Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
95mm "No name" (Optipad modell)
-
linblekinge
- Trogen Medlem

95mm "No name" (Optipad modell)
Någon som kan förklara lite mer om denna rondell ..95mm "No name" (Optipad modell)
Har inte riktigt hängt med här i svängarena ,men va skiljer denna från vanliga gula skum rondeller ??
Har inte riktigt hängt med här i svängarena ,men va skiljer denna från vanliga gula skum rondeller ??
Senast redigerad av 4 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Re: 95mm "No name" (Optipad modell)
En helt annan typ av rondell än en vanlig skumrondell. Den är gjord av ett speciellt "garn" och påminner en aning om lammull. Den ger en bra avverkning och glans.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Kör man den likadant som en vanlig rondell?marcus skrev:En helt annan typ av rondell än en vanlig skumrondell. Den är gjord av ett speciellt "garn" och påminner en aning om lammull. Den ger en bra avverkning och glans.
Samma varv m.m.?
Behöver man städa upp efter den, alltså köra en gång till efter med mjukare medel/trissa för att få bort ev. hologram, vändkanter o annat eller blir det en yta klar för lackskydd?
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Optipad är originalet och dom står det "Optipad" under...sedan har Smartab här i sverige dessa i sitt sortiment men dom står det Smartab på....Sedan finns det "No name" men som kallas Propad och jag är väldigt säker på att dessa görs vid samma fabrik...men är då omärkta...jag har kört båda väldigt mycket Optipad/Propad och kan inte märka någon kvalitetsskillnad alls...dom håller lika bra !
Optipaden (Smartabs) är dyrare...bra mycket dyrare !...så vi har nu gått över helt till "no name" s.k. Propad...
Specialrondell av lammull och akryl, framtagen för polermaskinen. Rondellen har en god polerande effekt, tar bort mindre repor, samt ger en hög lyster endast genom att använda polish/vaxprodukter.
Dom som använder dom vet hur bra dessa funkar !!
Dessa rondeller håller sig extremt clean eller Svenska "ren"
Kör du fina medel så behöver du inte städa upp något (Menzerna ip där har du gränsen)...tempen håller sig låg så det går utmärkt att köra på lackad plast med mjukgörare...rondellen gör mycket av själva avverkningen..just därför kan du köra fina medel..SF..PF..FF..QF..New Horizon osv.....kör du grövre medel så blir det polerrosor...t.ex. Menz IP...Men instruktionen är ju att du skall hålla dig till fina polish och kombi produkter...
Varvtal...jag kör TT på väldigt höga varv med skumrondeller....med Optipad/Propad sänker jag en del...
Bruksanvisning:
Tvätta den ALDRIG i maskin !
Du kan droppa någon droppa bilschampo på den och nöta lite med naglarna och sedan spraya på lite vatten och sedan skaka av den. Sedan låta den självtorka.
Rensa den med ”sporre” vid behov.
Tryck aldrig på denna rondell när du kör med maskin, låt den vandra fritt över lacken.
Optipaden (Smartabs) är dyrare...bra mycket dyrare !...så vi har nu gått över helt till "no name" s.k. Propad...
Specialrondell av lammull och akryl, framtagen för polermaskinen. Rondellen har en god polerande effekt, tar bort mindre repor, samt ger en hög lyster endast genom att använda polish/vaxprodukter.
Dom som använder dom vet hur bra dessa funkar !!
Dessa rondeller håller sig extremt clean eller Svenska "ren"
Kör du fina medel så behöver du inte städa upp något (Menzerna ip där har du gränsen)...tempen håller sig låg så det går utmärkt att köra på lackad plast med mjukgörare...rondellen gör mycket av själva avverkningen..just därför kan du köra fina medel..SF..PF..FF..QF..New Horizon osv.....kör du grövre medel så blir det polerrosor...t.ex. Menz IP...Men instruktionen är ju att du skall hålla dig till fina polish och kombi produkter...
Varvtal...jag kör TT på väldigt höga varv med skumrondeller....med Optipad/Propad sänker jag en del...
Bruksanvisning:
Tvätta den ALDRIG i maskin !
Du kan droppa någon droppa bilschampo på den och nöta lite med naglarna och sedan spraya på lite vatten och sedan skaka av den. Sedan låta den självtorka.
Rensa den med ”sporre” vid behov.
Tryck aldrig på denna rondell när du kör med maskin, låt den vandra fritt över lacken.
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Det beror på väldigt många faktorer, t.ex. vilken färg är det på bilen, är den klarlackad eller inte, är lacken hård eller mjuk samt vilka polermedel man använder och hur repig bilen är, men det visste du väl redan?bustorp skrev:Kör man den likadant som en vanlig rondell?marcus skrev:En helt annan typ av rondell än en vanlig skumrondell. Den är gjord av ett speciellt "garn" och påminner en aning om lammull. Den ger en bra avverkning och glans.
Samma varv m.m.?
Behöver man städa upp efter den, alltså köra en gång till efter med mjukare medel/trissa för att få bort ev. hologram, vändkanter o annat eller blir det en yta klar för lackskydd?
Skämt åsido.
Många använder propad tillsammans med ett mildare polermedel eller rent av med en vaxpolish t.ex. Mirror Image med gott resultat och då kan man plocka i stort sett alla tvättrepor utom de djupaste och få en yta klar att skydda med ett annat vax eller lackförsegling. Är det en skabbig lack och man använder grövre medel så kan man på vissa lacker få djupa "kattklor", dessa påminner om när man våtslipar och inte rengör pappret ordentlig, och då måste man städa - rejält. Det har dock bara inträffat en gång och då använde jag ett ganska skarpt polermedel.
Jag har även använt propad tillsammans med Menzerna sealing wax, som är svagt polerande, med bra resultat och fick då en grymt blank yta. Bilen skulle säljas och behövde bara "blänkas" upp, och det gjorde den - rejält.
Här är bilder på en Volvo V70, som jag polerade med propads, tt och med en vaxpolish, om jag inte minns helt fel så har även du, bustorp, fått ett prov på denna vaxpolish av Jarre. Lacken var ganska hård men det klippte bra och fort. Det lustiga är att jag har flyttat till ett hus, och ägaren till bilen är numera granne med mig. Skall kika på den nästa gång han tvättar den, men jag antar att den ser likadan ut med tanke på hur han tvättar

Nackdelen är att dessa pads slits en aning fort, men dem kan verkligen rekommenderas till amatörer då man med dessa pads och en billig maskin från t.ex. clas ohlson och en vaxpolish kan få ett mycket bra resultat.
- bustorp
- Trogen Medlem

Den är m a o lite svår att rekommendera till en orutinerad hemmapulare...........not?marcus skrev: Det beror på väldigt många faktorer, t.ex. vilken färg är det på bilen, är den klarlackad eller inte, är lacken hård eller mjuk samt vilka polermedel man använder och hur repig bilen är, men det visste du väl redan?![]()
Skämt åsido.
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
marcus
- Entusiast

Om propad används med en vaxpolish, så skulle jag rekommendera den till en orutinerad hemmapulare(detta skulle man skriva på ett norskt forum
)
- Tantrum
- Administratör

Jag hade gissat på värmen. De skarpa medlen med lammull bygger väl inte samma värme?
