Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bästa 2 komp lackskyddet

Diskutera bilvårdsprodukter här
Göran

Re: Bästa 2 komp lackskyddet

Inlägg av Göran » 03 jun 2009 19:18

Precis, det är oberoende, och jag har bjudit in Smartab, Lahega, osv att bli sponsorer hos Sveriges största och enda oberoende forum om bilvård.
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 03 jun 2009 19:20

Tantrum skrev:Jaha, nu fattar jag :D

Bilvardsforum.se och Bollnäs Bilvård har inget mer att göra med varandra än ett sponsorsförhållande. Och att den trevliga pricken Nisse hänger här förstås :) Bilvårdsforum är alltså inget företags forum utan helt självständigt.

Trist om jag trampade dig på tårna eller nått sånt, det var inte min mening med frågor om Top Tool maskinen och hur folk gillade den m.m.

Va bra att du förklarade att det är ett fristående forum så jag tänker på vad jag skriver m.m.

/Crille
Senast redigerad av 6 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 03 jun 2009 19:23

Absolut ingen fara!

Grejen är att det är flera som troligen har blandat ihop begreppen de senaste dagarna. Det finns fler forum på området, men bara ett som är inte är kopplat till ett företag. Det är ju synd om någon skriver på "fel" forum omedvetet :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
hobs0n
Ny Medlem

Inlägg av hobs0n » 14 sep 2015 13:30

Halojs! Skitbra tråd för nybörjare som mig! :)

Jag är dock fortfarande osäker på detta med alla dessa olika sätt att skydda lacken. Min bil är från 2005 å rätt sliten, del repor, olika kvaliter och färger, nyss fått en hel del rostskador fixade och jag ska fortsätta fixa alla små rostfel med den. Vi kommer troligen sälja bilen om 1-2 år.

Då undrar jag vad för tvättning och skydd det är värt att lägga på vår bil? Jag har läst lite olika guider, t. ex de från bollnäsbilvård, och det är ju en nedrans massa steg om man ska göra en tvätt och skydd som håller. Med tanke på att jag inte har tillgång till ett eget garage utan får hyra ett plus köpa alla dessa produkter så kommer det gå åt många timmar och många kronor. Är det värt att göra ett sådant skydd på bilen, med tanke på dess ålder och slitage?
Toyota Corolla Touring 2005

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 14 sep 2015 18:19

Mitt förslag är något som är enkelt att lägga på och har en hållbarhet på runt ett år. Lägger du på det vår och höst så får du utan problem ett fullgott skydd tills du säljer bilen. Inte jobbigare än att vaxa. :) Sen med nya bilen så kikar du på ett "top of the line" lackskydd. [emoji106]

/Fredrik

Användarvisningsbild
hobs0n
Ny Medlem

Inlägg av hobs0n » 14 sep 2015 23:43

e_king skrev:Mitt förslag är något som är enkelt att lägga på och har en hållbarhet på runt ett år. Lägger du på det vår och höst så får du utan problem ett fullgott skydd tills du säljer bilen. Inte jobbigare än att vaxa. :) Sen med nya bilen så kikar du på ett "top of the line" lackskydd. [emoji106]

/Fredrik
Ok, jag har fått uppfattningen av det är de bästa skydden som håller 1 år +- 3 månader? Och när det gäller vaxning så har jag läst att man bör polera om det ska att hålla samt att gör du inte lacken riktig ren innan du vaxar eller gör en lackförsegling så håller det inte vidare bra och det kan även rosta under vaxet/lackförseglingen.

Kan detta stämma?

Vad för enkelt material ska jag lägga på då? Är det lackförsegling du pratar om?

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 15 sep 2015 07:58

De bästa håller 3-5 år. En del är 1 komponent en del är 2-3 komponents. Min tanke var att det är lika lätt som att vaxa om man lägger ett enklare lackskydd. Iom att det är svårt att garantera att de håller så som det är sagt så kan man lägga de lite oftare. Ett Vax håller i regel bara 1-4 månader. Då får du lägga på ofta om du vill ha ett fungerande lackskydd.
En annan orsak är (icke) tillgången till garage. De med längre hållbarhet kräver i regel x antal timmar i skydd från fukt och miljöpåverkan efter påläggning. Det slipper du med ett som håller runt ett år. I regel. Gör du allt förjobb nogrann första gången och sedan sköter om bilen så räcker det ned alla tvättsteg innan påfyllning. Där i mellan kan du även använda fallout remover varje/varannan månad så hinner det inte bygga på något nämnvärt.
Det bästa är att få lacken så ren som möjligt inklusive polering, innan men är inte lika viktigt när man vaxar som med ett lackskydd som håller 2+ år plus.
Vilka egenskaper är du ute efter på lackskyddet?

Användarvisningsbild
hobs0n
Ny Medlem

Inlägg av hobs0n » 16 sep 2015 10:31

Tack för infon!

Det vore jävligt kul att kunna göra detta själv men det tråkiga med det är ju att då måste jag hyra ett ställe att göra det på. Och det lär ta rejält med tid de första gångerna att göra rent rent lacken, polera och sedan vaxa/lackskydda. Det känns som det kommer ta över en dag och då är det billigare att låta en firma göra det. Finns det andra ställen att göra detta än en tvätthall?

Jag vet inte vad du menar när du säger egenskaper på lackskyddet, sökte lite efter det men hittade inget vettigt. Vad finns det för alternativ? Mina tankar är bilen ska tåla mer och bli mer lätttvättad.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 16 sep 2015 14:55

Vax har mest avrinningsegenskaper. Inte mycket, något skydd mot lättare repor, fågelspillning, miljöpåverkan m.m. Det är mest för att (smuts)vattnet ska rinna av och blir blankare.
Keramiskt lackskydd står emot allt bättre. Samlar i regel mindre damm och smuts. Högre krav på renhet innan läggning och härdning.

/Fredrik

Edit: Där i mellan ligger sealants.

RobbeS
Medlem

Inlägg av RobbeS » 16 sep 2015 23:55

hobs0n skrev:Tack för infon!

Det vore jävligt kul att kunna göra detta själv men det tråkiga med det är ju att då måste jag hyra ett ställe att göra det på. Och det lär ta rejält med tid de första gångerna att göra rent rent lacken, polera och sedan vaxa/lackskydda. Det känns som det kommer ta över en dag och då är det billigare att låta en firma göra det. Finns det andra ställen att göra detta än en tvätthall?

Jag vet inte vad du menar när du säger egenskaper på lackskyddet, sökte lite efter det men hittade inget vettigt. Vad finns det för alternativ? Mina tankar är bilen ska tåla mer och bli mer lätttvättad.
En dag lät optimistiskt. Jag har hållit på i två dagar med de bilar jag gjort :D

Skriv svar