Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Polera Buick-64
- korvis
- Trogen Medlem

Polera Buick-64
Ska ev. hjälpa en polare att polera upp hans solidvita Buick Electra1964.
Bilen måste ha fått sig nån typ av omlackering under dess livslängd.
Det är dock oklart när detta har gjorts.
Bör jag tänka på nåt särskilt vid rengöringen/poleringen? (vill ju inte sabba polarens ögonsten)
Vad tror ni om chrome detaljerna, är det för tufft med autosol?
Vågar man tvätta dom chromade fälgarna med syrafri fälgrengöring, eller krävs nåt ännu snällare?
Förstår att det kan va svårt med tips när man inte synat bilen, men skulle uppskatta lite allmänna tips inför rekond av en äldre amerikanare. Om det nu är nåt som skiljer mot modernare bilar...
Bilen måste ha fått sig nån typ av omlackering under dess livslängd.
Det är dock oklart när detta har gjorts.
Bör jag tänka på nåt särskilt vid rengöringen/poleringen? (vill ju inte sabba polarens ögonsten)
Vad tror ni om chrome detaljerna, är det för tufft med autosol?
Vågar man tvätta dom chromade fälgarna med syrafri fälgrengöring, eller krävs nåt ännu snällare?
Förstår att det kan va svårt med tips när man inte synat bilen, men skulle uppskatta lite allmänna tips inför rekond av en äldre amerikanare. Om det nu är nåt som skiljer mot modernare bilar...
Senast redigerad av 4 korvis, redigerad totalt 14 gång.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Re: Polera Buick-64
Kan ta steg för steg
Tror du det är gjort nyligen så den har klarlack på sig ?
för då ska det bara vara och köra på
annars får man vara lite mer försiktig.
syrafri fälgrent är rätt mild och ska inte skada fälgarna akta så det inte torkar in bara.
Men annars kan du ta vanligt bilschampo och varmt vatten ihop med valfri färgborste
det löser mer än man tror ibland.
syrafri fälgrent är rätt mild och ska inte skada fälgarna akta så det inte torkar in bara.
Men annars kan du ta vanligt bilschampo och varmt vatten ihop med valfri färgborste
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
-
bigguns
- Entusiast

Var glad att du fick en vit och inte en svart
Nä jag har tyvärr inga råd att ge då jag inte sett lackens skick
Lycka till
Nä jag har tyvärr inga råd att ge då jag inte sett lackens skick
Lycka till
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
- korvis
- Trogen Medlem

Eftersom det är väldigt oklart när omlackering gjorts så är det dessvärre lika oklart om det är klarlack på den.Logan skrev:Kan ta steg för steg
Men min amatörsmässiga gissning är att det INTE är klarlack på den då det troligen är många år sen lackering.
Och då kanske man knappt vågar maskinpolera över huvud taget?
Eller prova med mjuk trissa och snäll rubbing?
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Maskinpolera vågar du
Men som man ofta säger börja med milda medel och mild trissa och testa gärna på ett mindre synligt ställe som bakom hjulet på den skärmkanten närmast marken.
Det bästa man kan göra med är att välja en produkt som är noga med sin gradering i hur grovt medlet är.
Dom flesta stora märkena gör det
men bara för att visa som ex här

När det står polish man vet inte ibland kan det vara så klent så det nästan är tandkräms grovlek
och ibland har det väldigt riv i sig.
Men som man ofta säger börja med milda medel och mild trissa och testa gärna på ett mindre synligt ställe som bakom hjulet på den skärmkanten närmast marken.
Det bästa man kan göra med är att välja en produkt som är noga med sin gradering i hur grovt medlet är.
Dom flesta stora märkena gör det
men bara för att visa som ex här

När det står polish man vet inte ibland kan det vara så klent så det nästan är tandkräms grovlek
och ibland har det väldigt riv i sig.
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
- Manor
- Moderator

Om trissan blir färgad efter lite polerande så brukar det innebära att det saknas klarlack, det bör gå hyfsat lätt att testa.korvis skrev:Eftersom det är väldigt oklart när omlackering gjorts så är det dessvärre lika oklart om det är klarlack på den.Logan skrev:Kan ta steg för steg
Men min amatörsmässiga gissning är att det INTE är klarlack på den då det troligen är många år sen lackering.
Och då kanske man knappt vågar maskinpolera över huvud taget?
Eller prova med mjuk trissa och snäll rubbing?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- garagehunden KL
- Medlem
Visst vågar du maskinpolera även om det inte är klarlack. Det är inte så länge sen solidfärgade började få klarlack. Hade en 00a som det inte var nån klarlack på originallacken till exempel. S.k. USAlacker (omlackade i USA) har väl sällan det, inte heller metallic. Enstegsmetallic utan klarlack är närmast standard därborta vid omlack.
Prova lite milt i början och se hur det blir. Färgar nog av sig en del men det ska inte vara nån fara om du känner dig för med milda medel så märker du hur grovt det kan tas.
Prova lite milt i början och se hur det blir. Färgar nog av sig en del men det ska inte vara nån fara om du känner dig för med milda medel så märker du hur grovt det kan tas.
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.
- korvis
- Trogen Medlem

Tack för alla synpunkter, tar med mig dessa.
Vad tror ni om chromet då, Autosol eller nåt snällare?
Vad tror ni om chromet då, Autosol eller nåt snällare?
- garagehunden KL
- Medlem
Om kromet har fått utfällningar och blivit dimmigt tycker jag själv att autosol fungerar mycket bra då det kan behövas en viss slipverkan. Det brukar hålla sig förvånansbärt bra också efter autosol det jag sett av det. Om kromet inte oxiderat och är i bra skick skulle jag ta nåt mildare för att inte slita på det i onödan.
- korvis
- Trogen Medlem

