Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Lackskydd med lite längre hållbarhet?
-
jaxpo
- Medlem
Lackskydd med lite längre hållbarhet?
När man kikar runt lite så verkar de flesta lackskydd/vax hålla ca 3-4 månader. Det märks ju också efter ett tag när man lagt det på bilen.
Om man söker lackskydd från ca 6 månader hållbarhet och uppåt. Vad finns det fär alternativ då?
//Johan
Om man söker lackskydd från ca 6 månader hållbarhet och uppåt. Vad finns det fär alternativ då?
//Johan
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?
Lahega 36 har jag för mig det står c:a 8 månader på. Fireglaze är c:a 12 månader.
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Autosmart Silver one
Trutest QF 140
Trutest QF 140
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Jag säger sällan emot Nisse, men QF140 håller knappast mer än ett par månader...
Enkomponents som fungerar ganska länge:
Silver One
FireGlaze
DiamondBrite, kan hålla betydligt längre med conserver i tvättvattnet varje månad
De flesta tvåkomponents klarar ju minst 12 månader utan problem.
/Thomas
Enkomponents som fungerar ganska länge:
Silver One
FireGlaze
DiamondBrite, kan hålla betydligt längre med conserver i tvättvattnet varje månad
De flesta tvåkomponents klarar ju minst 12 månader utan problem.
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- rkoo
- Trogen Medlem

Precis, är det riktigt bra hållbarhet man är ute efter så är väl tvåkomponentsmedel att rekommendera:
- PPS
- R-2000
- Zirconite
Av dem ovan gissar jag att PPS faktiskt håller bäst i verkligheten efter vad jag läst.
Har själv ännu inte sett något enkomponentsskydd som verkligen håller 12 mån på en bruksbil som används året runt. Och med håller menar jag framför allt hur lättvättad bilen håller sig.
Glansen blir ju inte märkbart sämre om man inte skapar massor av tvättrepor.
- PPS
- R-2000
- Zirconite
Av dem ovan gissar jag att PPS faktiskt håller bäst i verkligheten efter vad jag läst.
Har själv ännu inte sett något enkomponentsskydd som verkligen håller 12 mån på en bruksbil som används året runt. Och med håller menar jag framför allt hur lättvättad bilen håller sig.
Glansen blir ju inte märkbart sämre om man inte skapar massor av tvättrepor.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
-
linblekinge
- Trogen Medlem

Silver One verkar som ett mer och mer intressantare alternativ , någon som sett den på ebay eller någon annanstans på nätet utomlands billigare , och i kanske mindre förpackning ??
Har den samma "dryghet" som fireglaze dvs 4-5 bilar per 3dl flaska ??
Är det denna diamondbrite som menas ??
http://cgi.ebay.co.uk/diamondbrite-pain ... 286.c0.m14
Senast redigerad av 6 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Hur länge håller ett "lackskydd" ??
Hållbarheten har väldigt mycket med omständigheterna att göra...Vi leker med tanken att det står på förpackningen "hållbarhet 12mån"...och då tror jag det är i gynnsammaste fall...följer själv många PPS behandlade fordon, och kan säga att det är väldigt stor skillnad på entusiast bilen som man åker i sällan och som står i garage och service bilen som användes i jobbet dagligen....väder och vind sliter enormt på skyddet...
Bra är naturligtvis att lägga ett 2komp skydd varje år t.ex. PPS....Men effektivast och säkrast måste ju vara att lägga på en gång i månaden t.ex. Ultima Paint Guard som är gjort på några minuter...Det tar mindre tid att 12ggr år lägga på Ultima skyddet...än 1g år lägga ett PPS skydd....
Om Du skulle välja solskydd för din kropp...Vad skulle du välja för att känna dig säkrast...ett som du smörjer på dig dagligen eller ett som sägs räcka en månad....??
Hållbarheten har väldigt mycket med omständigheterna att göra...Vi leker med tanken att det står på förpackningen "hållbarhet 12mån"...och då tror jag det är i gynnsammaste fall...följer själv många PPS behandlade fordon, och kan säga att det är väldigt stor skillnad på entusiast bilen som man åker i sällan och som står i garage och service bilen som användes i jobbet dagligen....väder och vind sliter enormt på skyddet...
Bra är naturligtvis att lägga ett 2komp skydd varje år t.ex. PPS....Men effektivast och säkrast måste ju vara att lägga på en gång i månaden t.ex. Ultima Paint Guard som är gjort på några minuter...Det tar mindre tid att 12ggr år lägga på Ultima skyddet...än 1g år lägga ett PPS skydd....
Om Du skulle välja solskydd för din kropp...Vad skulle du välja för att känna dig säkrast...ett som du smörjer på dig dagligen eller ett som sägs räcka en månad....??
-
linblekinge
- Trogen Medlem

