Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Sonus Ultra-Fine Detailing Clay, vad gör jag för fel?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Masten
Medlem

Sonus Ultra-Fine Detailing Clay, vad gör jag för fel?

Inlägg av Masten » 15 sep 2009 12:43

Hej alla,

jag köpte detta http://shop.bollnasbilvard.se/sonus-sfx ... c-446.aspx för en tid sedan. Gick lös på min BMW Z3 med en lerkloss, men efter att ha gått över halva bilen började klosseländet lösas upp och falla sönder? Jag pratade med Nisse på Bollnäs Bilvård, och han tipsade om att spä ut gelen i flaskan med vatten, vilket jag gjorde i helgen när jag skulle gå över min Citroën C5. Till en början gick det bra, men sedan samma resultat igen! Tog fram ytterligare en lerkloss och spädde ut gelen med mer vatten. Samma sak hände även här, likaså med den fjärde och sista lerklossen jag hade. Vad gör jag för fel? :?
Senast redigerad av 6 Masten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Sonus Ultra-Fine Detailing Clay, vad gör jag för fel?

Inlägg av Tantrum » 15 sep 2009 12:49

Välkommen till forumet!

Du gör inget fel. Det ska bara vara att köra. Troligen är inte glidmedlet och leran kompatibla. Lera kan iofs. bete sig konstigt på varma ytor t ex. Men om förhållandena var normala är det troligen glidmedlet.
Det du kan göra är att blanda en liten skvätt vanligt bilschampo och vatten i en sprayflaska och använda istället för den röda gelen. Även en vanlig Quick Detailer funkar bra för ändamålet.
Kör du med en schampolösning bör du tvätta bilen efteråt eftersom schampo inte ska ligga kvar på lacken.

Lycka till! :)
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Göran

Inlägg av Göran » 15 sep 2009 13:53

Varmt välkommen!

Kör med vanlig schampolösning, kanske är den röda gelen som sagt inte kompatibel och då får jag helt enkelt be Nisse att köpa in Sonus originalsmörjmedel. :D

Pm:a din adress så skickar jag upp en lera till dig bums! :brumm
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Masten
Medlem

Inlägg av Masten » 15 sep 2009 15:24

Göran, du har PM! ;)

Skönt att veta att det förmodligen inte är mina bilvårdskunskaper som det är fel på 8-)

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 15 sep 2009 16:23

Red Clay Gel var från början 50/50 blandning....men vi har senare 20/80....denna blandning är jämförbar med helt vanligt bilschampo....Meningen är att det skall vara ett smörjmedel just för Clay...Vi clayar ju alltid med bilschampo och vi har aldrig stött på detta problem....sänkte koncentrationen sedan vi snackat i telefon...Det jag kan tänka mig möjligen ställer till problem är att alkalien i produkten löser leran...

Problemet var nog att den första koncentrationen var för stark....Vi har själv testat 20/80 blandningen utan problem...men jag skall kolla det en gång till för att vara helt säker...

Visar det sig att den blandning vi har idag inte fungerar så tar vi bort detta i sortimenet...och ersätter detta med en originalprodukt t.ex. från Ultima...Och naturligtvis så ersätts dom produkter som inte funkade eller blev för snabbt förbrukade.... :jeps

Återkommer !! :jeps
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Göran

Inlägg av Göran » 15 sep 2009 16:26

Jag skickar en ask till Masten i dag Nisse! :D

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 15 sep 2009 16:54

Göran skrev:Jag skickar en ask till Masten i dag Nisse! :D
Perfekt !!

Masten..slå över innehållet från 500ml triggerflaskan till en 2,5L dunk...fyll på med vatten så du får 2,5l...och sedan fyller du 500ml triggerflaskan från denna...utför clayningen i samband med att du tvättar bilarna....spraya på red clay vid behov....återkom gärna och berätta hur det funkar för dig....skulle det visa sig att det ändå är problem så skall vi ändra/byta ut red clay....

Vi har själv som sagt testat med den nya blandningen utan problem...både Sonus och Concepts clay... :jeps
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 15 sep 2009 17:22

Rent generellt så fungerar lera väldigt dåligt även med schampo som är för alkaliskt..

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 15 sep 2009 17:34

Funk skrev:Rent generellt så fungerar lera väldigt dåligt även med schampo som är för alkaliskt..

/Thomas
Det är med stor sannolikhet just detta som är problemet...vi ville ha så bra glid som möjligt....därför den höga koncentrationen...specialmedel för just clay är rätt dyra...just därför tanken med egen blandning...idag är denna blandning rejält reducerad...och vi har testat den själva vid flera tillfällen....
Men vi skall kolla upp just Sonus Detailing Clay Lubricant art-nr SON-300 och få in den i sortimentet... ;)
MVH Nisse

Bild

Masten
Medlem

Inlägg av Masten » 19 sep 2009 21:10

Vi snackar god kundvård, häromdagen damp det ner ett litet paket med fyra nya lerklossar samt ett schampoprov från Göran - man tackar! :) :jeps

Provade en av lerklossarna på min gamla Citroën XM -92 när jag tvättade den igår, lacken är helt full med flygrost, sot och annat skräp. Använde enbart vatten som glid, men det fungerade faktiskt förvånansvärt bra. Och leran höll ihop hela tiden dessutom ;)

Göran

Inlägg av Göran » 19 sep 2009 21:14

Varsågod! :D

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 19 sep 2009 21:38

Masten skrev:Vi snackar god kundvård, häromdagen damp det ner ett litet paket med fyra nya lerklossar samt ett schampoprov från Göran - man tackar! :) :jeps

Provade en av lerklossarna på min gamla Citroën XM -92 när jag tvättade den igår, lacken är helt full med flygrost, sot och annat skräp. Använde enbart vatten som glid, men det fungerade faktiskt förvånansvärt bra. Och leran höll ihop hela tiden dessutom ;)

Han är :best

Vi :cheers för Göran!

/Jiiins :)
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 19 sep 2009 22:46

Ja skål !! :cheers
MVH Nisse

Bild

hebbe
Medlem

Inlägg av hebbe » 14 mar 2010 14:10

testade sonus leran för första gången idag, blandade cherry foam 1:20 med vatten, det funkade riktigt bra, körde huven på min lastbil och den blev jätteslät av leran, tog bort smuts som va osynlig för mina ögon, inga repor heller av den vad ja kunde se. ska köra hela bilen längre fram, men det va så gott väder ute så ja va bara tvungen att testa den. körde sen med lahega no13 bananawax no33. ja vann ju leran på görans auktion för ett par månader sen, räcker det att leran ligger i den medföljande asken eller ska ja lägga plast om den åxå? tänkte så den inte torkar.
Senast redigerad av 6 hebbe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 14 mar 2010 17:11

Det brukar räcka med att ha den i asken... jag har i alla fall aldrig haft problem.

Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 mar 2010 18:23

Vi har en massa Clays i askar utan skyddsplast för eget bruk....och det funkar väldigt bra.... ;)
MVH Nisse

Bild

hebbe
Medlem

Inlägg av hebbe » 14 mar 2010 20:54

ja får tacka för svaren :jeps
Senast redigerad av 6 hebbe, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar