Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Råd om liten polermaskin.
-
Stoffe_p
- Ny Medlem
Råd om liten polermaskin.
Jag behöver råd om en liten polermaskin.
Har en Flex 3401 idag men skulle behöva ha någon polermaskin som klarar från 77 till 100mm trissor. Ska köras främst på trösklar och dörrsidor.
Vill helst inte ha en tryckluftsdriven.
Någon som har något förslag?
Har en Flex 3401 idag men skulle behöva ha någon polermaskin som klarar från 77 till 100mm trissor. Ska köras främst på trösklar och dörrsidor.
- korvis
- Trogen Medlem

Re: Råd om liten polermaskin.
Rupes LHR 75E verkar va omtyckt och jag skulle själv vilja ha en sån, som komplement till min 3401 
Välkommen till forumet förresten!
Välkommen till forumet förresten!
- Hej
- Medlem
Välkommen hit Stoffe!
Jag håller med korvis! Har också en 3401, och skulle vilja ha en Rupes 75 som komplement. Har en liten luftdriven idag, men det är jobbigt om man inte har riktigt stor kompressor, plus mycket bökigare.
Jag håller med korvis! Har också en 3401, och skulle vilja ha en Rupes 75 som komplement. Har en liten luftdriven idag, men det är jobbigt om man inte har riktigt stor kompressor, plus mycket bökigare.
- eye69
- Medlem
Kan helt klart rekommendera Rupes LHR75E Mini. Helt underbar och smidig maskin.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03
- Perra83
- Entusiast

Har 3401 och Rupes LHR75E MINI. Har även en liten luftdriven från Pingens som inte används längre. Lilla Rupes är helt fantastisk.
- garagehunden KL
- Medlem
Ja, en Rupes 75 mini vore säkert perfekt som komplement. Ska ut nu och ta i tu med små nosytor som egentligen är för små för Flexen och funderar hur det ska göras. Kanske blir att ta det för hand. I mitt fall vete farao om kostnaden är motiverad. Tyvärr.
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Verkar som luftdrivet inte är populärt. Varför?
Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!
- Lundberg
- Trogen Medlem

Jag skulle tro att de luftdrivna känns omständigt helt enkelt. Släpa fram kompressor som lever rövare, kanske har för låg kapacitet så jobbet måste ske med uppehåll.
// Jack
- Perra83
- Entusiast

Jag har använt luftdrivet till mängder med fälgar och även kört luftdrivet till strålkastarplast. Luftdrivet är inte alls fel. Fördelarna med Rupes lilla är att den vibrerar inget mot Pingens luftdrivna. Går mycket tystare. Lättare att justera varvtal. Smidigare med en elsladd mot en grov luftslang som inte är supermedgörlig.Norrhyttan skrev:Verkar som luftdrivet inte är populärt. Varför?
3750kr betalade ja för min lilla Rupes. 1000kr för Pingens luftdrivna. Finns billiga på Biltema och säkert på andra sajter. Lilla Rupes är inte liten utan ganska stor. Det är egentligen bara stödplattan som är liten. På Pingens maskin bytte ja till en större stödplatta för att adapterrondellerna ska sitta kvar bättre och inte smälta sönder kardborren på adaptern och polertrissorna.
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Men om man har en vettig stationär kompressor med bra kapacitet och slangrullar på väggarna, då är en sådan maskin lättare att leva med?Lundberg skrev:Jag skulle tro att de luftdrivna känns omständigt helt enkelt. Släpa fram kompressor som lever rövare, kanske har för låg kapacitet så jobbet måste ske med uppehåll.
Kanske skulle leta upp en sådan, jag köpte precis en stor tvåcylindrig kompressor som lär lastas med gaffeltruck.
Vad var det jag sa!
-
deje
- Medlem
Om du är en glad amatör ,så varför inte köpa en billig oscillerade maskin typ T3000/ Carwise och en lite stödplatta !Stoffe_p skrev:Jag behöver råd om en liten polermaskin.
deje
-
Stoffe_p
- Ny Medlem
Tack för all input! Och tack för välkomnandet. 
Har bestämt mig för en Rupes Mini! Vilka trissor kör ni med ni som har en? Och vart har ni köpt eran mini ni som har en?
Har bestämt mig för en Rupes Mini! Vilka trissor kör ni med ni som har en? Och vart har ni köpt eran mini ni som har en?
Senast redigerad av 1 Stoffe_p, redigerad totalt 26 gånger.
- Lundberg
- Trogen Medlem

Då skulle jag nog föredra en sån maskin, så liten och smidig, köper man en luftslang av lite mjukare sort på ett par meter att ha mellan maskin och ordinarie slang så borde det vara snudd på lika smidigt som en elkabel.Norrhyttan skrev:Men om man har en vettig stationär kompressor med bra kapacitet och slangrullar på väggarna, då är en sådan maskin lättare att leva med?Lundberg skrev:Jag skulle tro att de luftdrivna känns omständigt helt enkelt. Släpa fram kompressor som lever rövare, kanske har för låg kapacitet så jobbet måste ske med uppehåll.
Kanske skulle leta upp en sådan, jag köpte precis en stor tvåcylindrig kompressor som lär lastas med gaffeltruck.
// Jack
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Tack för svaret! Någon som behöver bli av med en Pingens-maskin?
Vad var det jag sa!
- Hej
- Medlem
Har man som dig, en bra kompressor och vettig slang är den bra den luftdrivna!Norrhyttan skrev:Tack för svaret! Någon som behöver bli av med en Pingens-maskin?
Jag har lång och vettig slang som inte begränsar, men i mitt fall är kompressorn för liten så att den får jobba konstant och ändå inte räcker till (har en billig 500 kr kompressor från typ Jula eller nåt
-
Stoffe_p
- Ny Medlem
Då har man klickat hem en rupes lhr75e mini! kommer förhoppningsvis imorgon! 
- eye69
- Medlem
Trevligt. Varifrån köpte du?Stoffe_p skrev:Då har man klickat hem en rupes lhr75e mini! kommer förhoppningsvis imorgon! [emoji14]
- eye69
- Medlem
Jag har hittills bara använt några av de 8 trissorna som följde med maskinen (lilla paketet).Stoffe_p skrev:Tack för all input! Och tack för välkomnandet.
Jag köpte min på Ebay från Italien.
-
Stoffe_p
- Ny Medlem
Köpte min från pingens. rätt safftigt pris dock... Men behöver den ganska omgående. Köpte även blå,gul och brun trissa från pingen 77mm så får prova hur dom är.eye69 skrev:Jag har hittills bara använt några av de 8 trissorna som följde med maskinen (lilla paketet).Stoffe_p skrev:Tack för all input! Och tack för välkomnandet.
Jag köpte min på Ebay från Italien.