Hmmm , där fick man en tankeställare , tack
Hmmm , där fick man en tankeställare , tack
-
MAX
Sitter med ett produkt-blad från wurth om deras enkomponents glans-försegling som tydligen ska hålla ca18mån
men om man drar av 6mån som en liten marginal och spekulerar att det håller 12mån då naturligts-vis beroende på hur man sköter bilen(tvättar) samt att det då har ett capris på 230riskdaler inkl moms(1liter)samt ska läggas för hand låt torka och polera av
tror nog att jag ska ge det en chans bara jag får tag i försäljarn som event dyker upp nästa vecka då åtminstoende priset i det här fallet spöar det mesta inom lack-skydd samt heller ingen katastrof om det bara stoppar 6mån
max.
tror nog att jag ska ge det en chans bara jag får tag i försäljarn som event dyker upp nästa vecka då åtminstoende priset i det här fallet spöar det mesta inom lack-skydd samt heller ingen katastrof om det bara stoppar 6mån
max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Nisse skrev: Om Du skulle välja solskydd för din kropp...Vad skulle du välja för att känna dig säkrast...ett som du smörjer på dig dagligen eller ett som sägs räcka en månad....??
Jag lutar också mer och mer åt det hållet att har man möjlighet så är nog regelbunden (typ minst 1 gång/månad för en bil som körs dagligen) vanlig vaxning, eller Ultima PGP, bättre än en behandling årligen med vanligt lackskydd.
Min absoluta favorit hittills är iofs en snabb maskinapplicering av CTI polish/lackskydd, eller likvärdigt, ett par tre gånger om året då man även får bort lite tvättrepor på så vis.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

linblekinge skrev:Silver One verkar som ett mer och mer intressantare alternativ , någon som sett den på ebay eller någon annanstans på nätet utomlands billigare , och i kanske mindre förpackning ??
Japp det är den!
Billigt blir det oxå
/Jiiins
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- Tantrum
- Administratör

Jag skulle nog säga att alla syntetiska lackskydd man kan köpa i riktiga bilvårdsbutiker kan läggas som halvårsskydd utan problem. Detta givet att ytan är välpreparerad osv. Efter 6 månader ser iaf. inte jag nån skillnad mellan behandlad och obehandlad yta, annat än i glansen. Men den kommer ju från poleringen 
Jaja, så resonerar jag iaf. Jag rekommenderar dem som frågar att göra ett riktigt jobb två gånger om året. Är bilen ordentligt polerad blir det bra med ganska liten insats, även efter ett par år. Kör man med mackprylar och/eller för hand kan man köra lite oftare.
Jaja, så resonerar jag iaf. Jag rekommenderar dem som frågar att göra ett riktigt jobb två gånger om året. Är bilen ordentligt polerad blir det bra med ganska liten insats, även efter ett par år. Kör man med mackprylar och/eller för hand kan man köra lite oftare.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- bustorp
- Trogen Medlem

20-22 bilar på en flaska får du ut om du doserar rätt.linblekinge skrev:Silver One verkar som ett mer och mer intressantare alternativ , någon som sett den på ebay eller någon annanstans på nätet utomlands billigare , och i kanske mindre förpackning ??
Stryk Nisse medhårs o håll med honom i allt han skriver så kanske den kommer i testförpackning......
Om du sen startar hans fanclub så får du säkert en hel flaska gratis......
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Zirconite Paint Protection 2 komp lackförsegling 2X100ml....
Har Bustörparn sniffat för mycket på glöggen ikväll tro ??
Har Bustörparn sniffat för mycket på glöggen ikväll tro ??
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Äter man Buffer och Flingor till frukost varje morgon blir man sådär 
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
-
linblekinge
- Trogen Medlem