Förslag på mildare medel?
Valfri metallpolish?
Valfri metallpolish?
- v2_racer
- Medlem
Var försiktig med autosol om kromet är i bra skick och blankt. Polerade idag rostfritt med autosol och gav microrepor så jag tog menzerna 2500 som jag hade hemma.
Senast redigerad av 4 v2_racer, redigerad totalt 14 gång.
- korvis
- Trogen Medlem

...och den är väl, om jag minns rätt, en vanlig polish som inte är speciellt för metall?v2_racer skrev:Var försiktig med autosol om kromet är i bra skick och blankt. Polerade idag rostfritt med autosol och gav microrepor så jag tog menzerna 2500 som jag hade hemma.
- v2_racer
- Medlem
Den är tänkt för vanliga lacker ja. Är kromet i dåligt skick så är det nog mer lämpligt med ett dedikerat för krom/metall.korvis skrev:...och den är väl, om jag minns rätt, en vanlig polish som inte är speciellt för metall?v2_racer skrev:Var försiktig med autosol om kromet är i bra skick och blankt. Polerade idag rostfritt med autosol och gav microrepor så jag tog menzerna 2500 som jag hade hemma.
- garagehunden KL
- Medlem
v2_racer skrev:Var försiktig med autosol om kromet är i bra skick och blankt. Polerade idag rostfritt med autosol och gav microrepor så jag tog menzerna 2500 som jag hade hemma.
korvis skrev: ...och den är väl, om jag minns rätt, en vanlig polish som inte är speciellt för metall?
v2_racer skrev:Den är tänkt för vanliga lacker ja. Är kromet i dåligt skick så är det nog mer lämpligt med ett dedikerat för krom/metall.
Då minns ni nog fel.
Det finns förmodligen ett flertal olika autosolprodukter nu. Håller mig inte ajour med deras sortiment. Jag tänker här på den klassiska Autosol kromglans. Avsedd, för polering av krom och metaller och även lack om man får tro reklamtexten. Det sistnämnda skulle dock inte jag använda det till. Har däremot varit det klassiska medlet bland gemene man för polering av krom, som namnet "kromglans" antyder. Så att säga det inte är avsett särskilt för krom och metall blir lite konstigt.
För användning på oxiderad krom har jag inte sett något bättre, hållbarhets och finishmässigt inräknat. Det torde vara svårt att snygga till sliten krom som börjar bli nopprigt (fast det inte syns tydligt med blotta ögat) utan en viss slipverkan. Har det börjat oxidera är Autosol jättebra. Mycket oxidhämmande. Kan också läggas på med fuktigare påläggare om man vill ha det mildare. Man behöver heller inte polera och nöta med det alltid. Lägg på, låt torka, torka av. Behöver nåt poleras med autosol använder jag aldrig torr trasa.
- korvis
- Trogen Medlem

Jag syftade på Menzerna 2500 där, inte Autosol
Väcker denna tråd till liv igen.
Poleringen blev aldrig av när jag skapade tråden.
Tanken är dock att det ska ske i sommar.
Ett par funderingar till...
Vi utgår från att den gamla omlackade ytan saknar klarlack.
1. Finns det en risk med att använda alkalisk avfettning?
2. När man polerat klart vågar man då sprita ytan? (IPA)
3. Vågar man lägga Powerlock? Har för mig att jag läst nånstans att amerikanare med gammal lack utan klarlack kan ta skada av ett lackskydd och att man istället bör lägga ett carnauba wax?? (har i så fall CG:s Butter Wet Wax).
Ursäkta för alla frågor men vill ha så mycket kött på benen som möjligt
Väcker denna tråd till liv igen.
Poleringen blev aldrig av när jag skapade tråden.
Tanken är dock att det ska ske i sommar.
Ett par funderingar till...
Vi utgår från att den gamla omlackade ytan saknar klarlack.
1. Finns det en risk med att använda alkalisk avfettning?
3. Vågar man lägga Powerlock? Har för mig att jag läst nånstans att amerikanare med gammal lack utan klarlack kan ta skada av ett lackskydd och att man istället bör lägga ett carnauba wax?? (har i så fall CG:s Butter Wet Wax).
Ursäkta för alla frågor men vill ha så mycket kött på benen som möjligt
- korvis
- Trogen Medlem

Ingen med egna erfarenheter gällande sista 3 frågorna?
- progge
- Moderator

1. Finns det en risk med att använda alkalisk avfettning?korvis skrev:Ingen med egna erfarenheter gällande sista 3 frågorna?
Inte om du spär till 5-10%, och inte låter den torka på lacken
Svar Ja om du anser att det behövs
Använd carnauba wax
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- korvis
- Trogen Medlem

Klockrent, Progge!
Tackar
Tackar
- progge
- Moderator

Varsågod.korvis skrev:Klockrent, Progge!
Tackar
För att klargöra IPA.
40/60 med avjoniserat/destillerat vatten. Är en bra blandning tycker jag om utgångsläget är 99,5%
Mvh Progge
- korvis
- Trogen Medlem

Jag har lite CarPro Eraser i arsenalen så det blir nog den jag använder i så fall. Men för framtida investeringar tackar jag även för tipset om IPA-blandningen