Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Varm/kall vatten till högtryckstvätt?
-
Marcus E
- Medlem
Varm/kall vatten till högtryckstvätt?
Håller på att sätta upp en utslagsback i garaget och kommer därför dra ut varmvatten dit.
Tanken är då att grena av varmvatten till högtryckstvätten med.
Ni som kör med varmvatten in i tvätten märker ni stor skillnad mot kallvatten? Är det värt att mata med varmvatten?
Kränzles tvättar klarar ju 60grader.
Tanken är då att grena av varmvatten till högtryckstvätten med.
Ni som kör med varmvatten in i tvätten märker ni stor skillnad mot kallvatten? Är det värt att mata med varmvatten?
Kränzles tvättar klarar ju 60grader.
- Perra83
- Entusiast

Re: Varm/kall vatten till högtryckstvätt?
Ja har aldrig provat med varmvatten förutom på jobbet. Då vrider ja på max 140°C och sen öser ja på ordentligt. Fett och grafit och även färg släpper då.
Mycket i köket lossnar lättare med varmvatten. Flugor och upplöst tjära rinner säkert bort lättare.
Mycket i köket lossnar lättare med varmvatten. Flugor och upplöst tjära rinner säkert bort lättare.
-
Marcus E
- Medlem
Ja en hetvatten tvätt hade varit det bästa kanskePerra83 skrev:Ja har aldrig provat med varmvatten förutom på jobbet. Då vrider ja på max 140°C och sen öser ja på ordentligt. Fett och grafit och även färg släpper då.
Frågan är hur stor skillnad det blir på att köra 60grader på vattnet iaf?
- Funk
- Moderator

Många hobbytvättar skall man inte köra på varmvatten alls. Dom som tål varmvatten på 60 grader ger inte mycket extra tvätteffekt på grund av det IMO..
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Perra83
- Entusiast

I tvättstationer där dom har varmvatten med schampo funkar riktigt bra.
-
brainstorm99
- Medlem
Undrar det samma 
Har en Kränzle 1152 TST som jag funderade på att koppla till varmvattnet istället för kall nu till vintern.
Som jag förstår så klarar den 60 gradigt vatten och kranvattnet ska ligga mellan 50-60 grader.
60 tradigt vatten mot kallvatten i vinter borde ju vara bättre?
Har en Kränzle 1152 TST som jag funderade på att koppla till varmvattnet istället för kall nu till vintern.
Som jag förstår så klarar den 60 gradigt vatten och kranvattnet ska ligga mellan 50-60 grader.
60 tradigt vatten mot kallvatten i vinter borde ju vara bättre?
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

All rengöring görs enligt en enkel ekvation:
Kem-verkningstid-temperatur-mekanisk bearbetning.
Minskar man på något får man öka på något annat. Lägre temperatur kompenseras med längre verkningstid, starkare kem eller mer jobb, helt enkelt.
Att öka temperaturen på tvättvattnet är förstås positivt.
Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Kem-verkningstid-temperatur-mekanisk bearbetning.
Minskar man på något får man öka på något annat. Lägre temperatur kompenseras med längre verkningstid, starkare kem eller mer jobb, helt enkelt.
Att öka temperaturen på tvättvattnet är förstås positivt.
Vad var det jag sa!
- Funk
- Moderator

Ja temperaturen är den del i ekvationen, men 90% av högtryckstvättens jobb är väl ändå mekanisk avspolning, där värme spelar en viss men mindre roll.
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Jag har noll erfarenhet av bilvård med hetvatten, men lång erfarenhet av fasadtvätt och klottersanering med hetvatten. Där var det extrem skillnad. När man tvättade fasader i stadsmiljö körde man 60 grader i brännaren eftersom äggviteämnen som är en del av nedsmutsningen i en stad inte skulle koagulera. Om jag minns rätt så koagulerar det vid 47 grader, och när vattnet som var 60 grader i brännaren kylts av i slangen och i luften höll det under 47 grader då det träffade målytan.Funk skrev:Ja temperaturen är den del i ekvationen, men 90% av högtryckstvättens jobb är väl ändå mekanisk avspolning, där värme spelar en viss men mindre roll.
/Thomas
Både diskmaskinen och tvättmaskinen i ditt hem använder tempererat vatten som en viktig del i rengöringen. Skillnaden att köra en tvättmaskin med 40 grader och en med 60 grader är stor. Att tvätta kläder med ledningskallt vatten är det väl ingen som gör?
Jag tycker det är skillnad att tvätta bilen utomhus en kall oktoberdag mot att tvätta i en uppvärmd tvätthall, så jag antar att det är ännu mer skillnad om vattnet är varmt också.
Vad var det jag sa!
- Funk
- Moderator

Jag menar att temperaturen är viktig på kem, yta och under själva den aktiva processen. I jämförelsen med tvätt maskinen så sker tvätten varmt, medan alla sköljstegen är kalla vad jag vet..
Och jag håller med om att varm tvätthall är att föredra, medan enbart värme i högtrycken inte ger så stor skillnad enligt mina upplevelser.
/Thomas
Och jag håller med om att varm tvätthall är att föredra, medan enbart värme i högtrycken inte ger så stor skillnad enligt mina upplevelser.
/Thomas
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

Om du provat och upplever att det inte gör nämnvärd skillnad så är det väl så. Ändå tänker jag nog testa själv så fort jag får in varmvattenberedaren i mitt garage. 
Jag har sett att många som tvättar lastbilar kör med hetvatten, by the way.
Vad var det jag sa!
- fisher91
- Trogen Medlem

Jag använder jämnt varmvatten i högtryckstvätten, har gjort det i 4 år med samma tvätt. nilfisk poseidon pro serien.
fast vet inte om jag märker nån skillnad mellan kalt och varmt.
fast vet inte om jag märker nån skillnad mellan kalt och varmt.
Automatlådor
- Funk
- Moderator

Hetvatten är en lite annan femma, börjar vi komma upp emot och till och med över 100 grader i det utströmmande vattnet så händer det saker.Norrhyttan skrev:Om du provat och upplever att det inte gör nämnvärd skillnad så är det väl så. Ändå tänker jag nog testa själv så fort jag får in varmvattenberedaren i mitt garage.
/Thomas
- Norrhyttan
- Trogen Medlem

...men som jag sa om fasadrengöringen, redan med 60 grader ur brännaren och några grader lägre ur munstycket gjorde det stor skillnad. Det får ju inte bli för varmt heller, någonstans finns alltid en gräns för när man ställer till mer skada än man gör nytta.Funk skrev:Hetvatten är en lite annan femma, börjar vi komma upp emot och till och med över 100 grader i det utströmmande vattnet så händer det saker.Norrhyttan skrev:Om du provat och upplever att det inte gör nämnvärd skillnad så är det väl så. Ändå tänker jag nog testa själv så fort jag får in varmvattenberedaren i mitt garage.
/Thomas
Hetvatten på gränsen till ånga är dessutom riktigt farligt att hantera.
Vad var det jag sa!