Konstigt egentligen att man då kan städa med ett så fint medel som 150:n på en dylik lack
Konstigt egentligen att man då kan städa med ett så fint medel som 150:n på en dylik lack
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
En solid svart som är väldigt nergången är alltid problem...körde du ren lacken med något Alkaliskt medel innan du körde igång ? Det kan sitta lager av föroreningar i lacken som inte polermedlen rår på...Extreme skrev:Polerade en BMW 530 I årmodell 05 i veckan, har alldrig slitet så med en lack som med denna bil, en solid svart, det fanns inget som bet på denna lack som var mycket sliten, Polerade med alla lammullsrondeller jag äger från 100 mm upp till 200 mm, varvatal mellan 1000 - 2500 varv, och grövsta polermedeln som fanns att tillgå, hände inget ting,
det bara snurrade i huvudet hur jag skulle lösa detta,
Till slut provade jag 3M fast Cut Sprängd polyeten 160 mm, varv på ca 2000-2500 plus ett jäkla hårt tryck
så lacken blev het som ett h-vete, då hände saker, vad beror detta på ????? sen 3401 mjuk rondell och 150 Top line polish, sen en R2000, blev kanon efter detta körsätt
Finns någon förklaring till detta
Extreme
Jag har råkat ut några ggr att man polerat t.ex. en huv och nästan givit upp....det tar inget hur man än gör...då har man kört tillbaka till tvätthallen och kört Clay "lera" och det bara rinner av...sedan går det hur bra som helst att polera...på svarta lacker ser man inte dessa lager av föroreningar...men det blir som ett skyddslager mellan lack och rondell...
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ja då föll den teorin... 
Men visst har bl.a. BMW dyrare modeller en viss vattenbasera keramiklack ?
Men visst har bl.a. BMW dyrare modeller en viss vattenbasera keramiklack ?
-
marcus
- Entusiast

Tror den är pulverlackad.
- bustorp
- Trogen Medlem

Jag tänker på samma sak, eftersom det är en solid......pulverlack sägs ha de mest skumma klarlacker.
Ingen behöver vara den andra lik, trots att bilarna kan vara identiska.
Ingen behöver vara den andra lik, trots att bilarna kan vara identiska.
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
MAX
Då börjar det nog ljusna för min del åcksåExtreme skrev:Till min stora förvåning när jag kört med Pro Pad (optipad).
Med Qvick Finish 140, så gjorde jag en lack analys, efter ca 3 veckor .
Jag ställde jag upp bilen i min bygg-strålkastare, jag fick nästan en chock så mycket skär sår i lacken efter dessa pads, fick polera om hela bilen med roterande maskin med mjuka rondeller för att vända tillbaka allt som dessa hade ställt till med , så tänk efter noga ni som använder dessa, kör gärna efter dessa pads, med en mjukare rondell och en fin polish så slipper ni få dessa bekymmer
MVH
Extreme
Har ju tidigare påpekat att jag fått små poler-rosor eller nästan som ossiler-rosor som blir när man slipar med en vanlig ossilerande maskin och att det var när jag kört med flex orginal ull 150mm till 3401.an.
Men då man alldrig kommer ihåg vilka kombinationer man kört från gång till gång och byter maskin-sort lika ofta som kallingarna
Men jag har ju även hållt på och lortat med optipaden i samband med flex orginalull och 3401.an men fått för mej att flexullen var den skylldiga då på grund av att jag kört lite grövre medel till den trissan ,då till skillnad mot optipaden som fått lite finare medel.
samt att det varit ett riktigt elände att få bort dom här rosorna.
Men då man blivit lycklig ägare av en solid-blanksvart testhuv som sett sina bästa dagar(jag med
Men alla fall tillbaka till test-huven avfettad shamponerad och till min stora förvåning hur skrovlig som helst så fram med karros-svampen och(premiär
Laddade lillen(meectols roterande)med lila trissa och menzerna power-finish tvärnit
körde klart hela huven med flexusen torkade av och tog fram lillen igen men gul allrond-trissa den här gången samt power-finishen och nu gick det bättre men då jag tycker den är lite hög-ljud(mina grannar
Polerade klart torkade av och på med orange trissa på den store och trustes polish 150 och polerade av huven en sista gång och säger bara en sak om det medlet
Oj tror att jag spårade ur lite här
Nu kan ju den här trissan även ställa till lite problem på väldigt mjuka eller nylackade ytor även med en dubbel-trissa då den är ganska vass trissan alltså, men då den även ställa till lite oreda på hårda lacker med milda medel.
