Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Scholls polermaskin

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Scholls polermaskin

Inlägg av Manor » 08 jul 2015 23:02

Det är ju ett antal som har köpt Scholls polermaskin (Rupes 15 "kopia").
Hur tycker ni att den är...och kanske då jämfört med vad?

Jag har en AEG roterande som fungerar bra.
En TopTool som är den maskin jag använder mest.
Nu tänkte jag ersätta RG T3000 med något lite roligare. T3000 fungerar bra, men i jämförelse med både AEG:n och TopTool:en så känns det inte som matchande kvalitet...den är lite "billig" och jag skulle vilja ha något som känns bättre.

Rupes 21 har länge funnits på listan, men prisskillnaden mot Scholls är svår att motivera...och då TopToolen tar de större ytorna så är det nog en Rupes 15 som den ska jämföras med. Samma sak då också...prisskillnaden är svår att motivera om nu Schollmaskinen känns tillräckligt bra och har lite kvalitet...

Än finns även en Rupes 75 på listan...men det får i så fall bli efter ovanstående.
mvh Manor

vaxfrasse
Medlem

Re: Scholls polermaskin

Inlägg av vaxfrasse » 09 jul 2015 10:26

Hej.
Köpte en Schollmaskin för några veckor sedan. Har roterande Festool, en TopTool och en T3000. Tycker kvalitén känns betydligt bättre än T3000 maskinen. Har dock bara använt den till en bil än. Dock tycker jag TopToolen är effektivare att köra med och känns lite rejälare att jobba med. Det finns det ju delade meningar om på forumet vet jag. Men det är så jag upplever det och jag vet ju att du gillar din TopTool, så skulle tro att du kommer uppleva samma känsla.
Men för att finlira och köra där TopToolen inte är så smidig så är den perfekt. Även att lägga lackskydd är kanon med maskinen.
Skaffade en 75 mm fästplatta till min T3000 så jag kan köra mindre rondeller med den. Lite mer vibrationer men funkar bra.
Så jag tycker kvalitén är klart godkänd för den pengen. Maskinen känns bra och det känns faktiskt kvalitet.
Som sagt inte hunnit köra mycket än, men känner mig nöjd med val av maskin.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 jul 2015 10:36

vaxfrasse skrev:Hej.
Köpte en Schollmaskin för några veckor sedan. Har roterande Festool, en TopTool och en T3000. Tycker kvalitén känns betydligt bättre än T3000 maskinen. Har dock bara använt den till en bil än. Dock tycker jag TopToolen är effektivare att köra med och känns lite rejälare att jobba med. Det finns det ju delade meningar om på forumet vet jag. Men det är så jag upplever det och jag vet ju att du gillar din TopTool, så skulle tro att du kommer uppleva samma känsla.
Men för att finlira och köra där TopToolen inte är så smidig så är den perfekt. Även att lägga lackskydd är kanon med maskinen.
Skaffade en 75 mm fästplatta till min T3000 så jag kan köra mindre rondeller med den. Lite mer vibrationer men funkar bra.
Så jag tycker kvalitén är klart godkänd för den pengen. Maskinen känns bra och det känns faktiskt kvalitet.
Som sagt inte hunnit köra mycket än, men känner mig nöjd med val av maskin.
Tack för ett bra svar :).
Ja, jag gillar verkligen att köra med TopTool:en...men som du säger så finns det ytor där den är aningen för klumpig. I annat fall levererar den verkligen och jag föredrar en dubbeltrissa då den är betydligt mer balanserad och stabil. Jag funderade faktiskt på en TopTool MK2 ett tag, men jag tror att Schollen blir ett bättre komplement i detta läge.

Ingen kritik mot RG T300 som sådan...den är värd sitt pris, men jag ville ha lite mer "kvalitet" då det är stor skillnad att köra med T3000 och de andra maskinerna jag har (ljud, mjukhet, känslan).

Det lutar åt en Scholl och sen får nog även en Rupes 75 sättas upp på den framtida önskelistan ;).
mvh Manor

vaxfrasse
Medlem

Inlägg av vaxfrasse » 09 jul 2015 17:44

TopTool MK2 finns i tankarna......
Får se hur det blir framöver.....