Nä han har helt rätt , Mer Prov Förpakningar till Folket 
-
jaxpo
- Medlem
Som Nisse skrev med jämförelsen av solskyddet på kroppen så är det nog en väldigt bra jämförelse.
På min bil eller objekt man har tillgång till så kan man gott lägga lackskydd lite oftare som kanske Ultima paiint guard plus, men när man gör andras bilar så kan man inte kräva dem att lägga lackskydd en gång i månaden utan då behövs något annat som kanske håller lite längre. Kanske Fireglaze eller Laheha 36 om den kan ha ca 8 månader hållbarhet (Och som sagt, vad är definitionen på hållbarhet?). Prismässigt är det skapliga priser också.
Silver One har jag läst lite om, även utanför bilvårdsforum och det verkar vara ett fullgott medel. Det enda som kan avskräcka är väll priset. Det kanske man inte ska göra ändå om det nu räcker till många bilar..
På min bil eller objekt man har tillgång till så kan man gott lägga lackskydd lite oftare som kanske Ultima paiint guard plus, men när man gör andras bilar så kan man inte kräva dem att lägga lackskydd en gång i månaden utan då behövs något annat som kanske håller lite längre. Kanske Fireglaze eller Laheha 36 om den kan ha ca 8 månader hållbarhet (Och som sagt, vad är definitionen på hållbarhet?). Prismässigt är det skapliga priser också.
Silver One har jag läst lite om, även utanför bilvårdsforum och det verkar vara ett fullgott medel. Det enda som kan avskräcka är väll priset. Det kanske man inte ska göra ändå om det nu räcker till många bilar..
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.
-
abbe_
- Medlem
rkoo skrev:Nisse skrev: Om Du skulle välja solskydd för din kropp...Vad skulle du välja för att känna dig säkrast...ett som du smörjer på dig dagligen eller ett som sägs räcka en månad....??
Jag lutar också mer och mer åt det hållet att har man möjlighet så är nog regelbunden (typ minst 1 gång/månad för en bil som körs dagligen) vanlig vaxning, eller Ultima PGP, bättre än en behandling årligen med vanligt lackskydd. quote]
Nisses har säkert rätt, effektivast och säkrast är att lägga på skydd en gång i månaden. Men det är inte nödvändigtvis det bästa. Man kan ju istället fråga:
- Om du skulle måla om huset, Vill du tvätta och måla ett varv varje år, eller vill du göra två strykningar var tionde år? då tror de flesta väljer det senare.
Jag har precis köpt en flaska Autosmart Silver one från BBV och hoppas den är långlivad!
Mvh/Abbe
Senast redigerad av 6 abbe_, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Jag bytte flingorna mot resterna av en mirakelsvamp i morse o skapade en makalös delikatess, på min ära.....Stupid-Flanders skrev:Äter man Buffer och Flingor till frukost varje morgon blir man sådär
"Mirakelmousse - när bufftorp själv får välja"
Nu i ett snabbköp - nära dig......
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
MAX
om man nu ska köra ett enstegs lack-skydd som håller vad det lovar åt en bilägare som man fått nöjet att polera bilen åt
Och då som inte toppas eller underhålls behandlas med vad det nu må vara , samt tål lite affettningar då speciellt under vinter-halv året.
samt att man själv kan lova att bilen har ett full-gott skydd till bilägaren finns det då ett enstegsskydd som stoppar eller är det ett tvåkomponents-skydd som gäller i slutändan?
mvh max.
Och då som inte toppas eller underhålls behandlas med vad det nu må vara , samt tål lite affettningar då speciellt under vinter-halv året.
samt att man själv kan lova att bilen har ett full-gott skydd till bilägaren finns det då ett enstegsskydd som stoppar eller är det ett tvåkomponents-skydd som gäller i slutändan?
mvh max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.