Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lera, igen =)

Diskutera bilvårdsprodukter här
l wikberg
Medlem

Lera, igen =)

Inlägg av l wikberg » 12 aug 2009 22:53

Hej.
Jag sysslar ju med lackering som födkrok, och har lite funderingar över den sk"magiska leran" då.
Finns det ngn lera som skulle kunna fungera att ta bort ytliga skräp och noppor som ju ibland behagar lägga sig på blöt klarlack =) hmm, och Krävs det alltd en polish efteråt? Jag har en blå variant på Lera som kommer från Lahega som jag brukar ta flygrost med innan polering, skulle den fungera? Finns det olika grovlekar på dem? Vad använder ni rekondare leran i huvudsak till? Många frågor :o pust =)

/Lennart.
Senast redigerad av 6 l wikberg, redigerad totalt 14 gång.

rekaren
Medlem

Re: Lera, igen =)

Inlägg av rekaren » 12 aug 2009 23:01

Men dammnoppor osv..... det finns ju bättre grejor för det.
Kolla med din ÅF, om detta.
Senast redigerad av 6 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 12 aug 2009 23:04

Nja, har rätt bra koll på vad som finns, men hittills har det varit Abralon eller Trizac våtslip och sedan polering som varit det enda vettiga. Tänkte det fanns ngn snabbare väg med Leran )

rekaren
Medlem

Inlägg av rekaren » 12 aug 2009 23:07

Näpp de kommer inte att funka, Trizac lilla knopp e perfa för detta.
Men e de mycke noppor du får??
Senast redigerad av 6 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 12 aug 2009 23:11

Nej, det är det väl inte, men ibland över vad som jag accepterar, det händer ja =)

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 13 aug 2009 05:56

Jag tror clayen funkar bättre på t ex. färgdimma som lagt sig på fel ställen. Noppor kräver nästan slipning.

Jag tror Lahegas blåa clay är mer åt det milda hållet. Den röda leran är rätt aggressiv och borde funka för detta ändamål. Även Meguiars har en skarp röd lera. Efter dessa vill man nog polera upp ytan något då de kan skapa lite dimmiga effekter.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

l wikberg
Medlem

Inlägg av l wikberg » 13 aug 2009 08:40

Ok, tackar för svaren ;)

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 13 aug 2009 19:20

l wikberg skrev:Hej.
Jag sysslar ju med lackering som födkrok, och har lite funderingar över den sk"magiska leran" då.
Finns det ngn lera som skulle kunna fungera att ta bort ytliga skräp och noppor som ju ibland behagar lägga sig på blöt klarlack =) hmm, och Krävs det alltd en polish efteråt? Jag har en blå variant på Lera som kommer från Lahega som jag brukar ta flygrost med innan polering, skulle den fungera? Finns det olika grovlekar på dem? Vad använder ni rekondare leran i huvudsak till? Många frågor :o pust =)

/Lennart.
Clay (leran) tar flygrost och andra föroreningar..även cellulosalack (dimma)..men lacknoppor klarar den inte...Det vi använder Clay (leran) till är just flygrostpartiklar..och beläggningar på toppdelar...

Finns även Elastrofoam Lackrengöringssystem... http://shop.bollnasbilvard.se/ultima-el ... c-446.aspx
MVH Nisse

Bild

Skriv svar