Jag har tidigare läst lite om detta lackskydd, men i ärlighetens namn inte varit så intresserad.
Min uppfattning har varit att detta är ett lackskydd som är ganska samma-lika som Ultima Paint Guard Plus, som nog de flesta på forumet använt några gånger.
En skillnad som jag hade läst var dock att Opti Seal klarar av fukt. Fukt/vatten är ju något som Ultima PGP inte gillar alls vid påläggningen, men Opti Seal kan t.o.m användas som ett torkstöd (enligt vad jag läst).
Jag tvättade bilen och torkade av den hjälpligt innan.
Därefter tänkte jag lägga Opti Seal på motorhuven och ena framskärmen för att jämföra det mot Sonax QD och Perfection. Så blev det dock inte. Opti Seal var lätt att lägga...väldigt snarlikt Ultima PGP med den skillnaden att man lättare såg var man lagt på den. Därefter "flashade" ytan lite grann ungefär som när man använder Opti-Coat. Jag eftertorkade då lätt med en mikrofiberduk, och lacken var färdigbehandlad. Det var så pass lätt och smidigt att jag tog hela bilen i ett naffs. Glansen som skyddet gav var rejält blankt. Nu är den ju nyss polerad och Glare-behandlad, men nog är det så att vissa medel ger en extra glansig yta (på ett positivt sätt).
Visst tog det längre tid att lägga än Sonax eller Perfection, men hållbarheten är också bättre på detta skydd. Jag antar/tror att den matchar Ultima PGP, men helt säker på detta är jag inte. Det finns säkert någon som har testat detta, men hållbarheten är egentligen inget jag var ute efter.
Några bilder av bilen parkerad framför affären på hemvägen:

Ganska imponerande måste jag säga efter en tvätt och ett snabbt pålagt lackskydd.
Medlet luktar ingenting och är väldigt drygt, och på så sätt alltså väldigt likt Ultima Paint Guard Plus.
Fördelen är att det tål fukt och att man lättare ser var man lagt det.
En annan fördel är priset då man får en dubbelt så stor flaska för 201:- mot Ultimas 269:-.
Åtgången är ungefär samma-lika (5 ml per normalstor bil), så i en ren jämförelse så vinner Optimum Opti Seal.
Hållbarheten kan jag dock inte säga så mycket om.