Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Skötsel av bilbatteriet
- garagehunden KL
- Medlem
Re: Skötsel av bilbatteriet
En annan sak som var intressant om batteriskötsel var att det enligt honom inte behövdes tas av några batterikablar vid laddning. Det skulle inte hända nåt oönskat om de satt kvar även om man hade en vanlig enkel laddare. Inte heller var det nödvändigt att lyfta några lock på icke "underhållsfria" batterier. De gjorde aldrig det, annat än för att kolla nivån då.
Om det gällde enbart deras originalbatterier och Volvo vet jag inte.
Senast redigerad av 1 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gånger.
- Funk
- Moderator

Enda gången man lyfter kablar är om man har en "stenåldersladdare" av plåt man ärvt av farfar, de kan producera en hel del oönskade störningar och rippel. Vissa bilar har till och med övervakning vilket gör att bilen inte fattar att batteriet laddas om man ansluter "fel" ..så manualen är ens bästa vän hur man skall göra. Och batteri urkopplat är i dessa fall fel oftast fel..
Laddar man med en vettig laddare så skall det inte behövas lyfta på lock, vid snabbladdning kan man göra det men som sagt normalt inte..
/Thomas
Laddar man med en vettig laddare så skall det inte behövas lyfta på lock, vid snabbladdning kan man göra det men som sagt normalt inte..
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- garagehunden KL
- Medlem
Min jag använder att ladda de batterier som ställs undan över vintern är väl inte sista skriket direkt men den har skydd mot överladdning och den finns att köpa ny idag hos större firmor som säljer även modernare ctek och såna och den här står i manualen att locken skall bort vid laddning.
- Perra83
- Entusiast

Nyare Volvobilar har övervakning av batteriet och vid stödladdning ska laddaren anslutas på ett speciellt sätt.garagehunden KL skrev:En annan sak som var intressant om batteriskötsel var att det enligt honom inte behövdes tas av några batterikablar vid laddning. Det skulle inte hända nåt oönskat om de satt kvar även om man hade en vanlig enkel laddare. Inte heller var det nödvändigt att lyfta några lock på icke "underhållsfria" batterier. De gjorde aldrig det, annat än för att kolla nivån då.
Kör du bränslevärmare ett par gången om dagen och låter den gå när du är på affären för att ha en varm och skön bil att komma tillbaka till så BÖR du underhållsladda batteriet om körsträckan inte är tillräcklig.
Så är det bara! De flesta bilar har inte bränsledriven värmare och har heller inga problem.
Det finns en anledning till att ledande motorvärmartillverkare säljer paket där batteriladdare ingår.
Förr med äldre Volvobilar stödladdade jag aldrig.
Ett batteri med elektrolyt som kan dunsta BÖR nivån kontrolleras regelbundet.
Sen om folk menar att man inte behöver stödladda eller kontrollera vätskenivån det får stå för dom. Om det beror på okunskap eller nonchalans har jag ingen aning om.
Senast redigerad av 1 Perra83, redigerad totalt 14 gånger.
- garagehunden KL
- Medlem
Nä, det är just det som skrivits: normalt sett är det inga problem.Perra83 skrev:
Kör du bränslevärmare ett par gången om dagen och låter den gå när du är på affären för att ha en varm och skön bil att komma tillbaka till så BÖR du underhållsladda batteriet om körsträckan inte är tillräcklig.
Så är det bara! De flesta bilar har inte bränsledriven värmare och har heller inga problem.
Fast nån som sagt man inte ska kontrollera batterivätskenivån känner jag inte till. Själv är jag noga med det. Stödladda behöver jag alltså inte eftersom jag inte har varken diesel eller bränsledriven värmare som står på flera gånger om dagen. Det beror varken på någon okunnighet eller någon nonchalans, snarare tvärtom.Perra83 skrev: Ett batteri med elektrolyt som kan dunsta BÖR nivån kontrolleras regelbundet.
Sen om folk menar att man inte behöver stödladda eller kontrollera vätskenivån det får stå för dom. Om det beror på okunskap eller nonchalans har jag ingen aning om.
- garagehunden KL
- Medlem
garagehunden KL skrev:Nä, det är just det som skrivits: normalt sett är det inga problem.Perra83 skrev:
Fast nån som sagt man inte ska kontrollera batterivätskenivån känner jag inte till. Själv är jag noga med det. Stödladda behöver jag inte eftersom jag inte har varken diesel eller bränsledriven värmare. Det beror varken på någon okunnighet eller någon nonchalans.Perra83 skrev: Ett batteri med elektrolyt som kan dunsta BÖR nivån kontrolleras regelbundet.
- Manor
- Moderator

Jag har CTeK-laddare som jag använder, och jag har inte lyft av kablar eller öppnat några lock när jag "stödladdar". Det kanske är totalt i onödan då jag inte har något problem med segt batteri på Subarun. Jag kör runt 7 mil om dagen i normala fall, "stödladdning" på vintern gör jag någon dag på helgen (då och då)...och det blir någon gång även under den varmare perioden.
Oavsett så tycker jag att det känns positivt att toppa upp batteriet någon gång då och då, och jag upplever det inte som negativt eller skadligt. Att få ut 10 års livslängd verkar vara ovanligt nu för tiden. Jag har trott att det beror på att batterierna är sämre, men det kanske har med att dieselanvändningen har ökat.
Husvagnsbatteriet har jag stående på underhållsladdning hela vintern...i normalfallet så är ju laddaren i ett viloläge...men ger då och då batteriet en strömkyss. Det har fungerat perfekt fram till i år då jag missat att kolla vätskenivån och då blir det inte så bra... Det är dock 14 år och har väl ändå gjort sitt.
Oavsett så tycker jag att det känns positivt att toppa upp batteriet någon gång då och då, och jag upplever det inte som negativt eller skadligt. Att få ut 10 års livslängd verkar vara ovanligt nu för tiden. Jag har trott att det beror på att batterierna är sämre, men det kanske har med att dieselanvändningen har ökat.
Husvagnsbatteriet har jag stående på underhållsladdning hela vintern...i normalfallet så är ju laddaren i ett viloläge...men ger då och då batteriet en strömkyss. Det har fungerat perfekt fram till i år då jag missat att kolla vätskenivån och då blir det inte så bra... Det är dock 14 år och har väl ändå gjort sitt.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.