Så åter till mina tankar nämligen att det är den här" tvångs-rotationen" i kombination med optipaden på 3401.an som ställer till det
Mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Lite mina erfarenheter....
Har kört väldigt mycket med kombinationen 3401/Optipad....
Och jag har märkt att kör man för grova medel så blir det polerrosor...Men jag har kört nu nästan uteslutande Menzerna Power Finish (Medium rubbing) Men vi avslutar alla lacker ALLTID med gula 130X25 och Top Tool....Detta för att säkerställa...
Men för att testa har jag även kört rätt igen med Optipad...Menzerna Power Finish och avslutat med Concept New Horizon på säkert ett 30tal bilar...bl.a. Solida svarta...och dom brukar jag alltid köra ut i dagsljuset för att kolla upp..Och det har aldrig varit några problem...
MEN !!... Dessa lacker som verkar vara extremt fina inne i lokalen och även ute i solljuset...tar man väldigt stark belysning t.ex. genom att gå väldigt nära med en diodlampa så ser man lätt defekter...testa gärna en lack som Ni polerat upp extremt fint och belys den väldigt nära med diodlampa...och göra samma sak på en helt ny lack (Ny bil) så ser man vilken skillnad det är....
Har även testat Smartabs Optipad vs No name och kan konstatera att båda är lika bra...ingen skillnad alls !!
150mm No name har på senare tid modifierats med en massa runt om liknade PL400...så den skall vara mer hållbar idag...Det har hänt att dom oförstärkta har släppt i limningen när man skall demontera dom från stödplattan....
Har även våldat för att kolla hållbarheten....Har kört maxvarv med 3401an och kantstött...Och då är det risk att Optipaden delar på sig...tygplattan släpper från det övriga...skulle man nu råka ut för detta så går dom tidigare "oförstärkta" ej att limma om....men den nyare No name går att limma om med kontaktlim...
Hur det ligger till med Smartabs Optipad "originalet" gällande förstärkning av just 150mm vet jag inte....då vi har dom äldre på lager....men jag kan tänka mig att detta även kommer att göras där....då jag är rätt säker på att dessa kommer från samma tillverkare....
Har kört väldigt mycket med kombinationen 3401/Optipad....
Och jag har märkt att kör man för grova medel så blir det polerrosor...Men jag har kört nu nästan uteslutande Menzerna Power Finish (Medium rubbing) Men vi avslutar alla lacker ALLTID med gula 130X25 och Top Tool....Detta för att säkerställa...
Men för att testa har jag även kört rätt igen med Optipad...Menzerna Power Finish och avslutat med Concept New Horizon på säkert ett 30tal bilar...bl.a. Solida svarta...och dom brukar jag alltid köra ut i dagsljuset för att kolla upp..Och det har aldrig varit några problem...
MEN !!... Dessa lacker som verkar vara extremt fina inne i lokalen och även ute i solljuset...tar man väldigt stark belysning t.ex. genom att gå väldigt nära med en diodlampa så ser man lätt defekter...testa gärna en lack som Ni polerat upp extremt fint och belys den väldigt nära med diodlampa...och göra samma sak på en helt ny lack (Ny bil) så ser man vilken skillnad det är....
Har även testat Smartabs Optipad vs No name och kan konstatera att båda är lika bra...ingen skillnad alls !!
150mm No name har på senare tid modifierats med en massa runt om liknade PL400...så den skall vara mer hållbar idag...Det har hänt att dom oförstärkta har släppt i limningen när man skall demontera dom från stödplattan....
Har även våldat för att kolla hållbarheten....Har kört maxvarv med 3401an och kantstött...Och då är det risk att Optipaden delar på sig...tygplattan släpper från det övriga...skulle man nu råka ut för detta så går dom tidigare "oförstärkta" ej att limma om....men den nyare No name går att limma om med kontaktlim...
