anledningen så faller väl Ultiman mig mer på läppen...Cogo skrev:tackar, glare tänker man ju mest på lackskyddet, men de har ju som sagt flera medel. hur upplever du skillnaden i skyddet på dessa två produkter? någon som håller längre/bättre?
mvh magnus
Dock så tyckte jag att resultatet blev riktigt bra med Glare och det kändes på något sätt lite rejälare. Ungefär som att det känns bättre att köra med Glare på lacken än med Ultima. Resultatet av Ultiman är bra, men det känns inte lika bra...svårt att förklara vad jag menar.
Glare Vinyl & Leather luktar mer än Ultiman...på gott och ont, antar jag. Det är en söt typ vaniljdoft...lite påträngande initialt, men efter ett tag så luktade det ok. Ultimans lukt är svagare och luktar mindre konstgjort, vilket jag föredrar.
Bägge är helt ok, åtminstone på nyare grejer som är det enda jag egentligen har testat det på.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Manor
- Moderator

En tråd på min test av Glare...se bilderna från interiören...speciellt passagerarstolen (skinn)
.
viewtopic.php?f=24&t=5504&hilit=Glare+vinyl
viewtopic.php?f=24&t=5504&hilit=Glare+vinyl
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
Wolfram
- Medlem
Jag har testat 3 produkter, på en helt ny bil. I samma ordning som jag skrivit.
Första jag testade var Ultima rengörings-schampo och sedan skyddad med ultima interior guard.
Det funkade, men det blev flammigt och när det droppade in vatten från rutan när man vevade ner när det regnade så blev det fläckar på armstödet på dörrsidan.
Sen köpte jag i all panik OKQ8 vinyl för invändigt, skapade en fin blank yta, dock kletigt och äckligt.
Den jag testat sist, som jag faktiskt är mest nöjd med är Sonax Cockpit, finns i 2 modeller, halvmatt och blankt.
Jag valde halvmatt, den fick bort allt det kladdiga från OKQ8-snusket.
Ytan blev typ torr, skön känsla att dra handen över inredningen, man känner att det är rent, halvmatt och ingen flammighet.
Den luktar gott och kostade typ 80 kr på Mekonomen när dom hade nån slags drive, tror den kostar typ 120 kr annars, har man Mekonomenkort så har man rabatt så mellan 80-120 kr då.
Första jag testade var Ultima rengörings-schampo och sedan skyddad med ultima interior guard.
Det funkade, men det blev flammigt och när det droppade in vatten från rutan när man vevade ner när det regnade så blev det fläckar på armstödet på dörrsidan.
Sen köpte jag i all panik OKQ8 vinyl för invändigt, skapade en fin blank yta, dock kletigt och äckligt.
Den jag testat sist, som jag faktiskt är mest nöjd med är Sonax Cockpit, finns i 2 modeller, halvmatt och blankt.
Jag valde halvmatt, den fick bort allt det kladdiga från OKQ8-snusket.
Ytan blev typ torr, skön känsla att dra handen över inredningen, man känner att det är rent, halvmatt och ingen flammighet.
Den luktar gott och kostade typ 80 kr på Mekonomen när dom hade nån slags drive, tror den kostar typ 120 kr annars, har man Mekonomenkort så har man rabatt så mellan 80-120 kr då.
Senast redigerad av 1 Wolfram, redigerad totalt 14 gånger.
-
Cogo
- Entusiast

tackar för tipset.
mvh magnus
mvh magnus
- Perra83
- Entusiast

Det där att vatten förstör ytan hatar jag! Då har ja hellre en ren men obehandlad insida.
Senast redigerad av 1 Perra83, redigerad totalt 14 gånger.
-
Persson
- Medlem
Ultima kostar en hel del. Rengöringen är jag tveksam på då man även ska rubba upp ytan med typ en nagelborste!
Tycker faktiskt att armour all clean up wipes gör det rätt bra. Lämnar en ren yta. Dock obehandlad.
Tycker faktiskt att armour all clean up wipes gör det rätt bra. Lämnar en ren yta. Dock obehandlad.
Senast redigerad av 1 Persson, redigerad totalt 14 gånger.
-
Cogo
- Entusiast

Är lite sugen på att testa Optimum Protection Plus, någon som har testat det?
Finns det inga flera skydd liknande ultimas som är rent skydd utan att direkt tillföra något utseende eller lilknande och som fungerar på alla ytor?
[Mvh Magnus
Finns det inga flera skydd liknande ultimas som är rent skydd utan att direkt tillföra något utseende eller lilknande och som fungerar på alla ytor?
[Mvh Magnus
- Manor
- Moderator

Det viktigaste är att du väljer något som inte kletar och lämnar en glansig äcklig yta efter sig (typ silikonprodukter). Därefter så vill åtminstone jag att medlet ska skydda mot solljus (UV) och uttorkning. Det som matchar ovanstående är exempelvis Ultima, Glare, GTechnic...ja, det finns säkert fler produkter.
Varför inte göra ett försök med Glare. Relativt billigt, fungerar bra...och inte så många som har testat det
. Ultima är ju ett säkert kort med många förespråkare, men i en annan prisklass (inköpsmässigt).
Varför inte göra ett försök med Glare. Relativt billigt, fungerar bra...och inte så många som har testat det
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
Cogo
- Entusiast

tack för input. just nu står det nog mellan tre stycken alternativ. optimum protectant plus, 303 AreoSpace protectant eller också ultima interior Guard.
mvh magnus
mvh magnus
- Manor
- Moderator

Optimum låter ju spännande...Opti-Coat är ju rejält bra, och kanske har de fått till en bra produkt även till interiören
.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)