Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Tvätta hustak
-
Cogo
- Entusiast

Tvätta hustak
Hej på er!
Detta handlar inte om bilvård utan om att tvätta hustak. Vi har i mitt bostadsrättsområde bytt tak på samtliga parhus men taken på garagelängorna är fortfarande gammalt och kommer inte bytas ut. Nu undrar jag om och hur man gör för att tvätta rent takpannorna så att de ser fina och fräsha ut? Läst om att det finns medel som man kan lägga på så ska det vara rent efter ett år, någon som testat om detta verkligen fungerar? Hur gör man annars? Går runt med högtryckstvätt på taket? Något speciellt att tänka på? Några tvättmedel som man ska använda sig av innan högtryckstvätten?
Mvh Magnus
Detta handlar inte om bilvård utan om att tvätta hustak. Vi har i mitt bostadsrättsområde bytt tak på samtliga parhus men taken på garagelängorna är fortfarande gammalt och kommer inte bytas ut. Nu undrar jag om och hur man gör för att tvätta rent takpannorna så att de ser fina och fräsha ut? Läst om att det finns medel som man kan lägga på så ska det vara rent efter ett år, någon som testat om detta verkligen fungerar? Hur gör man annars? Går runt med högtryckstvätt på taket? Något speciellt att tänka på? Några tvättmedel som man ska använda sig av innan högtryckstvätten?
Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
HazeGlaze
- Medlem
Re: Tvätta hustak
Jag jobbade förut på en större Trädgårdshandel och där sålde vi Tak Gti i mängder (http://www.nelson.se/swe/sek/p/nyheter_ ... -dunk_8515)
Bara att koppla på vattenslangen och spruta.
Hurvida den funkar bra eller inte, låter jag vara osagt. Men den sålde iaf som smör....
/Hasse
Bara att koppla på vattenslangen och spruta.
Hurvida den funkar bra eller inte, låter jag vara osagt. Men den sålde iaf som smör....
/Hasse
Senast redigerad av 4 HazeGlaze, redigerad totalt 14 gång.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Är det mest smuts eller mer mossa grön beläggning ?
Om det är växtlighet kan jag kolla på jobbet där vi har en helt lager med sådant
järnsulfat är ju trevliga saker mot mossa.
Om det är växtlighet kan jag kolla på jobbet där vi har en helt lager med sådant
järnsulfat är ju trevliga saker mot mossa.
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
-
Cogo
- Entusiast

järnsultaf fungerar bra på mossa i gräsmattan men tror inte på det på takpannorna då de kommer att bli missfärgade då.
Tak GTI fungerar säkert men tror att det blir rätt så dyrt. Finns andra produkter tror jag som blir billigare.
Taken är missfärgade med smuts, mossa och lava.
mvh magnus
Tak GTI fungerar säkert men tror att det blir rätt så dyrt. Finns andra produkter tror jag som blir billigare.
Taken är missfärgade med smuts, mossa och lava.
mvh magnus
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Kraft ättika är ett alternativ med
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Manor
- Moderator

Jag tänkte lite på Glare.....nä, jag bara skojade
.
Tak GTI var det som jag tänkte på, varför blir det för dyrt...är det för stora ytor?
Tak GTI var det som jag tänkte på, varför blir det för dyrt...är det för stora ytor?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Cogo
- Entusiast

Ca 250 kvm uppskattar jag det till. Finns diverse medel Grön Fri, Fulstopp (finns hos waxdog) men vet inte om dessa fungerar samt hur bra de fungerar.
Tak GTI, har det fungerat bra och hur länge håller sig resultatet? Kommer det tillbaka nästa år?
mvh magnus
Tak GTI, har det fungerat bra och hur länge håller sig resultatet? Kommer det tillbaka nästa år?
mvh magnus
- WaxDog
- Sponsor

Fulstopp och tvärstopp fungerar riktigt bra.
Har använt det själv sedan jag blev med hus för 8-9 år sedan.
Framförallt garagetaket som har en lägre lutning hade väldigt mycket mossa och lavar på betongpannorna och fick sig en behandling med fulstopp.
Den behandlingen verkade i 6 år sedan började det komma ny lav på några ställen.
Kan rekommenderas, bara att spraya på och låta regnet och tiden tvätta rent.
Har använt det själv sedan jag blev med hus för 8-9 år sedan.
Framförallt garagetaket som har en lägre lutning hade väldigt mycket mossa och lavar på betongpannorna och fick sig en behandling med fulstopp.
Den behandlingen verkade i 6 år sedan började det komma ny lav på några ställen.
Kan rekommenderas, bara att spraya på och låta regnet och tiden tvätta rent.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- Ola80
- Medlem
Jape grönfri är just för ändamålet och rekommenderas verkligen. Rengör pannan helt, även i porerna och håller flera år och är samtidigt miljövänlig.
Senast redigerad av 4 Ola80, redigerad totalt 14 gång.
-
tobbegubben
- Trogen Medlem

Jag provade att ta tak GTI på mina gråa takpannor förra hösten. Jag sprutade upp på typ halva taket för att kolla om det blev någon skillnad.
Nu efter ca 8 månader ser man rätt så är den behandlade ytan rätt så mycket renare än den som inte blev. Så jag kommer att ta och spruta hela taket inom en snar framtid med tak GTI.
Grannen här hemma som inte har så mycket lutning på sitt tak tog fram högtryckstvätten. Efter några timmar såg taket ut som nytt. Så vill du ha bra resultat snabbt och inte så mycket lutning på taket hade jag gått över det med högtryckstvätten.
Skall du köra med högtryckstvätt så tänk på att börja uppifrån och jobba dig neråt så att du inte sprutar vattnet in under takpannorna.
Nu efter ca 8 månader ser man rätt så är den behandlade ytan rätt så mycket renare än den som inte blev. Så jag kommer att ta och spruta hela taket inom en snar framtid med tak GTI.
Grannen här hemma som inte har så mycket lutning på sitt tak tog fram högtryckstvätten. Efter några timmar såg taket ut som nytt. Så vill du ha bra resultat snabbt och inte så mycket lutning på taket hade jag gått över det med högtryckstvätten.
Skall du köra med högtryckstvätt så tänk på att börja uppifrån och jobba dig neråt så att du inte sprutar vattnet in under takpannorna.
Senast redigerad av 4 tobbegubben, redigerad totalt 14 gång.
- progge
- Moderator

Om man skall tvätta takpannor, var rädd om glasyren på pannorna.
Vid för högt tryck och hetvatten så kan man tvätta av glasyren.
Vid för högt tryck och hetvatten så kan man tvätta av glasyren.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020