Hur det ligger till med Smartabs Optipad "originalet" gällande förstärkning av just 150mm vet jag inte....då vi har dom äldre på lager....men jag kan tänka mig att detta även kommer att göras där....då jag är rätt säker på att dessa kommer från samma tillverkare....
- Jiiins
- Entusiast

Jag har kört kombon Flex 3401 och propad endast med finrubbing ex.Menzerna final finish, 3M extra finecut och har inte märkt av några polerrosor
Är helnöjd med den kombon
/Jiiins
/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
MAX
Nu har jag gjort lite mer tester på min solida blanksvarta testhuv med just optipaden och 3401,an både med och utan tvångs-rotering.
Nu var den så att säga färdig-polerad förutom lack-skydd så då ser man ju lite tydligare vad som händer jämn-fört med exempelvis en matt yta som blir blank, då åtminstoende jag tittat mest på blänket utan att reflektera så mycket på ytan utan då sett i ett senare skede i exempel-vis stark solsken att jag fått dom här rosorna små som attan men alla fall.
Började med tvångs-rotering och optipaden samt quick-finish 140 och körde en vända så det blev rent så att säga och torkade av med mf-duken först såg jag inget konstigt men efter en lite stund när ögonen vant sej så var det mycket riktigt märken efter optipaden,
Bytte trissa till flex lamm-ull 150mm och fortfarande tvångs-rotering sam quickfinish 140 körde en vända till lika som före-gående och torkade av med duken och kollade lika noga den här gången och stor skillnad till det bättre men att man kanske kunde ana antydan till lite märken här med.
Nu är väl det här inte så konstigt i något av fallen då det trots allt handlar om ull-trissor men klart är ju att optipaden är bra mycket vassare än flex-ullen.
Men gjorde om proceduren lika som i föregående fall men nu med menzerna final-finish och med optipaden så blev det ungefär lika som med flexullen och quickfinishen alltså bra mycket bättre och med flexullen så gott som klock-rent.
Tog bort tvångs-rotationen på flexen och började om från början alltså först optipaden och quickfinish inte hundra men bra nära98% och bytte till flexullen och quickfinish igen och nu blev det kanske99,5%.
Testade inte något mera med final-finishen utan åter-ställde till tvångs-rotationen och laddade med orange trissa och menzernas power-finish och körde av en sista gång och 100% klart för skydd med andra ord,
Så det var bra att Extrem just tog upp det här och berättade vad han råkat ut för med optipaden och quick-finishen, vilket fick mej att förstå vad jag råkat ut för då jag trodde att det som sagt var flexullen som var den stora boven,samt att Nisse fyllde i lite information.
Även då Jiiins som klarat sig bra i det här fallet då det som sagt skilljer lite på vad man har för medel till optipaden men även som det påpekats att man kör efter med just en skum-trissa för att städa efter optipaden trots att man kört en slut-produkt som exempelvis quick-finish 140.
Då åtminstonde jag i min snurriga värld tyckt att när man kört optipaden och en slut-produkt som exempelvis quickfinishen att det varit över-flödigt att just byta till en skum.trissa för att städa till ytan före lack-skydd,
Men helt klart att optipaden (propaden)no name och allt den heter är en kanon-trissa just för lite finare polishar då det av-verkar bra och ger en fin glans men att man då som tidigare på-pekats att man städar nogrant efter sig med just en skum-trissa,för att säker-ställa att man får en fin yta att lack-skydda så kanske helt enkelt hoppa över att köra med en vax-polish till optipaden och istället köra en ren polish just till optipaden och kanske istället städa till med en vax-polish och skum-trissa
Mvh max,
Nu var den så att säga färdig-polerad förutom lack-skydd så då ser man ju lite tydligare vad som händer jämn-fört med exempelvis en matt yta som blir blank, då åtminstoende jag tittat mest på blänket utan att reflektera så mycket på ytan utan då sett i ett senare skede i exempel-vis stark solsken att jag fått dom här rosorna små som attan men alla fall.