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 09 jul 2015 22:23

vaxfrasse skrev:TopTool MK2 finns i tankarna......
Får se hur det blir framöver.....
Jag hittade en annons på en begagnad TopTool MK2 på Blocket för 6000:-.
Det kändes som ett bra pris, men bilden i annonsen visade en MK1. På en fråga om vilken modell han egentligen sålde så blev svaret MK2. Jag hoppade dock av en affär. Om nu inte ens säljaren bryr sig om att fixa rätt bild, så kan man ju undra hur han skött om maskinen.

6000:- är mycket pengar och då vill åtminstone jag att det ska kännas rätt...
mvh Manor

vaxfrasse
Medlem

Inlägg av vaxfrasse » 09 jul 2015 22:45

Så är det ju. Bättre att avstå då och vänta på rätt tillfälle. Körde maskinen på Automässan i Göteborg förra året.
Den går verkligen fint. Sen om man verkligen behöver en är ju nåt annat..........

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 10 jul 2015 06:19

vaxfrasse skrev:Så är det ju. Bättre att avstå då och vänta på rätt tillfälle. Körde maskinen på Automässan i Göteborg förra året.
Den går verkligen fint. Sen om man verkligen behöver en är ju nåt annat..........
Nej...behöver är fel ord...jag polerar 3-5 bilar per år. 2 av dessa är mina egna och de har i princip enbart tvättrepor :D.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 10 jul 2015 09:14

Rupes 21 fanns i Tyskland för under 400 euro. Köpte en del Bosch blåa maskiner där och ångrar att ja inte tog med en 21:a.
Rupes maskinerna går så fint.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 10 jul 2015 10:25

Perra83 skrev:Rupes 21 fanns i Tyskland för under 400 euro. Köpte en del Bosch blåa maskiner där och ångrar att ja inte tog med en 21:a.
Nja, jag tyckte att StreetPower-Rekond skulle få den äran att leverera lite prylar.
Det blev en större beställning än jag först hade tänkt mig :).

Nu kompletterade jag även med CarPro CQuartz UK till tidigare köpta Opti-Coat 2.0 och Angelpolish VikingShield.
Problemet är nu att jag inte har tillräckligt många bilar att lägga det på.

Därtill CarPro FlyBy Forte (vindrutemedel) för att testa ytterligare något ytterligare som konkurrent till Aquapel. Hittills har jag inte hittat något som matchat just Aquapel.

Reset schampo och en galon med Chemical Guys Grape schampo åkte med av bara farten...liksom fästplattor, inredningsmedel, diverse flaskor mm. Tyngsta posten var dock Schrolls polermaskin i kit med Schrolls polermedel, som ska bli spännande att testa.

Det verkar som om semestern är räddad :D.
mvh Manor

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 10 jul 2015 11:32

Återkom med en recension på maskinen sen.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 10 jul 2015 13:00

Cogo skrev:Återkom med en recension på maskinen sen.
Absolut ;).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 10 jul 2015 15:48

Manor skrev:
Perra83 skrev:Rupes 21 fanns i Tyskland för under 400 euro. Köpte en del Bosch blåa maskiner där och ångrar att ja inte tog med en 21:a.
Nja, jag tyckte att StreetPower-Rekond skulle få den äran att leverera lite prylar.
Det blev en större beställning än jag först hade tänkt mig :).

Nu kompletterade jag även med CarPro CQuartz UK till tidigare köpta Opti-Coat 2.0 och Angelpolish VikingShield.
Problemet är nu att jag inte har tillräckligt många bilar att lägga det på.

Därtill CarPro FlyBy Forte (vindrutemedel) för att testa ytterligare något ytterligare som konkurrent till Aquapel. Hittills har jag inte hittat något som matchat just Aquapel.

Reset schampo och en galon med Chemical Guys Grape schampo åkte med av bara farten...liksom fästplattor, inredningsmedel, diverse flaskor mm. Tyngsta posten var dock Schrolls polermaskin i kit med Schrolls polermedel, som ska bli spännande att testa.