Började med tvångs-rotering och optipaden samt quick-finish 140 och körde en vända så det blev rent så att säga och torkade av med mf-duken först såg jag inget konstigt men efter en lite stund när ögonen vant sej så var det mycket riktigt märken efter optipaden,
Bytte trissa till flex lamm-ull 150mm och fortfarande tvångs-rotering sam quickfinish 140 körde en vända till lika som före-gående och torkade av med duken och kollade lika noga den här gången och stor skillnad till det bättre men att man kanske kunde ana antydan till lite märken här med.
Nu är väl det här inte så konstigt i något av fallen då det trots allt handlar om ull-trissor men klart är ju att optipaden är bra mycket vassare än flex-ullen.
Men gjorde om proceduren lika som i föregående fall men nu med menzerna final-finish och med optipaden så blev det ungefär lika som med flexullen och quickfinishen alltså bra mycket bättre och med flexullen så gott som klock-rent.
Tog bort tvångs-rotationen på flexen och började om från början alltså först optipaden och quickfinish inte hundra men bra nära98% och bytte till flexullen och quickfinish igen och nu blev det kanske99,5%.
Testade inte något mera med final-finishen utan åter-ställde till tvångs-rotationen och laddade med orange trissa och menzernas power-finish och körde av en sista gång och 100% klart för skydd med andra ord,
Så det var bra att Extrem just tog upp det här och berättade vad han råkat ut för med optipaden och quick-finishen, vilket fick mej att förstå vad jag råkat ut för då jag trodde att det som sagt var flexullen som var den stora boven,samt att Nisse fyllde i lite information.
Även då Jiiins som klarat sig bra i det här fallet då det som sagt skilljer lite på vad man har för medel till optipaden men även som det påpekats att man kör efter med just en skum-trissa för att städa efter optipaden trots att man kört en slut-produkt som exempelvis quick-finish 140.
Då åtminstonde jag i min snurriga värld tyckt att när man kört optipaden och en slut-produkt som exempelvis quickfinishen att det varit över-flödigt att just byta till en skum.trissa för att städa till ytan före lack-skydd,
Men helt klart att optipaden (propaden)no name och allt den heter är en kanon-trissa just för lite finare polishar då det av-verkar bra och ger en fin glans men att man då som tidigare på-pekats att man städar nogrant efter sig med just en skum-trissa,för att säker-ställa att man får en fin yta att lack-skydda så kanske helt enkelt hoppa över att köra med en vax-polish till optipaden och istället köra en ren polish just till optipaden och kanske istället städa till med en vax-polish och skum-trissa
Mvh max,
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Slänger in en liten off-topic fråga: Vad är tvångsrotation?
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
-
MAX
Tvångs-rotation är när man tvingar en ossilerande rörelse att snurra konstant trots att man försöker hålla emot trissan fråga Nisse hur det känns 
-
rekaren
- Medlem
?? Vad e de du hittar på då när du tar bort denna??MAX skrev: Tog bort tvångs-rotationen på flexen
Mvh max,
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.
-
MAX
Jag tar bort kugg-kransen som sitter under stöd-plattan.rekaren skrev:?? Vad e de du hittar på då när du tar bort denna??MAX skrev: Tog bort tvångs-rotationen på flexen
Mvh max,
1,skruva bort stöd-plattan
2,pilla loss filt-tätningen som tätar mot plattan
3, pilla försiktigt bort kugg-kransen(plast) med en liten mejsel genom att bända loss den lite i taget runt om med stöd mot ytterkåpan som en liten hävstång.
4,montera tillbaks filt-tätningen samt stöd-plattan.
då blir det som att köra en vanlig exenter ossilerande maskin utan tvångs-rotation eller som jag döpt det till en-cylindrig topp-tool
mvh max.