Det verkar som om semestern är räddad :D.
Är ordern lagd redan med Scholl maskinen? Ser annars väldigt trevlig ut :jeps

En favorit hos Chemical Guys är deras speed wipe. Har kört den som torkstöd ett tag och jag är väldigt nöjd. Bättre än Perfection. Polishangel Rapidwaxx och en drös med gosaker har ja liggandes på Ica.

Aquapel är överlägset men ja tyckte ändå att PPS levererade som väntat dock kortare livslängd men helt okej.
Reset glömde ja köpa hem nytt. Det är riktigt bra. Tog iofs med ett Polishangel schampo. Chemical Guys Grape vet ja inte vad det är för ett schampo?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 10 jul 2015 15:57

Perra83 skrev:Är ordern lagd redan med Scholl maskinen? Ser annars väldigt trevlig ut :jeps

En favorit hos Chemical Guys är deras speed wipe. Har kört den som torkstöd ett tag och jag är väldigt nöjd. Bättre än Perfection. Polishangel Rapidwaxx och en drös med gosaker har ja liggandes på Ica.

Aquapel är överlägset men ja tyckte ändå att PPS levererade som väntat dock kortare livslängd men helt okej.
Reset glömde ja köpa hem nytt. Det är riktigt bra. Tog iofs med ett Polishangel schampo. Chemical Guys Grape vet ja inte vad det är för ett schampo?
Japp, orden lades under förmidagen.
Blixtsnabb hantering och bör finnas hemma på måndag/tisdag nästa vecka.

Det fanns en massa fler saker som jag gärna skulle vilja testa...men både antalet bilar och ledig tid sätter stopp för allt för stora utsvävningar... Jag har redan nu ett antal fyllda hyllor med olika typer av medel...och drösvis med schamposorter :D.

Chemical Guys Barebone blir spännade att testa. Jag har aldrig använt något medet under skärmarna tidigare...bara gjort rent efter bästa förmåga.

PPS är det sämta vindrutemedel jag testat...alla kategorier :(. Det fungerade någon vecka sisådär halvbra. Aquapel på Subarun höll mer än 3 år med bättre effekt än PPS efter 2 veckor. BBV:s nya glasmedel har inte fungerat något vidare för mig. Två försök på Suzukin (lite respektive mer medel)...men samma dåliga resultat. På Mitsubishin har det fungerat bättre, men samma avrinning som Aquapel gav på Subarub är det inte. Nu är det ju fler faktorer än medlet som spelar in...men det är spontana känslan så här långt.

CarPor FlyBy 30 - det äldre medlet fick inga lysande testresultat av det jag har läst (inte testat själv). CarPro FlyBy Forte ska dock vara ett helt nytt medel, så det kan vara värt ett försök.
mvh Manor

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av tobbegubben » 12 jul 2015 09:08

Även jag har inhandlat en Scholl polermaskin för några veckor sedan.
Har använt den till 2 st bilar och är mer än nöjd. :-)

Hade en TwinTool som jag enbart körde med i 30 min för att sedan inse att det är enkeloscillerande som passar mig bäst.
Gick över till min T3000 som jag använt innan TT. Kände att jag ville uppgradera mig men ändå inte lägga de ca 5000:- på en Rupes.
Jag polerar runt 8-10 bilar om året inkl 2 av mina och tyckte att Scholl för 2500:- var ett kanon alternativ.

Den är ju betydligt skönare att använda än T3000, det som man kanske kan hänga upp sig på är ljudet, den är tyst direkt.

Användarvisningsbild
GnagetAnders
Medlem

Inlägg av GnagetAnders » 12 jul 2015 11:24

Det aka bli kul att få nya Waschpudlar, som kommer med din order Manor
WP is da shit.
Medel under skärmarna......[emoji28]
Jag lovar att inte skvallra på jobbet OM du säger att "skulle inte vi på Mainframe också prova att möblera Agilt?"

Skriv svar